• emsjus

Fel månad....

Min kille skulle in o köpa välling. bor en bit bort ifrån närmsta affär... Han råkade köpa Semper Mild fullkorns välling från 8 månader till våran 6 månaders baby. Han är inte van vid välling. Jag undrar nu vad det  är för skillnad på den från 6 månader och den för 8 månader. kan han dricka den iallafall eller måste jag in o byta?

2 barns mamma till en riktig diva och en krigare
  • Svar på tråden Fel månad....
  • Muslimska mamman
    La Lola skrev 2012-02-07 19:35:50 följande:
    Ok.
    Men fortfarande är ersättning bättre för en 6 mån bebis.
    Jag sade inget om att ersättning/bröstmjölk är sämre än välling, utan jag sade att vällingen mättar mer. Därför är det ett bra alternativ att ge välling innan läggdags, plus att välling är en ny smak för barnet att vänja sig vid.
  • Muslimska mamman
    Hannathu skrev 2012-02-07 20:32:53 följande:
    Men för barn under ett år rekommenderar man att basen i kosten ska vara bröstmjölk eller ersättning.
    Sen bör man aldrig ge mer än 3 mål välling per dygn, ersättning och bröstmjölk kan man ge ofta.

Och vaniljSOCKER? Tycker barnet inte om välling - ge ersättning istället.
    Sedan jag börjat ge puré och välling till min son vägrar han ersättning. Så han äter numera 3-4 mål mat om dagen vilket är puré, gröt och välling och ett mål dricker han mjölkersättning.

Följ vad barnet gillar även om folk pratar om att ersättning är bättre, för barnet listar ut själv vad det vill ha (så länge barnet inte vänjer sig vid onyttiga saker som enbart fruktpuréer).

Och ja, vaniljsocker fungerar utmärkt och det är många som använder det och så även jag. Jag hade vaniljsocker i gröten första dagarna också, men man fortsätter ju inte med vaniljsockret utan man trappar ner tills bebisen inte längre märker skillnaden och är glad för vällingen/gröten ändå.
  • Hannathu
    Muslimska mamman skrev 2012-02-07 20:36:25 följande:
    Sedan jag börjat ge puré och välling till min son vägrar han ersättning. Så han äter numera 3-4 mål mat om dagen vilket är puré, gröt och välling och ett mål dricker han mjölkersättning.
    Om han äter ersättning ett mål så vägrar han ju inte, och vid 6 månaders ålder rekommenderar man smakportioner - inte hela mål. Men men det är ju inte vad diskussionen handlar om i tråden så äh...
  • skogsvitter

Följ vad barnet gillar även om folk pratar om att ersättning är bättre, för barnet listar ut själv vad det vill ha (så länge barnet inte vänjer sig vid onyttiga saker som enbart fruktpuréer).

Och ja, vaniljsocker fungerar utmärkt och det är många som använder det och så även jag. Jag hade vaniljsocker i gröten första dagarna också, men man fortsätter ju inte med vaniljsockret utan man trappar ner tills bebisen inte längre märker skillnaden och är glad för vällingen/gröten ändå.
    Muslimska mamman skrev 2012-02-07 20:33:58 följande:
    Jag sade inget om att ersättning/bröstmjölk är sämre än välling, utan jag sade att vällingen mättar mer. Därför är det ett bra alternativ att ge välling innan läggdags, plus att välling är en ny smak för barnet att vänja sig vid.
    Jösses... inte konstigt att så många barn har magproblem om folk resonerar så här
  • La Lola
    Följ vad barnet gillar även om folk pratar om att ersättning är bättre, för barnet listar ut själv vad det vill ha 
    Menar du allvar?! Förvånad
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Coyote

Åh herregud... Ts, lyssna inte på ett enda råd i den här stilen! Du har redan fått svar, att inte ge den vällingen till din guldklimp.
  • skogsvitter
    La Lola skrev 2012-02-07 21:07:42 följande:
    Menar du allvar?! Förvånad
    Haha sjukt komiskt svar från en som själv stoppar vaniljSOCKER i vällingen för att bebisens ens ska dricka det Då är det knappast välling som barnet egentligen gillar...
  • Dohgon
    skogsvitter skrev 2012-02-07 20:52:22 följande:
    Jösses... inte konstigt att så många barn har magproblem om folk resonerar så här
    nu ger vi inte välling alls till våra ettåringar, men magproblem har vi gott om. min ena som har haft problem sen nyfödd och vaknar upp till 15 gånger per natt ännu. han äter inte heller gröt eller så. ersättning är hans största intag, och småäter lite under dagen och vissa dagar äter han jättemycket.

Det enda jag menar är att det finns magproblem även fast man inte ger varken välling eller gröt.

Till TS: spara den vällingen tills barnet är gammalt nog och köp en som är anpassad för 6 månader istället. tror visserligen inte det skulle vara någon fara för en måltid, men varför utmana ödet liksom =)
  • skogsvitter
    Dohgon skrev 2012-02-08 09:43:38 följande:
    nu ger vi inte välling alls till våra ettåringar, men magproblem har vi gott om. min ena som har haft problem sen nyfödd och vaknar upp till 15 gånger per natt ännu. han äter inte heller gröt eller så. ersättning är hans största intag, och småäter lite under dagen och vissa dagar äter han jättemycket.

Det enda jag menar är att det finns magproblem även fast man inte ger varken välling eller gröt.

Till TS: spara den vällingen tills barnet är gammalt nog och köp en som är anpassad för 6 månader istället. tror visserligen inte det skulle vara någon fara för en måltid, men varför utmana ödet liksom =)
    Jag syftade inte bara på vällingen utan den tidiga avvänjningen överlag. Dessutom är jag väl självklart fullt medveten om att magproblem existerar hos massor av människor av massor av olika anledningar. Men ni kanske ska kolla upp allergier om ni har så stora problem? Hur som helst är det ett faktum att tidig introduktion orsakar magproblem, risken mag- och tarminfektioner ökar, förstoppning är extremt vanligt alternativt att de blir lösa i magen, matvägrar etc. Det ovan har gjort är faktiskt alla fel som öht går att göra. Då är det illa...
  • Dohgon
    skogsvitter skrev 2012-02-08 11:37:22 följande:
    Jag syftade inte bara på vällingen utan den tidiga avvänjningen överlag. Dessutom är jag väl självklart fullt medveten om att magproblem existerar hos massor av människor av massor av olika anledningar. Men ni kanske ska kolla upp allergier om ni har så stora problem? Hur som helst är det ett faktum att tidig introduktion orsakar magproblem, risken mag- och tarminfektioner ökar, förstoppning är extremt vanligt alternativt att de blir lösa i magen, matvägrar etc. Det ovan har gjort är faktiskt alla fel som öht går att göra. Då är det illa...
    vi ska kolla allergier, men de ville inte det innan ett års ålder
Svar på tråden Fel månad....