• Anonym (Kina)

    vad har egentligen hänt i Kina?

    För några år sen fanns det ett skriande behov av föräldrar till alla bortlämnade barn i Kina. Vad hände egentligen sen som ändrade det?
    Numera kommer det fortfarande många barn från Kina, men det är ju nästan uteslutande barn från 72 timmars listan. Jag tänker att det säkert är lika många barn som blir lämnade, men vad händer med dessa barn?
    Ska man verkligen tro att Kina själva ordnat upp det så väl att barnen nuförtiden får nationell familj, eller har USA något med saken att göra (de öppnade om jag inte minns fel för adoptioner från Kina för några år sen)?
    Kan det vara så att Kina försöker dölja att det fortfarande finns mängder med barn på barnhem i landet, internationellt är det ju vanligt att man försöker visa världen att man klarar av alla sina barn och inte är i behov av hjälp utifrån.    
    Kan det vara så att barnhemmen i landet är fyllda, men att man inte vill visa upp det. Så var det ju för 10 år sen då internationella organisationer hittade halvt ihjälsvultna barn på överfulla barnhem. Nu hoppas man verkligen inte att det är så nu, men samtidigt undrar jag vad egentligen som skett som gjort att det numera kommer få barn från Kina.

  • Svar på tråden vad har egentligen hänt i Kina?
  • Anonym

    Jag vet att i dag finns det inte alls många sk NSN (Non Special Need) barn på barnhemmen i Kina, delvis pga nationella adoptioner, enklare att få undantag från enbarnspolitiken och andra omständigheter. Via vår adoptionsorganisation vet jag också att ca 90% av barnen har speciella behov på många barnhem, till skillnad för bara några år sen vid deras besök på olika barnhem.

  • Anonym (dd)

    Det finns nästan inga NSN-barn på barnhemmen i Kina, det har många som besökt barnhemmen vittnat om. NSN-barnen är placerade i fosterhem istället Fosterhems placeringar som säkert för många blir förevigt. Hur de placeringarna är för barnen vet ingen. Varierar säkert.

    Varför internationella NSN adoptionerna sjunkit så dramatiskt handlar framför allt om politik, det är inte den bild Kina vill ge. Men det finns nog mycket som samverkar. Precis som tidigare skrivits enklare att adoptera nationellt, enklare undantag från ettbarnspolitiken, fler aborter, mer utbredd fosterdiagstik för att få de pojkar man vill ha, kanske också en större barnhandel inom Kina (den bilden får man i allafall i media). Antalet internationella adoptioner sjönk dramatiskt nästan över en natt och har fortsatt att minska. Kina vill inte ha bilden internationellt att de inte tar hand om sina barn.

    Tror också att de har svårt att kontrollera barnhandeln och de vill då ha den inom landet inte internationellt där de får mer uppmärksamhet (min egen gissning, inget jag läst någonstanns). Den dramatiska förändringen i antal barn hände i samband med att Kina skrev på barnkonventionen och att skandalen i Hunan uppdagats (det uppdagades att barn sålts mellan barnhem i Hunan (en av Kinas provinser) och sedan adopterats internationellt).

  • Anonym

    Jag tror inte att det är lika många barn som lämnas numera. Kinas ekonomiska utveckling har varit explosionsartad de senaste åren och de flesta jobbar numera i städernas industrier istället för som tidigare då den stora majoriteten var bönder. Kina har släppt på enbarnspolitiken och numera har även många råd med att betala de böter man eventuellt får om man väljer att skaffa fler barn.

  • Anonym (Kina)

    Men hur kan man veta att det inte finns en massa nsn-barn på överfulla barnhem som göms undan för internationella organisationer? Det är ju knappast så att barnvårdarna skulle larma om detta om det var så, och får organsiationerna tillgång till alla barnhem?
    Det var ju inte så många år sen som barnhemmen var fulla av barn, och jag kan inte låta bli att fundera på om Kina själva verkligen bara har löst hela "problemet" och plötsligt är allt bara bra, när det för bara 5-10 år sen såg mycket mycket illa ut.
    Det är verkligen toppen om det verkligen är så att färre oönskade barn föds, och de som trotts allt är föräldralösa placeras i fosterhem (som förstås inte alltid är de bästa), men jag skulle vilja veta om någon kollar upp detta, eller bara tar Kina på orden så att säga. 
    Vad tror ni?  

  • Anonym (dd)
    Anonym skrev 2012-06-11 17:01:59 följande:
    Jag tror inte att det är lika många barn som lämnas numera. Kinas ekonomiska utveckling har varit explosionsartad de senaste åren och de flesta jobbar numera i städernas industrier istället för som tidigare då den stora majoriteten var bönder. Kina har släppt på enbarnspolitiken och numera har även många råd med att betala de böter man eventuellt får om man väljer att skaffa fler barn.
    Visst har många fått det bättre och många har blivigt rika, men Kina är ett stort land. De flesta är fortfarande fattiga.
    Anonym (Kina) skrev 2012-06-11 22:29:13 följande:
    Men hur kan man veta att det inte finns en massa nsn-barn på överfulla barnhem som göms undan för internationella organisationer? Det är ju knappast så att barnvårdarna skulle larma om detta om det var så, och får organsiationerna tillgång till alla barnhem?
    Det var ju inte så många år sen som barnhemmen var fulla av barn, och jag kan inte låta bli att fundera på om Kina själva verkligen bara har löst hela "problemet" och plötsligt är allt bara bra, när det för bara 5-10 år sen såg mycket mycket illa ut.
    Det är verkligen toppen om det verkligen är så att färre oönskade barn föds, och de som trotts allt är föräldralösa placeras i fosterhem (som förstås inte alltid är de bästa), men jag skulle vilja veta om någon kollar upp detta, eller bara tar Kina på orden så att säga. 
    Vad tror ni?  

    När man hämtar barn får man många gånger besöka barnhemmen. Därför vet man genom vittnesmål att på barnhemmen finns nu i princip bara SN-barn. Jag läser på många internationella listor.

    Förändringen hände 2006, innan förändringen fanns en kraftig ökning i antalet adopptioner internationellt. Det var ett politiskt beslut att stoppa, det är min övertygelse, men Kina är ett slutet land och det talas inte klarspråk. Sedan har andra omständigheter byggt på (som jag skrev ovan, finns säkert fler bland annat att många fått det bättre).

    Hur barnen har det i fosterfamilj varierar säkert, en del är säkert älskade och önskade andra tänkta som blivade fru till sonen eller hemhjälp/arbetshjälp. Tror inte att det finns någon kontroll. Sedan adopteras många nationellt, då reglerna för detta lättat.
  • Anonym (dd)

    De som adopterar NSN barn idag vittnar om att barnen verkar ha haft det väldigt olika i sina fosterfamiljer. En del är åldersadekvat utvecklade och verkar ha haft det bra, andra understimulerade och verkar ha haft det mindre bra.

  • Fröken Susidus

    Jag vet egentligen inte men jag kan känna att det är lite naivt att tro att problemen löst sig? Att det inte överges barn i det land där man dumpade flera nyfödda om dagen för inte alls länge sen?
    Där man tvingade/tvingar? Kvinnor i 9:e månaden till "abort"..
    Men jag vet inte. Önskar verkligen att det är så att situationen bättrats. Men jag tror inte på det.

  • Anonym (Kina)
    Fröken Susidus skrev 2012-06-12 01:22:37 följande:
    Jag vet egentligen inte men jag kan känna att det är lite naivt att tro att problemen löst sig? Att det inte överges barn i det land där man dumpade flera nyfödda om dagen för inte alls länge sen?
    Där man tvingade/tvingar? Kvinnor i 9:e månaden till "abort"..
    Men jag vet inte. Önskar verkligen att det är så att situationen bättrats. Men jag tror inte på det.

    Det är precis det jag menar. 
    Se n undrar man ju vad man egentligen ser när man besöker barnhemmen som blivande föräldrer till ett barn. Får man gå runt obehindrat? Jag har precis läst en rapport från en adoptionsorganisation som besökte ett barnhem, och de verkade inte få se så mycket av avdelningarna. 
     
  • fabbemam

    Ja vad ska man tro... Det jag hört och som jag faktiskt tror stämmer även om det troligen är olika i olika provinser är:

    Att Kina blir rikare o rikare o därmed kan fler betala böter för fler barn.

    Att kulturen förändras ("moderniseras") så det inte längre är lika viktigt att få en kille, därför överges inte friska flickor i samma utsträckning.

    Ändrade lagar gör det möjligt för kineserna att adoptera inom landet. Lagen går ut på att du fortfarande bara får föda ett barn men om du vill ha fler barn får du gärna adoptera ett barn som redan finns. Ganska nyligen gjordes en omorganisation så att de nationella adoptionerna också handläggs av myndigheter som handlägger de internationella.

  • fabbemam

    Glömde skriva att jag inte har en aning om USA:s inblandning, kanske förstår jag inte hur du menar i TS. Det jag vet är att Amerikanarna adopterar många av de barn som vi svenskar anser har för svåra SN!

  • Anonym (?)

    En helt ovetenskaplig gissning är att Kina kämpar för att kunna behålla flickorna kvar i landet så att det finns några kinesiska flickor för pojkarna att gifta sig med framöver. Samt att det är lättare att få undantag från ettbarnsregeln.

  • Anonym (dd)

    Glömde bort en viktig sak i tidigare inlägg som jag skrivit. Det  kan visst finnas massor av NSN barn på barnhem i Kina. De barnhem som visas upp och man kan få besöka är enbart de barnhem som har lisens att arbeta med internationell adoption: Uppskattningsvis så arbetar undefär hälften av alla barnhem i Kina med internationell adoption. Hur det ser ut och vilka barn som finns på de andra barnhemmen vet ingen. Då det inte är tillåtet att besöka dem.

    Som föregående inlägg skriver så tror jag också att Kina vill rätta till snedvriden könsuppdelning och behålla flickor i högre grad. Tror absolut att det fanns med i tanken när politiskt beslut om att drastiskt skära ner på internationell adoption av NSN flickor kom ca 2006.  

  • Anonym

    Kina blir ju rikare och rikare hela tiden, och det har blivit lättare att göra undantag för enbarnspolitiken. De kan ta hand om sina egna barn.

  • Anonym (dd)

    Enligt AC så finns det ca 80 barnhem i varije provins i Kina, ca 40 av dem arbetar internationellt.

  • Anonym (dd)
    Anonym skrev 2012-06-14 11:36:24 följande:
    Kina blir ju rikare och rikare hela tiden, och det har blivit lättare att göra undantag för enbarnspolitiken. De kan ta hand om sina egna barn.

    Stämmer, men de flesta är fortfarande fattiga.

    I DN idag fanns en artikel om Ukrina,  ett betydligt mindre land. Där uppskattar man att 90 000 barn växer upp på barnhem för att deras föräldrar inte har möjlighet att ta hand om dem.

    Kina är ett betydligt mer slutet land, där det inte talas klarspråk. 
Svar på tråden vad har egentligen hänt i Kina?