• haberg

    Hyperemesis gravidarum = risk för autistiskt barn?

    Hej!

    Min ena son som är snart 3 år har nyss fått diagnosen Autistiskt Syndrom och jag har lite funderingar. Köper inte riktigt att mitt barn inte skulle ha påverkats negativt av att jag kräktes extremt under graviditeten och knappt kunde få i mig någon mat alls under hela tiden han växte i min mage...

    Någon mer som har ett barn med Autism som haft samma graviditetsåkomma? jag vet en till förutom mig.... 


    Mamma till barn födda -06 och -09
  • Svar på tråden Hyperemesis gravidarum = risk för autistiskt barn?
  • 060810
    TantForm skrev 2012-09-23 14:48:21 följande:
    Intressant. Jag har inte själv varken drabbats av hyperemesis eller fått ett barn med autism. Mina funderingar går till detta med ketos under graviditeten, vilket jag utgår från att man hamnar i vid hyperemesis. Kan ketos under graviditeten påverka barnet? Intressant är ju också att ketogen kost i vissa fall används just på autistiska barn som behandling.
    Jag hamnade i kraftig svält vid min sista graviditet. Minns att jag fick den starkaste färgen på testet och den var så stark att den knappt stämde överrens med den starkaste färgen.
    Hon föddes med en missbildning men det ska inte bero på det. 
  • TantForm
    c89 skrev 2012-09-23 15:01:02 följande:
    Hm, i mitt fall så hamnade jag verkligen inte i ketos trots hyperemesis då det var just kolhydrater som var det enda som gick ner som man fick behålla ibland. Ketos hamnar man ju i när man ligger otroligt lågt på intaget av kolhydrater, vilket åtminstone i mitt fall inte var någon risk... Snarare så att jag inte fått i mig kött, fett osv under halva graviditeten. 

    Fast om du bara fick behålla kolhydrater ibland och kräkter ubder en lång tid så är det ju väldigt troligt att du var i ketos iallafaal. Är man magsjuk mer än ett par dagar är det inte ovanligt att man hamnar i ketos.
  • c89
    TantForm skrev 2012-09-23 16:38:43 följande:

    Fast om du bara fick behålla kolhydrater ibland och kräkter ubder en lång tid så är det ju väldigt troligt att du var i ketos iallafaal. Är man magsjuk mer än ett par dagar är det inte ovanligt att man hamnar i ketos.
    Saken är den att jag inte gick ner på så sätt som man normalt sätt ska göra för att få diagnosen hyperemesis.Jag fick den dock i alla fall eftersom att jag hade så pass svåra kräkningar så att det inte kunde klassas som normalt graviditetsillamående.

    I och med att jag inte gick ner (mer än 3kg i början, sedan sakta men säkert upp igen) så har jag otroligt svårt att tro att jag varit i ketos.

    Då har jag tidigare gått på LCHF där det är just ketos man vill uppnå och det har inte varit i närheten av samma känsla i kroppen osv som då.  
  • TantForm
    c89 skrev 2012-09-23 16:57:50 följande:
    Saken är den att jag inte gick ner på så sätt som man normalt sätt ska göra för att få diagnosen hyperemesis.Jag fick den dock i alla fall eftersom att jag hade så pass svåra kräkningar så att det inte kunde klassas som normalt graviditetsillamående. I och med att jag inte gick ner (mer än 3kg i början, sedan sakta men säkert upp igen) så har jag otroligt svårt att tro att jag varit i ketos. Då har jag tidigare gått på LCHF där det är just ketos man vill uppnå och det har inte varit i närheten av samma känsla i kroppen osv som då.  

    Men kollade du upp om du var i ketos eller inte? För jag har själv varit i ketos när jag ätit lchf, utan att gå ner i vikt ( mer än 2 kg precis i början). Iallafall så torde ju de allra flesta med hyperemensis så svår att dom inte får behålla det dom äter, leda till ketos. Intressant iallafall tycker jag att det är med sambandet hyperemensis och autism. Slänger man sedan in att ketogen kost används för att lindra symptomen autism blir det ännu intressantare.
  • TantForm
    c89 skrev 2012-09-23 15:01:02 följande:
    Hm, i mitt fall så hamnade jag verkligen inte i ketos trots hyperemesis då det var just kolhydrater som var det enda som gick ner som man fick behålla ibland. Ketos hamnar man ju i när man ligger otroligt lågt på intaget av kolhydrater, vilket åtminstone i mitt fall inte var någon risk... Snarare så att jag inte fått i mig kött, fett osv under halva graviditeten. 

    En annan sak som är intressant är ju just det att kroppen under graviditet tycks vilja ha kolhydrater i första hand. Du är ju inte den första som vittnar om att just kolhydrater är det enda man får ner eller hjälper mot illamåendet. Vet även många inbitna lchfare som vittnar om hur graviditeten gjorde det omöjligt att fortsätta eftersom kroppen skrek efter kolhydrater.
  • yodi
    famgiger skrev 2012-09-11 11:12:12 följande:
    På utredningen för vår dotter i våras frågade det särskilt om illamående under graviditet. Tydligen hänger det ihop. Vår dotter har nu diagnos autism underdiagnos adhd.
    men om dom som gör utredningarna ser ett samband så gör det mig en smula förbanad att det inte läggs mer krut på att llindra illamåendet när man är gravid.

    har som sagt haft hyperremis med alla tre och jag har tappat räkningen på hur många gånger läkare och barnmorskor har sagt åt mig att det inte är någon fara för barnet, att barnet inte blir påverkat.

    så om utredarna ser samband varför gör inte mvc mer      
  • haberg

    jag tror tyvärr att det inte anses vedertaget i sverige att hyperemesis kan påverka barnet...

    Men det var väldigt intressant att någon fått höra detta vid utredning av sitt barn. Läkaren som utredde min yngsta son tog minst 25 minuter bara för att övertyga mig om att hyperemesisen absolut inte kunde  ha orsakat autismen. Jag tror honom inte!


    Mamma till barn födda -06 och -09
  • Ronjan709
    yodi skrev 2012-09-24 08:28:49 följande:
    men om dom som gör utredningarna ser ett samband så gör det mig en smula förbanad att det inte läggs mer krut på att llindra illamåendet när man är gravid.

    har som sagt haft hyperremis med alla tre och jag har tappat räkningen på hur många gånger läkare och barnmorskor har sagt åt mig att det inte är någon fara för barnet, att barnet inte blir påverkat.

    så om utredarna ser samband varför gör inte mvc mer      
    Väldigt intressant tråd. Hade ju hyperemesis o mitt barn har ingen diagnos men på slutet har jag börjat inse att den del egenheter han har låter mkt som lindrig autism faktiskt. Får se med åldern om det är det faktiskt i vårt fall med...
  • Ronjan709
    yodi skrev 2012-09-24 08:28:49 följande:
    men om dom som gör utredningarna ser ett samband så gör det mig en smula förbanad att det inte läggs mer krut på att llindra illamåendet när man är gravid.

    har som sagt haft hyperremis med alla tre och jag har tappat räkningen på hur många gånger läkare och barnmorskor har sagt åt mig att det inte är någon fara för barnet, att barnet inte blir påverkat.

    så om utredarna ser samband varför gör inte mvc mer      
     Ja jag tycker också det är konstigt att man inte gör mer för oss grvida med hyperemesis. När jag helt plötsligt hade för lite fostervatten i slutet av graviditeten fick jag höra att det kunde ev bero på att jag druckit så lite o var låg på vätska.... Önskar jag fått den infon tidigare i graviditeten
  • Yeees

    Hej!
    Har läst alla inlägg här och har själv haft hyperemissis under mina 2 graviditeter. Men jag undrar dock om inte diagnoserna på barnen snarare är biverkningar av medicinerna man äter under detta tillstånd, och inte kräkningarna i sig. Barnet ska ju få i sig näring ändå, mamman blir dock utan mestadels.
    Primperan t.ex  där står det ju i bipacksedeln att det påverkar fostret. Kan inte tänka mig att Lergigan m.m är så bra för barnet heller.... 
    Jag genomled helvetet utan tabletter och hitills har ingen av mina söner visat tecken på autism, adhd m.m.
    Intressant och lite läbbigt att läsa att så många har barn drabbats av dessa diagnoser.

  • yodi
    Yeees skrev 2012-10-17 19:39:26 följande:
    Hej!
    Har läst alla inlägg här och har själv haft hyperemissis under mina 2 graviditeter. Men jag undrar dock om inte diagnoserna på barnen snarare är biverkningar av medicinerna man äter under detta tillstånd, och inte kräkningarna i sig. Barnet ska ju få i sig näring ändå, mamman blir dock utan mestadels.
    Primperan t.ex  där står det ju i bipacksedeln att det påverkar fostret. Kan inte tänka mig att Lergigan m.m är så bra för barnet heller.... 
    Jag genomled helvetet utan tabletter och hitills har ingen av mina söner visat tecken på autism, adhd m.m.
    Intressant och lite läbbigt att läsa att så många har barn drabbats av dessa diagnoser.
    kanske, kanske inte.

    med min äldsta så provade jag bara postafen, med mellan dottern provade jag lergigan och med minstingen primperan ( ingen av dom hjälpte det minsta så jag tog dom inte så länge men ändå) och ingen av mina har någon av dessa diagnoser.
  • Yeees

    Man kan ju tycka att det borde forskas mer i detta, man vet ju att läkemedel kan ge biverkningar långt senare i livet. Kan tycka att dom borde följa upp det mer på något vis. Känns ganska viktigt då det handlar om barn. 

  • c89

    Tog primperan med löftet att det bara ev. påverkar sista tiden i graviditeten och jag slutade ungefär vid halva. Vår son kom i lördags och verkar än så länge frisk, glad och opåverkad av hur jag mått, men får väl se om något verkar annorlunda när han blir äldre...

  • Ronjan709

    Har ni hört att ny forskning tyder på att d-vitaminbrist hos gravida kvinnor(extra vanligt hos mörkhyade kvinnor i Sverige) gör att autism hos barnen de föder är vanligare?

    Skulle ju isf också kunna vara en orsak till varför  även fler kvinnor som har hyperimesis graviditeter får barn med autism i större utsträckning än andra. Om man kräks igenom hela graviditeten o äter extemt ensidigt. Jag åt då inget med dvitamin i alla fall.... så har man ju större chans att drabbas el?

  • jagmamma

    Hej!

    Jag är c89 och mycket har hänt på 4 år. Sonen som vi fick när jag haft hyperemesis är nu 4 år och misstänks eventuellt ha språkstörning och är inom autismspektrat. Vi kommer troligen få utredning för autism för honom.

    Han har också hunnit få två syskon där jag INTE haft hyperemesis. Ena är drygt 2,5 år och har högst troligt INTE autism. Minsta är snart 9 månader men verkar frisk han också.

    Jag önskar att jag inte hade hittat denna tråden igen och behövt ställa mig till skaran som har samband mellan hyperemesis och autism...

  • Meriall

    Här är en till, två hyperemesisgraviditeter. Sonen från första har autism och svår språkstörning och dottern från andra är bara några månader ännu så det går inte att se. Sonen var ganska lite tillväxthämmad som nyfödd och gick upp lite långsamt i vikt. Dottern föddes för tidigt så vägde ju inte mycket (men normalt för graviditetsveckan) men har gått upp jättefort i vikt sedan födseln.

    Väldigt intressant och jag tänker att det kan kanske ha att göra med det någon skrev ovan att hyperemesis gör att man får d-vitamin-brist.

    Det verkar ju inte finnas ett 1-1 samband men en korrelation.

  • c89igen

    Jag var c89 i denna tråd. Har bara haft hyperemesis den första av mina tre graviditeter. Det barnet som jag hade hyperemesis med är nu 4,5 år och har precis fått diagnosen autism. Andra barnet är 3 och visar inga som helst tecken på autism. Sista barnet är bara drygt 1 år så svårt att säga ännu.

    Detta märkliga samband är aningen frustrerande...

Svar på tråden Hyperemesis gravidarum = risk för autistiskt barn?