• NinaJournalist

Varför föda barn på sommaren?

Hej alla blivande mammor och mammor!
    Jag är reporter på tidningen Fokus. Jag vänder mig till er som fött/ska föda barn under sommaren. Var detta planerat? Varför är sommaren en bra period att föda barn under?
    Handlar det om att planera föräldraledigheten?

Vänligen,
    Nina
  • Svar på tråden Varför föda barn på sommaren?
  • Miloxan

Beräknas föda mitt 6e barn 8 juli.......värsta tänkbara mardröm för mig! Det var inte planerat alls, de övriga barnen planerades så tillika att de skulle födas  senast i april/början på maj. Jag fruktar för att föda när det är varmt och klara sista grav-månaden just nu...man svettas mer som gravid och jag hatar att vara varm och kommer då sommarvärme till det så ...urk! Jag sväller pga graviditet och kommer värme till det så sväller jag ännu mer!

• ZoZoZ

Favoritar så länge. Ligger sjuk och orkar inte svara just nu.

• Krycke

Läs denna intressanta artikel "Högsommarbarnen blir fler"

www.scb.se/statistik/_publikationer/LE00001_2010K01_TI_11_A05TI1001.pdf

Som ni ser så är det SCB som gjort den och då där det seriös.

Där står bl a:
    "Det nya julifenomenet som alltså innebär att fler blir gravida på senhösten tydar på att vi planerar allt mer när vi vill ha barn och att många ser fördelar med att föda barn på sommaren. Kanske delvis för att det är semestertider och både mamman och pappan har tid att vara med barnet den första tiden"

Vad säger ni?

• Lavish

De allra flesta väljer nog inte så aktivt en exakt månad för sitt barns födsel utan är glada när de kommer.

Jag tycker du har en bättre utgångspunkt i att fundera på andra skäl till förändringen än att folk aktivt tänkt igenom det och valt sommaren för att föda. Jag skulle ju säga att det inte är helt otippat att de flesta bebisar kommit på våren eftersom det har varit ca 9 månader efter semestern. Vad jag förstår var april den förlossningstätaste månaden. April är 9 månader efter industrisemestern i juli.

Så du kanske ska fundera på om förändrade semester, ledighets, eller sexvanor ligger bakom snarare än aktiv planering. Kanske har många idag så mycket inplanerat på semestern nuförtiden att det inte blir mycket tid för avkoppling och därför inte lika mycket nuppa?

• buffybus

Hej TS. Jag planerar inte att föda en månad. Det enda jag planerade var att bli gravid.

• Vitsippa80

Vi hade problem att bli gravida och hade inte planerat för födsel i juli. Däremot var det semesterstängt på kliniken över sommaren så vi fick avvakta behandling tills efter sommaren, och då blev det så att det tog sig i oktober, och därmed BF i juli :)

• Alfonsmamman

Hej.
    Orkar inte läsa in mig på tråden, vilket i detta fall nog enkom är bra. Slipper bli färgad av andras tankar om frågeställningen. Dock har jag bara genom att läst några inlägg förstått att frågan har upplevts som känslig. Folk svarar genom att försvara sig. Genom att se frågeställningen som ett påhopp. Så här; reporten (Nina) ställer en fråga. Vi svarar på frågan. Nina använder svaren och söker skönja efter röda trådar/ gemensamma nämnare/ kategorier och/eller teorier. Hur hon går till väga berättar hon inte men vårt jobb om vi vill blir bara att ge våra erfarenheter. Det är inget påhopp eller ifrågasättande.

Min erfarenhet:

Har en son född 28dec. Bf 31. Vi önskade barn. Jag har en historia som ofrivilligt barnlös. Det fick bli när det blev.

Barn är alltid välkomna!!!

MEN, självklart. Mitt i sommaren minskar problem och orosmoment. Rs-virus, magsjuketider, amning ute blir lättare, mindre isolerad... Jag tror listan kan göras lång. Populära vagnar med små svängbara hjul är lättare att köra sommartid. Barnen visas lättare upp :/ och livet upplevs rent generellt med eller utan barn vara betydligt lättare på sommaren.

Jag tänker att vi vill att livet ska vara enkelt, enklare. Vi vill kunna umgås lättare, vi vill fortsätta vara lika sociala som innan barnen kom... Vi tänker på den första tiden efter barnet kommer. Ljust, varmt, virusfritt och socialt.

Så tänker jag.

• wica

Slutade med p-piller efter semestern förra året. Månaden efter var jag gravid med tvillingar som beräknas komma 4 juli. Det blev som det blev helt enkelt. Var samma sak när jag fick min son i aug 2009, slutade med piller och 2 mån senare var jag gravid. Har aldrig tänkt på att jag vill få barn någon speciell tid på året. Efter sonens födelse så svor jag i och för sig på att aldrig nånsin mer vara höggravid under sommaren, men som sagt, det blev som det blev.

• Lapsang

Med tanke på att genomsnittstiden att lyckas bli gravid är sju mån är det inget man kan planera? Vet du att 20% avalla par dessutom behöver hjälp?

• Mysan82

Är lärare så det var bra att få i juli. Det passade med terminen. Jobbade hela terminen ut och gick sedan på ledighet. Var ledig ett helt läsår och har nu jobbat ett år snart. Vi har pusslat så dottern börjar på förskola först till hösten, också det passade bra efter två år. Mannen var ledig nästan sex veckor och det var gott att ha ihop. Det var skönt att slippa alla tjocka kläder, overaller osv den första tiden.
    Tänker att nästa ska komma om två år och då gärna på sommaren igen. Om man får välja så mitten på juni :)

• marieotyra

Vi planerade också graviditeterna, dock inte till sommarmånaderna. Min sambo tycker det skulle vara synd om barnen om dom var bland de sista att ta körkort och ville därför ha barn på våren. Så första barnet är född i mars. Tyckte att det var en riktigt bra tid att få barn så vi hoppades på samma tid nu med nummer två. Det är dock beräknat till 28 maj. Främsta fördelarna med våren tycker jag är att det är lättast att få dagisplats på hösten och då har barnet hunnit bli 1 år och några månader, man slipper vinterkläder under de första månaderna när dom byter storlekar varannan vecka...

Vi har inte planerat så seriöst att vi har tempat och grejat, däremot tog jag ut spiralen i sådan tid så att det förmodligen skulle bil vår/sommar.

• Alexi

Vi började försöka direkt efter bröllopet och det tog fem månader. Alltså blev första barnet ett decemberbarn fast jag sagt att jag aldrig skulle ha barn i december...

Andra barnet ville vi ha ca två år senare och hoppades på höst eller vinterbarn då det visade sig med första barnet vara perfekt årstid ur de flesta synvinklar. Andra barnet tog tre månader på sig att bli till och blev därför ett novemberbarn.
    Skulle vi satsa på en trea vill jag helst ha i februari, så mycket vinter som möjligt utan att krocka med julen och syskonens födelsedagar.

Och alla vi som använder preventivmedel har ju så klart planerat våra barn, man slutar ju skydda sig av någon anledning.

• Fru Sveden

Jag har två barn båda är födda på sommaren. Jag råkade bli gravid på hösten med båda barnen så det är ju därför dom är födda på sommaren. (inget av barnen är planerade).

Jag har dock en teori om varför fler barn föds på sommaren. Föräldrarna har ledsnat på den skit tråkiga hösten vi har här i Sverige och åker på en semester på hösten. vips barnen blir till och föds sommaren efter  

• Mornie Alantie
    Alexi skrev 2012-05-10 16:42:55 följande:
    Och alla vi som använder preventivmedel har ju så klart planerat våra barn, man slutar ju skydda sig av någon anledning.
    Men man vet ju inte hur lång tid det kommer ta att bli gravid. Hur kan man då planera in vilken månad barnet ska komma?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Vinterankan

Vi får barn i maj och har inte planerat efter att barnet ska födas någon speciell tid utan det var elt enkelt dags för nästa. Men det var faktiskt så att jag under tiden vi försökte tänkte att det gör ju ingenting om jag inte blir gravid direkt för det är ju himla praktiskt för dagisstart i augusti om barnet kommer i juni/juli då det är omöjligt att få plats på "vårt" dagis annat än i augusti. Första barnet var oplanerat.

• Alexi
    Mornie Alantie skrev 2012-05-10 18:16:44 följande:
    Men man vet ju inte hur lång tid det kommer ta att bli gravid. Hur kan man då planera in vilken månad barnet ska komma?
    Man vet ju i alla fall när barnet kommer tidigast... Många blir ju ändå gravida inom några månader och får då barn till den säsong som är 9 mån efter att de började försöka. 
Svar på tråden Varför föda barn på sommaren?