• Anonym (KB mamma)

Träna KB under graviditet

Hej.
    Jag har ganska nyligen börjat träna med kettlebells. Men ännu mer nyligen (förra veckan) visade det sig ett litet plus på graviditetstestet! Så nu undrar jag hur det funkar med KB-träning och graviditet. Jag har överrörliga leder och min KB-instruktör sa när jag började träna inte skulle ta ut rörelserna helt utan känna att jag stoppar innan min kropp gör det. Hade även en del foglossning under min förra graviditet och undrar om du tror att det kan triggas igång av träning (av alla de slag, jag kör både styrka, löpning, intervaller och KB). 
    Ojoj, många frågor och funderingar blev det... 

• Svar på tråden Träna KB under graviditet
  • Träningsexpert Elmina

Bra synpunkt av din Kb-instruktör! Kan du begränsa din kb träning kan du fortsätta men tänk på dessa saker:

Kb kräver balans och som gravid kommer din balans att försämras vilket är viktigt att ha i åtanke. Din kroppskontroll kommer också att förändras så ha det i åtanke och pressa dig inte.

Jag har aldrig hört talas om att träning kan trigga igång foglossningsbesvär, så känns det bra kan du fortsätta men undvik ett förhöjt buktryck genom diafragmaandning (pressar ut luft med tryck) .

Svar på tråden Träna KB under graviditet