• zolstrålen

Döpas utan att bli kristen?

Jag har en fråga. Jag vill nämligen väldigt gärna ha ett "dop" för min son senare. Tycker att det är en väldigt fin grej, man samlar allihopa i kyrkan osv. Jag själv är döpt och har gått på flera dop å andra aktiviteter i kyrkan och tycker det är väldigt fint. Men jag har mer växt upp med det som en tradition och inte att man blir kristen. För jag vill inte att mitt barn ska bli kristen? Eller alltså, jag själv är inte det, å jag tycker att han när han blir äldre ska få välja själv om han vill tro på någon religion eller inte. Kan man ha ett "dop" i kyrkan utan att han blir kristen, eller måste man ha en vanlig namngivning någon annan stans istället? Tycker det känns som att folk idag gillar traditionen med dop, giftemål osvosv mer än den religiösa. Så hur är det egentligen?? :o

• Svar på tråden Döpas utan att bli kristen?
  • Tordyvel

både min man och jag är uppväxt med kyrkligt men vi ville inte heller att Vi skulle göra valet om att gå med i kyrkan.
    För egentligen är det ju det dopet handlar om. Man blir inte kristen för att man är namndöpt, det är en trosuppfattning som man väljer att leva efter.
    Det finns ju possitiva saker med att vara namndöpt i kyrkan tex som att man får gifta sig i kyrkan, men jag fattar verkligen grejen att man inte vill välja åt sitt barn.

Vi hade en sermoni i min mans föräldrars kyrka, barnvälsignelse. Det blev som ett dop utan själva medlemskapet och vattendoppandet. Efteråt hade vi en liten fest med familjen.
    Denna gången (väntar i oktober) vet jag inte om det kommer bli liknande eller bara en namnfest för de närmaste hemma.

jag tycker man ska göra lite som man vill och vill man vara helt utan kyrkans inblandning kan man ju be en nära vän, gudfar eller gudmor att hålla en lite sermoni och sen ha en fest för att fira det nya barnet. Namnet får man ju ändå.        

• zolstrålen

Det får bli någon slags namncermoni alltså! Får försöka göra det fint ändå :)!

• Lillis80

Vi kommer ha en namngivningsceremoni, och jag tycker att det är såååååå mycket finare än kyrkliga dop. Bättre att barnet dessutom får välja själv när han/hon är stor nog att ha en åsikt i frågan. Ska man välja religionstillhörighet åt sitt barn kan man ju lika gärna skriva in honom/henne i ett politiskt ungdomsparti (det man själv sympatiserar med givetvis) när man ändå håller på ;) Vårt barn får vara kristen, judisk, muslim, hindu, ateist eller vad hon vill - det viktiga för oss är inte vad hon tillhör eller inte tillhör, utan att hon får fatta det beslutet själv :) Därför är namngivning så fint - man firar det lilla barnet och dess fria vilja och rätt att bestämma över sitt eget liv :) Visst, man kan alltid gå ur kyrkan, men det kan man med politiska ungdomspartier också.

• Tordyvel
    Lillis80 skrev 2012-07-18 22:25:54 följande:
    Vi kommer ha en namngivningsceremoni, och jag tycker att det är såååååå mycket finare än kyrkliga dop. Bättre att barnet dessutom får välja själv när han/hon är stor nog att ha en åsikt i frågan. Ska man välja religionstillhörighet åt sitt barn kan man ju lika gärna skriva in honom/henne i ett politiskt ungdomsparti (det man själv sympatiserar med givetvis) när man ändå håller på ;) Vårt barn får vara kristen, judisk, muslim, hindu, ateist eller vad hon vill - det viktiga för oss är inte vad hon tillhör eller inte tillhör, utan att hon får fatta det beslutet själv :) Därför är namngivning så fint - man firar det lilla barnet och dess fria vilja och rätt att bestämma över sitt eget liv :) Visst, man kan alltid gå ur kyrkan, men det kan man med politiska ungdomspartier också.
  • Näckrosen
    Tordyvel skrev 2012-07-18 20:51:14 följande:
    både min man och jag är uppväxt med kyrkligt men vi ville inte heller att Vi skulle göra valet om att gå med i kyrkan.
    För egentligen är det ju det dopet handlar om. Man blir inte kristen för att man är namndöpt, det är en trosuppfattning som man väljer att leva efter.
    Det finns ju possitiva saker med att vara namndöpt i kyrkan tex som att man får gifta sig i kyrkan, men jag fattar verkligen grejen att man inte vill välja åt sitt barn.

Vi hade en sermoni i min mans föräldrars kyrka, barnvälsignelse. Det blev som ett dop utan själva medlemskapet och vattendoppandet. Efteråt hade vi en liten fest med familjen.
    Denna gången (väntar i oktober) vet jag inte om det kommer bli liknande eller bara en namnfest för de närmaste hemma.

jag tycker man ska göra lite som man vill och vill man vara helt utan kyrkans inblandning kan man ju be en nära vän, gudfar eller gudmor att hålla en lite sermoni och sen ha en fest för att fira det nya barnet. Namnet får man ju ändå.        
    Lillis80 skrev 2012-07-18 22:25:54 följande:
    Fast dopet är ganska mycket mer än medlemsskap.
    Och det har INTE med namngivning att göra. Man får inte sitt namn i dopet och har aldrig fått.

Dopet ska inte ses som att man väljer att bli kristen. Utan som en gåva och ett tecken från Gud, där han lovar att alltid finnas med en. Senare i livet kan man välja att ta emot gåvan eller avstå. Man tvingas inte bli kristen bara för att man döps. Om barnet sedan vill tillhöra någon annan religion är inte dopet ett hinder för att konvertera.
  • zolstrålen

Tack för alla svar. Det får bli namngivning för oss istället då det passar oss bättre. Vet inte om man kan stänga ned en tråd? Men jag har i alla fall fått de svar jag kände att jag behövde :)

• Regnig måndag
    Tordyvel skrev 2012-07-18 20:51:14 följande:

Man kan se det precis tvärt om också i och med att vi bor i ett kristet samhälle.

Jag valde att döpa mina barn i kyrkan helt enkelt för att jag vill att de ska få en chans att bilda sin egen tro och inte bara ta efter mina icke-tro.  Hur mycket jag än vill kan jag inte ge dem ens skuggan av en chans till ett eget val så länge som jag bara erbjuder det jag tror på själv.
    Därför döptes mina barn, för att kunna gå på olika kyrkliga aktiviteter mm. Det är alltid enklare att välja bort än att ta sig in.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Selma1966

Namngivning är en precis lika fin ceremoni (då du själv väljer upplägget). I min familj har många döpts hemma av präst och egentligen är då bytet till namngivning troligen enklare. Man döps för att tas upp i den kristna gemenskapen och den svenska kyrkan även om msn per automatik i te blir religiös på kuppen.

• Tordyvel

jag anser ju mest att det ligger mer i hur man uppfostrar sina barn och vilka värderingar man ger dom än om man döper dom som liten eller inte.
    dopet lär dom verkligen inte minnas.
    tron eller om man väljer att leva efter en speciellt trosuppfattning är ju något dom själva får ta ställning till senare i livet.
    tänker lite på de som väljer en skola med en speciell trosuppfattning med, det är ju inte barnens val utan föräldarnas. Men tycker man att det är det bästa som man vill ge sitt barn så absolut. (även fast jag själv inte skulle göra det).

men som ja sa; det finns många bra saker med att vara med i kyrkan med så jag tar inte avstånd från det.    

jag tycker att man gör som man vill som förälder, gör det man känner känns bäst.
    dop eller ej.
    men att fira sitt barns ankomst är fint tycker jag, oavsett om man blandar in kyrka eller inte.       

• Sara Pellving

Jag arbetar som borgerlig officiant och leder bland annat namngivningsceremonier.

En namngivningsceremoni har en fri form. Det är barnets familj som väljer hur det ska gå till. Jag har en modell som jag följer som inkluderar hembesök där vi pratar om hur ni vill ha er ceremoni med musik, dikter och vilka som ska medverka, vi talar om era drömmar och tankar om föräldraskap och om barnet. Sedan skriver jag ett tal som ni får på förhand och därefter leder jag ceremonin.

Syftet med modellen för min namngivningsceremoni är att välkomna barnet till gemenskap med familj och vänner och ceremonin blir ett starkt minne för er som föräldrar och sätter er och barnet i ett sammanhang med gemenskap över generationer.

Ett dop i Svenska kyrkan måste däremot följa en bestämd ordning där prästens uppdrag är att förkunna kristi lära och att barnet blir en del av Jesu liv, dvs. dopet är INTE en ceremoni för att ge barnet sitt namn.

Så här står det på Svenska kyrkans hemsida, där kan ni själva läsa hur deras ceremoni går till.

”Att döpas innebär att bli en del av Jesu liv, död och uppståndelse.”

Så står det på Svenska kyrkans hemsida.

”Vid dop bekräftas att man tillhör sin familj och ingår i en större gemenskap, församlingen, kyrkan i världen och Guds stora familj.”

”Dopet är alltid en relation mellan Gud och den som döps. Dopet är inte knutet till förälders/vårdnadshavares tro eller liv.”

Idag döps vartannat barn i Sverige. Varför då? När det bara är ett fåtal som tror på den kristna läran som Svenska kyrkan förkunnar (15%?). Istället tror många på en högre makt, någon ”sorts” Gud. Varför döper vi då våra barn till att bli en del av Jesu liv?

Varför väljer inte föräldrar borgerlig/humanistisk namngivningsceremoni istället. Det är en ceremoni som välkomnar barnets relation till sina föräldrar, gemenskapen med familjen, vårt samhälle och vår värld. Istället för en abstrakt värld med Gud.

Ja, visst är det så att vi kan välja en egen sång eller dikt till dopet i Svenska kyrkan, men kyrkan måste ändå följa sin ordning med böner, psalmer och förkunna kristi lära. Väljer vi istället en borgerlig/humanistisk ceremoni kan vi välja exakt vad som ska sägas, exakt vilken musik som ska spelas och ett uppriktigt välkomnande.

Vad som känns rätt för ert barn vet bara ni. Men jag kan tänka att det kanske är särskilt viktigt för er att hålla någon sorts namngivningsceremoni. Det finns fortfarande fördomar i samhället och genom att ni samlar alla era nära så ”slår ni hål” på de fördomar som möjligen skulle kunna finnas kvar runt er. Då kan alla se er kärlek till ert barn med egna ögon och jag tror att då vinner ni ännu mer stöd i ert föräldraskap. Lycka till med ert beslut och med ert nya liv som mammor. Med vänlig hälsning Sara Pellving

Mitt företag: www.jordiska.se

Svenska kyrkans ordning för dopet m.m.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=859052

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=655382

Så det du behöver ta ställning till är om du känner dig bekväm med detta.

Det är ju också ett beslut om ert barn ska bli medlem i Svenska kyrkan eller om barnet ska välja det själv i vuxen ålder eller i samband med  till exempel en konfirmation. Det finns också borgerliga eller humanistiska konfirmationer, då talar man om livsåskådningsfrågor, utan att förkunna en särskild lära, utan berättar mer om olika etisk
  • gullvivorna
    zolstrålen skrev 2012-07-18 20:03:27 följande:
    Jag har en fråga. Jag vill nämligen väldigt gärna ha ett "dop" för min son senare. Tycker att det är en väldigt fin grej, man samlar allihopa i kyrkan osv. Jag själv är döpt och har gått på flera dop å andra aktiviteter i kyrkan och tycker det är väldigt fint. Men jag har mer växt upp med det som en tradition och inte att man blir kristen. För jag vill inte att mitt barn ska bli kristen? Eller alltså, jag själv är inte det, å jag tycker att han när han blir äldre ska få välja själv om han vill tro på någon religion eller inte. Kan man ha ett "dop" i kyrkan utan att han blir kristen, eller måste man ha en vanlig namngivning någon annan stans istället? Tycker det känns som att folk idag gillar traditionen med dop, giftemål osvosv mer än den religiösa. Så hur är det egentligen?? :o
    Föreslår att du kikar på www.svenskakyrkan.se/default.aspx där man ser hela dopceremonin.

Förstår inte riktigt hur du menar... Du kan ju göra vad som helst. Du behöver ju inte uppfostra ditt barn kristet pga ett dop. Dock så får du ju svara ja på fråga om du vill han ska ingå i kristi församling under dopet och den biten kan du ju inte ta bort.  Sen utesluter ju inte ett dop att han får välja sin religion själv som vuxen.
  • Lilia

Att vara fadder är ju inget lagen säger något om, så det får ni själva välja om ni ska ha även om ni har en cermoni/fest hemma. Som många säger blir barnet medlem i Svenska kyrkan vid dop och prästen kommer prata om Gud och Jesus, det kan ni inte göra något åt.

Svar på tråden Döpas utan att bli kristen?