• Anonym

Vi alla kommer att dö!

Hej! 

Med risk för att bli avstängd så tänkte jag ta upp ett ämne som egentligen är väldigt naturligt och som det pratas om för lite........ Lidande, sjukdom och död!  Detta är något som förr eller senare drabbar alla, åtminstone lidande och död. 

Hur tänker ni kring detta? 

• Svar på tråden Vi alla kommer att dö!
  • Chromakey

Jag är rädd för döden, men samtidigt önskar jag, jag fick dö.

I'm Fredrik, I have sorrow in my heart. I don't know what I did wrong but on this earth I clearly don't belong.
  • Anonym (Kalajsan)
    Border skrev 2012-06-30 06:54:49 följande:

Du är inte rädd för döden, du är rädd för hur det skall bli tiden innan du dör. Alltså att du skall bli sjuk osv

jag är rädd för allt kring döden. Även döden. Allt som drabbar mig o min familj. Räcker det? :)
  • SpanskaFlugan

Att känna ängslan inför döden, både sin egen och andras, är naturligt. Vi lever ju nu, med människor vi älskar, och vill att allt ska förbli så. Människor har ofta svårt att acceptera förändringar men livet förändras hela tiden och alla dör, förr eller senare, det är egentligen den enda sanningen vi kan vara helt säkra på. Om man låter sin rädsla för döden begränsa sitt liv nu, om man glömmer att njuta av det man faktiskt har, bör man nog försöka förändra sitt tankesätt. Vill du dö med vetskapen att du aldrig hann njuta av ditt liv för att du alltid var rädd för döden? Vill du njuta av dagarna med dina barn eller oroa dig för vad som händer dagen du inte finns där?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Suri skrev 2012-06-30 07:55:11 följande:
    Många verkar ändå leva i någon slags förnekelse. Man skriver OM någon anhörig, familj, vän dör... Det ska vara NÄR. Alla dör. Har på några år förlorat mamma, pappa, mormor och två nära vänner. Då började jag fatta att alla ska dö. På riktigt. Men jag är inte rädd. Jag tar vara på tiden och på människor jag bryr mig om. Det handlar inte bara om mig och mitt liv.
    Jag håller inte riktigt med där, visst finns det personer som använder "om" på det sättet men de flesta verkar använda "om x dör" på ett sätt som begränsar antingen tidsaspekten eller gäller för en specifik situation.

"Om jag dör så kommer mina små barn bli lämnade utan mamma"
    "Om min pappa dör i cancern kommer jag bli förstörd."
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Agaton Sax
    Border skrev 2012-06-30 06:57:00 följande:
    Samma här. Min mamma har alltid jobba med gamla människor och har sett döden på nära håll, och hemma hos oss har det alltid pratats om döden på ett naturligt sätt

Då har nog din mamma också sett vad som kan hända när man inte planerat och talat om hur man vill ha det med sin död: anhöriga som blir ovänner över sin döda eller döende mor, börjar bråka om vem som står den döende/ döda närmast, syskon / särkullebarn som blir ovänner för resten av deras liv, ångest över att kanske inte " ha gjort rätt" vid tex begravning, donation för att man inte pratat om det.

Tänk så skönt för anhöriga att kunna ta fram dokument tex vita arkivet och där exakt läsa hur den döde vill ha det och INTE hur jag som anhörig tycker det ska vara.

Pratar dels ur erfarenheter i mitt yrkesliv men även ur mitt privata liv - där mina halvsyskon - som haft lite kontakt med min far hade mycket synpunkter på hur saker och ting skulle vara efter hans död  - eftersom jag var den som ändå skulle stå ensam att ordna allt var det skönt att visa hans egna dokument över hur han ville ha det var nerpräntat t.om vilken dag dödsannonsen skulle stå i tidningen till vad som skulle bjudas på efter. 

Sen kan man även prata med sina barn ganska tidigt om döden och jag tror att om man pratar om det på ett naturligt , lugnt sätt utifrån barnens frågor och svara så ärligt man kan, tror jag man kan förhindra en viss ångest över att tänka på döden.

Barn tänker mycket på döden oavsett och om jag  bemöter deras frågor utan att visa ångest över själva frågan ger jag mycket till barnen.

Jag har hört föräldrar till ganska stora barn svara : sånt pratar vi inte om , klart att du inte ska dö, mamma och pappa ska aldrig dö etc...

Alla dessa föräldrar blir ju " avslöjade" som lögnare ganska snart - iallafall om man har gamla släktingar eller inte lever helt isolerade från omvärlden. Död ser ju det minsta barn ganska tidigt genom tv.

Hur ska vi då förklara? All död drabbar bara andra? Eller hur tänker man?

Håller med om att det är otroligt svårt att prata om men håller fast vid att det är min skyldighet som levande att prata och planera om min död innan det är försent - imorgon kan vara för sent.             
  • mikipiki

Jag är inte så rädd för döden, jag är mer rädd för att lämna min son alldeles ensam kvar, eller att han skulle lämna mig. Jag är rädd för saknaden och sorgen som hör till döden mer än själva döden i sig om det på något sätt låter vettigt.

När jag var 16 så dog en kompis väldigt hastigt i en olycka. Det fick mig att inse att man kan dö närsomhelst, jag fattade inte det innan hur mycket jag än försökte föreställa mig.

Jag är inte redo att dö idag och troligtvis inte om 10 år, men händer det så händer det och då hoppas jag att jag på något sätt lyckats göra ett avtryck i världen som lever kvar så att jag inte försvinner helt :)

• mikipiki

Jag måste skriva också att jag är rädd för att bli kremerad, att de som står för min begravning inte ska tillmötesgå min önskan och kremera mig. Jag får ibland ångest på grund av detta och brukar därför med jämna mellanrum försöka påminna mina närmsta om att jag INTE vill bli kremerad..

• Border
    Agaton Sax skrev 2012-06-30 12:17:02 följande:

Då har nog din mamma också sett vad som kan hända när man inte planerat och talat om hur man vill ha det med sin död: anhöriga som blir ovänner över sin döda eller döende mor, börjar bråka om vem som står den döende/ döda närmast, syskon / särkullebarn som blir ovänner för resten av deras liv, ångest över att kanske inte " ha gjort rätt" vid tex begravning, donation för att man inte pratat om det.

Tänk så skönt för anhöriga att kunna ta fram dokument tex vita arkivet och där exakt läsa hur den döde vill ha det och INTE hur jag som anhörig tycker det ska vara.

Pratar dels ur erfarenheter i mitt yrkesliv men även ur mitt privata liv - där mina halvsyskon - som haft lite kontakt med min far hade mycket synpunkter på hur saker och ting skulle vara efter hans död  - eftersom jag var den som ändå skulle stå ensam att ordna allt var det skönt att visa hans egna dokument över hur han ville ha det var nerpräntat t.om vilken dag dödsannonsen skulle stå i tidningen till vad som skulle bjudas på efter. 

Sen kan man även prata med sina barn ganska tidigt om döden och jag tror att om man pratar om det på ett naturligt , lugnt sätt utifrån barnens frågor och svara så ärligt man kan, tror jag man kan förhindra en viss ångest över att tänka på döden.

Barn tänker mycket på döden oavsett och om jag  bemöter deras frågor utan att visa ångest över själva frågan ger jag mycket till barnen.

Jag har hört föräldrar till ganska stora barn svara : sånt pratar vi inte om , klart att du inte ska dö, mamma och pappa ska aldrig dö etc...

Alla dessa föräldrar blir ju " avslöjade" som lögnare ganska snart - iallafall om man har gamla släktingar eller inte lever helt isolerade från omvärlden. Död ser ju det minsta barn ganska tidigt genom tv.

Hur ska vi då förklara? All död drabbar bara andra? Eller hur tänker man?

Håller med om att det är otroligt svårt att prata om men håller fast vid att det är min skyldighet som levande att prata och planera om min död innan det är försent - imorgon kan vara för sent.             

Jajjamen
  • Anonym (inte rädd)

Jag har jobbat med människor i livets slutskede. På sådana avdelningar på sjukhem, sjukhus eller på hospice dör de allra flesta lugnt och utan smärta med sina närmaste omkring sig. Läkarnas och sköterskornas uppgift är inte att hålla människor vid liv till varje pris, utan att göra den sista tiden och dödstillfället så bra som möjligt utan smärta och plågor. 

Jag är inte rädd för att dö. Förhoppningsvis får jag somna en kväll och inte vakna nästa morgon när jag har levt sådär mycket av livet att jag är nöjd. 

• ME70

tyvärr varje dag efter 3 helvetesår med många åkommor, inte sköj å bli gammal om man tänker på hur bra allt var vid 20-40 års åldern, fast bäst av allt va ju moppeåldern, INTE ett besvär

• ME70

Tänker på döden varje dag, är rädd som fan för ett värre lidande men dä värste vad gäller tankar mm påt är om nån av barnen (3) skulle dö innan mig...alltså,dä skulle inte funka alls för mig, fy faaaan vilken sits många stackars människor tvingas genom, usch !

• Anonym (Jag)

Ja, alla ska den vägen vandra.

Svar på tråden Vi alla kommer att dö!