1-åring som sover illa. Jag börjar bli desperat.
Har en dotter som är nästan exakt ett år. hon har sovit ok tidigare, visst har jag varit uppe på nätterna men det har inte varit något exeptionellt. Nu blir det dock värre och värre för varje dag känns det som.
Problemen börjar redan på kvällen. Vi har alltid låttit henne somna med oss i soffan, vaggat och kramat och ammat. Sen ammar jag henne sovandes under 1-1.5 timmar medan vi kollar på film eller liknande. När hon släppt tutten har jag lagt henne i hennes säng och hon har sovit vidare. Nu har det blivit stört omöjligt att lägga ner henne i sängen. Hon vaknar och reser sig upp och gnäller så snart hon når madrassen. Då är det bara att plocka upp och vagga igen. Har man tur sover hon i sängen efter 2-3 sådana försök. Har man otur vaknar hon och vill inte somna om.
Igår var en sådan kväll. Hon somnade kl 20 men vaknade igen 21.30. Sen tog det 3 timmar att få henne att sova. Vi bär och vi vaggar. Byter blöja, ammar, ja allt man kan komma på. Hon är uppenbart jättetrött men kan inte sova. Hon somnar nästan ibland men börjar nästan omedelbart skrika tills hon vaknat igen. Vi försöker vara envisa och bära runt henne trots att hon vrider och vänder på sig, hoppas hon ska bli lugn och slappna av. Men istället blir hon mer och mer gnällig och till slut måste vi avbryta för att hon inte ska bli jätteledsen. Sätter man ner henne på golvet börjar hon leka och är glad, men väldigt väldigt trött.
Hon somnade tillslut 00.30. Efter det gnydde hon i sömnen ett antal gånger under natten så att jag vaknade. Sen var hon klarvaken 6.30, så då var det bara att gå upp och göra frukost. 6 timmar på en natt är ju på tok för lite. Hon får sova på dagarna så klart, men ofta blir det bara korta lurar under protest då med. Hon är ofta trött senaste tiden, gnuggar ögonen och gäspar. Men sova vill hon inte. Sömnbristen påverkar hennes matintag också, hon orkar inte äta ordentligt när hon är trött.
Jag är helt förstörd också. Jag vet inte hur länge till jag klarar av det här. Såna här kvällar början bli mer regel än undantag. Tyvärr har jag dåliga möjligheter till avlastning. Vi måste göra något, men jag vet inte vad. Finns någon vänlig själ som har några råd till en desperat trött mamma?