• Anonym (Mamman)

är klyven i hur jag ska klippa banden....

Lång historia kort.
    Kommer inte ge massa info om fallet, utan vill bara ha lite råd och tips.

Min dotter var omhändertagen nästan 2år. Det var en planerad uppväxt placering och hon skulle inte komma hem igen. Men efter mycket bråk med myndigheterna och mycket skit prat ifrån familjehemmet så kom hon tillbaka hem.

Jag hade fortsatt kontakt med familjehemmet eftersom min dotter var mycket fäst vid dem efter att ha bott där nästan 2år. Pappan till min dotter vill inte alls att vi ska ha kontakt med dem efter allt dom gjorde när barnet bodde där. Mot b.la barnet och det dom sagt om mig som mamma som inte är sant.

Jag har försökt klippa banden sakta men säkert men tycker det är svårt, för jag vill inte vara elak men jag tror att om min dotter visste vad dom gjort emot henne (hon är för liten för att förstå det ännu) Och allt dom sagt om mig så skulle hon inte heller vilja veta av dom. Så hur tar jag ifrån dom utan att göra mig osams? Dom ringer och smsar ganska ofta och vill prata med min dotter.

Någon annan som har egna erfarenheter där man har haft kontakt med familjehemmet efter att barnet flyttat hem? Det är ett tag sen hon flyttade hem nu och vi har ingen kontakt med socialtjänsten längre utan ärendet är helt nedlagt. Så det är svårt att be soc om råd då dom inte är inkopplade längre heller.

Tack på förhand./mamman
  • Svar på tråden är klyven i hur jag ska klippa banden....
  • Freksta

Om min dotter hade fått psykiska problem pågrund av nått familjehemmet gjort hade de aldrig mer fått träffa henne. Klipp banden och få inte dåligt samvete för det, det är din dotter och du bestämmer.

• Anonym (Mamman)
    Freksta skrev 2012-02-07 23:36:07 följande:
    Om min dotter hade fått psykiska problem pågrund av nått familjehemmet gjort hade de aldrig mer fått träffa henne. Klipp banden och få inte dåligt samvete för det, det är din dotter och du bestämmer.
    Mm. Nästa gång dom sms:ar eller ringer så ska jag säga tyvärr vi är upptagna..
  • Freksta
    Anonym (Mamman) skrev 2012-02-07 23:41:58 följande:
    Bra, få inte dåligt samvete över det. Är lättare för er att ta er vidare om ni inte har dem hängandes över er, din dotter är viktigast Glad
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2012-02-07 23:41:58 följande:

Tror att det är mycket lättare om du skickar ett sms till dom å säger att ni inte vill
    ha kontakt med dom mer, å sen byt nummer så dom inte kan ringa.

Hon har inget mer med ditt barn att göra, finns ingen anledning att ha kontakt mer.   
  • Anonym (Mamman)
    Freksta skrev 2012-02-07 23:48:57 följande:
    Bra, få inte dåligt samvete över det. Är lättare för er att ta er vidare om ni inte har dem hängandes över er, din dotter är viktigast Glad
    Jag kommer få dåligt samvete över det. Jag är en sådan person som lätt får dåligt samvete.
    Men när min dotter är lagom stor nog att förstå så ska jag berätta för henne vad som hände.
    Jag har kommit så pass långt att jag berättat för henne att det inte var jag som valde att hon bodde borta nästan 2år. Hon är nästan 6år så tror hon förstår att jag vill ha henne hemma iallafall.
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym (Mamman) skrev 2012-02-08 08:44:15 följande:
    Jag kommer få dåligt samvete över det. Jag är en sådan person som lätt får dåligt samvete.
    Men när min dotter är lagom stor nog att förstå så ska jag berätta för henne vad som hände.
    Jag har kommit så pass långt att jag berättat för henne att det inte var jag som valde att hon bodde borta nästan 2år. Hon är nästan 6år så tror hon förstår att jag vill ha henne hemma iallafall.

Mren är det det du är rädd för; att dottern skall tycka för mycket om familjehemmet och vilja flytta tillbaka dit om hon får ha kontakt med dem? Jag tror att du biter dig i foten om du missunnar henne kontakten! Risken är att hon kommer att vända det emot dig senare .....
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (grandwolf) skrev 2012-02-08 12:41:32 följande:
    Mren är det det du är rädd för; att dottern skall tycka för mycket om familjehemmet och vilja flytta tillbaka dit om hon får ha kontakt med dem? Jag tror att du biter dig i foten om du missunnar henne kontakten! Risken är att hon kommer att vända det emot dig senare .....
    Om du visste om vad dom gjort så tror faktiskt inte jag du skulle låta ditt barn träffa dom mer.
    Jag har väldigt svårt att säga nej och försöker se godheten i alla. Men nu känns de som gränsen är nådd och att de gått en bra tid. Med tanke på vad dom sagt gjort så tror jag min dotter kommer vara mer glad att jag kanske håller dom på avstånd. Sen om hon vill mot all förmodan träffa dom när hon är äldre så kommer hon få göra det med mig, eller sin pappa. Aldrig ensam. De här familjehemmet har även förlorat sin rätt till fler placeringar just pga det som hände där. Så jag försöker vara försiktig för dotterns skull. Vill bara säga att det handlar inte om något sexuellt så någon inbillar sig något sådant, utan de handlar om en helt annan sak. Men jag har bestämt mig för nu att nästa gång hon smsar så ska jag säga att vi bör avsluta kontakten, dom vet ju liksom jag att en dag tar de slut.
  • Anonym

Får man fråga hur gammal ditt barn var under placeringen och hur gammal h*n är nu?

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (Mamman) skrev 2012-02-08 12:50:51 följande:
    Om du visste om vad dom gjort så tror faktiskt inte jag du skulle låta ditt barn träffa dom mer.
    Jag har väldigt svårt att säga nej och försöker se godheten i alla. Men nu känns de som gränsen är nådd och att de gått en bra tid. Med tanke på vad dom sagt gjort så tror jag min dotter kommer vara mer glad att jag kanske håller dom på avstånd. Sen om hon vill mot all förmodan träffa dom när hon är äldre så kommer hon få göra det med mig, eller sin pappa. Aldrig ensam. De här familjehemmet har även förlorat sin rätt till fler placeringar just pga det som hände där. Så jag försöker vara försiktig för dotterns skull. Vill bara säga att det handlar inte om något sexuellt så någon inbillar sig något sådant, utan de handlar om en helt annan sak. Men jag har bestämt mig för nu att nästa gång hon smsar så ska jag säga att vi bör avsluta kontakten, dom vet ju liksom jag att en dag tar de slut.

Men om allt var så urkasst i familjehemmet, varför har du då dåligt samvete?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-08 12:54:05 följande:
    Får man fråga hur gammal ditt barn var under placeringen och hur gammal h*n är nu?
    Flickan är sex år nu och har bott hemma under ett år. Hon bodde i familjehemmet i två år vilket torde ge vid handen att hon befann sig där mellan det att hon var tre och fem år.
  • Anonym

Tycker du fått flera bra råd redan.

Vill du inte byta nummer så svara helt enkelt inte om du ser att det är de som ringer.

Du måste tänka på din dotter i första hand och jag tror tvärtemot flera som uttalat sig här att om ni fortsätter ha kontakt och låter dem träffa dottern så kan det skapa osäkerhet hos dottern, att hon kanske ska flytta till den familjen igen. Hon behöver få lugn och ro och få känna trygghet i att nu stannar hon hos mamma.

Om famijehemmet behandlat din dotter illa så måste du för hennes bästa försöka komma över ditt "dåliga samvete". Du, eller din dotter, har inga som helst skyldigheter mot familjen.

Ett år har gått sedan hon kom hem igen säger du och ni har har haft kontakt och träffat familjen flera gånger under det året, det är fullt tillräcklig tid för dottern att släppa taget om dem.

låter som att det är familjen som inte vill låta er få vara ifred.

Lycka till!!

• Freksta
    Anonym skrev 2012-02-08 13:09:33 följande:

Vill du inte byta nummer så svara helt enkelt inte om du ser att det är de som ringer.

Du måste tänka på din dotter i första hand och jag tror tvärtemot flera som uttalat sig här att om ni fortsätter ha kontakt och låter dem träffa dottern så kan det skapa osäkerhet hos dottern, att hon kanske ska flytta till den familjen igen. Hon behöver få lugn och ro och få känna trygghet i att nu stannar hon hos mamma.

Om famijehemmet behandlat din dotter illa så måste du för hennes bästa försöka komma över ditt "dåliga samvete". Du, eller din dotter, har inga som helst skyldigheter mot familjen.

Ett år har gått sedan hon kom hem igen säger du och ni har har haft kontakt och träffat familjen flera gånger under det året, det är fullt tillräcklig tid för dottern att släppa taget om dem.

Lycka till!!

• Anonym (Mamman)
    Anonym (grandwolf) skrev 2012-02-08 12:57:33 följande:
    Men om allt var så urkasst i familjehemmet, varför har du då dåligt samvete?
    För att jag är sådan som person. Försöker se de goda som finns i dom och vill ge folk en andra chans.
    Men nu börjar jag känna att det kommit till en gräns när de är dags att säga hejdå, och det är ingen som tycker vi ska ha kontakten kvar. Inte pappan, Inte morföräldrar och soc säger att vi gör som vi vill.
    Anonym skrev 2012-02-08 12:59:02 följande:
    Flickan är sex år nu och har bott hemma under ett år. Hon bodde i familjehemmet i två år vilket torde ge vid handen att hon befann sig där mellan det att hon var tre och fem år.
    Så bra att andra i tråden vet och kan berätta. Tänker inte berätta exakt ålder på dottern eftersom jag vill förbli anonym.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2012-02-08 13:09:33 följande:

Lycka till!!

Hon kommer aldrig flyttat tillbaka ditt. Med tanke på att vi inte ens har kontakt med socialtjänsten längre och aldrig kommer ha det igen, så kontakten med familjehemmet är ju helt frivilligt. Jag tror faktiskt min dotter kommer må bra om dom utesluts ur hennes liv helt nu. Hon är trygg med sin mamma och pappa och övriga släktingar. Hon har oss och det är här hon vill vara.

Tack.
  • Litet My

Säg som det är vänligt men bestämt tycker jag. Även om ärendet är nerlagt borde det ju finnas någon som känner till er och kan såna här situationer som du kan rådfråga. Har familjehemmet förlorat flera barn pga saker de gjort borde de ju också vara välkända hos de som har hand om placeringar

Svar på tråden är klyven i hur jag ska klippa banden....