• Emmalinnéa

Råd om att starta eget cafè

Hej! 

Jag har funderat mycket nu det senaste året på att i framtiden öppna ett eget café.
    Jag har många idéer och jag har drivet att starta ett eget företag, jag är inte heller rädd för att jobba och lägga ner tid på detta. 
    Jag är väl medveten om att det kommer bli tufft och att det första året kan man inte räkna med att gå i vinst samt att man måste ha ett riktigt bra läge. Tänkte försöka hitta en lokal som varit café sedan tidigare som har rätt sorts fläktsystem och som dom haft rättigheter och tillstånd förut så det inte blir så mycket extra fix.
    Planerar att gå en starta eget kurs och hantering av livsmedel.
     Eftersom riskerna är så pass stora när man startar eget så tänkte jag starta café som aktiebolag (inte enskild firma eller handelsbolag). 
    Men hur gör man egentligen?Vart börjar man? saker som är viktiga att tänka på? Tips och råd är väldigt välkomna!  

• Svar på tråden Råd om att starta eget cafè
  • Vilda Tiger

Min syster startade eget café och bageri för drygt tio pr sedan. Det första året jobbade hon 05 till 22 6 dagar i veckan, tror hon räknade ut att hon tog ut en timlön på 18 kr eller så. ;) Men efter ett år kunde hon och kollegan anställa en person och det rullade på i allt bättre fart. Idag har de drygt tio anställda och en omsättning på ca 5 miljoner varje år om jag inte minns fel. Fördelen var att de köpte ett redan befintligt café så de var ju redan etablerade, vilket säkert var en stor fördel. Ville bara säga att det inte alls behöver vara så att man inte kan ta ut en lön på flera år. Dock måste du räkna med att företaget ÄR ditt liv den tiden. Ge allt. Lycka till!!

• mrsStatham
    puss skrev 2012-04-22 19:01:11 följande:
    Ok, om man köper grejer på avbetalning kan jag tänka mig att det är så. Och inmana man blir känd. Men det har ju inget att göra mes avgifterna.
    Ja, oftast behöver man ju ta lån för att finansiera stora kylar, frysar, stora diskmaskiner, stor espressomaskin och massa annat. Det finns nog väldigt få som kan cascha sådana saker och den som kan det har nog inte speciellt mycket bekymmer med lönen.

men det är väldigt mycket mer kostnader med en verksamhet som jag inte tror att du räknar med. 
    Bara två saker är oändliga
  • Magdalena nyström

Förutom sånt som ovanstående nämnt... Har du erfarenhet av att jobba i cafe? För det är väldigt bra att veta hur man jobbar i cafe, för det kan verka lätt utåt för oerfarna men att veta hur man lägger upp dagen och effektiviserar arbetet lönar sig verkligen. Har jobbat på många cafeer, har sett och lärt mig mycket och det är ett tufft jobb och då har jag inte ens haft ansvar för ekonomi och tillstånd m.m. Utan "bara" tagit hand om frukost/lunch/eftermiddags gäster, kallskänken, espressomaskinen, kassan, ev. catering, diverse städning m.m. Samtidigt alltid tänka på kunden, ge bra service och servera me ett leende =)

du är viktigast, ha rätt inställning och älska det du gör. Sen lokalen - läge och mysfaktor eller vilken stil du vill gå efter, praktiskt kök hjälper mycket, schysst espressomaskin, en grym affärside eller unikt dragplåster, å satsa på kvalitet! Skicka inte ut något halvdant å försök ha mkt hemlagat/bakat, du sparar pengar och det uppskattas av kunden. Skapa en grym meny även om det bara handlar om olika smörgåsar å bakad potatis/sallader/paj... Se till att va ordentligt förberedd! Kan va smart att öppna mot sen vår/sommar så du kan få in extra pengar på uteservering direkt... Catering kan oxå ge bra extrapengar om du har möjlighet till det...

Finns säkert mkt mer men det är några råd jag kan komma med =) lycka till!

• beccagranen

Håller inte riktigt med de ovanstående ang löner. Om man ska ha en firma som går bra så ska det vara vinstdrivande  varje månad, och vinsten ska vara så pass stor att du både kan ta ut en lön samt betala av utgifterna. Annars kan man lika gärna lägga ner om man ska arbeta gratis i ett år eller tre.

* Finns efterfrågan?
    * Har du erfarenheten?
    * Lokal med bra (centralt) läge
    * Godkänd lokal för ändamålet
    * Behöver lokalen renoveras, bygga om? Gör en kalkyl på kostnader samt hur mycket du behöver avsätta varje månad för att betala tillbaka.
    * Har du kunskaper om att sköta allt pappers arbete eller måste du anlita en revisor/ekonom?
    * Har du tiden samt ekonomi för att starta upp?
    * Ska du producera själv eller köpa in varor?
    * Kan du utöka vinsten, genom att ex. baka eget bröd- tillverka egna mackor- sälja till andra firmor som ex. bensinstationer, andra kaféer etc? eller utöka vinst genom att sälja brödlimpor, sälja glutenfritt mm?
    * Ekonomi, hur mycket har då råd att satsa? gör en kalkyl på kostnader och räkna in marknadsföring etc.

Det kan gå, men allt hänger på vilken konkurrens du har, och vad gör att jag som kund ska komma till dig. Men du ska vara förberedd på mycket arbete och sömnlösa nätter, det har vi alla egenföretagare till en start.

• puss

MrsStstham, jag driver egen verksamhet sen många år.

• mrsStatham
    puss skrev 2012-04-22 20:33:03 följande:
    MrsStstham, jag driver egen verksamhet sen många år.
    Då borde du ju förstå vad jag pratar om. Det är inte direkt gratis att driva ett café.
    Speciellt inte om man får besök av gubbarna som säljer en brandförsäkring och man börjar betala den.
  • puss

Jag förstår bad du pratar om. Du sa att mzn kan inte tz ut lön första åren pga soc avgifter. Jag sa att domsvhiftetna har msn ju jämt.
    Jag sa att i dåns fall är det ju pga dyra inköp som man dj kan ta ut lön.

Jävla stavning

• mrsStatham
    puss skrev 2012-04-22 20:43:42 följande:
    Jag förstår bad du pratar om. Du sa att mzn kan inte tz ut lön första åren pga soc avgifter. Jag sa att domsvhiftetna har msn ju jämt.
    Jag sa att i dåns fall är det ju pga dyra inköp som man dj kan ta ut lön.

Jävla stavning
    Du kanske ska ta och kolla auto correct innan du postar? Det går att göra något åt du vet Flört

Jag ska att man inte ska räkna med att kunna ta ut en lön de första åren.
    Det är dyrt att starta upp ett café.
    Om man nu inte tar över ett redan befintligt, vilket gör det lite billigare, men fortfarande väldigt dyrt.
    Sedan är det råvaror som ska inhandlas osv. Det tar ett tag innan man börjar gå med vinst när man startar något så kostsamt.

• mrsStatham
    puss skrev 2012-04-22 20:51:36 följande:
    Skriver på mobilen
    RÅKADE TRYCKA PÅ CAPS LOCK
  • Ms H

Mitt råd är att ta reda på vad saker kostar och sen sätta sig och räkna på hur mycket fika/mat man måste sälja varje dag i snitt för att få in tillräckligt till kostaderna. Tror att det blir en hel del. Sen kan man räkna på vad man själv vill kunna ta ut i lön och hur mycket man måste sälja då och även på om man anställer någon.

• Aniiee
    williambklinteberg skrev 2015-08-15 12:14:32 följande:

Det är ju så klart väldigt att lära sig alla aspekter av ett café. Man kan ju till och med gå utbildningar nu förtiden. Denna utbildningen kollade jag en del på: www.cafeskolan.se/

Grattis till veckans trådlyft.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Råd om att starta eget cafè