Ska ett familjehem bete sig såhär?
Vi har vårat äldsta barn placerat i familjehem enl LVU. Hela fallet är märkligt, vi bad om hjälp själva så vi blev inte anmälda eller något sådant. När vi inte längre tyckte vården behövdes blev det LVU. Nu har vi äntligen lyckats motbevisa det vi blev anklagade för och visat för soc hur fel de haft. Det känns jätteskönt. Från att hon aldrig skulle kunna flytta hem till att det nu ska arbetas mot hemgång. Problemet är familjehemmet!
De har från början baktalat vår föräldraförmåga. Vår första handläggare gav familjehemmet i uppdrag att dokumentera varje umgänge (som då var 3 ggr i veckan) och rapportera till dem. Fam hems mamman satt med i köket med anteckningsblock hela umgänget. De sa fruktansvärda saker om oss. Vi pratade ut om detta och familjehemmet påstod att soc förvrängt det de sa och dessutom helt enkelt ljugit om saker. Pga lögnerna minskade vårt umgänge till 1 gång i veckan. Vi fick barn nr 2 och blev satta i utredningshem. Jättebra betyg. När vi kom hem därifrån togs beslutet att hon får aldrig flytta hem. Umgänget ska vara 1 gång i månaden, två timmar och övervakat. Jaha?? Helt ologiskt. Familjehemmet blev då lovade uppväxtplacering.
Vi fick ny nämnd och handläggare som nu vill jobba mot hemgång därför att mycket av sanningen kommit fram. Jag har hela tiden vetat att familjehemmet vill behålla henne men de har spelat ett spel inför socialtjänsten. Strulat med umgänget. Min man ska ta ledigt från jobbet var gång en halvtimme för att vi absolut måste åka hem kl halv 5 och inte 5..Detta kom när familjehemmet fick reda på att det ska jobbas mot hemgång. De anklagade oss genom advokaten i rätten att vanvårda våra andra barn. Att utredningshemmet var inkompetenta. De strular var gång någon av hennes mor eller farföräldrar ska komma dit. Svarar aldrig i telefon. Vi får inte gå ut själva med henne för familjehemsmamman säger att vi inte kan ta hand om henne. Vi har varit ute med henne nästan varje gång själva tidigare utan några problem.
Men igår blev jag chockad. Beslut har tagits av socialtjänsten att utöka umgänget till var tredje vecka. Vi hade umgänge och socialsekreteraren var med. Då säger familjehemmsmamman att det går hon inte med på. Hon KRÄVER att det ska vara vara fjärde vecka..Kan hon göra så??
Idag på socmötet erkände soc. sekreteraren indirekt att vi slåss om vår dotter från olika håll. Alltså de slåss för att få behålla henne till vilket pris som helst. De kommer att sätta sig emot var förändring och försena och försvåra. och mitt i detta står vår dotter som är den som får lida mest. Hon fyller fyra år och bott där sedan hon var 10 månader bara för att tiden bara går.. det finns inga argument till varför hon ska bo kvar förutom att hon bott där länge. Tack och lov så går det jättebra under umgängena mellan oss och vår dotter. Hon är jätteglad när vi kommer och pussa och kramas och berättar om allt som hänt.
Vad kan vi göra? Får man bete sig såhär som familjehem och vad har de för rättigheter?