• Anonym (flickvän)

Du kille, ärligt, varför vill du inte gifta dig med din tjej?

Som rubriken lyder är jag nyfiken till orsaken till att du som kille inte vill gifta dig med din tjej?

Jag är i sitsen att jag vill gifta mig med min kille man han vill inte. Han har tidigare varit gift och vill inte utsätta sig för att skilja sig igen. Hans svar gör att jag tvivlar på hans kärlek till mig även fast han säger att han hoppas att få leva resten av sitt liv med mig. Jag blir snart knäpp av att jag hela tiden tänker på det här och inte kan släppa det. En gång har jag tagit upp med honom att jag funderar över hans motsånd till giftemål. Jag vill inte visa att jag "ältar" detta och därför vill jag inte ta upp det igen. Men mina frågor i huvudet vill jag försöka finna svar på.

Vi har barn på varsitt håll och inte någon av oss vill ha fler barn.  Vi är särbos och båda vill fortsätta att vara det, förmodligen tills barnen flyttat hemifrån. Förhållandet är på topp! Bara detta att inte vilja gifta sig som grusar mitt förtroende för om han verkligen älskar mig....Sååå ge mig några ärliga svar!

• Svar på tråden Du kille, ärligt, varför vill du inte gifta dig med din tjej?
  • Anonym (S)
    Anonym (Olof) skrev 2025-03-16 13:56:23 följande:

Varför vill man gifta sig? Ge mig ett enda bra skäl

Juridiken. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Killen) skrev 2012-07-22 21:06:34 följande:
    Hon är fri att gå när hon vill..
    FruLiNi skrev 2012-07-22 19:20:34 följande:
    Det gör nog hon också.

Varför inte bara vara singel?
    För att det är bekvämt med någon som lagar maten, tvättar mina kläder, gör allt och ställer upp när jag vill ha sex när jag vill osv osv 
    Vidrigt. Hon är alltså din slav. 
  • Anonym (Lars-Bert)

Jag hade tvivlat på att det skulle funka. Vi flyttade ihop men flyttade isär igen på grund av jobbiga tonåringar.

Medan vi bodde isär friade jag till henne. Jag hade bestämt mig, jag hade slutat tvivla. Och i och med att vi gifte oss så fick vårt förhållande mer energi, det blev mer på allvar. Det var inte längre något "tills vidare". Jag kände mig trygg med att satsa för livet med henne.

Det var första skälet. Sen finns det praktiska och juridiska skäl. När man gifter sig så hamnar relationen under giftasbalken, tror jag det heter. Lagstiftning reglerar relationen mellan gifta makar. Där framgår det att båda har rätt till den gemensamma ekonomin, vill jag minnas. Om någon skulle dö eller man skulle skiljas så regleras allt automatiskt, om man skulle ha svårt att komma överens. Barn, arv, rubbet. Det gör det inte om man är sambo.
  • Tukt

Att gifta sig är en symbolhandling. Men det är inte alla som gillar den symboliken.

• Anonym (För dyrt)
    Anonym (Laura) skrev 2025-03-17 10:40:22 följande:
    Vadå, "för dyrt"? Själva bröllopet..? Du vet väl att det knappt behöver kosta något alls? Du måste inte spendera hundratusentals kronor på ett bröllop bara för att. 

Och personligen tycker jag inte heller att ringarna är en dålig sak att spendera pengar på eller se till att de är av bra kvalité. Jag ärvde nyligen min farmors förlovnings- och vigselring. De är över 70 år gamla och ser fortfarande ut som nya just för att de är gjorda i ett bra material och inte bara billigt skräp. Så ja, en fin ring skulle jag inte snåla på.
    Bröllopet hon vill ha... kanske att det räcker med hundratusentals kronor. Kanske 1 miljon...började räkna på det och nej. 

Ringen hon önskar och hintar om är en kvarts miljon (Kanske en annan modell på 60 000) och det är förlovnings....ytterligare 100K för vigsel. Kommer jag undan med det billigaste hon gillar så är det 160k totalt för hennes ringar.

Jag har helt enkelt inte de pengarna. Jag är en low value wagie scrub brokie.
  • Anonym (Nej tack)

Hade inte accepterad detta.Din åsikt spelar roll.

• Anonym (Nej tack)

Fråga honom om han hellre gör slut med dig eller kan tänka sig gifta sig.

• Anonym (S)
    Tukt skrev 2025-03-17 16:59:52 följande:

Att gifta sig är en symbolhandling. Men det är inte alla som gillar den symboliken.

Symbolhandling? Det är ett juridiskt dokument. 
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2025-03-17 11:26:52 följande:
    Juridiken. 
    Juridiken ja, det är därför jag inte gifter mig.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Nej tack) skrev 2025-03-17 19:45:15 följande:

Fråga honom om han hellre gör slut med dig eller kan tänka sig gifta sig.

Tråden är från 2012.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2025-03-17 19:54:45 följande:
    Symbolhandling? Det är ett juridiskt dokument. 
    Så när folk samlas i rådhus, kyrkor, uppklädda och inväntandes en brakmiddag och annat. Då är det egentligen utdelning av ett juridiskt dokument? Låter lite som ett kuvert med Postnord hade varit att föredra.
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2025-03-17 20:24:38 följande:
    Så när folk samlas i rådhus, kyrkor, uppklädda och inväntandes en brakmiddag och annat. Då är det egentligen utdelning av ett juridiskt dokument? Låter lite som ett kuvert med Postnord hade varit att föredra.
    Från samhällets sida är det ett juridiskt dokument. Myndigheterna skiter i vilka kläder folk har på sig eller menyn ser ut. Dokumentet kallas vigselintyg och registreras hos SKV. 
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2025-03-17 21:24:06 följande:
    Från samhällets sida är det ett juridiskt dokument. Myndigheterna skiter i vilka kläder folk har på sig eller menyn ser ut. Dokumentet kallas vigselintyg och registreras hos SKV. 
    Har du missat innebörden av trådstarten helt?
  • Anonym (-)

För hon har ingen slowcooker. Kort och gott.

• Anonym (Bög)

Vet inte är bög så kan tyvärr inte svara men det är inte alla som inte vill gifta sig och det är helt okej tycker jag 

• Goneril
    Anonym (Killen) skrev 2012-07-22 21:06:34 följande:
    Hon är fri att gå när hon vill..
    FruLiNi skrev 2012-07-22 19:20:34 följande:
    Det gör nog hon också.

Varför inte bara vara singel?
    För att det är bekvämt med någon som lagar maten, tvättar mina kläder, gör allt och ställer upp när jag vill ha sex när jag vill osv osv 
    Om hon nu verkligen gör slag i saken och går, hur hanterar du det? Hon kanske fattar, sent omsider, att det är bättre att satsa på kompletterande utbildning och därmed få ökade möjligheter till karriär än att leva som hemtjänstpersonal med förpliktelser i sängkammaren!                                                                                                                                                                                                     Inför ett sånt scenario står du där och kan inte ta hand om dig själv, eller har du en lista på lämpliga damer som kan träda in med kort varsel till dessa slavliknande förhållanden? Nu lever vi i ett fritt land och alla gör som de vill, men för mig är det ändå obegripligt att kvinnor nedlåter sig till undergivenhet på detta vis. Antagligen rör det sig om kvinnor med dåligt självförtroende, kvinnor med tungt bagage såsom flera barn sen tidigare eller helt enkelt kvinnor med annat kulturellt ursprung som ännu inte funnit sin plats i arbetslivet. Den anonyme (Killen) passar då på att utnyttja flickvännens  underläge. I egenskap av pojkvän borde han i stället stötta den kvinna han lever med, uppmuntra och givetvis dela hemarbetet.                                                                                                                                                            Min benhårda inställning till jämställdhetsfrågorna baseras på 10 år i Tyskland, 70-tal. Där träffade jag många välutbildade kvinnor, advokater och läkare till exempel, som omedelbart tog på sig förklädena och blev personal så snart de klev innanför tröskeln. Någon hade städhjälp, men det övergripande ansvaret för hemmet hade de. Nu var det ett tag sen, men mina tyska vänner säger att det går långsamt.                                                                                                                           Min egen skilsmässa berodde till 90% på ojämlikhet; att inte få lov att arbeta över när jag ville, att inte få företa de resor som arbetsgivaren önskade eller att inte få lov att delta i fortbildande kurser för att svärmor sa nej.                                                
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2025-03-17 22:08:05 följande:
    Har du missat innebörden av trådstarten helt?
    Jag svarade på ditt inlägg. Problem med det?
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2025-03-18 08:16:20 följande:
    Jag svarade på ditt inlägg. Problem med det?
    Om det är ett problem, så ligger det väl främst i att du svarade på en annan fråga än som ställts.
    Som man brukar säga på ren svenska: Goddag yxskaft! 
  • Anonym (Ljung)

Jag kan ge dig ett skäl att inte gifta dig. Du slipper bl.a att ta banklån för att bekosta hennes flådiga, kyrkliga  "drömbröllop" med hundratals inbjudna som är hennes minimikrav. Lån som du förmodligen fortfarande betalar av efter er skilsmässa. Hälften av äktenskapen kraschar och i 80% av fallen är kvinnan som tar initiativet till skilsmässan. I vissa fall av fullt rimliga skäl, men oftast p.g.a skäl som att hon känner sig "osedd", "ignorerad" "har vuxit ifrån varandra" o.s.v. Inte så konstigt kanske när hennes välgörare (make) sliter hund vecka efter vecka för att hålla både henne och hushållsekonomin på fötter och när hon sen kommer med sitt "vi mår nog bäst av att skiljas" orkar han inte att kämpa eftersom han är helt slut. Hon kan gå vidare till nästa välgörare medan han har några hundår framför sig av kamp för att få ordning på sig själv och ekonomin. Jag vet dessvärre vad jag talar om......

Fast det är värre i Staterna där inte ens ett äktenskapsförord garanterar att han blir av med minst hälften av hans tillgångar och halva pensionen om hon får för sig att sticka. Där för domstolarna mer eller mindre ett brutalt korståg mot männen i skilsmässomålen...

Så för männen är ett giftemål en riktig fälla för männen.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Ljung) skrev 2025-03-19 11:58:50 följande:
    Jag kan ge dig ett skäl att inte gifta dig. Du slipper bl.a att ta banklån för att bekosta hennes flådiga, kyrkliga  "drömbröllop" med hundratals inbjudna som är hennes minimikrav. Lån som du förmodligen fortfarande betalar av efter er skilsmässa. Hälften av äktenskapen kraschar och i 80% av fallen är kvinnan som tar initiativet till skilsmässan. I vissa fall av fullt rimliga skäl, men oftast p.g.a skäl som att hon känner sig "osedd", "ignorerad" "har vuxit ifrån varandra" o.s.v. Inte så konstigt kanske när hennes välgörare (make) sliter hund vecka efter vecka för att hålla både henne och hushållsekonomin på fötter och när hon sen kommer med sitt "vi mår nog bäst av att skiljas" orkar han inte att kämpa eftersom han är helt slut. Hon kan gå vidare till nästa välgörare medan han har några hundår framför sig av kamp för att få ordning på sig själv och ekonomin. Jag vet dessvärre vad jag talar om......

Fast det är värre i Staterna där inte ens ett äktenskapsförord garanterar att han blir av med minst hälften av hans tillgångar och halva pensionen om hon får för sig att sticka. Där för domstolarna mer eller mindre ett brutalt korståg mot männen i skilsmässomålen...

Så för männen är ett giftemål en riktig fälla för männen.
    Kan du inte lägga in några länkar som bekräftar allt detta?
Svar på tråden Du kille, ärligt, varför vill du inte gifta dig med din tjej?