Bortskämd, klängig eller självständig?
Alltså, det finns ju två teorier.
1. Det går inte att skämma bort små barn. Så fort de gråter / visar missnöje ska man va på plats. Vill de hållas, ska man hålla. Vill de bara sova i samma säng, ska man låta dem sova i samma säng. Vill de bli burna hela eftermiddagen, ska man bära hela eftermiddagen. Pussa, hålla, snutta osv. Barn som får mycket kärlek och trygghet från början blir tryggare och självständigare barn sen.
2. Barn blir bortskämda om man håller dem för mycket. De ska från början sova i egen säng, annars lär de sej aaaldrig att sova själva. Man bör inte ha dem i bärsele / sjal, då kommer de aldrig vilja ligga i vagnen, osv. Jag har tillochmed hört att jag inte borde amma mitt barn hållandes henne i famnen (utan alltid lägga mej i sängen med henne bredvid, alternativt med henne på en kudde), annars kommer hon aldrig låta mej vara i fred sen. Barn är "vanedjur", och gillar när saker är på samma sätt.
Jag älskar dock att bära mitt barn, jag älskar hennes lilla kropp, hennes lilla tyngd, jag älskar när hon ligger på mitt bröst och vi sover en stund så och jag tänker utnyttja bärselen medans jag fortfarande kan och det inte gör ont i ryggen. Hon somnar ofta i spjälsängen på kvällen (så jag och mannen kan ha lite egentid ett tag), men efter första mitt-i-natten amningen bär jag över henne i sängen, för det är enklare (och mysigare ju...) så. Det blir förstås lite krånglig när jag är jättehungrig och ska steka nåt och hon bara vill vara i famnen, eller när jag inte hittar tid att ducha, men inget jag inte har kunnat lösa hittils.
Det är första barnet, som är tio veckor nu.
Så nu till min fråga, ni som har lite äldre barn - vilken av teorierna körde ni på? Är era barn klängig nu? Sover de själva? Osv! Alla tankar och teorier välkomna.
Hej!