• Anonym (Delade muskler)

Delade magmuskler och ser ut att vara höggravid

Hej! Jag fick tvillingar förra året och ser fortfarande gravid ut. Har varit hos läkaren som konstaterade att jag har delade magmuskler. Jag är smal i övrigt och får på mig alla mina kläder som jag hade innan, förutom byxor som inte går att knäppa pga magen. Det enda som fungerar är mammabyxorna. Jag mår psykiskt dåligt och vet nye var jag ska vända mig. Jag kan nästan säga att jag ser ut som "gröna Druvan" och lite till på magen. Har tränat lite på egen hand men utan resultat. Var ska jag vända mig och finns det hopp?

• Svar på tråden Delade magmuskler och ser ut att vara höggravid
  • Träningsexpert Elmina

Visst finns det hopp.

Du skriver att du tränat ganska lite på egen hand, finns det någon möjlighet att träna mer?

Min rekommendation, som även Gröna Druvan fick, var att träna magövningar 2-3 gånger per dag (5 minuter åt gången).

Börja med det och ge det tre månader så kan du väl höra av dig igen?

Har du även fysiska besvär, att det smärtar?

3x 5 minuter är inte mycket tid, men det svåra är att få det till att bli en vana!

Lycka till 

• Anonym (Delade muskler)

Det är absolut inte mycket tid och går verkligen att få till. Är det plankan som rekommenderas då? Fysiska besvären är ryggont och att magen spänner så enormt. I slutet av dagen när jag ätit uppstår ett så fruktansvärt tryck känns det som från insidan av magen att det känns som att magen ska explodera. Den blir hård och det gör ont. Ryggen gör ont hela tiden för det känns som att man går runt och bär på en säck på flera kilo. Fick träffa en sjukgymnast under några månader men det gav inte så mycket resultat heller utan jag skulle fortsätta på egen hand.

• Träningsexpert Elmina

Plankan på knä rekommenderas i början eller så kan du stå på alla fyra  (på knäna) och låtsas att du pressar ihop handerna mot knäna (ingen rörelse sker) säg schhh och håll kvar den spänningen. När du får ont i ryggen ska du vila en stund och fortsätta efter en liten stund igen (max 30 sek).

Ryggont kan ha många orsaker, men om du besväras skulle jag rekommendera dig att söka upp sjukvården igen så kanske du kan få bättre hjälp. Beskriv även trycket du känner i magen, det låter ju riktigt tufft att ha det så.

Stort lycka till!    

Svar på tråden Delade magmuskler och ser ut att vara höggravid