• Anonym (Kassa "mor&far)

Morföräldrarna...

Är uppvuxen hos mina morföräldrar sedan jag var 10, nu ska jag flytta dit IGEN!

För att göra allt kort så ni ska förstå mitt problem.

Jag har alltid vart mobbad i skolan, morfar blev arg och ville flytta till annan kommun. Mormor sa; Nej, vi bor kvar. Hon klarar det! Nepp det gjorde jag inte, det sket sig. Morfar är ÖVERBESKYDDANDE jag är idag 23 fyller 24 i januari. Han hatar allt vad socialt umgänge heter och anser att alla individer utom han själv är äckliga klåpare som bara vill sabba för andra. Mormor älskar att sitta i sin ensamhet och hålla koll på grannarna. Jag får INTE umgås med mina kompisar, inte dricka alkohol inte ha skoj. Bara sitta och lyssna på morfars minnen sedan han var barn, samt höra mormors jävla gnällande på grannarna. Nu är jag påväg dit igen för att lösa min utbildning, jag vet att samma trista liv väntar mig. Vad f*n ska jag göra?

• Svar på tråden Morföräldrarna...

i göteborg *

Pluggar inte på heltid.

• AnnaGreta 378
    Anonym (X) skrev 2012-06-28 00:14:09 följande:
    Att saker inte är "superlätt" innebär inte att man inte har något val.

Hon skulle kanske kunna anstränga sig mer för att söka,  välja att bo längre utanför eller välja en annan utbildningsort.

Jag har två vuxna (duktiga och ambitiösa) barn som ansträngt sig. Det ena "barnet" har efter två år fått ett förstahandskontrakt, Hon fick bo hemma hos sin trista mamma (jag) ganska mycket längre än vad hon ville.
    Annan utbildningsort? Ja, Lund och Uppsala tex. kryllar ju av lediga lägenheter. 

Lite empati med Ts någon? Alla har det inte så bra förspänt. 
  • Anonym (X)

Menar du att du behöver bostad i GBG?

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0CG8QFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.direktpress.se%2FGlobal%2FDirektpress%2520G%25C3%25B6teborg%2FCentrum%2F2012%2F02%2520Februari%2FBoplats_CE.pdf&ei=IYbrT8PHCIXasgbIgd3PBQ&usg=AFQjCNHa7KCdkNbNF7eadvNwF_R9JngT8Q

• tjej87

Du kan inte jobba deltid eller välja till kurser så det blir heltidsjobb?

Om man inte hittar bostad brukar det funka bra att söka dig ut från storstaden mot mindre orter som ligger längs med pendeltåg eller snabbussar. Många jag känner har fått tag k lägenhet genom att annonsera på blocket.

• Anonym (X)
    AnnaGreta 378 skrev 2012-06-28 00:18:37 följande:
    Jag har två vuxna (duktiga och ambitiösa) barn som ansträngt sig. Det ena "barnet" har efter två år fått ett förstahandskontrakt, Hon fick bo hemma hos sin trista mamma (jag) ganska mycket längre än vad hon ville.
    Annan utbildningsort? Ja, Lund och Uppsala tex. kryllar ju av lediga lägenheter. 

Lite empati med Ts någon? Alla har det inte så bra förspänt. 
    Jag hade lite framförhållning och fick studentrum i Lund lagom till terminsstart. Det var några år sedan men det samma fick min kusin i vintras.
  • AnnaGreta 378
    Anonym (X) skrev 2012-06-28 00:21:20 följande:
    Jag hade lite framförhållning och fick studentrum i Lund lagom till terminsstart. Det var några år sedan men det samma fick min kusin i vintras.

Roligt för dej och din kusin. Var det för att ni hade sådan framförhållning?

Jag hatar inte mina morföräldrar, men dem är något trista och överbeskyddande. Dem gör vad dem vill, dem är ju trots allt pensionärer. Gillar dock inte att man hatar socialt umgänge då människan är "Flockdjur" man mår inte bra av att leva som dem gör fast de påstår sig må bra av det. Gubben tror ju för böveln att deras dator kan få virus bara man råkar hosta år datorns håll. Behöver bara tips på bra kompromissavtal.

• Anonym (X)
    AnnaGreta 378 skrev 2012-06-28 00:24:20 följande:
    Roligt för dej och din kusin. Var det för att ni hade sådan framförhållning?
    Det vet jag inte men antagligen är det 2 mån till TS terminstart? Hon har tid att leta på. OM hon skulle vilja.
  • AnnaGreta 378
    Anonym (X) skrev 2012-06-28 00:26:34 följande:
    Det vet jag inte men antagligen är det 2 mån till TS terminstart? Hon har tid att leta på. OM hon skulle vilja.

Och så ska man ha råd också....

Ja. Jag förstår vad du menar. Jag delar inte din inställning.
    Alla kan inte som du och är inte som du. Att förstå det är att bli vuxen. 

Nu är vi OT.

Lycka till Ts!  Hoppas att du kan stå ut ett tag hos dina morföräldrar. Betalar du något för att bo hos dem så kanske du kan ställa vissa "krav". I alla fall kan du framföra önskemål om hur du vill att ni ska ha det tillsammans.    

• Tealhawk

Leta lägenhet som en galning och flytta ut. Du är vuxen, dom är gamla och ni mår bra av tid ifrån varandra. I en stor stad som gbg finns mängder med andrahandskontrakt och folk som söker inneboende så om du inte har råd med en egen lägenhet är det en bra början. Och man klarar sig visst på ett fullt CSN om man bara spenderar det på det viktiga.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym

Du är vuxen. Du väljer att bo hos dem. Trivs du inte med deras regler så kan du se dig om efter annat boende tycker jag.

• Anonym

Vad pluggar du för något?

Varför jobbar du inte 50% när du bara pluggar 50%,?
    Kan du inte plugga på heltid då räcker CSN även till bostadskostnaderna. 

Svar på tråden Morföräldrarna...