• Sockersöt88

    Foglossning, tips på hur man kan lindra smärtan?

    Har knappa 7 veckor kvar till Bf och har nu drabbats av foglossning. Har en sådan j*vla smärta mellan benen när jag skall gå upp och kissa på nätterna, klä på mig osv. Någon som har något/några bra tips på hur man kan underlätta vardagen/ slippa ha så ont?

  • Svar på tråden Foglossning, tips på hur man kan lindra smärtan?
  • Lyckorus 82

    Jag rekommenderar dig att gå till en sjukgymnast och få akupunktur regelbundet. Det hjälpte mig. Gick dit 1 gång i veckan, och blev faktiskt av med foglossningen helt och håller efter några veckor. Lycka till!

  • RocketQueen
    Lyckorus 82 skrev 2012-05-01 15:42:57 följande:
    Jag rekommenderar dig att gå till en sjukgymnast och få akupunktur regelbundet. Det hjälpte mig. Gick dit 1 gång i veckan, och blev faktiskt av med foglossningen helt och håller efter några veckor. Lycka till!
    Fick du akupunktur hos sjukgymnasten eller är det nåt som alla akunpunktörer kan?
  • goabarn77

    Här är det förlossningen som sköter akupunkturen. Jättelång kö dit så bra att ställa sig i kö i tid.

  • Lyckorus 82

    Jag fick hos sjukgymnasten. Men det verkar som det bara är en av sjukgymnasterna här som har hant om gravida, för nu skulle han ha semester i 2 veckor, och då fick jag vänta på att han kommer tillbaka.

  • Nettan1982

    Fått remiss till sjukgymnast & ska få akupunktur. Har hittills fått det en gång & det kändes bra. Hoppas det gör det i fortsättningen oxå. Har ett höftbälte & försöker ta det så lugnt som det bara går. Men det är svårt med en liten 3 åring :)


  • Leonel
    Nettan1982 skrev 2012-05-01 19:13:38 följande:
    Fått remiss till sjukgymnast & ska få akupunktur. Har hittills fått det en gång & det kändes bra. Hoppas det gör det i fortsättningen oxå. Har ett höftbälte & försöker ta det så lugnt som det bara går. Men det är svårt med en liten 3 åring :)
    Hej

    Jag har jätte ont och har med en 3åring. Hela tiden full fart och man behöver springa efter de små, snart är detta över för mig eftersom jag är i vecka 39 nu :). Hoppas du inte har alltför mkt kvar av din graviditet, det är en plågsam och förjävlig smärta. Har varit i Ullared idag och gick en bra bit där inne, efter att jag kom hem så dammsög jag överallt och moppade. Min bm sa till mig att avstå från allt detta, men tyvärr när man har småbarn så måste det vara rent och fint. Lycka till med graviditeten, min foglossning började för ca 1 vecka sen och tackar gode gud att den kom sent ändå, hur länge har du haft din? 
  • Happi 2

    Hej!

    Foglossning är inte skoj... Jag väntar mitt tredje barn nu och har fått foglossning innan vecka 10 alla tre gånger. Var hos en sjukgymnast under första graviditeten och hon gav mig en hel del bra råd som har underlättat mina besvär:


    Att sova på sidan med en kudde mellan knäna. Då kommer fogarna i "rätt" position och blir avlastade. Vila 20 minuter om dagen liggandes på rygg med fötterna/vaderna högt och knäna i 90 graders vinkel. Det är bättre att stå än att sitta längre stunder. Stå med båda fötterna i golvet stadigt.  Undvik att sitta "skräddare" eller med benen i kors. Korta ner dina steg när du är ute och går. Om du kan så cykla istället, det är mer skonsamt mot fogarna. Undvik rörelser som innebär att du roterar överkroppen, så som dammsugning, moppning och liknande. Håll ihop knäna och benen när du ska resa dig ur sängen. Tack och lov går det över efter förlossningen! 
  • Leonel
    Happi 2 skrev 2012-05-01 21:47:18 följande:
    Hej!

    Foglossning är inte skoj... Jag väntar mitt tredje barn nu och har fått foglossning innan vecka 10 alla tre gånger. Var hos en sjukgymnast under första graviditeten och hon gav mig en hel del bra råd som har underlättat mina besvär:

    Att sova på sidan med en kudde mellan knäna. Då kommer fogarna i "rätt" position och blir avlastade. Vila 20 minuter om dagen liggandes på rygg med fötterna/vaderna högt och knäna i 90 graders vinkel. Det är bättre att stå än att sitta längre stunder. Stå med båda fötterna i golvet stadigt.  Undvik att sitta "skräddare" eller med benen i kors. Korta ner dina steg när du är ute och går. Om du kan så cykla istället, det är mer skonsamt mot fogarna. Undvik rörelser som innebär att du roterar överkroppen, så som dammsugning, moppning och liknande. Håll ihop knäna och benen när du ska resa dig ur sängen. Tack och lov går det över efter förlossningen! 
    Jag får vara glad att min kom nu i vecka ca 38, har inte haft problem med min första graviditet. Nu med mitt andra barn i vecka 38 fick jag detta, gör så ont. Jag märker att det är bra på förmiddagen och eftermiddagen, sen börjar det på kvällen och fortsätter långa natten och lite på morgonen efter att jag kliver upp ur sängen. Jag går upp på natten flera ggr för att kissa så då har jag jätte ont. När jag inte dammsuger så märker jag skillnaden, det blir bättre. Samma med moppningen, om jag hoppar över så blir det bara bra. Men allt sånt kan man inte bara undvika när man har ett litet barn hemma som stökar till osv. Mkt ska man förbereda inför förlossningen så städningen är väl det med :)))
  • Nettan1982
    Leonel skrev 2012-05-01 21:31:59 följande:
    Hej

    Jag har jätte ont och har med en 3åring. Hela tiden full fart och man behöver springa efter de små, snart är detta över för mig eftersom jag är i vecka 39 nu :). Hoppas du inte har alltför mkt kvar av din graviditet, det är en plågsam och förjävlig smärta. Har varit i Ullared idag och gick en bra bit där inne, efter att jag kom hem så dammsög jag överallt och moppade. Min bm sa till mig att avstå från allt detta, men tyvärr när man har småbarn så måste det vara rent och fint. Lycka till med graviditeten, min foglossning började för ca 1 vecka sen och tackar gode gud att den kom sent ändå, hur länge har du haft din? 



    Det började vid påsk. Trodde jag överansträngt ryggen bara eftersom jag lyfte min dotter en del då. Så gick det aldrig över & nu är jag i v26. 14v kvar. Slapp detta när jag väntade dottern vilket jag är så tacksam för! Jag är jätte glad över mitt barn i magen men fy attan för att vara gravid :/ Men sånt törs man knappt säga. Allt ska vara så rosenskrimmrande när man väntar barn... Jag städade igår. Väldigt skönt att få rent men fyyyyyyy.... ;)
  • Sockersöt88

    Tackar för era tips! Glad Känner igen mig i det ni skriver. Slapp också foglossning under första graviditeten, vilket jag är väldigt tacksam över. Mådde som en riktig prinsessa då under hela graviditeten!

    Har som sagt en väldigt aktiv 5 -åring hemma och  är själv van att vara väldigt aktiv, vilket gör det nästan stört omöjligt att bara vara stilla och vila. Sonen förstår inte heller varför jag inte leker med honom som förr, går på långa promenader så att han får cykla som vi brukar göra varenda dag osv.  Dessutom skall vi flytta 28.5, så det är en hel del som behöver packas också.

  • Alemonia

    I Norrköping har sjukgymnasten en slags ryggskola för gravida med rygg- och bäckenbesvär och den var riktigt givande! Jag går dessutom på sjukgymnastik i form av vattengymnastik. Utan mitt gravidbälte så skulle jag klara mig klart sämre. När det satt sig i korsryggen så hjälper vetekudden som går att spänna fast runt magen.
    Jag ska se vilka råd jag fick från sjukgymnasten i kväll men det som hjälper/underlättar för mig är:
    Sitta med rak rygg eller bakåtlutad
    Inte böja mig framåt (ner på huk om jag måste ta upp något som jag inte når från stående)
    Böja lite på knäna när jag står upp
    Gå korta steg med benen tätt ihop (gärna med så lite lyft som möjligt)
    Båda fötterna på varje trappsteg innan jag tar nästa kliv (såsom små barn)
    Inte bära tungt (i ryggsäck på ryggen går dock bra)
    DELEGERA saker som gör ont eller straffar sig efteråt såsom plocka ur nedre korgen i den golvstående diskmaskinen och ta upp saker som ligger på golvet.

    Jag väntar mitt andra barn och hade inga problem alls med första. Min dotter på 3,5 år har lärt sig att jag inte kan bära henne just nu (hon blev dock riktigt glad när jag kunde ta henne på ryggen en gång) och oftast kan hon ge mig saker från golvet men bland det jobbigaste är nog att inte kunna leva som vanligt.
    För mig började det veckan före påsk och jag har BF i början av juli.

    För mig är det skönt att sitta skräddare och att sova har jag inga problem med (mer än att vakna för att genast somna om) men det varierar en del så det gäller att testa sig fram!

  • Lyckligajag78

    Min kiropraktor som är utbildad på gravida har botat min foglossning som sjukgymnasten sa att jag hade!!! Ej smärta i ryggen sedan kanske v 24, går in i v 30 nu. Otroligt!!

  • entrea
    Lyckligajag78 skrev 2012-05-14 04:43:19 följande:
    Min kiropraktor som är utbildad på gravida har botat min foglossning som sjukgymnasten sa att jag hade!!! Ej smärta i ryggen sedan kanske v 24, går in i v 30 nu. Otroligt!!
    Det låter ju helt otroligt!! kanske skulle man ta sig till en kiropraktor...jag har haft ont sedan v 12. Är i v 27 nu och fruktansvärda problem. Kan inte röra mig överhuvudtaget, så det är soff/sängläge som gäller dygnet runt. Kryckor om jag ska någonstans. Visste faktiskt inte att kiropraktorer tog hand om gravida :)
  • fyrabarnsmor4

    Jag fick foglossning när jag väntade fjärde...alltså gick jag och undrade vad f-n är det som gör ont? men stod ut med det och upptäckte några saker... tex sitter jag och äta middag/toa/buss/bil/tåg så börjar jag gå, då kommer smärtan. så därefter slutade jag sitta så mycket. alltså såg jag till att jag rörde på mig hela tiden... står jag o laga mat så rullar jag lite om höften så det gör inte så ont när jag måste gå ifrån spisen för att hämta..slev eller vad det nu var.
    Efter ett samtal med en mamma som hade foglossning så berättade hon vad det var...
    Nu väntar jag på foglossning OM jag ska få det igen??? jag ska iaf se till att röra på mig så mycket jag kan.
    Men vi får se hur mycket smärta det blir..om jag ens får foglossning igen?

    TS!
    Önskar dig lycka till med att hitta en bra metod som passar dig bra!

  • Mosie

    jag har haft foglossning med alla tre, denna gång sedan v10. det är som att ha en kniv instucken mitt i blygdbenet.

    Jag går på vattengymnastik för gravida denna omgång och det har hjälp jättemycket!

    Jag har också varit till sjukgymnast, man behöver inte remiss för att gå till en sjukgymnast (något många inte vet tyvärr) och många sjukgymnaster kan göra tex akupunktur.

    Det finns dock en del som inte har så mycket erfarenhet med behandling av gravida och vågar inte alltid göra så mycket. Själv har jag en syster som är en och hon känner mig och min kropp bra så hon vågar trycka till sånt som sitter snett då hon vet att det inte bara är gravidrelaterat (har ett bäcken som tenderar att sätta sig på sniskan).

  • Mosie

    jo annars också.. inga sneda rörelser, ingen dammsugning, stå inte på ett ben och ta på dig kläder, lyft inte 5-åringen :)

    Jag kommer ihåg när jag hade dottern som var 16 mån och hade jättemycket problem med foglossning under 2a grav, då sa sjukgymnasten att jag var tvungen att lära dotterna att komma upp i våran säng själv och att jag inte fick lyfta upp henne i matstolen osv, det skulle hon lära sig själv. Jag tittade konstigt på henne men insåg sen att hon trodde dottern var minst 2,5 år gammal och inte dem unga 16 mån som hon var :D

Svar på tråden Foglossning, tips på hur man kan lindra smärtan?