• Pappa Micke

Hur skulle du dela pengarna?

Låt oss säga att du har 3 barn och du varje månad ska sätta in pengar på barnbarnens konton (frivilligt). 

Barn 1 heter Kalle och har 2 egna barn
    Barn 2 heter Pelle och har 4 egna barn
    Barn 3 heter Stina och har 8 egna barn

Du har med andra ord 14 barnbarn som ska få dina pengar.
    Hur skulle DU dela upp pengarna?? 

För att underlätta exemplen säger vi att du ska ge bort sammanlagt ca 14 000 kronor. 

Alternativ 1: Varje barn får en tredjedel av pengarna som barnbarnen får dela på.
    Kalle, Pelle och Stina får ca 7000 kronor att ge sina barn vilket betyder att Kalles 2 barn får ca 3500 kr var men Stinas barn får ca 580 kr var

Alternativ 2: Alla barn får lika mycket pengar.
    Det är 14 barn och 14 000 kronor. Varje barn får alltså 1000 kronor var.

Alternativ 3: Ja, Har du något annat förslag?

★✰★ Stolt pappa och familjehem ★✰★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-13 21:26
    Glömde helt bort att ändra ALLA siffror... Hade en annan "sammanlagd summa" först vilket gjorde att det nu inte alls stämmer med siffrorna.. En 10-åring vet att 14000/3 inte är 7000! xD Men ni förstår min tanke! =)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du dela pengarna?
  • Jemp

Eftersom pengarna är till barnbarnen, så samma summa till alla.

• mithrandil

Jag tröck fel när jag skulle rösta.

Givetvis ska alla barnbarnen ha samma summa pengar.
    Alla är väl lika mycket värda oavsett om de har 1 syskon eller 7??  

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Glass

Förmodligen nummer 2, om det inte var stora ekonomiska skillnader i de respektive familjerna. 
    Om det är någon som har det klart rämre än de andra, så hade de fått mer, just för att de ska ha en rättvis start i sitt vuxenliv 

• Höghus

Tycker inte det finns något rätt eller fel. Det är den som ger som bestämmer och situationen kan ju se olika ut från fall till fall. Det kan ju vara så att något barn eller barnbarn står den äldre generationen närmre och att den/de därför får lite mer som tack för att man finns där och hjälper till...Att kräva rättvisa när någon är snäll och ger något är väldigt konstigt...

• CeeJay

Alla barn får lika mycket pengar, känns naturligt på nått sätt

• tahira
    Lumikki skrev 2012-02-14 05:04:47 följande:
    Tycker inte det finns något rätt eller fel. Det är den som ger som bestämmer och situationen kan ju se olika ut från fall till fall. Det kan ju vara så att något barn eller barnbarn står den äldre generationen närmre och att den/de därför får lite mer som tack för att man finns där och hjälper till...Att kräva rättvisa när någon är snäll och ger något är väldigt konstigt...
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Thaleya1
    tahira skrev 2012-02-13 22:30:06 följande:
    Jag tycker nog att om man skall ge barnbarnen pengar så skall det vara oberoende av hur många syskon de har.

Dock kan jag tycka att man skall låta bli att tjafsa om det. Det är en vänlig gest av far- eller morföräldrar att överhuvudtaget bidra med pengar till sina barnbarn, och långt ifrån självklart. Om man tycker att man får "för mycket" eller "för lite" bör man hålla det för sig själv.

Det kan ju finnas skäl till att mor- och farföräldrar väljer att göra på det här sättet.  
  • Pappa Micke

Självklart är det en vänlig gest men är det verkligen så vänligt av dem att behandla barnen olika? 
    Det är väl bättre att vi tackar nej till pengarna än att barnen ska känna sig orättvist behandlad när dom inser hur situationen ser ut?

Jag behöver inte alls pengarna till mina barn. För min del får pengarna gärna gå till syskonbarnen eftersom i vår familj har vi redan gott om pengar och försöker lära våra barn att livet inte handlar om hur mycket pengar man har. Sen att vi är tacksam över att barnen har några kronor extra när dem flyttar hemifrån, det hör inte hit för jag strävar efter att lära mina barn att vara rättvis! Hur ska jag då förklara att deras kusiner får några hundralappar färre för att dom har fler syskon? 

• Vinterankan

Min mamma brukar vara noga med att alla barnbarn får lika mycket t.ex. i julklapp och liknande. Men däremot så försöker hon kompensera så att varje familj får lika mycket genom att vi syskon får mindre ju fler barn vi har. Som att en del av föräldrarnas julklappar går till barnen. Samma sak i deras testamente där varje barnbarn kommer ärva samma summa pengar, men där barnbarnets pengar räknas bort från förälderns arv. 

Det tycker jag är ett rättvist resonemang för då får alla familjer lika mycket utan att barnbarnen får en ojämn fördelning.  

• Pappa Micke
    Vinterankan skrev 2012-02-14 15:57:19 följande:
    Min mamma brukar vara noga med att alla barnbarn får lika mycket t.ex. i julklapp och liknande. Men däremot så försöker hon kompensera så att varje familj får lika mycket genom att vi syskon får mindre ju fler barn vi har. Som att en del av föräldrarnas julklappar går till barnen. Samma sak i deras testamente där varje barnbarn kommer ärva samma summa pengar, men där barnbarnets pengar räknas bort från förälderns arv. 

Det tycker jag är ett rättvist resonemang för då får alla familjer lika mycket utan att barnbarnen får en ojämn fördelning.  
    I julklapp får barnen alltid presenter av samma värde. Eller ja, du fattar. Det är inte så att dom köper 4 klubbor extra till ena barnet för att presenten kostade 4 kronor mindre. 

Vi syskon får ingenting på vårt konto eftersom vi jobbar och får egen lön. 
    När vi var barn fick vi också pengar men nu går de pengarna direkt till barnbarnen (våra barn). 
  • tahira
    Pappa Micke skrev 2012-02-14 15:47:42 följande:
    Självklart är det en vänlig gest men är det verkligen så vänligt av dem att behandla barnen olika? 
    Det är väl bättre att vi tackar nej till pengarna än att barnen ska känna sig orättvist behandlad när dom inser hur situationen ser ut?

Jag behöver inte alls pengarna till mina barn. För min del får pengarna gärna gå till syskonbarnen eftersom i vår familj har vi redan gott om pengar och försöker lära våra barn att livet inte handlar om hur mycket pengar man har. Sen att vi är tacksam över att barnen har några kronor extra när dem flyttar hemifrån, det hör inte hit för jag strävar efter att lära mina barn att vara rättvis! Hur ska jag då förklara att deras kusiner får några hundralappar färre för att dom har fler syskon? 
    Men alltså, varför är summan så himla viktig? Vem är det som gör den så viktig? Räcker det inte för barnen att de får pengar av far/morföräldrarna utan att det skall jämföras med kusiner?

Och om summan är lägre för att de har fler syskon? Ja, då är ju summan lägre för att de har fler syskon, inte för att deras far/mormor tycker mindre om dem eller så. Finns en fullt rimlig förklaring.

Allt kan inte vara milmeterrättvist. De som väljer att vara generösa väljer också på vilket sätt de visar sin generositet. Så är det. Man kan inte tvinga någon att dela med sig av sina pengar, det man kan lära sina barn är att vara tacksamma.

Är far/morföräldrarna orättvisa på andra sätt, t.ex. ger mer kärlek till vissa barnbarn, eller ger vissa barnbarn hälften så mycket uppmärksamhet som andra, så är det ju ett helt annat problem.

Det här är ett icke-problem. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Pappa Micke
    tahira skrev 2012-02-14 21:43:05 följande:
    TEXT
    Så du hade tyckt att det varit helt okej om du fick 100 kronor i månaden men din kusin fick 1500 kronor med motiveringen " Du har fler syskon så du förtjänar mindre pengar " ? 

Förstår verkligen inte på vilket sätt du tycker att det är okej...
  • tjej87

Om pengarna ska till barnbarnen och ska sättas in på deras konton så tycker jag att man ska ge lika mycket till varje barnbarn. Några av barnbarnen ska ju inte få mindre pengar bara för att dom har fått fler syskon, det är ju inget som barnbarnen själva valt...

Ska pengarna däremot gå till barnen så känns det mer rättvist att ge lika mycket till varje barn, dvs 14 000/3 per familj.

• Minne00

Har inte läst hela tråden men den spontana reaktionen är att barnbarnen skall få lika mycket ....

men ... min mamma är hopplös när det gäller millimeterrättvisa och det är inte heller rätt! Tycket att det är bättre med punktinsatser där de behövs än att alla skall få lika...

... höll på att bli galen på min mamma när hon skickade pengar till barnlösa mig för att hon hade köpt kläder till mina syskonbarn... eller när min ena syster önskade ett våffejärn och alla 5 syskon fick ett ... det blir ju bara 5 ggr så dyrt och så kanske hon inte har möjlighet att hjälpa till när det verkigen behövs!

Tack och lov så fick jag min mamma att se rim och reson men när det gäller barnbarnen så delas summan alltid lika!     

• Bling1975

Om pengarna ska in på barnbarnens konton så hade alla barnbarn fått samma summa, i exemplet 1000 kr var.

Så gjorde min morfar fast med färre barn/barnbarn. Han hade två barn och tre barnbarn. Vi tre barnbarn fick samma summa varje månad på våra fondkonton och samma summa vid jul/födelsedag. Hans två barn fick samma summa på jul och födelsedagar. I hans ögon var vi alla individer. Däremot gjorde han skillnad på våra respektive inkl min pappa som alltid bara har fått symboliska presenter.

Stitch längtar efter Lilo
  • Millan83

Allt är ju iaf trevligare än som i min släkt, en får allt, den andra inget! 

Om barnbarnen ska få pengarna, som i ditt fall, borde de delas lika mellan alla, oavsett hur många syskon  de har.

Likaså om det är deras barn som ska få pengar, då borde de delas lika där, oavsett hur många barn de i sin tur har. Så verkar dock inte vara fallet här och därmed inte aktuellt!

Märkligt att de tycker annorlunda faktiskt! 

• Fluppidupp

Jag kan tycka att de beror lite på familjerna också.

Om ena familjen har barn och en stabil ekonomi och kan spara massor själv medans den andra familjen knappt har mat på bordet skulle jag nog ge mer pengar till barnbarnen som inte hade något sparande.

Svar på tråden Hur skulle du dela pengarna?