• petsod

    Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet

    Är så himla upprörd och ledsen och vill gärna höra era synpunkter på följande:

    Vi var kallade på utvecklingssamtal tillsammans med vår 6-åriga dotter.
    Ganska tidigt uppmärksammar jag att fröken klankar ner på dottern och framhäver det dottern är mindre bra på, påpekar småfel i hennes tidigare arbeten (tex påpekar hon att dottern har parat ihop en bild på en mus med en stuga istället för med ett hus, mus-hus) vilket för mig är en småsak och helt tar död på glädjen att lära sig om man får dessa påpekanden slängda i ansiktet varje skoldag.
    Hon säger att vår flicka" verkar bära på en mask och att hon kanske skulle må bra av att gå och prata med någon vuxen" medan jag och mitt ex blir helt förfärade och undrar vad det är för fel på oss 2 som älskar henne över allt annat eller alla andra vuxna som finns i hennes närvaro, mormor/morfar, moster mfl.
    Hon pratar vidare om att vår dotter inte verkar ha någon bästis då vår flicka påpekar att hon "är kompis med alla".
    Vid detta laget gråter vår dotter för att hon skäms och är rädda för att vi ska skälla på henne. Hon sitter uppkrypen hos sin pappa och jag kan bara tänka mig hur liten och värdelös hon känner sig.

    Vår dotter är väldigt noggrann och är rädd för att göra fel vilket leder till att det ibland låser sig för henne och det blir då svårt att hänga med i det snabba tempot som det är i dagens skola. Hon går i en klass med 27 andra barn och hon är 6 ÅR GAMMAL. Ska inte skolan stärka hennes självförtroende och stötta henne i undervisningen????

    Jag är livrädd för att fröken har klampat ner på henne en längre tid, att dotterns lust och glädje över att lära sig och våga göra fel är skadat och VARFÖR har ingen tagit upp detta med oss tidigare????

    Enligt föreståndaren på dotterns tidigare förskola och en god vän till familjen som är barnspykolog på BUP är detta snudd på tjänstefel, vad är er uppfattning och hur ska jag gå vidare (har skrivit ett mail till både rektorn och fröken och förväntar mig en förklaring vid ett nytt samtal utan vår dotters närvarande).

  • Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2012-05-10 13:37:07 följande:
    Nu befinner vi oss i Sverige och vi vill inte ha nedtryckta robotar som barn.

    Visst skall barn lära sig ta kritik, konstruktiv kritik. Det här var inte konstruktiv kritik, det var nedvärdering av flickan. Läraren tog upp saker som inte var något att ta upp, vaddå bästis, varför kritisera detta?

    Detta med hus-mus var inte heller något att ta upp. Det skulle läraren tagit upp med barnet när det hände.

    Nu tror jag inte ens du vet målet med utvecklingssamtalen i Sverige.      
    Det finns utvecklinssamtal i de flesta landerna, aven dar jag bor.
    Det hjalper inte att fa barn tro att de ar duktiga nar de inte ar det.
    En katt kallas for en katt. 
  • caliningrad
    petsod skrev 2012-05-10 12:18:20 följande:
    Tack för (nästan) allas stöd.

    Vi hade ett jättebra möte i morse. Vår dotter och vi fick "upprättelse", läraren erkände att hela samtalet hade blivit totalfel från början till slut, vår dotter är inte "dum i hivudet" och de ser vikten av att stötta, peppa och sträkar barnet.
    Känns skön att få ha rett ut detta, nu kan vi gå vidare och njuta av att det snart är sommarlov och att dottern har klarat av sitt första år i skolan.
    Ja hon har klarat sitt forsta ar, men sen da?
    Ni vill bara inte hora att nanting gar fel, det ar ert val.

    Ni borde gora en massa laxor med dottern under sommaren for att forbattra hennes fardigheter istf att fa henne att tro att hon kan mer an vad hon kan. 
  • caliningrad
    mion skrev 2012-05-10 13:11:18 följande:
    klart det kan bli fel,men folk skriker ANMÄL så fort dom bara kan ist för att försöka reda ut vad som kanske gick fel... 
    Ja!

    Vilket exempel man ger till barnen....

    Undrar hur man kan valja att bli larare i Sverige nar man far ingen stod fran foraldrarna som alltid tycker att sina sma alsklingar ar sa gulliga och duktiga i alla lagen! 
  • caliningrad

    En fraga till er foraldrar:

    Varfor tror ni att lararna berattar sanningen nar de sager att era barn ar sa duktiga i alla lagen???

    Har ni nagonsin undrat??

    Vad ar poangen med utvecklingssamtal da?

    Om ett barn ett riktigt uruselt i ett amne far en svensk larare saga nanting som:

    "hon haller pa att utvecklas pa matte".

    Utvecklas ar alltsa synonym med urusel i Sverige.

    Fattar ni inte att lararna inte far saga sanningen till er eftersom ni kommer att anmala dom till Skolverket ???

    Stackars samhalle!

     

  • caliningrad

    Jag kanner manga larare i Sverige och de erkanner privat att de ar tvungna att alltid saga att barnen ar duktiga oavsett.

    Ett svenskt barn ar per definition duktigt, foraldrarna skulle aldrig att acceptera ett annat pastaende.

    Vilket skamt, speciellt nar man vet att manga 7 aringar inte laser flytande i Sverige. 

  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2012-05-15 06:04:42 följande:
    En fraga till er foraldrar:

    Varfor tror ni att lararna berattar sanningen nar de sager att era barn ar sa duktiga i alla lagen???

    Har ni nagonsin undrat??

    Vad ar poangen med utvecklingssamtal da?

    Om ett barn ett riktigt uruselt i ett amne far en svensk larare saga nanting som:

    "hon haller pa att utvecklas pa matte".

    Utvecklas ar alltsa synonym med urusel i Sverige.

    Fattar ni inte att lararna inte far saga sanningen till er eftersom ni kommer att anmala dom till Skolverket ???

    Stackars samhalle!

     
    De bra utvecklingssamtal jag har varit på har tagit upp både styrkor och svagheter. Man går igenom om man nått målen, så här ljugs det inte. Har man inte uppnått målen så får man veta det.

    Man tar upp det som barnet är duktigt på, men tar även upp det som skall förbättras.

    Kritik kan visst framföras, men den skall framföras på rätt sätt. 

    Det finns tydliga riktlinjer på vad ett utvecklingssamtal skall innehålla.

    Hade inte utvecklingssamtalen funnits (eftersom det inte finns betyg) så hade jag inte haft en susning om hur risigt min tonåring låg till i kärneämnen i 6:an, tack vare dessa samtal och strategier så har min tonåring nu förbättrat sig.

    Jag är uppvuxen i en lärarfamilj, har många släktingar som har fortsatt i de banorna och de har en helt annan bild än den du beskriver, de har inga problem med att berätta att deras barn inte uppnått målen.

    Men för att stötta barnet så har de alltid försökt hitta barnets styrkor, inte för att de skall stryka medhårs, utan för att barnet skall veta att det finns något det är duktigt på. 

    Ett utvecklingssamtal rör inte bara skolkunskaper, utan man tar även upp hur barnet integrerar i klassen.              
  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2012-05-15 05:46:15 följande:
    Jag bor i Sverige permanent, men inte for tillfallet. Ska vara tillbaka i Sverige under hela sommaren.
    Jag har darfor sett olika satt att hantera barnen och kan lugnt saga att propagandisterna som har Barn i centrum som motto haller pa att bygga ett samhalle med bortskamda barn som inte kan ta emot den minsta lilla kritiken, och det ar mycket farligt. Darfor har skolan sjunkit sa mycket i de senaste aren.

    Det ar inte bra for framtiden.

    Jag blir forskrackt att lasa forslag att man ska ANMALA TILL SKOLVERKET ??? 
    Har ni tappat all respekt for lararna?

    Vi var dessutom inte med pa samtalet, hur vet vi att TS beskrivning ar objektiv. Vi saknar lararens synpunkt. 
    Jag tappar respekt för en lärare som inte kan sitt arbete, en bra lärare, i mina ögon, kan förmedla sina kunskaper och få barnen att hänga på.

    Den bästa läraren är en lärare som får barnen att gilla att bli undervisade, som kan förmedla glädjen med kunskap. Jag har haft några sådana suveräna lärare.

    Jag håller med dig att barnen inte skall vara i centrum, men i skolan skall barnets lärarande vara i centrum. nu är det inte så alla gånger, av olika skäl.     
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2012-05-15 07:23:18 följande:
    Jag tappar respekt för en lärare som inte kan sitt arbete, en bra lärare, i mina ögon, kan förmedla sina kunskaper och få barnen att hänga på.

    Den bästa läraren är en lärare som får barnen att gilla att bli undervisade, som kan förmedla glädjen med kunskap. Jag har haft några sådana suveräna lärare.

    Jag håller med dig att barnen inte skall vara i centrum, men i skolan skall barnets lärarande vara i centrum. nu är det inte så alla gånger, av olika skäl.     
    Haller med 100% ovan.
    Nar det galler ditt tidigare inlagg, visst ska man ha utv samtal. Finns i min dotters skola ocksa naturligtvis, tillsammans med betyg + skriftliga omdomen.
    Jag har ingenting emot sjalva utv samtal, de behovs naturligtvis, men jag har bara hort foraldrar som berattar hur duktiga sina barn ar enligt utv samtal....eller sa misuppfattar de det hela.
  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2012-05-15 07:52:54 följande:
    Haller med 100% ovan.
    Nar det galler ditt tidigare inlagg, visst ska man ha utv samtal. Finns i min dotters skola ocksa naturligtvis, tillsammans med betyg + skriftliga omdomen.
    Jag har ingenting emot sjalva utv samtal, de behovs naturligtvis, men jag har bara hort foraldrar som berattar hur duktiga sina barn ar enligt utv samtal....eller sa misuppfattar de det hela.
    Men det är vad de berättar för dig. Sedan kanske de har duktiga barn. Vi har flera sådana barn i vänkretsen. Sambons äldsta t,ex (men så har det gått suveränt även på högskolan) och den andra var sådär, men har ett bra arbete.
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2012-05-15 08:32:47 följande:
    Men det är vad de berättar för dig. Sedan kanske de har duktiga barn. Vi har flera sådana barn i vänkretsen. Sambons äldsta t,ex (men så har det gått suveränt även på högskolan) och den andra var sådär, men har ett bra arbete.
    fast jag kanner manga utlandssvenskar som fick varldens chock nar de upptackte plostligt att varlden var breddare an Sverige. Bl en familj vars son var alltid super duktig i Sverige och som misstanktes for att vara utvecklingsstord nar de flyttade till Belgien.

     
  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2012-05-15 11:06:39 följande:
    fast jag kanner manga utlandssvenskar som fick varldens chock nar de upptackte plostligt att varlden var breddare an Sverige. Bl en familj vars son var alltid super duktig i Sverige och som misstanktes for att vara utvecklingsstord nar de flyttade till Belgien.

     
    Och jag har vänner som råkat ut för precis tvärtom, i Schweiz så låg de milsvidd före de barnen när det gällde en hel del (och annat efter, eftersom de fokuserade på andra saker)

    har vänner som läste sista året utomlands på sin civlingenjörsutbildning och konstaterade att det var mycket lättare att ta sig igenom den utbildningen än den svenska.

    Min vänner som bor i USA, visst vissa saker är deras barn mycket duktigare på än svenska barn, men annat ligger de långt efter.

    Det roliga är att de som flyttat till USA, deras barn har inte haft det minsta problem att från dag ett hänga med i klassen, trots att engelskan varit deras andra språk (nej, det har inte varit de sämsta skolorna, utan skolor i de fina områdena).     
  • caliningrad

    USA... det tror jag gärna... Sverige tar alla dumma ideer från USA med några års varsel (genus t ex).
    Så Sverige blir som USA med några års varsel.
    Ja, de amerikanska skolorna, public eller privata, är inte lysande. Alldeles för mycket teknologi,
    projektarbete, grupparbete, felaktiga värderingar (public speaking, socialt samspel eller debattering t ex),och
    det är precis det svenska lärare vill ha...
    fel säger jag bara.

    Stol, bord, papper, penna, utestående lärare i sitt ämne.´Slut på alla experiment.

  • toccata
    caliningrad skrev 2012-05-15 17:40:32 följande:
    USA... det tror jag gärna... Sverige tar alla dumma ideer från USA med några års varsel (genus t ex).
    Så Sverige blir som USA med några års varsel.
    Ja, de amerikanska skolorna, public eller privata, är inte lysande. Alldeles för mycket teknologi,
    projektarbete, grupparbete, felaktiga värderingar (public speaking, socialt samspel eller debattering t ex),och
    det är precis det svenska lärare vill ha...
    fel säger jag bara.

    Stol, bord, papper, penna, utestående lärare i sitt ämne.´Slut på alla experiment.


    Det finns mycket som är dåligt i USA.

    Men det är också lite populärt och politiskt korrekt att klanka ner på USA. Ibland glömmer man kanske att mycket kommer från detta defekta samhälle trots allt. Vi har hela den världsledande filmindustrin, för att inte tala om internet, google, wikipedia, Windows och allt det där. En lista över världens största företag visar att av det tio största är sex amerikanska.

    Menar att även om mycket är dåligt i USA så verkar man ju göra en del rätt också.   

  • toccata

    I den svenska skolan tycker man att det är viktigare att bygga upp barns självförtroende än att psykiskt knäcka dessa små individer.

    Den grundinställningen håller jag till helt med om.

    Däremot fungerar den svenska skolan allt sämre och det beror inte på att man försöker bygga upp elevernas självförtroende utan på en katastrofal ekonomisk och politisk styrning.

  • rosajo

    Vadå att allt skit kommer från USA? Det skolära (och filosofiska) utbytet emellan länder är betydligt mer ingående än så. USA har anammat mycket från den socialistiska världen, och vice versa. Själva skolsystemet som alla världens länder numera har, kommer från Tyskland. Spelar ingen roll om vissa länder har slagit fast vid den gamla modellen (med pekpinne i vädret) eller tagit in det nya, som Sverige och USA; det handlar ändå alltid i grunden om att uppfostra framtidens vuxna i ett samhälle som passar den rika eliten. Att gå och skryta om vilket lands barn är smartare än ett annats är helt absurt, slav som slav. Både lydiga ('smarta') och kriminella/lata/dumma medborgare/slavar är lika viktiga i ett 'fungerande' samhälle. Skolan är till för indoktrinering, inget annat. Jag tror knappast att fallet vi har hört om här är ovanligt. När man sätter barns lärande (och sociala liv) i fokus som man gör på dessa utvecklingssamtal, så bryter man ner ett barn, även om det inte är så synligt till en början. Barn kan inte rent psykologiskt sett, ta 'ansvar för sitt lärande'. 

    Till TS, jag skulle vara noga med att följa upp med din dotter hur det går med läraren. I min erfarenhet finns det många falska lärare, de säger en sak och verkar helt uppriktiga, men ändå agera de inte efter det. Om hon hade så lätt för att kränka din dotter framför er föräldrar, tippar jag på att det är ett uttryck för hennes personlighet och hennes syn på sin roll som lärare.  

Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet