• Alexi

Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?

Hur ska man göra för att barnet ska förstå hur man rent praktiskt gör för att kissa på en potta eller toalett?

Vår dotter är snart 3,5 och har suttit på en toalett eller potta många gånger nu, toalett på dagis (de engagerade sig helt spontant i den träningen i höstas så hon är helt med på rutinen med att sitta där, torka sig och spola) och hon sitter då och då på potta hemma. Men när hon sätter sig på pottan hemma säger hon efter 30 sekunder att det kommer inget kiss och så ställer hon sig upp igen. Hon har ju suttit lite längre stunder men det är jättesvårt att få henne att sitta kvar, hon vägrar. Hon är helt inställd på att hon inte kan kissa och att det inte kommer komma något kiss, alltså lär det ju aldrig komma något. Det har alltså aldrig kommit något, vare sig på pottan eller toaletten. Det har ju kommit spontant ibland när hon varit utan blöja men inte medvetet någon gång.

Hur kommer vi vidare?

Hon är en tjej med en oerhört stark kroppslig integritet så vi vill inte pressa hårt eller bara ta bort blöjan osv. Hon har jättesvårt för allt som har med kropp och hygien att göra och har alltid haft även om vissa saker som tandborstning går rätt bra numera medan hårtvätt och ev användning av salva och sånt är en kamp.

• Svar på tråden Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?
  • Happymom

Jag höll kvar min dotter på pottan när hon reste sig om jag visste att hon hon kissnödig, men jag "tvingade" henne inte. Det var bara det att hon inte förstod att det var i pottan det skulle komma. Hon ville upp för att kissa på golvet istället. När hon väl kissat på pottan och fick glada tillrop och klistermärke så ville hon gå varje gång hon blev kussnödig Har nästan inte varit några ilyckor alls sista veckorna

• Meal

Ja jag gör också som Happymom, att jag sätter ned honom igen om han rest sig från pottan utan att kissa. Men om han protesterar, då brukar han spänna kroppen och vägra sitta, då sätter jag honom inte på pottan. Det brukar betyda att han inte behöver kissa. Han tömmer sig alltid om han har något på pottan, ibland några droppar, ibland en halvfull potta

• Alexi

Ni som kommit med så mycket bra input, jag fortsätter uppdatera tråden och be om mer hjälp. Det går jättebra med toaträningen nu, långt över förväntan. Dottern har haft trosor hela dagarna nu flera dagar i rad och kissat på toaletten för det mesta. Hon är väldigt nöjd över sina trosor och vill inte ha blöja.

Två stora problem dock. Hon verkar tycka att det är väldigt jobbigt, någonting med att kissa på toan. Hon är stolt och glad när hon väl kissat, spolar, tvättar händer och allt det men efteråt utanför badrummet har maken (som är hemma föräldraledig) upplevt att hon blir otroligt obekväm och tycker livet är jobbigt. Vissa gångar, som framför allt direkt på morgonen, får vi verkligen tvinga upp henne på toan (vi vet ju att hon behöver kissa då efter natten och vill få in rutinen att kissa direkt när hon går upp, kissar hon inte på toan kissar hon i nattblöjan väldigt snart och det kommer ofta så mycket på morgonen att blöjan tom kan läcka), sen går det rätt bra när hon väl sitter där, oftast mutas hon med att få spela lite på ipaden samtidigt eller så. Vi frågar om hon behöver kissa på dagarna rätt ofta men hon dricker generellt rätt lite så kissbehovet är oerhört mycket mindre än man tror. Igår kissade hon ca 07, 14, 17 och 18, idag 07.30, 13, 17 (sen får hon nattblöjan runt 20). Det här gör ju att det är jättesvårt för oss att veta när vi ska pusha/tvinga henne att sitta på toan en stund innan man ska iväg på utflykter och liknande.

Hon har också hela sista veckan varit superkänslig och brutit ihop i stora tårar hundra gånger per dag. Och vi tror att åtminstone en del av detta är att det är jobbigt med den här förändringen. Någon som känner igen sig? Vad är det som kan vara så jobbigt? Kan man underlätta något?

Andra stora problemet är nr 2. Hon bajsar i trosorna och verkar knappt se det som ett problem. Vi har förklarat många gånger att hon kan be om en blöja eller bajsa på toan men hon blir bara arg vid båda förslagen. Vad göra?

• Happymom

Har själv fått bakslag med dottern och vet inte vad det beror på Gissar att det är dagis (och litegrann pappa) som förvirrar. Blöja ibland, ibland inte. Hon vet att det är väldigt bra när hon kissar på pottan, ändå så "struntar" hon i det. Nyhetens behag gick kanske över...

Försöker gissa vad det jobbiga för din dotter kan vara. Prestationsångest? Det sägs ju att det är viktigt inte bli arg eller på något sätt göra så att barnet skäms för att det blivit olyckor, då kan det låsa sig totalt och de går inte på potta/toa alls (inga förväntningar, ingen prestationsångest).

Det svåra är balansgången. Hur ska barnet förstå att det inte SKA hamna någon annanstans än i pottan/toan, men att det inte gör något om det RÅKAR hamna på fel ställe? Det viktiga är att man försökt och att det bara är att försöka igen,

• Alexi

Vi har verkligen varit totalt neutrala vud kissolyckor. Däremot när det bajsas fullt medvetet i trosorna har vi varit lite irriterade.

Prestationsångest kan man ju tro men det märkliga är att hon varit som mest uppriven efter att faktiskt ha kissat...

• fågelungarna

Kan det vara en kombination av att 3,5-åringar har humör och integritet så det räcker och bli över, och att nyhetens behag kanske är över? Och att förändringar i sig är ganska jobbigt för barn i den åldern?

Min 3,5-åring dricker också lite, och kissar lika sällan som din. Eftersom jag körde med ec under bebistiden har hon varit torr i två år snart, men bakslag har kommit här med ibland. Dvs att hon håller sig så länge för att det är roligare att göra annat, så plötsligt kommer det i byxorna, eller på golvet om hon inte hinner sätta sig på toan. Det kan hända någon gång då och då, fast med många månaders mellanrum. I de lägena brukar jag så att säga ta över ansvaret under några dagar, och påminna oftare om toabesöken, samt i högre utsträckning "tvinga henne" även när hon säger att hon inte behöver eller att hon kan hålla sig. Efter några dagar brukar jag minska ner bevakningen, och vill hon inte gå så säger jag tydligt att "nu litar jag på dig" etc. Vad händer om ni gör det? Är er dotter redo för det?

Bajsandet låter lite knepigt. Jag tycker dock inte ni gör fel som blir irriterade. Ju tydligare man är, desto bättre tycker jag. Det är väl klart att man inte ska bajsa i trosorna när man nu väl har lärt sig att styra sin elimination. Visst balanserar man lite som förälder i ett sånt läge för att inte skambelägga barnet, men nog måste budskapet gå in att ALLA människor tycker det är otrevligt om någon bajsar i trosorna. Vad ska de säga på förskolan om hon gör det där? Det luktar ju äckligt, och är jobbigt att tvätta bort.

Hur gör ni när hon har gjort det? Det måste nog bli vääldigt omständigt och jobbigt. Man måste duscha, kanske måste hon vänta i duschen medan ni sköljer upp trosorna först, etc. Inte som ett straff förstås, utan för att hon ska förstå hur jobbigt det är att bajsa i trosorna, jämfört med att bara sätta sig på toan, klara av det och sen kunna springa och leka vidare.

Ja, några tankar i alla fall. Det är ju hopplöst svårt egentligen att råda andra så här när alla barn är så olika. Glad Men förr eller senare kommer det ju att ordna sig, ni får ha målbilden framför er..!

• Alexi

Tack för svaret! Ja det kan ju absolut vara en kombination som gör att det är jobbigt. På morgonen är hon van att gå direkt från sängen till soffan och ligga och mysa under en filt. Klart det inte är lika kul att gå på toa... Men igår hade hon fixat att kissa hos en kompis de var hos och också faktiskt där trots full lek sagt en gång själv att hon ville kissa även om det den gången sen inte kom något. Så det känns verkligen på rätt spår. Idag blir premiär med trosor hela dagen på dagis inkl på förmiddagens skogsutflykt. Och imorgon blir frågan vad hon tycker om den märkliga toan i sommarstugan...

Nej det blir ju jättemeckigt med bajs i trosorna. Just att man får köra duschen och allt, rengöra trosor osv och precis som du säger så sa vi att det får vara ok om hon tycker det är jobbigt. Och inte alls samma mys och mutor efteråt som efter hårtvätt (som är det värsta hon vet). Men så klart inte ta i för mycket, vi skäller ju inte men pratar om alternativen osv.

Igår hade det dock kommit minilite i trosorna och då hade maken tryckt på en blöja och då hade hon bajsat i den. Hoppas hon nu fattar att det är ok.
    Vi får ju se hur det blir på dagis nästa vecka, den här veckan är bara en dagisdag så vi får avvakta och se hur det går med bajsandet där och även iväg på andra ställen.

Skönt att höra att fler barn kissar så här sällan. Jag vet inte om hon är redo för ansvaret själv men vi får ju testa oss fram. Hon verkar inte helt gilla att vi tjatar heller så det vore bra om hon kunde ta ansvaret själv. Märker vi att hon börjar gå själv får vi ju tagga ner.

Tack för input!

• Alexi

Jag vill bara uppdatera den här tråden och säga att blöjan nu är helt borta både dagtid och nattetid, det enda kvar är vid bajsande men det kan ju få ta lite tid. Gick alltså oerhört fort när vi väl kom över den där gigantiska tröskeln vi hade i början, typ 1,5 månad från helt blöjor till inga blöjor.

Och dottern är såå stolt över sina trosor.

Tack för all input jag fick!

• fågelungarna

Kul! Allt blir liksom så mycket enklare när man slipper hålla på att greja med blöjor, tycker jag.

Det finns rätt bra tips att komma ifrån blöjbajsandet när man googlar på saken.

• Luella

Superbra tråd. Vi ska börja nu om någon vecka och jag känner igen mig massor i problembilden du hade från start. Det känns skönt att det verkar gå bra för just nu känns det helt omöjligt med våran dotter.

Svar på tråden Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?