• Anna83 m Juline och Vincent

Jag får i mig för lite kolhydrater

Jag har dem senaste dagarna skrivit upp vad jag äter och märkt att jag får i mig alldeles för lite kolhydrater.Jag är så trött hela tiden och börjar misstänka att det beror på för få kolhydrater.

Jag vet inte hur jag ska göra för att öka den biten.Har ni några tips?

• Svar på tråden Jag får i mig för lite kolhydrater
  • Majse
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 12:48:38 följande:
    Enligt shapeup som jag använder så ska jag få o mig 57 g proteiner om dagen,228 g kolhydrater och 42 g fett! och 1522 kalorier. Då har jag fyllt i att jag vill gå ner i vikt oxå...

Men du måste också veta att alla kroppar reagerar olika på kolhydrater, vissa blir jätte trötta (jag t ex.), vissa mår bra av det och vissa inte och vissa går UPP i vikt av det. Känn efter vad du stoppar i dig, börja analysera det du stoppar i dig och på så sätt börja äta rätt för DIN kropp. :)
  • katalysator

Pasta innehåller ungefär 70% kolhydrater, så två portioner pasta och en smörgås borde gott och väl kvala in dig där, om du inte äter pytteportioner.

Majse skrev 2012-05-29 12:16:06 följande:
    Du får ju i dig kolhydrater men kanske är det just att du äter kolhydrater som gör dig trött? Jag blir trött och hängig av kolhydrater i form av bröd, pasta och ris och därför undviker jag det bortsett från en brödskiva till frukost. Resten av dagen äter jag proteiner och grönsaker, både från över jord och under jord, mycket frukt och försöker röra på mig lite varje dag, det mår jag bäst av. Alla kroppar fungerar olika så testa dig fram och se vad just du mår bra av. :)
    Jag har provat att vara utan kolhydrater oxå.Magen sluta att svullna upp och göra ont då men jag va fortfarande lika trött och jag blev hungrig ännu fortare än vad jag blir nu.Jag är typ jämt hungrig :p
    PolyPond skrev 2012-05-29 12:19:02 följande:
    Om du bara får i dig 1500 kcal om dagen så är du sannolikt trött för att du får i dig för lite energi.
    Hmm,jo det kan ju vara så men jag äter ju ändå frukost,lagad lunch och lagad middag.Men jag äter inte så stora portioner för då får jag så ont i magen.
    Kodia skrev 2012-05-29 12:30:48 följande:
    Du äter absolut inte för lite kolhydrater! Det jag däremot reagerar på är att du inte äter några frukter eller grönsaker! Byt ut en del av pastan mot grönsaker, och lägg till en frukt när du känner dig trött mellan målen! Då blir du säkert piggare! (samt frisk luft och motion, så klart!)
    Jag brukar göra en sallad till maten och byter ut en del av fullkornskolhydraterna mot sallad.Men det funkar inte iaf.Jag är ändå trött :(
    Kodia skrev 2012-05-29 12:30:48 följande:
    Du äter absolut inte för lite kolhydrater! Det jag däremot reagerar på är att du inte äter några frukter eller grönsaker! Byt ut en del av pastan mot grönsaker, och lägg till en frukt när du känner dig trött mellan målen! Då blir du säkert piggare! (samt frisk luft och motion, så klart!)
    jag tränar nästan varje dag
  • Majse
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 12:58:18 följande:
    Jag har provat att vara utan kolhydrater oxå.Magen sluta att svullna upp och göra ont då men jag va fortfarande lika trött och jag blev hungrig ännu fortare än vad jag blir nu.Jag är typ jämt hungrig :p

Om magen slutade svullna upp och du slapp ha ont i magen när du inte åt kolhydrater så tycker jag att det är tecken på att du skall utesluta det ur din kost. Att du är trött, oavsett om du äter kolhyrater eller inte, beror alltså inte på kolhydrater utan på något annat, kanske skall du kolla ditt blodvärde? Du kan ha järnbrist eller behöver du lägga om din kost på annat sätt. Visst, man blir hungrig fortare om man inte äter vanliga kolhydrater men löser man det med att man äter var tredje timme och dricker bra med vatten, äter frukt och dessutom rör på sig, tror jag att du skulle må mycket bra samt vara lagom mätt. :)
    Majse skrev 2012-05-29 12:50:46 följande:
    Men du måste också veta att alla kroppar reagerar olika på kolhydrater, vissa blir jätte trötta (jag t ex.), vissa mår bra av det och vissa inte och vissa går UPP i vikt av det. Känn efter vad du stoppar i dig, börja analysera det du stoppar i dig och på så sätt börja äta rätt för DIN kropp. :)
    Jag går upp i vikt av kolhydrater så därför tar jag bara lite av dem när jag äter.Men jag blir fort hungrig igen :(
    katalysator skrev 2012-05-29 12:51:10 följande:
    Pasta innehåller ungefär 70% kolhydrater, så två portioner pasta och en smörgås borde gott och väl kvala in dig där, om du inte äter pytteportioner.
    Det beror lite på vad jag har till men om det är tex korvstroganoff så tar jag kanske en halv dl kokt fullkornspasta eller fullkorns bulgur och så "normalt" med korvstroganoff och för det mesta lite sallad till. Men jag kanske får i mig det jag ska.kanske är programmet som visar fel.Men då kan jag inte förstå varför jag känner mig så trött  och svag.
    Majse skrev 2012-05-29 13:02:41 följande:
    Om magen slutade svullna upp och du slapp ha ont i magen när du inte åt kolhydrater så tycker jag att det är tecken på att du skall utesluta det ur din kost. Att du är trött, oavsett om du äter kolhyrater eller inte, beror alltså inte på kolhydrater utan på något annat, kanske skall du kolla ditt blodvärde? Du kan ha järnbrist eller behöver du lägga om din kost på annat sätt. Visst, man blir hungrig fortare om man inte äter vanliga kolhydrater men löser man det med att man äter var tredje timme och dricker bra med vatten, äter frukt och dessutom rör på sig, tror jag att du skulle må mycket bra samt vara lagom mätt. :)
    Socker överhuvudtaget i alla dess former (inte bara kolhydrater) får mig att gå upp i vikt och få ont i magen :( Så jag får även ont av frukt.En del är värre än andra. Men det kan nog vara dags att gå och göra ett nytt blodprov för att kolla upp järn och sköldkörteln.
  • Majse
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 13:07:26 följande:
    Jag går upp i vikt av kolhydrater så därför tar jag bara lite av dem när jag äter.Men jag blir fort hungrig igen :(

Men att du blir fort hungrig igen när du äter kolhydrater kan bero på att kolhydrater kan trigga belöningssystemet hos vissa individer, dvs. äter du en liten mängd kolhydrater så vill kroppen bara ha mer. Har man detta probelm, jag och många andra jag känner har det, så skall man undvika det helt. Vitt mjöl och socker är rena rama fiender för många individer.
  • Majse
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 13:12:51 följande:
    Socker överhuvudtaget i alla dess former (inte bara kolhydrater) får mig att gå upp i vikt och få ont i magen :( Så jag får även ont av frukt.En del är värre än andra. Men det kan nog vara dags att gå och göra ett nytt blodprov för att kolla upp järn och sköldkörteln.

Tycker jag att du skall göra om OM du vill utesluta kolhydrater i form av pasta, ris och bröd och äta mer grönsaker så ät då varma grönsaker, kokta, då behåller du mättnadskänslan längre. Till korv stroganoff som du nämnde här ovan så äter jag alltid kokt blomkål och morötter, jätte gott! :) Det är lätt att man blir snabbt hungrig igen om man äter kalla grönsaker.
  • PolyPond
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 12:59:10 följande:
    Hmm,jo det kan ju vara så men jag äter ju ändå frukost,lagad lunch och lagad middag.Men jag äter inte så stora portioner för då får jag så ont i magen.
    Det spelar inte så stor roll. Går man på underskott av energi är det naturligt att känna sig trött.
    Majse skrev 2012-05-29 13:14:02 följande:
    Men att du blir fort hungrig igen när du äter kolhydrater kan bero på att kolhydrater kan trigga belöningssystemet hos vissa individer, dvs. äter du en liten mängd kolhydrater så vill kroppen bara ha mer. Har man detta probelm, jag och många andra jag känner har det, så skall man undvika det helt. Vitt mjöl och socker är rena rama fiender för många individer.
    Jo,så är det för mig oxå.Det är värst vid ägglossning och mens.Men det är lite bättre nu.Jag började använda fullkorn och dinkel ist för vitt och nu mår jag skitdåligt om jag stoppar i mig någon vit pasta,ris eller bröd.
    Majse skrev 2012-05-29 13:16:07 följande:
    Tycker jag att du skall göra om OM du vill utesluta kolhydrater i form av pasta, ris och bröd och äta mer grönsaker så ät då varma grönsaker, kokta, då behåller du mättnadskänslan längre. Till korv stroganoff som du nämnde här ovan så äter jag alltid kokt blomkål och morötter, jätte gott! :) Det är lätt att man blir snabbt hungrig igen om man äter kalla grönsaker.
    Ja,det skulle ju funka.Jag äter mest grönsaker till såna maträtter men har ca en halv dl pasta eller fullkorns bulgur till.
  • Sigrid
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 13:07:26 följande:
    Då äter du för lite fett om du blir hungrig snabbt. Välj helfeta alternativ av smör, creme frache, mjölk och grädde. Välj fet fisk (lax). Ägg mättar länge.
    LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
Svar på tråden Jag får i mig för lite kolhydrater