• emsjus

Fel månad....

Min kille skulle in o köpa välling. bor en bit bort ifrån närmsta affär... Han råkade köpa Semper Mild fullkorns välling från 8 månader till våran 6 månaders baby. Han är inte van vid välling. Jag undrar nu vad det  är för skillnad på den från 6 månader och den för 8 månader. kan han dricka den iallafall eller måste jag in o byta?

2 barns mamma till en riktig diva och en krigare
  • Svar på tråden Fel månad....
  • Muslimska mamman
    Hannathu skrev 2012-02-07 20:48:26 följande:
    Om han äter ersättning ett mål så vägrar han ju inte, och vid 6 månaders ålder rekommenderar man smakportioner - inte hela mål. Men men det är ju inte vad diskussionen handlar om i tråden så äh...
    Tro mig, jag känner min son bäst. Jag får tvinga i honom ersättningen eftersom han verkligen tröttnat på det. Du är välkommen hem till mig och se hur han reagerar när han får ersättningen och så kan du prata om det efteråt!
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-07 20:52:22 följande:
    Jösses... inte konstigt att så många barn har magproblem om folk resonerar så här
    Jag har pratat med BVC hela tiden och de följer upp, vatten får han hela tiden till varje måltid och jag späder ut puré och gröt med mjölkersättning. Och jag har inte börjat ge mat förrän han var 6 månader, innan dess vägrade jag. Så nej, ord om att han skulle få problem med magen tror jag verkligen inte på. Jag har följt vad han har velat och hindrat människor från att ge honom annat än ersättning innan 6 månader trots att det i min mans kultur är vanligt att ge mat redan från att de är nyfödda (hör och häpna...).
  • Muslimska mamman
    Coyote skrev 2012-02-07 21:10:51 följande:
    Åh herregud... Ts, lyssna inte på ett enda råd i den här stilen! Du har redan fått svar, att inte ge den vällingen till din guldklimp.
    Det är väl ingen som har sagt att man ska ge DEN vällingen? Utan även jag sade ge den för 6 månader!
  • Muslimska mamman

P.s. Min son sover 10-12 timmar i sträck varje natt, han har inga problem med magen men har haft magdroppar sedan han föddes för att han behövt bakterien som får igång magen bättre. Ingen skillnad nu när vi börjat med mer mat än ersättning eftersom han istället är nöjdare och gladare och mättare. Varför kämpa emot hans vilja när det är tydligt att han inte vill ha ersättning mer än nödvändigt längre?

• skogsvitter
    Dohgon skrev 2012-02-08 11:45:28 följande:
    vi ska kolla allergier, men de ville inte det innan ett års ålder
    Va? Varför inte? Mjölkallergi är ju som vanligast innan 2 års ålder, dvs under spädbarnstiden och kort därefter! Det borde ju de veta.
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 11:54:15 följande:
    Tro mig, jag känner min son bäst. Jag får tvinga i honom ersättningen eftersom han verkligen tröttnat på det. Du är välkommen hem till mig och se hur han reagerar när han får ersättningen och så kan du prata om det efteråt!
    Om du skulle stoppa ersättningen full med socker precis som allt annat du tvingar i honom skulle han garanterat vilja äta även den. Det är ju du som bestämmer vad han ska äta och ej genom att smaksätta ett sämre alternativ med socker!
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 11:58:31 följande:
    P.s. Min son sover 10-12 timmar i sträck varje natt, han har inga problem med magen men har haft magdroppar sedan han föddes för att han behövt bakterien som får igång magen bättre. Ingen skillnad nu när vi börjat med mer mat än ersättning eftersom han istället är nöjdare och gladare och mättare. Varför kämpa emot hans vilja när det är tydligt att han inte vill ha ersättning mer än nödvändigt längre?
    Tycker du det är konstigt att han hellre vill ha vaniljsocker än sin rätta mat? Det är ju inte hans vilja, utan du har ju lurat i honom det trots att han inte ville med hjälp av socker.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:03:43 följande:
    Om du skulle stoppa ersättningen full med socker precis som allt annat du tvingar i honom skulle han garanterat vilja äta även den. Det är ju du som bestämmer vad han ska äta och ej genom att smaksätta ett sämre alternativ med socker!
    "Full med socker" är ju en grov överdrift. Att ha en halv tesked vaniljsocker och trappa ner det tills de inte känner skillnaden är knappt något som påverkar det minsta.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:06:51 följande:
    Tycker du det är konstigt att han hellre vill ha vaniljsocker än sin rätta mat? Det är ju inte hans vilja, utan du har ju lurat i honom det trots att han inte ville med hjälp av socker.
    Struntprat. Som sagt började han visa att han inte ville ha ersättning och då började vi introducera annan mat till honom och han gillade det, men viss mat som gröt och välling hade han svårt för och därför började vi ha i vaniljsocker så han lär sig gilla det. Finns absolut inga fel i det eftersom det är bra mat för honom.
  • Chocolat 80
    Dohgon skrev 2012-02-08 09:43:38 följande:
    nu ger vi inte välling alls till våra ettåringar, men magproblem har vi gott om. min ena som har haft problem sen nyfödd och vaknar upp till 15 gånger per natt ännu. han äter inte heller gröt eller så. ersättning är hans största intag, och småäter lite under dagen och vissa dagar äter han jättemycket.

Det enda jag menar är att det finns magproblem även fast man inte ger varken välling eller gröt.

Till TS: spara den vällingen tills barnet är gammalt nog och köp en som är anpassad för 6 månader istället. tror visserligen inte det skulle vara någon fara för en måltid, men varför utmana ödet liksoml =)
    Såg att ni skulle kolla upp allergier gör det, våra vänners son hade just sömnproblem vilket visade sig att han var mjölkproteinallergiker och hade järnbrist i tarmen pga av blödning...
Svar på tråden Fel månad....