• Anonym (arg!)

Ska ett familjehem bete sig såhär?

Vi har vårat äldsta barn placerat i familjehem enl LVU. Hela fallet är märkligt, vi bad om hjälp själva så vi blev inte anmälda eller något sådant. När vi inte längre tyckte vården behövdes blev det LVU. Nu har vi äntligen lyckats motbevisa det vi blev anklagade för och visat för soc hur fel de haft. Det känns jätteskönt. Från att hon aldrig skulle kunna flytta hem till att det nu ska arbetas mot hemgång. Problemet är familjehemmet!

De har från början baktalat vår föräldraförmåga. Vår första handläggare gav familjehemmet i uppdrag att  dokumentera varje umgänge (som då var 3 ggr i veckan) och rapportera till dem. Fam hems mamman satt med i köket med anteckningsblock hela umgänget. De sa fruktansvärda saker om oss. Vi pratade ut om detta och familjehemmet påstod att soc förvrängt det de sa och dessutom helt enkelt ljugit om saker. Pga lögnerna minskade vårt umgänge till 1 gång i veckan. Vi fick barn nr 2 och blev satta i utredningshem. Jättebra betyg. När vi kom hem därifrån togs beslutet att hon får aldrig flytta hem. Umgänget ska vara 1 gång i månaden, två timmar och övervakat. Jaha?? Helt ologiskt. Familjehemmet blev då lovade uppväxtplacering.

Vi fick ny nämnd och handläggare som nu vill jobba mot hemgång därför att mycket av sanningen kommit fram. Jag har hela tiden vetat att familjehemmet vill behålla henne men de har spelat ett spel inför socialtjänsten. Strulat med umgänget. Min man ska ta ledigt från jobbet var gång en halvtimme för att vi absolut måste åka hem kl halv 5 och inte 5..Detta kom när familjehemmet fick reda på att det ska jobbas mot hemgång. De anklagade oss genom advokaten i rätten att vanvårda våra andra barn. Att utredningshemmet var inkompetenta. De strular var gång någon av hennes mor eller farföräldrar ska komma dit. Svarar aldrig i telefon. Vi får inte gå ut själva med henne för familjehemsmamman säger att vi inte kan ta hand om henne. Vi har varit ute med henne nästan varje gång själva tidigare utan några problem.

Men igår blev jag chockad. Beslut har tagits av socialtjänsten att utöka umgänget till var tredje vecka. Vi hade umgänge och socialsekreteraren var med. Då säger familjehemmsmamman att det går hon inte med på. Hon KRÄVER att det ska vara vara fjärde vecka..Kan hon göra så??

Idag på socmötet erkände soc. sekreteraren indirekt att vi slåss om vår dotter från olika håll. Alltså de slåss för att få behålla henne till vilket pris som helst. De kommer att sätta sig emot var förändring och försena och försvåra. och mitt i detta står vår dotter som är den som får lida mest. Hon fyller fyra år och bott där sedan hon var 10 månader bara för att tiden bara går.. det finns inga argument till varför hon ska bo kvar förutom att hon bott där länge. Tack och lov så går det jättebra under umgängena mellan oss och vår dotter. Hon är jätteglad när vi kommer och pussa och kramas och berättar om allt som hänt.

Vad kan vi göra? Får man bete sig såhär som familjehem och vad har de för rättigheter?

• Svar på tråden Ska ett familjehem bete sig såhär?
  • Mamma till många

Jag har inga svar på dina frågor.......som mamma skulle jag vilja säga till dig kämpa kämpa kämpa för att få ditt barn tillbaka.

Jag är familjehem och mamma, jag har "bara" haft tonåringar placeradre hos mig och jag är ganska tacksam över det. För jag är faktiskt fruktansvärt rädd för att knyta an till små barn, jag vet att detta är ett uppdrag och att jag bara är en avlastning för en familj eller ett barn som behöver hjälp.

Men det är svårt att inte knyta an till barnen, jag har bara haft tre uppdrag och då har det varit tonårskillar, vi har jobbat med bio föräldrar att de ska få flytta hem.

Jag har då vetat att de ska flytta hem, man har haft en bra kontakt med biosarna och ibland har jag kanske kännt att hmm kommer detta funka när dom flyttar hem. Men jag har aldrig talat illa om deras bio föräldrar. Jag tycker det är helt befängt om man gör det, jag pratar inte illa om min man som är mina barns pappa med mina barn.

Även om jag kan tycka han är dum ibland så behöver juh inte barnen sitta i kläm eller hur?

Mina "bonus" barn eller lånebarn......eller som barnen säger våra storebröder kommer alltid ha en liten bit av mitt hjärta och är alltid välkomna hem till oss.

problemet hade då varit om de hade varit 4 år.......att dom inte skulle kunnat skicka ett sms och velat ta en fika bara. Eller bara talat om hur det är. men det är av rent egoistiska skäl. Jag tycker att barn ska bo med sina biosar om det går, skulle aldrig motarbeta något sånt.

Jag tycker du är en underbar mamma som slåss för ditt barn, jag skulle gjort samma som du.

Lycka till å många styrkekramar

• Anonym (arg!)
    Mamma till många skrev 2012-04-06 22:21:45 följande:

Jag har inga svar på dina frågor.......som mamma skulle jag vilja säga till dig kämpa kämpa kämpa för att få ditt barn tillbaka.

Jag är familjehem och mamma, jag har "bara" haft tonåringar placeradre hos mig och jag är ganska tacksam över det. För jag är faktiskt fruktansvärt rädd för att knyta an till små barn, jag vet att detta är ett uppdrag och att jag bara är en avlastning för en familj eller ett barn som behöver hjälp.

Men det är svårt att inte knyta an till barnen, jag har bara haft tre uppdrag och då har det varit tonårskillar, vi har jobbat med bio föräldrar att de ska få flytta hem.

Jag har då vetat att de ska flytta hem, man har haft en bra kontakt med biosarna och ibland har jag kanske kännt att hmm kommer detta funka när dom flyttar hem. Men jag har aldrig talat illa om deras bio föräldrar. Jag tycker det är helt befängt om man gör det, jag pratar inte illa om min man som är mina barns pappa med mina barn.

Även om jag kan tycka han är dum ibland så behöver juh inte barnen sitta i kläm eller hur?

Mina "bonus" barn eller lånebarn......eller som barnen säger våra storebröder kommer alltid ha en liten bit av mitt hjärta och är alltid välkomna hem till oss.

problemet hade då varit om de hade varit 4 år.......att dom inte skulle kunnat skicka ett sms och velat ta en fika bara. Eller bara talat om hur det är. men det är av rent egoistiska skäl. Jag tycker att barn ska bo med sina biosar om det går, skulle aldrig motarbeta något sånt.

Jag tycker du är en underbar mamma som slåss för ditt barn, jag skulle gjort samma som du.

Lycka till å många styrkekramar

Tack för dina ord! Det är skönt att höra att det finns familjehem med din inställning. Det är klart att jag förstår att man får känslor för det barn man tar hand om..men som du skriver så har man ju ett uppdrag. Stor kram till dig!
  • Naniismamma
    Queenie70 skrev 2012-03-30 22:13:59 följande:
    Nej, det är A och O för ett familjhem att kunna samarbeta med biofamiljen och att inte motarbeta umgänge och kontakt. Så är det.

Sen är det även så att jag inte anser alls att ett barn som varit placerat sedan spädbarnstiden i närmare 4 år, och under den tiden bara träffat sina bioföräldrar var fjärde eller var tredje vecka ska behöva ryckas upp och flytta "hem" igen. De känslomässiga föräldrarna är av givna orsaker hennes familjhemsföräldrar. Det vore djupt traumatiskt för barnet att bli av med dessa. I såna lägen anser jag att en vårdnadsöverflytt eller adoption ska ske, även om ni i hjärtat anser er vara barnets föräldrar och givetvis saknar och älskar barnet, så är det barnets bästa att få vara kvar hemma hos de föräldrar hon betraktar som hennes.   
    jag har en kusin som vart i samma sits som henne.. hennes dotter flyttades succesivt över till sina biologiska föräldrar efter vart i ett familjehem. hon började sova hos dom varannan helg. gick detta bra i 2-3 månader ökade det till varje helg sedan varannan vecka sedan heltid . hon tog ingen skada av det alls för hon visste och fått höra sedan hon flyttade dit (6 veckro gammal ) tills hon var 3,5 år att min kusin o hennes kille var hennes föräldrar och hon älskade dom mer än allt o var överlycklig för att få flytta hem.. så det är helt olika tycker jag på vad man ska göra, det ska man ju få se på barnet och vad den vill också, samtidigt som man alltid ska försöka få det till att bli biologiska familjen den ska bo hos.. men efter det här familjehemmet som endast har jävlats för att praktiskt taget SNO deras dotter ska absolut inte få en chans att behålla det enligt mig.. men man ska inte bara avbryta en kontakt direkt mellan dom heller.
  • Naniismamma

Jag själv bodde i familjehem med min dotter och även bott på utredningshem , vilket båda 2 var väldigt dåliga varken jag eller min dotter mådde bra på dom ställena.. även jag bad frivilligt om att få hjälp då min pappa slängde ut mig o min dotter när hon var 1,5 o jag 18, så fick välja mellan ett härrbärge och ett hem för många familjer med sina barn.. givet valde jag att flytta dit till hemmet som är ett utrednings samt avlastningshem eftersom socialen inte hade lediga soclägenheter.. jag tänkte jahaa men vi får lära känna andra familjer samt få hjälp om jag har frågor eller funderingar kring min dotter osv ...kom dit o träffade jätte bra personaler o jag som person har alltid vart tyst o lugn o gör det folk ber om (inom rimliga gränser) o ger någon tips så provar jag deras tips osv.. så under 3 månader hade jag det bra där och skulle högst bo där 4 månader va det sagt men efter 3 månader så byttes många ordinarie personaler ut mot vikarier då ordinarie pensionerades , tog semester och 2 bytte jobb. så kom 1 man som jobbat på en p12a  , 2 st tjejer som var 24 och 25 utan egna barn , jag hade egen lägenhet på det hemmet och fick hjälp när jag ville. men när dom här nya kom så var det unefär *du ska ha min hjälp idag vare sig du vill eller inte* och *gör som jag säger annars är du dålig förälder*  dom ljög väldigt mycket och frågade inte varför man gjorde på ett sett och antog bara att man kommer inte lyssna på det dom säger så dom sa inget när dom tyckte man gjorde fel utan dom skrev ner i sina anteckningar massor som inte stämde. som 25 åringen när vi åkte till astrid lindregns värld med min dotter så hade den tjejen *elin* skrivit i sina anteckningar att min dotter fick aldrig gå när vi var där borta trots att jag har massor med foton samt filmer på hur mycket hon gjorde där borta.. hon hade inte ens fyllt 2 år och det var 37 grader i skuggan, hon åkte vagnen 4 gånger under sammanlagt 11 timmar (under 2 dagar) . jag började säga ifrån till personalerna o chefen men då blev allt bara värre. stod fler dåliga saker osv, det resulterade i att jag fick flytta till ett familjehem . där familjehemmet ansåg att min dotter som 2 år skulle mocka åt deras 2 hästar när deras egna barn på 9 o 11 inte kunde göra det.. jag vägrade låta min dotter göra det.. jag fick bära ut vatten i spannar till deras hästar varannan dag ungefär o det var en spann stor som ett traktordäck jag skulle fylla.. jag har ryggproblem samt en höftskada sedan en ridolycka 2009 så får inte anstärängas så vilket familjehemmet visste, även besökt kiropraktor o läkare under tiden där.. dom började ljuga mycket under mötena så tillslut satt vi och grälade på varandra och soc sa att dom ska fixa något nytt men kommer inte kunna fixas inom 6 månader.. jag kände att tyvärr men jag o min dotter klarar inte det där i 6 månader till. då min dotter själv visat att hon blivit ledsen och började spottas på deras barn o bet dom i händerna.. så jag valde att flytta.. flyttade in hos en kille som sedan flyttade så jag tog över lägenheten. efter jag flyttade till eget så har INGEN klagat på min föräldraförmåga.. har socialen här nu som kollar mig 1 gång i halvåret sen går jag på familjecentrum varannan vecka och hon säger att hon vill snart inte se mig längre då jag o min dotter lever ett normalt liv o min dotter är charmig o snäll o väldigt social av sig.. 
    så sådana hem kan förstöra väldigt mycket.. men finns ju även många bra som ger föräldrar en andr chans till att få ha sina barn hemma eller bara få en chans till avlastning någon timma i veckan också.. väldigt bra om dom följer reglerna .. men tyvärr så är många hem väldigt dåliga nu för tiden då många gör det för egen vinning.

jag väntar mitt 2 barn nu och socialen samt familjecentrum vill inte ha mig längre hahaha då dom sett att allt är bra och inte som har framkommit under dom 2 *placeringarna* . min dotter ska fylla 4 år .

blev väldigt mycket men men       

• Anonym (Blurk)

Ush fy och blä. Ibland vill man bli familjehem för att de ska finnas bra hem. Att de inte sätter sig in i sitt arbete och fullför sitt jobb istället eller slaffa egna barn så de kan släppa ditt! Tycker inte att de låter som ett bra familjehem. Kan inte du själv be om en omplacering pga dålig kommunikation? Kanske inte bra för barnet att byta hem nu men de kanske gör att du får nya möjligheter. Du har ingen släkting typ mamma som skulle kunna vara lämplig? Om man får göra så då givetvis, jag hade hellre sett so soc nisse att barnet finns nära sin familj istället för att gräla och sedan "välja" sida..

• Anonym (familjemorsan)

Som familjehem arbetar man dagligen med de placerade barnen för att de skall ha en bra kontakt med sina bioföräldrar. Jag skulle aldrig tala illa om "våra" barns föräldrar inför dem. Det är viktigt att man jobbar med tydliga mål om att barnen skall kunna flytta hem igen. Detta vet man från början. Varje beslut är bara 6 månader och du kan överklaga beslutet. Tala med din handläggare om att ni inte kan kommunicera om barnet. De är skyldiga att se till barnets bästa och då är kommunikationen mellan er jätteviktig.

• Anonym (arg!)
    Anonym (Blurk) skrev 2012-05-11 23:47:57 följande:
    Ush fy och blä. Ibland vill man bli familjehem för att de ska finnas bra hem. Att de inte sätter sig in i sitt arbete och fullför sitt jobb istället eller slaffa egna barn så de kan släppa ditt! Tycker inte att de låter som ett bra familjehem. Kan inte du själv be om en omplacering pga dålig kommunikation? Kanske inte bra för barnet att byta hem nu men de kanske gör att du får nya möjligheter. Du har ingen släkting typ mamma som skulle kunna vara lämplig? Om man får göra så då givetvis, jag hade hellre sett so soc nisse att barnet finns nära sin familj istället för att gräla och sedan "välja" sida..
    Nej problemet ligger i att hennes anknytning är där. En omplacering skulle inte kommunen gå med på och det skulle heller inte vara bra för henne. Vi är klassade som lämpliga föräldrar så att hon skulle flytta någon annanstans känns meningslöst..
  • Anonym (arg!)
    Anonym (familjemorsan) skrev 2012-05-14 13:49:23 följande:
    Som familjehem arbetar man dagligen med de placerade barnen för att de skall ha en bra kontakt med sina bioföräldrar. Jag skulle aldrig tala illa om "våra" barns föräldrar inför dem. Det är viktigt att man jobbar med tydliga mål om att barnen skall kunna flytta hem igen. Detta vet man från början. Varje beslut är bara 6 månader och du kan överklaga beslutet. Tala med din handläggare om att ni inte kan kommunicera om barnet. De är skyldiga att se till barnets bästa och då är kommunikationen mellan er jätteviktig.
    Socialtjänsten når inte fram till familjehemmet.  Vi fick samtal från chefen i fredags att vi ska lämna det. Det kommer inte bli en utökning pga att familjehemmet vägrar och det finns inga alternativ i nuläget. Soc är alltså låsta.
  • Mamma till många

Vaddå soc är låsta??? Vi är familjehem å säger socialen till mig å hoppa så frågar jag hur högt så är d.... Men kanske är annorlunda i din kommun.

• Anonym (arg!)
    Mamma till många skrev 2012-05-19 16:47:43 följande:
    Vaddå soc är låsta??? Vi är familjehem å säger socialen till mig å hoppa så frågar jag hur högt så är d.... Men kanske är annorlunda i din kommun.
    ja du, jag vet inte...trodde också att så var fallet. Men i vårat fall är det familjehemmet som styr och ställer. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (arg!) skrev 2012-05-14 23:39:55 följande:
    Socialtjänsten når inte fram till familjehemmet.  Vi fick samtal från chefen i fredags att vi ska lämna det. Det kommer inte bli en utökning pga att familjehemmet vägrar och det finns inga alternativ i nuläget. Soc är alltså låsta.
    Va? I såna här fall vore det verkligen bra om det fanns nån myndighet att vända sig till som övervakade kommunernas socialtjänst. Har för mig jag hört om något sånt var funderat kring.
  • Anonym (arg!)
    Anonym (Mia) skrev 2012-06-11 15:09:40 följande:
    Va? I såna här fall vore det verkligen bra om det fanns nån myndighet att vända sig till som övervakade kommunernas socialtjänst. Har för mig jag hört om något sånt var funderat kring.
    Vi har innan vi fick vårat andra barn anmält till socialstyrelsen, de menade att soc inte begått något lagbrott då, men att de kunde hanterat fallet på ett annat sätt. Vi har funderat på att anmäla dit igen nu, men eftersom processen är så lång innan man får svar, skulle det inte ge något i nuläget.
  • Anonym

Hade mitt barn familjehemsplacerat i 3 år hos min mamma .

Blev väldigt stökigt i slutet ¨då min mamma gick emot mig helt försökte ställa sig in hos socialen  osv .

Vägra och prata med mig och intala min dotter att hon har det bäst hos sin mormor .Fast hon skällde ut min dotter när hon ville komma hit och att hon trivs bäst här .
    Hindra mig vissa helger att ha henne då hon hade hittat på annat  

Min dotter hörde sin mormor pratat skit om mig och min sambo i telefon eftersom hon hörde så mycket fick hon skuldkänslor och hennes mående försämrades väldigt mycket .

Min mamma ska dessutom nog förtidspensioneras tar en massa tabletter för ryggen och antagligen antideppressiva .
    Dem försov sig väldigt ofta så hon kom försent till skolan .

finns mycket mer som kändes osäkert men var bara några ex. 

För mig var det en väldigt otrygg situation att jag visste att hon inte alls hade det bra den sista tiden .

Eftersom jag och min sambo ´har ett tryggt hem och har det bra och kan ge det ett barn behöver även den känslomässiga biten  ville jag ha hem min dotter. Nu hade jag tur efetrsom hon var frivilligt placerad och jag hade vårdnaden så lyckades jag få hem henne .

Fast att socialen sa dem att jag skulle vänta och tog min mammas parti mer  vad jag tyckte och kände var inte lika viktigt
    det var inte för ens den som hade hand om utredningrn , om hon skulle komma hem .Då blev jag hörd och min dotter ,för min dotter har hela tiden viljat komma hem och haft en stor längtan hem hit.    

Det viktigaste är att visa Säga vad man tycker och tänker

Att det är säkert och tryggt för barnet nu att flytta hem . Det socialen kollar mycket på är om man kan ge den känslomässiga biten så som ge kramar när barnet är ledsen kunna finnas där och trösta vara där så barnet utvecklas så barnet i fråga inte sluter sig .      

Meningen är att en placering inte ska vara för evigt utan att barnet ska få bo med minst en förälder .

Dock måste barnet känna sig trygg och må bra om det flyttas hem .

så i mitt fall med detta kan det även vara väldigt stökigt och jobbigt med en släkting ,behöver inte alltid vara det bästa .     

• spirituality
    Anonym (arg!) skrev 2012-05-14 23:39:55 följande:
    Vadå låsta? Familjehemmet arbetar på uppdrag av socialtjänsten. Det är socialtjänsten som tar besluten, inte familjehemmet! Socialtjänsten har, i värsta fall, möjlighet att säga upp avtalet med familjehemmet, och då får de inte behålla flickan i vilket fall som helst. Förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt, men kontentan är att det är socialtjänsten som beslutar i ärendet, inte familjehemmet.

Ligg på socialtjänsten. Poängtera att de ska arbeta enligt barnens bästa och att ni vill arbeta får hemgång så fort som möjligt. Begär att få någon utomstående som är med under umgängena och dokumenterar hur det går, så att ni får en neutral åsikt. Ni får "hota" med anmälan till socialstyrelsen, JO och/eller kontakta media, och i ha i åtanke att kunna gå vidare med att göra en anmälan om det inte blir bättre.

Kämpa på! Uppdatera gärna och berätta hur det går.
  • Anonym (arg!)
    spirituality skrev 2012-07-07 10:21:25 följande:
    Vadå låsta? Familjehemmet arbetar på uppdrag av socialtjänsten. Det är socialtjänsten som tar besluten, inte familjehemmet! Socialtjänsten har, i värsta fall, möjlighet att säga upp avtalet med familjehemmet, och då får de inte behålla flickan i vilket fall som helst. Förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt, men kontentan är att det är socialtjänsten som beslutar i ärendet, inte familjehemmet.

Ligg på socialtjänsten. Poängtera att de ska arbeta enligt barnens bästa och att ni vill arbeta får hemgång så fort som möjligt. Begär att få någon utomstående som är med under umgängena och dokumenterar hur det går, så att ni får en neutral åsikt. Ni får "hota" med anmälan till socialstyrelsen, JO och/eller kontakta media, och i ha i åtanke att kunna gå vidare med att göra en anmälan om det inte blir bättre.

Kämpa på! Uppdatera gärna och berätta hur det går.
    Som läget ser ut nu: Vi träffas en gång i månaden på neutral plats i kommunen hon bor. En familjebehandlare är nu med för att underlätta umgänget. Alltså han bedömer eller utreder inget utan mest underhåller han familjehemspappan så att vi kan va med våra barn, inklusive äldsta dottern. Enligt handläggaren har vi inget att bevisa i föräldraförmågan så den ska inte bli utredd. Vi får bara ha med våra föräldrar på umgänget och det är 4 ggr om året. Ingen annan får närvara. Vi gjorde en hemtagningsbegäran, men blev ombedda att dra tillbaka den för om det skulle gå till rätten skulle chefen anlita en expert som skulle säga att hon hade det bättre i familjehemmet. Alltså ett indirekt hot. 

Vi har varit i kontakt med en i riksdagen som ställt chefen mot väggen och efter det har nu socialtjänsten kontaktat en anknytningsexpert som ska intervjua mig och min man separat och sedan familjehemsföräldrarna separat. Även läsa utredningen och sedan ta ett beslut om hemflytt är möjlig. Tyvärr är utredningen full av så mycket skitsnack och lögner. Även rena tramsigheter som att min man svettas när han leker med vår dotter och att vi är sämre föräldrar för att vi bor i lägenhet. Hoppas att hon kan se igenom detta och att hopn ser oss med vår dotter så hon får se att vi funkar bra tillsammans. Hon kommer om några veckor sen får vi se hur det går! Går detta åt skogen ska vi skriva till socialstyrelsen igen och in med ny hemtagningsbegäran.

Tack för stödet!
  • spirituality
    Anonym (arg!) skrev 2012-07-07 19:44:01 följande:
    Som läget ser ut nu: Vi träffas en gång i månaden på neutral plats i kommunen hon bor. En familjebehandlare är nu med för att underlätta umgänget. Alltså han bedömer eller utreder inget utan mest underhåller han familjehemspappan så att vi kan va med våra barn, inklusive äldsta dottern. Enligt handläggaren har vi inget att bevisa i föräldraförmågan så den ska inte bli utredd. Vi får bara ha med våra föräldrar på umgänget och det är 4 ggr om året. Ingen annan får närvara. Vi gjorde en hemtagningsbegäran, men blev ombedda att dra tillbaka den för om det skulle gå till rätten skulle chefen anlita en expert som skulle säga att hon hade det bättre i familjehemmet. Alltså ett indirekt hot. 

Vi har varit i kontakt med en i riksdagen som ställt chefen mot väggen och efter det har nu socialtjänsten kontaktat en anknytningsexpert som ska intervjua mig och min man separat och sedan familjehemsföräldrarna separat. Även läsa utredningen och sedan ta ett beslut om hemflytt är möjlig. Tyvärr är utredningen full av så mycket skitsnack och lögner. Även rena tramsigheter som att min man svettas när han leker med vår dotter och att vi är sämre föräldrar för att vi bor i lägenhet. Hoppas att hon kan se igenom detta och att hopn ser oss med vår dotter så hon får se att vi funkar bra tillsammans. Hon kommer om några veckor sen får vi se hur det går! Går detta åt skogen ska vi skriva till socialstyrelsen igen och in med ny hemtagningsbegäran.

Tack för stödet!
    När du säger chefen, menar du chefen på socialtjänsten då? Eller anlitar socialtjänsten ett fristående företag som tillhandahåller familjehemmet, och det är chefen där som har sagt det? Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar över varför socialtjänsten skulle anlita en expert som säger att hon har det bättre i familjehemmet, om de anser att ni är fullgoda föräldrar och dottern kan komma hem igen? Bara en fundering. Har chefen på socialtjänsten och er handläggare olika åsikter i frågan?

Bra att ni har en utomstående med under umgänget, då har ni ändå ett vittne på hur det faktiskt fungerar, och bra att det tas in en anknytningsexpert. Ju fler utomstående/professionella, desto bättre - det är bara bra om ni skulle få mer kött på benen. Nu har jag ingen aning om hur utredningen ser ut i sin helhet, men att bo i lägenhet och svettas när man leker känns ganska oviktigt i sammanhanget.

Lycka till, kämpa på och jag hoppas det går bra med er dotter!
  • Anonym (arg!)
    spirituality skrev 2012-07-07 20:48:41 följande:
    När du säger chefen, menar du chefen på socialtjänsten då? Eller anlitar socialtjänsten ett fristående företag som tillhandahåller familjehemmet, och det är chefen där som har sagt det? Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar över varför socialtjänsten skulle anlita en expert som säger att hon har det bättre i familjehemmet, om de anser att ni är fullgoda föräldrar och dottern kan komma hem igen? Bara en fundering. Har chefen på socialtjänsten och er handläggare olika åsikter i frågan?

Bra att ni har en utomstående med under umgänget, då har ni ändå ett vittne på hur det faktiskt fungerar, och bra att det tas in en anknytningsexpert. Ju fler utomstående/professionella, desto bättre - det är bara bra om ni skulle få mer kött på benen. Nu har jag ingen aning om hur utredningen ser ut i sin helhet, men att bo i lägenhet och svettas när man leker känns ganska oviktigt i sammanhanget.

Lycka till, kämpa på och jag hoppas det går bra med er dotter!
    Chefen över handläggarna på soc menar jag. Jag tror att han sa så för att vi skulle dra tillbaka hemtagningsbegäran. De hade nämligen inte börjat på den och de har bara 3 månader på sig att bli klara. Ville slippa det jobbet helt enkelt. De anser att vi är fullgoda föräldrar, men har inte tagit ställning till om dottern ska flytta hem. När vi frågade varför inget händer svarade han att de inte är vana vid fall där ett barn är placerat och resten bor hemma och vet inte hur de ska agera. Tror att de har samma åsikt. Däremot är de oense i socialnämnden.

Utredningen ser HEMSK ut. Vi är uppmålade som helt fruktansvärda, så jag förstår varför vi förlorat i rätten. Sätter vårt sista hopp till denna experten och hoppas att hon har vår dotters bästa för ögonen. Har bestämt tid om två veckor.
Svar på tråden Ska ett familjehem bete sig såhär?