• Pimpinellan

    Är det rimligt att ta betalt av bröllopsgästerna?

    Jag hade aldrig hört talas om att man kunde/ville ta betalt av ens bröllopsgäster -s.k kuvertavgift-förrän jag gick med här på F.L. Och då har jag ändå varit på väldigt många bröllop i mitt liv! Men de har varit gratis allihopa vilket jag anser är det enda rätta. Som brudpar får man anpassa antal gäster,festlokal och mat efter vad man har råd med,man tar inte betalt av gästerna! Vad tycker du-är det rimligt att ta betalt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rimligt att ta betalt av bröllopsgästerna?
  • Winterfell

    Jag skulle aldrig betala någon avgift eller dyr bröllopsgåva. Tycker det här med bröllop gränsar till ren hysteri bland många. 
     

  • DesJoh
    Baambiii skrev 2012-10-26 10:30:53 följande:
    Jag är själv ogift, men har varit på tre ordentliga bröllop i mitt liv (plus något "hemmabröllop" i vardagsrummet med närmsta familjen) och på alla tre har det varit kuvertavgift och jag ser inget konstigt med det.
    Jag tycker att NI som klagar på rimliga kuvertavgifter är snåla, rent ut sagt! Vill ni inte betala - tacka nej... Brudparet har nog bättre vänner än er, som gladeligen betalar för sig, istället för att vilja snylta och grymta om hur jobbigt det är att ni ska behöva betala er mat och dricka.
    När jag blir bjuden på fest (20-, 30-, 40-årskalas etc) eller bröllop betalar jag hellre än summa än att behöva leta och köpa en skitpresent, för det finns ju nästan inget vettigt att köpa under 1000-lappen.

    Om jag inte vill betala för någons bröllop är jag alltså en dålig vän..........brudparet då - är inte de dåliga vänner som förväntar sig att andra ska betala deras bröllop?!
    Såna vänner klarar jag mig utan. 
  • asta66
    Falumamman skrev 2012-06-16 10:20:21 följande:
    Jag anser att bröllop blir man bjuden till. Jag skulle aldrig betala kuvertavgift för att gå på bröllop, tycker det är skamligt att föreslå att gästerna ska betala för ens bröllop, varför skulle de göra det? för att brudparet ska få sitt drömbröllop som de egentligen inte har råd med, utan att gästerna ska betala för det?? helt sjukt tycker jag. Har man inte råd att ha det bröllopet man vill så får man välvänta med att gifta sig tills man har hunnit spara ihop pengarna det kostar, alternativt ett mindre lyxigare bröllop. Men att låta gästerna stå för kalaset, jag skulle skämts ihjäl, skulle inte kunnat se de personerna i ögonen igen om det vore jag, Tycker det är pinsamt gjort.
    Kan bara hålla med. Har vart på 2 sådana bröllop. I båda fallen tjänade brudparet avsevärt mer än de flesta gästerna. Så visst var det sniket.
  • grind

    Att ta betalt för bröllop är verkligen höjden av snålhet.

    Skulle aldrig ens överväga att gå på ett sådant bröllop. Tack och lov har jag inga så dåliga vänner så har inte behövt realisera dessa tankar.

  • Pimpinellan

    Blev visst nytt liv i denna tråd... Hur som haver har jag varit på ca 30 bröllop och aldrig betalt ett öre. Ett brudpar ville ha pengar istället för present och det fick dom,men själva festen var gratis. Min grundsprincip är att fester man bjuder in till ska vara gratis för gästerna. Maken fyller snart 50 och ingen ska behöva betala för att komma hit då!! Skulle ju skämmas ihjäl oss om vi gjorde så!

  • grind
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-26 12:05:09 följande:
    Så ofattbart dumt att jag baxnar. Du låter som en sån som köper presenter som du tycker att det är kul att ge i stället för saker som mottagaren verkligen vill ha. Går du på bröllop och ger något som du själv har nytta av/skulle vilja ha? En golfbag till paret som gillar att musicera? En ballongflygning till paret där bruden lider av höjdskräck? Fy fan för egoister som dig.
    Men du tycks ju inte förstå att gåva är just en gåva. Det är upp till personen som ger, varför vederbörande vill ge någonting.

    Att komma dragandes med önskelistor och dylikt är sniket. Även att det ska nämnas att det inte är i närheten lika illa som att ta betalt. Hela poängen är att den som bjuder in inte ska lägga något fokus på vad denne kan få för eventuella gåvor/presenter.  
  • vanilla

    Vad gäller att ta betalt, jag skulle nog tycka illa vara i fall någon bjöd mig på bröllop med kuvertavgift. Om de istället önskade sig bidrag till festen skulle jag kunna tänka mig att betala, men det ska vara frivilligt. Dessutom bra om man inte betalar direkt till brudparet, utan till tex brudtärnan så att brudparet inte vet hur mycket man har skänkt.

    Men grind, nog måste det vara bättre att brudparet önskar sig någonting de vill ha än att du ska gissa och det blir fel? Då får de ju massor av grejer de inte vill ha, totalt onödigt av många olika skäl.

  • grind
    vanilla skrev 2012-10-26 14:59:11 följande:
    Men grind, nog måste det vara bättre att brudparet önskar sig någonting de vill ha än att du ska gissa och det blir fel? Då får de ju massor av grejer de inte vill ha, totalt onödigt av många olika skäl.
    Om jag nu är osäker kan jag alltid fråga. Bjuder du in på bröllop ska du inte utgå ifrån att du ska få presenter. Det gör du om du skriver en önskelista.
  • Voluptuous Shalimar
    grind skrev 2012-10-26 14:43:44 följande:
    Men du tycks ju inte förstå att gåva är just en gåva. Det är upp till personen som ger, varför vederbörande vill ge någonting.

    Att komma dragandes med önskelistor och dylikt är sniket. Även att det ska nämnas att det inte är i närheten lika illa som att ta betalt. Hela poängen är att den som bjuder in inte ska lägga något fokus på vad denne kan få för eventuella gåvor/presenter.  
    Men det fattar jag väl. Dock ger man väl gåvan med önskan om att glädja mottagaren? Om inte säger det väl en del om hur man är som person.
  • Fridiz86

    jag skulle persoligen aldrig gå på ett bröllop om jag skulle betala nått för det.
    har man inte råd att hålla och stå för sitt bröllop själv så kan man ge fan i att ha ett.

  • Mrs Onedin

    Jag tycker att det kan vara rimligt om:

    a) brudparet inte går med vinst på bröllopet. De kanske kan ta ut halva kuvertpriset från gästerna - och bjuda på halva.

    b) brudparet är väldigt tydliga med att kuvertavgiften är i stället för present. Så att det inte blir så, att folk känner sig skyldiga att DESSUTOM komma med en present - då blir det ju väldigt dyrt för gästerna

    c) att det inte blir några sura miner eller ifrågasättanden mot folk som väljer att inte komma

    Det ÄR ju dyrt att hålla bröllop: kuvertpriserna går på minst 500 kronor på ett hyfsat ställe. 40 personer - och kalaset går på 20 000 kr! Om gästerna betalar hälften, så kan ju även de få en grandiosare upplevelse än om det skulle ha varit knytkalas i kvarterslokalen...        


    For all sad words of tongue or pen, the saddest are these: what might have been
  • Matsyoung

    Första tanke: nej.

    Men, om man i stället för att sätta dresscode och begära presenter så tycker jag det är rimligt att ha en kuvertkostnad på 500-1000kr. Men som sagt. Då får man förvänta sig att kostym är ok och att presenter uteblir!

Svar på tråden Är det rimligt att ta betalt av bröllopsgästerna?