• Alexi

Kanarieöarna - vilken ö i vinter, och vilket bolag, Ving eller Fritidsresor?

Någon som varit på Kanarieöarna under vintern de senaste åren? Vi ska åka i början/mitten på februari med en tvååring och en fyraåring. Vilken ö är generellt sett bäst ur vädersynpunkt då,, mest sol och minst regn och blåst? Har hört att tex Fuerteventura är väldigt blåsigt. Gran Canaria eller Teneriffa?

Vi tänker åka på något av bolagens mest familjevänliga hotell, förmodligen satsa på all inclusive, barnklubb och allt det där. Hur är Ving kontra Fritidsresor?

• Svar på tråden Kanarieöarna - vilken ö i vinter, och vilket bolag, Ving eller Fritidsresor?
  • rebeckan

Teneriffa och Fritidsresor!!

• Tittij

Jag skulle säga Teneriffa och Ving! Ving barnklubb är hundra gånger bättre för små barn!
    Vi var på Sunwing Fanabe på Teneriffa. Det finns en fin strand och ett ok centrum med restauranger och några affärer. Sen kan man lätt ta sig till Playa Las Americas med taxi om man skulle vilja. 

Fritidsresor har Bamse-klubben som jag har för mig har 3-årsgräns. Du måste boka hemifrån och de har bara kativit nån timme om dagen. Fördelen är att du lämnar barnen där och får lite egentid.  

Sunwing har Lollo & Bernie och de har alltid ett klubbhus + extra lekplats. Lekplats i samband med restaurangen så man kan sitta och äta och barnen leka precis utanför. Sen är klubbhuset öppet nästan hela dagen och ALLA barn är välkomna. Perfekt för oss som har en 1,5-åring. Då man kan gå in när solen är för stakt. De har olika aktiviteter varje dag som kort-tillverkning, pärlplattor och annat pyssel. De har även böcker och en filmhörna.  
    Sunwing har även aktiviteter där man kan lämna barnen och få egentid två timmar. Dessa bokas på plats så man behöver inte bestämma sig och betala långt innan.

• underverket 06

Vi har varit både på Fuerteventura, när sonen var 1 år o på Lanzarote när sonen var 3 år. Vi bodde på All inclusive båda gångerna o det tyckte jag var superbra med småbarn. Båda Fuerteventura o Lanzarote är inte lika exploaterade som Gran Canaria o Teneriffa. Det finns nog inte lika mycket att göra o shoppa o så. Senaste gången bodde vi lång ut på Lanzarote o byn som var bredvid var inte speciellt stor, men det fanns några butiker o så. Staden brevid var lite större, men det fanns bara en shoppinggata tror jag, men vi var aldrig där. Vi var mest på hotellet eller gick till stranden o det räckte för oss.Ja, Fuerteventura är blåsigt men där vi bodde var det världens finaste o renaste sandstran. Även Fuerteventura var litet, staden ganska litet o shoppingen begränsad. Lanzarte var också ganska blåsigt,Tror vi åkte med solresor båda gångner o de har bara barnklubb med engelskttalande personal ,så det funkar ju inte med barn från Sverige. Båda gångerna vi rest har varit i jan o temperaturen har väl varit som den brukar i jan, drygt 20 grader, soligt vissa dagar o lite molningt andra dagar. Temp ligger väl på dryga 20 i jan/feb om man inte har tur o den ligger över medeltemp. 

• rebeckan

fritidsresor är väl egentligen för att de är de enda jag varit riktigt nöjd med. Vet ingenting om Vings barnklubb, så  lyssna hellre på Tittij ;) men teneriffa sa jag eftersom det är väldigt fint och mysigt för ALLA i familjen. Många fina stränder, god mat, aktiviteter för barn och fina utflykter :)

• Alexi

Tittij: stort tack för utförligt svar!

Det där talar ju verkligen förving. Har ni varit på annan ö än teneriffa?

• happy 78
    Tittij skrev 2012-07-08 19:32:08 följande:
    Jag skulle säga Teneriffa och Ving! Ving barnklubb är hundra gånger bättre för små barn! Vi var på Sunwing Fanabe på Teneriffa. Det finns en fin strand och ett ok centrum med restauranger och några affärer. Sen kan man lätt ta sig till Playa Las Americas med taxi om man skulle vilja.  Fritidsresor har Bamse-klubben som jag har för mig har 3-årsgräns. Du måste boka hemifrån och de har bara kativit nån timme om dagen. Fördelen är att du lämnar barnen där och får lite egentid.   Sunwing har Lollo & Bernie och de har alltid ett klubbhus + extra lekplats. Lekplats i samband med restaurangen så man kan sitta och äta och barnen leka precis utanför. Sen är klubbhuset öppet nästan hela dagen och ALLA barn är välkomna. Perfekt för oss som har en 1,5-åring. Då man kan gå in när solen är för stakt. De har olika aktiviteter varje dag som kort-tillverkning, pärlplattor och annat pyssel. De har även böcker och en filmhörna.   Sunwing har även aktiviteter där man kan lämna barnen och få egentid två timmar. Dessa bokas på plats så man behöver inte bestämma sig och betala långt innan.  

Dit ska vi i augusti! Kan du rekommendera nåt man borde göra? Nöjd med hotellet och maten där?
  • elinaehn

det är skillnad på ving och fritidsresor gällande barnklubb. på fritidsresor kan man lämna barnet fem gånger i veckan (två timmar) i bamseklubb. på ving är det mer enstaka tillfällen som man kan boka in sig på, och jag tror man betalar per tillfälle. men lollo o bearnie är skoj! vi gillar dock fritidsresor eftersom dottern älskar superkidsklubben (från sju år).
    om ni ska till teneriffa så åk till soliga sidan. norra sidan är vacker som bara den men betydligt svalare o färre soltimmar. vi var på vings stora hotell på södra sidan för te-fyra år sen o trivdes! men det är oerhört turistigt och mest hotellet som var nåt. sen djurparkerna men den bästa är det långt att åka till! 

• Alexi

Tack för alla svar, toppen att få massa input!

Ni som bara haft små barn (under fem år) på resorna, har ni ens lämnat resortområdena? I så fall vilken typ av utflykt?

• happy 78
    Alexi skrev 2012-07-08 23:26:21 följande:
    Tack för alla svar, toppen att få massa input! Ni som bara haft små barn (under fem år) på resorna, har ni ens lämnat resortområdena? I så fall vilken typ av utflykt?

Ja. Vi åkte på kamelridning på gran canaria. På Teneriffa åkte vi nåt dekigt sightseeingtåg, promenerade, gick till stranden och gick ut på en helt suverän restaurang som jag såklart inte kommer ihåg namnet på..shoppade lite också.. Nu ska vi vara borta 2 veckor så då åker vi nog till zoo och ev till vattenlandet.
  • happy 78
    happy 78 skrev 2012-07-08 23:44:42 följande:
    Ja. Vi åkte på kamelridning på gran canaria. På Teneriffa åkte vi nåt dekigt sightseeingtåg, promenerade, gick till stranden och gick ut på en helt suverän restaurang som jag såklart inte kommer ihåg namnet på..shoppade lite också.. Nu ska vi vara borta 2 veckor så då åker vi nog till zoo och ev till vattenlandet.

Kanske ska tillägga att vi inte bodde på sunwing eller blue village då. Nu kommer det ju finnas massa att göra på hotellet iom barnklubben osv. Dessutom har vi all inklusive B-)
  • Stjärnstoft

Vi åkte till södra Teneriffa m Fritidsresor i mars. Trista omgivningar. Inte alls så vackert som norra. Men hotellet var fint och bamseklubben helt ok. Hade tur m vädret. Runt 20 och soligt. Veckan innan var det kallt! Vårt hotell var Riu de Buena Vista.
    Fräscht. Trevlig personal. All inclusive. Lite skolmatsalkänsla i stora restaurangen kanske. Men det fanns en mindre att boka bord i.
    Liten barnpool. En lugn pool m djupare vatten samt en aktivitetspool med både grunt och djupare vatten.
    Föreställningar för barnen kvällstid som var populära.

• Anne69

Egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll, båda är nog ganska bra. Men koncepten är lite olika!

Sen är det verkligen så att man inte har någon större aktionsradie med så små barn. Vi reste första gången när de var nästan 2 + 3½. Då lämnade vi i princip inte resorten mer än för att promenera precis utanför. Vi gjorde en kortare bussutflykt och maken satt med åksjukt barn och försökte torka medan jag o äldsta besökte en getfarm
    När de var 3 och 5 år kunde vi göra lite mer. Vi åkte tuff-tuff-tåg i bergen och plockade apelsiner samt gjorde en dagsutflykt på egen hand (!!) med taxi..... 

Nej, så värst stora utflykter blir det alltså inte med små barn och det är därför hotell och koncept blir så viktigt!  Vi har inte varit på Kanarieöarna men är väl inarbetade på Fritidsresors Blue Village-koncept. Och är jättenöjda med det. Till att börja med: de har BAMSE! Även om man inte är med i Bamseklubben så får man träffa Bamse och hans vänner vid poolen flera ggr per dag. Det är superkul! På kvällen är det sen alltid en show som börjar med barnunderhållning, ibland Bamse, ibland annat. Coco the Clown är en av deras konceptfigurer. Kvällsshowen är en viktig ingrediens tycker jag då den möjliggör för oss vuxna att äta medan barnen sitter som trollbundna (de får äta först). Sen gillar jag upplägget med att allt stänger o att det är knäpptyst kl 22. Det är bara barnfamiljer på den här sortens ställen.....mkt praktiskt.

Bamseklubben kan ni bara anmäla stora barnet till, men prova och se men räkna inte med att barnet kommer vara där medan ni andra tre ligger vid poolen. När vår äldsta var 3½ var hon där två ggr av fem......når vår yngsta var drygt tre var hon där 2½ gång av fem. Men kul var det ändå.

Ett tips inför resan är också att inte ta med vagn utan hyra via Ving/Fritidsresor.  

Trevlig resa! 

• Tittij
    Alexi skrev 2012-07-08 22:07:19 följande:
    Tittij: stort tack för utförligt svar!

Det där talar ju verkligen förving. Har ni varit på annan ö än teneriffa?
    Ja jag har varit på Gran Canaria två gånger, dock utan barn. Men Teneriffa är mycket bättre med barn. Playa Ingles är party party party och trångt på stränderna, Maspalomas lite bättre, men jag säger ändå Teneriffa med barn! 

VI lämnade resorten varje dag! Inte för några längre utflykter kanske, men ner till stranden, gick ut och åt nån kväll då man tröttnar på all inclusive-maten. Var ute och promenerade varje kväll och tittade på folk och drack milkshake på nån bar. Sen tog vi även en utflykt till deras stora djurpark som var jättebra med små barn! Som Kolmården ungefär, lite mindre..  
  • jonas1974

Tenerife, men se till att hamna på södra sidan (helst inte Los gigantes).
    Det är som dag och natt södra eller norra.
    Bo på södra och besök Siam park, dyrt men värt ett besök.
    Sen kan ni åka på utflykt upp på Spaniens högsta berg (vulaknen Teide) och norra sidan, där kan ni passa på och gå på Loro park.

Svar på tråden Kanarieöarna - vilken ö i vinter, och vilket bolag, Ving eller Fritidsresor?