• Pimpinellan

    Är det rimligt att ta betalt av bröllopsgästerna?

    Jag hade aldrig hört talas om att man kunde/ville ta betalt av ens bröllopsgäster -s.k kuvertavgift-förrän jag gick med här på F.L. Och då har jag ändå varit på väldigt många bröllop i mitt liv! Men de har varit gratis allihopa vilket jag anser är det enda rätta. Som brudpar får man anpassa antal gäster,festlokal och mat efter vad man har råd med,man tar inte betalt av gästerna! Vad tycker du-är det rimligt att ta betalt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rimligt att ta betalt av bröllopsgästerna?
  • Madame X

    Det beror väl på situationen.

    Tar man ut hög kuvertavgift för att ha bröllop på något slott hade man gott kunnat anpassa sig till sina ekonomiska möjligheter.

    Handlar det om två studenter eller nyblivna föräldrar med begränsade inkomster som ändå vill ha en enkel bröllopsfest (där släkten inte behöver slava med matlagning, servering...) känns det helt okej om avgiften är rimlig.  

  • Millan83
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-06-14 16:29:01 följande:
    I mitt fall är det principen. Man tar inte betalt för att låta sig firas, det känns för mig väldigt egoistiskt. Och då spelar det ingen roll om kuvertavgiften är tio eller 1500 kronor.

    Jag tycker förresten inte om "önskelistor" heller eftersom det är lite samma sak: "eftersom vi inte tror att ni själva är kapabla att bestämma vad ni ska köpa till oss i present så får ni här en lista blablabla". Man använder festen som ett tillfälle att "casha in" (bildligt eller bokstavligt) och mjölka gästerna på pengar. Det borde inte vara det bröllopsfesten handlar om.

    Come to think of it, när jag gifter mig ska jag fan insistera på att inte få presenter eller pengar. Säkert någon form av etikettsbrott det också, men då kommer i alla fall folk av rätt anledning. 
    Hehe borde du inte snarare ta ut en skyhög kuveravgift och sedan kräva en massa dyra presenter då? De som fortfarande kommer är ju de som verkligen gillar dig! Om allt är "gratis" kan de ju bara komma även om de inte tycker om dej egenligen, just för en helkväll som inte kräver mer av dem än att de dyker upp!
  • DesJoh

    Har man inte råd att ha fest efter bröllopet - att gifta sig, både borgerligt & kyrkligt, är gratis - så får man väl vänta med att gifta sig tills man har råd.

    Min kompis lånade pengar av sin chef för att ha råd att gifta sig - nu är hon & gubben skilda. De var gifta ca 3 år.

    Samma kompis fyller 40 i år - hon funderar på att ta en avgift för maten på festen som hon BJUDER folk till.    

  • Chazz Michael Michaels
    Millan83 skrev 2012-06-14 16:33:02 följande:
    Hehe borde du inte snarare ta ut en skyhög kuveravgift och sedan kräva en massa dyra presenter då? De som fortfarande kommer är ju de som verkligen gillar dig! Om allt är "gratis" kan de ju bara komma även om de inte tycker om dej egenligen, just för en helkväll som inte kräver mer av dem än att de dyker upp!
    Så snål är jag inte :) Dessutom planerar jag bara att bjuda folk som jag verkligen gillar. Och bland dem finns vad jag vet inga snåla snyltartyper.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Millan83
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-06-14 16:34:59 följande:
    Så snål är jag inte :) Dessutom planerar jag bara att bjuda folk som jag verkligen gillar. Och bland dem finns vad jag vet inga snåla snyltartyper.
    Undrade mest hur du menade med "rätt anledning" (eller analledning som jag råkade skriva först, mycket märklig felskrivning!).
  • Chazz Michael Michaels
    Millan83 skrev 2012-06-14 16:37:08 följande:
    Undrade mest hur du menade med "rätt anledning" (eller analledning som jag råkade skriva först, mycket märklig felskrivning!).
    Jag vet inte heller, håller med om att det var en lite konstig formulering nu när jag ser den själv. 

    Vad analledningar har med något att göra vill jag helst inte veta. 
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • bengan02

    Ja varför inte ? Min tjejs syster och hennes man tog  700 kr / kuvert + present för sitt bröllop och det var värt det.

  • asta66
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-06-14 16:29:01 följande:
    I mitt fall är det principen. Man tar inte betalt för att låta sig firas, det känns för mig väldigt egoistiskt. Och då spelar det ingen roll om kuvertavgiften är tio eller 1500 kronor.

    Jag tycker förresten inte om "önskelistor" heller eftersom det är lite samma sak: "eftersom vi inte tror att ni själva är kapabla att bestämma vad ni ska köpa till oss i present så får ni här en lista blablabla". Man använder festen som ett tillfälle att "casha in" (bildligt eller bokstavligt) och mjölka gästerna på pengar. Det borde inte vara det bröllopsfesten handlar om.

    Come to think of it, när jag gifter mig ska jag fan insistera på att inte få presenter eller pengar. Säkert någon form av etikettsbrott det också, men då kommer i alla fall folk av rätt anledning. 
    Håller med. Bjuder jag så bjuder jag efter vad jag vill och har råd med. De enda betalbröllop jag varit på så har brudparet haft markant bättre ekonomi än gästerna. Så det kändes sniket. Och argumentet att det är valfritt att gå håller inte. Är det släkt eller nära vänner så känner man sig så illa tvingen även om det svider i plånboken. Eller om man har saker man hellre lagt pengar på.
  • Saheell

    Helt okej med kuvertavgift så länge det är en rimlig summa som alla bjudna kan tänkas betala. Ingen ska känna sig utanför för deras ekonomi inte är den bästa. Man måste tänka på alla i så fall. 

    Många säger att det är snålt när man "begär" kuvertavgift. Jag kan dock tycka det är precis lika snålt att inte vara villig att betala just en liten summa för bröllopet. Det är ändå mycket mat och dryck m.m. som bjuds på och bara gå dit och "snylta" kan jag tycka vara lika snålt tänkt som tvärtom 

  • Saheell

    Ska tillägga att jag ger hellre en kuvertavgift än en present som kanske ändå inte är "rätt present" och inte uppskattas. Då är det bättre ge en summa pengar som paret vill ha.

Svar på tråden Är det rimligt att ta betalt av bröllopsgästerna?