• Anonym (dubbelmor)

    Fosterhem

    När vi gick adoptionskursen fick vi höra att barn som varit placerade i fosterfamilj oftare hade mådde bättre på alla sätt, anpassade sig lättare till sin nya familj osv.
    Nu när vi har facit i handen så undrar jag vad som verkligen stämmer? För vi har ett barn som bott på barnhem, och ett som bodde lång tid i fosterfamilj, och vi ser att "fosterhemsbarnet" bär på mycket mer i ryggsäcken än det barn som bodde ca. 1 år på barnhem. Fosterfamiljsbarnet fick byta fosterfamilj vid två tillfällen, medan barnhemsbarnet lämnades i barnhemspersonalens famn av sin biomamma.
    Han (fosterfamiljsbarnet) verkar ha blivit straffad för olika saker, det har vi tydligt märkt,dessutom han har svårt att hantera känslor, ta konflikter,lita på vuxna, röra sig natruligt i olika miljöer m.m. 
    Vi vet också att han ofta fick besök av biologiska mamman och mormodern, vilket troligen gjort honom mycket förvirrad (enligt de rapporter vi fått ta del av reagerade han starkt vid besöken och sen med mycket oro lång tid efter ).
    Barnhemsbarnet har å sin sida haft olika vårdare, men miljön var ren och omvårdarna mycket snälla och omtänksamma mot barnen.
    Det jag tänker är att i fosterhemmen har de sociala inte lika stor insyn, medan det på barnhemmet finns många personer som ser till barnens bästa. 

    Jag inser förstås att det skiljer mycket mellan länder, men tanken på att fosterhem skulle vara så jättemycket bättre ställer jag mig numera tveksam till.
    Hur tänker ni andra? Vilken erfarenhet har ni av detta?

  • Svar på tråden Fosterhem
  • Anonym (pom tideli pom)

    Du jämför en enskild individ med ett statistiskt underlag, det är äpplen och päron.

    Statistiskt sett så mår barn som bor i fosterfamilj bättre än barn på barnhem, och det gäller oavsett om du tittar på Sverige eller Långtbortistan. Sen finns det såklart underbara barnhem och vidriga fosterhem, men om man jämför bästa caset av bägge formerna så vinner alltid uppväxt i familjeliknande miljö framför institution.

    Annars skulle väl adoption inte vara en så bra idé,om barnhem var ett bättre alternativ?

    Tråkigt för din lilla, hoppas ni får ett lyckligt slut.

  • Anonym (dubbelmor)
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-04-14 18:54:33 följande:
    Du jämför en enskild individ med ett statistiskt underlag, det är äpplen och päron.

    Statistiskt sett så mår barn som bor i fosterfamilj bättre än barn på barnhem, och det gäller oavsett om du tittar på Sverige eller Långtbortistan. Sen finns det såklart underbara barnhem och vidriga fosterhem, men om man jämför bästa caset av bägge formerna så vinner alltid uppväxt i familjeliknande miljö framför institution.

    Annars skulle väl adoption inte vara en så bra idé,om barnhem var ett bättre alternativ?

    Tråkigt för din lilla, hoppas ni får ett lyckligt slut.

    Jag tänker att det sägs att det är så mycket bättre med fosterfamilj än barnhem för barnen då de väntar på sin riktiga familj, men det pratas sällan om att fosterfamiljerna kan vara ett problem också.
    Alltså skulle jag med denna tråd vilja veta mer om hur andra upplevt det.
    Fosterfamilj mot den riktiga fasta familjen skiljer ju oerhört mycket i dessa fallen eftersom de fosterhem som barnen placeras i bara är tillfälliga tills dess adoptivföräldrarna kan hämta sitt barn.   
  • Anonym (också funderat..)

    Jag har också funderat på detta med fosterhem, anknytning och barnhem...

    Vi var två familjer som hämtade våra barn ( de hade växt upp tillsammans i samma rum på barnhemmet) på samma plats, barnen hade med sig några från barnhemmet och reagerade väldigt olika vid överlämnandet. Det barn som hade haft en speciell personal (en o samma) nära sig under uppväxten  på barnhemmet och KRÄVT nära kontakt pga sina behov tex matning och därmed knutit an till denna peron hade en otroligt svår separation där o då och hade senare en längre anknytningsperiod på lite avstånd eller hur jag ska utrycka mig, ni som är har kunskap om adoption förstår nog hur jag menar.

    Det barn som inte hade haft någon så nära sig reagerade knappt alls på separationen vid överlämnandet men knöt an direkt och mycket nära, behovet av närhet var otroligt stort och gjorde anknytningen lätt. Barnet ville bäras, sitta i knät osv.

    Jag har ibland tänkt på om det varit någon skillnad om barn nr 1  växt upp i fosterfamilj i o med anknytningen till personalen och hur det varit för barn nr2 om det växt upp i fosterfamilj, hade separationen då varit svårare och gett stora men i form av separations ångest och gjort anknytningen svårare i o med att närhetsbehovet kanske var mer "mättat" dvs att den känslomässiga utvecklingen kommit längre?

    Dessa frågor kommer jag ju aldrig att få svar på men jag ville att du ska veta att du inte är ensam om o fundera över fosterfamiljens betydelse för det framtida livet.

    I det stora hela tänker jag att om man får välja mellan att bo på ett barnhem i 2 år konstant eller bo på barnhem 6 mån få foster familj i 6 mån bo på barnhen i 1 mån, få en ny foster familj i  10 mån och sedan komma tillbaka till barnhemmet den sista månaden för att inte fosterfamiljen får träffa adoptivfamiljen, vilket ju tyvärr är verkligheten för endel barn, då tror jag att barnet som fått leva i sin trygghet på barnhemmet skulle må bättre.... Även om barnhemmet var otryggt.... Men säker kan man ju inte vara, allt beror ju på individer o omständigheter!

Svar på tråden Fosterhem