• Ansi69

Helt tappat kontrollen över sonen

Läste nyss inlägget från mamman som hade blivit slagen av sin 15-årige son och rös av igenkänningsfaktorn. Så långt har det ännu inte gått i mitt fall men jag är rädd att det skulle kunna hända.
    Min son är 15, fyller snart 16. Han har under hela sin uppväxt varit ovanligt (tycker jag själv) mogen, ansvarstagande och självständig. Det har gjort att jag har litat på honom, gett honom mycket frihet och ansvar eftersom han har visat att han klarat av det. Senaste året har det dock långsamt skett en förändring. Först märktes det på hans sätt att hantera pengar. Plötsligt gjorde han av med alla pengar han fick direkt, och på helt värdelösa grejer som att köpa en läsk medan han väntade på bussen hem istället för att dricka hemma, äta pizza med kompisarna ute istället för middag hemma osv., jag kan ge hur många exempel som helst men ni fattar grejen (jag vet eftersom jag kan gå in på hans konto och kolla uttagen; pengarna har inte gått till knark utan till Pressbyrån, ICA m.fl). Till en början var det månadspengen som gick åt så, sedan lyckades han fxa lite extrajobb, typ sälja tulpaner på stan, flytthjälp till någon bekant, och de pengarna försvann också upp i rök väldigt fort. Sen började det hända att han hörde av sig till mig med någon relativt trovärdig förklaring som gjorde att han behövde pengar akut, mest till mat, han kanske hade varit tvungnen att åka med en kompis som behövde hjälp med en sak till andra sidan stan (vi bor i Stockholm förresten) och nu hann han inte hem förrän jättesent, och jag satte då in pengar på hans personkonto (pengarna går över direkt). Detta har hänt med jämna mellanrum under året och det låter ju otroligt dumt av mig att ge honom pengar sådär men varje enskild gång så vill man ju inte låta sitt barn svälta, det är inte förrän efter ett tag som man ser mönstret och inte en massa enskilda händelser. Precis som mamman som blev slagen så önskar jag slippa förnumstiga påpekanden, jag ser själv hur feldet är men samtidigt är det inte lätt att stå emot, bara den som själv varit i situationen vet hur det känns. Ja, och sen från pengarna så har liknande beteende "spridit sig" till andra saker, umgänge med kompisar som numera sker totalt obegränsat. Han kommer och går hemma hur han vill, kommer hem klockan 2 eller 4 eller 6 på morgonen, eller kommer inte alls utan sms:ar "sover hos X". Det har också skett via en glidande skala med att vi först hade gjort upp en viss tid han skulle vara hemma, tror vi började med kl.23. Sen kom dessa berömda "enskilda fall"; de var ett gäng som skulle se film hemma hos någon, filmen skulle sluta vid midnatt, fick han stanna och se färdigt? Självklart, det lät ju rimligt. Sen var det någon som hade fest, kunde han stanna till 1? Okej då, denhär gången. Sen var det väl att de hade missat sista tunnelbanan så att de var tvungna att ta nattbussen, han kunde inte komma hem förrän 2. Vad ska man göra? Osv., osv tills det obemärkt hade övergått till att bli normalt att han kom hur sent som helst. Jag är dessutom en ovanlig tonårsförälder som somnar som en stock klockan 22 även om min unge är ute så jag har inte suttit uppe och kontrollerat, vilket förstås har bidragit till att han har kunnat göra såhär. Men nu känner jag att jag har fått nog. Jag står inte ut med att ha ett barn som kommer och går som en katt, aldrig dyker upp till middagen, aldrig går att räkna med eller lita på överhuvud taget. Jag kan inte ens fatta att jag skriver detta, att det är JAG som skriver det om MIN SON. Vi som alltid har haft en sån bra relation, alltid har pratat med varann, umgåtts, skojat, skrattat, pratat allvar, hjälpts åt med saker i hemmet, ja vi har verkligen varit nära varandra. Jag förstår att när man läser min text så tänker man att det är en svag och oengagerad morsa som skriver (det hade nog jag tänkt, ialla fall för ett år sen...) men jag ser mig inte som sådan. Det stora misstaget jag gjort är nog att ha litat på honom för mycket, trott att han var mognare än han i själva verket är, undvikit att "curla" honom så till den grad att det har slagit över i andra extremen. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Det känns både sorgligt och faktiskt obehagligt att leva med honom sådan han är numera. Jag pratade med honom tidigare om att han inte kan vara ensam i stan när jag åker till landet senare i sommar (det hade vi planerat men det baserade sig ju på hur han var förr, då när han var ansvarstagande och pålitlig) och han blev förstås jättearg och sade att han vägrar följa med dit, och det var då det kändes i kroppen att fasen, han kan slå mig och jag har inte ett dyft att sätta emot!  Vad ska jag göra? Kan tänka mig att många kommer att säga att sonen provocerar för att han längtar efter gränser. Det kan vara en del av förklaringen, men helt ärligt så känns det mer som om han på allvar tror att han skulle klara sig utmärkt utan min hjälp (bara lite pengar så ordnar han resten). Han tor att han kan allt och har koll på allt. Han verkar inte ledsen eller arg (förutom när jag "provocerar" genom att faktiskt sätta en gräns eller ställa ett krav) utan bara helt iskall, helt upptagen med sitt och helt känslomässigt frikopplad från mig.

• Svar på tråden Helt tappat kontrollen över sonen
  • Almis11

Fast hans pengar är väl hans pengar? Om han tjänar dom fattar jag inte varför du ska få styra över vad han köper. Låt honom äta  pizza och köpa cola bäst han vill - en dag kommer han fatta att det verkliga livet som vuxen inte kommer se ut så. Du är försörjningsskyldig, punkt. 

Kommer han inte hem tiden du satt så ska det få konsekvenser. Inte svårare än så.  

• Unger

Ett tips jag har om man som tonårsförälder inte vill sitta uppe hela nätterna och kolla när de kommer hem: Sätt en väckarklocka på tiden han ska vara hemma och säg åt honom att stänga av den när han kommer hem. Ringer den så vet du att han inte är hemma i tid. Mina päron kärde det med mig. Jag fick skäll ofta

• Lovelo

Jag tänker inte alls att du låter som en oengagerad mamma, tvärtom! Din son låter mest bara som att han håller på att växa upp, en riktig tonåring som vill vara oberoende av sina föräldrar. Som så de flesta vill när man är i övre tonåren. Man vill klara sig själv, göra på sitt sätt! Och man är säker på att man kan göra allt själv också. Försök att se det från hans sida, men självklart så måste du fortfarande vara hans mamma och den som bestämmer det viktiga i familjen. Håller med om att han måste ha några regler som ska följas och om de bryts så finns det konsekvenser. Detta tycker jag du ska prata med honom om och kanske diskutera tillsammans vad som är rimligt och vad som förväntas. Han kanske sätter upp hårt emot vad du säger men då får hårt gå mot hårt. Du ska inte ge dig utan bestämt men kärleksfullt vara mamman! Han kommer lugna ner sig. Alla har vi nog haft tuffa tonårs perioder och det är svårt att komma ihåg alltid men vi kom ur dem, så det samma kommer det nog vara med din son!

• Lovelo

Förlåt att mina styckesdelningar försvann, skrev från mobilen!

• JessicaPersika

Inte för att jag har tonårs barn hemma men jag minns så väl för det var inte så länge sedan jag själv var tonåring. Så jag kan iaf ge en syn från det hållet. Jag var lika som din son när jag var i den åldern. Man vill bryta sig fri från familjen lite och man vill så gärna klara sig själv. Man börjar komma i det stadiet då man ska lära sig att klara av vuxenlivet. Hormonerna flödar och skolan är tråkig. Min mamma lät mig göra precis som jag ville. Ibland fast det var skoldag var jag ute till 4 på morgonen! Och ja, det slutade med att jag inte har fullständiga betyg. MEN jag ångrar inte att jag sket i skolan för jag var sååå fruktansvärt skoltrött och jag hade inte kunnat prestera ändå. Nu för tiden kan man plugga när som helst i livet. Ja, jag festade och hade sex, men om jag tänker tillbaka finns det inget min mamma kunde gjort eller sagt om hon skulle gjort det för att ändra mitt beteende. Det enda jag hade velat var att kunna prata med mamma. Jag hade velat kunna berätta allt för henne. Men man är ju så rädd att dom ska bli arga. Så man säger inget. Mitt tips till dig är att försöka iaf få din son att prata med dig, få ett förtroende och sen försök att inte pressa han för i den åldern kan det slå bakut. Så länge han inte knarkar, enbart festar, går i skolan och sköter sig någorlunda så har du inte så mycket att vara orolig för. Han verkar vara en helt normal tonåring=)
    Jag hade tur och hamnade  ett bra kompisgäng men killar som såg efter mig när jag blev för full osv. Och nu sitter jag här med en helt underbar man, hus, volvo, barn och fast jobb=) 

• Ansi69

Tack för alla era svar! Det känns ialla fall skönt att höra att det jag beskriver låter som en typisk tonåring Intressant med ditt inlägg, Jessica, som talar av egen erfarenhet från barnets perspektiv. Det låter som om du och min son är/var lika på många punkter.
    Jag pratar med honom ofta (inte dagligen men någon gång i veckan kanske) om hur man bör bete sig i en familj, visa hänsyn, ta ansvar, åtmonstone lämna besked om man kommer till middagen eller ej. Ibland känns det som om han förstår men sedan "glömmer" när det kommer upp något bland kompisarna som drar, men ju mer tiden går desto mer känns det som om han inte bryr sig, han ser bara sådär kall ut och blir arg. Då känns det i kroppen att jag hade velat vara en storvuxen man som vore fysiskt starkare än han för jag är så otroligt maktlös. Nästa tanke är då att man skulle ha uppfostrat honom så att han vid denhär åldern respekterade en så mycket att det räckte att prata, men någonstans på vägen har det alltså spårat ur. Jag har inga problem med att säga till, att vara rak och ärlig i tal är tvärtom en styrka jag har, men det biter liksom inte på honom, tidigare gjorde det det men inte nu längre. Dessutom är han fenomenal på att snacka han också, så han kan manipulera mig med ord och jag förstår inte förrän efteråt att jag blev manipulerad. Han får förstås göra av med sina egna pengar på det han vill, som någon i ett svar påpekade. Vad jag menade var att det är osmart att slösa bort pengar på dumma grejer när man har begränsad ekonomi (vilket man har som tonåring, och dessutom de flesta vuxna också och det är något man måste lära sig att leva med). Jag brukar inte säga något om vad han gör med sina fickpengar men jag noterar en förändring jämfört med när han var yngre då han kunde spara till någon viss grej som han önskade sig, som ett exempel på denhär förändringen som har vuxit fram under senaste året. Sen går det ut över mig när han som sagt har vant sig vid att kunna äta ute flera dagar i veckan (pizza, hamburgare, thai, alltså billiga grejer men det blir dyrt i längden) och kommer med en massa "ömmande" skäl till varför jag måste sätta in en hundralapp åt honom. 

• JessicaPersika

Mm... Det där att manipulera var jag ganska duktig på oxå. Jag skäms nu idag för att jag var så bra på det!
    Men som sagt han verkar vara en helt normal tonåring även om han är kall och verkar som han inte bryr sig. Och man hatar det faktum att ens mamma skäller, bryr sig eller pratar med en om sådana saker för man förstår inte att dom vill en väl. Kanske en utomstående vuxen han litar på kan prata lite med han? En man? Oftast förlorar man respekten lite för sina föräldrar när man försöker bryta sig loss i tonåren men en vuxen man litar på men som är utomstående kanske man lyssnar lite på=) 

• Ansi69

Jag har faktiskt bjudit hem en manlig kompis i helgen, en stor och stark kille på över 100 kg till och med Det är pappan till sonens bästa barndomskompis, som har funnits med i många år och bland annat lärt sonen åka slalom (det kan inte jag), så jag hoppas att han håller sig hemma och äter med oss och kanske kan få lite bra input därifrån. Jag har berättat om vårt/mitt (?) problem för kompisen så vi får se om det kan leda till något bra.

• JessicaPersika

Det låter ju super! Lycka till och hoppas att ni kan komma överrens så du får en lite lugnare "mamma-tillvaro"

• Chianti

Vad gäller pengarna tycker jag du ska ställa lite krav. Säg åt honom att han börjar bli stor nu och vill han ha ett vuxet ansvar dvs kunna komma och gå som han vill så gäller det även pengar. Han får själv se till att ha en hundring i reserv för de där ömmande tillfällena. Slut med pengakranen. Eller så är han inte vuxen och då är han hemma elva mot att du alltid räddar honom.

• Flopp63

Men herregud han är en fullt normal tonåringar som
    Hänger mer sina kompisar utomhus och äter på den lokala pizzerian. Låt honom vara! Så länge han inte kommer hem full har knarkat eller sönderslagen har du ingenting att vara orolig över. Han håller på att växa upp från barn till tonåring. Försök inte ta ifrån honom hans tid ute sommartid med kompisar och tjejer för då kommer ni bara långsamt dras ännu mer ifrån varandra, och han kommer göra ännu mer för att provicera och

• Ellen88

Håller med floppen 63 !! Hur kan du tycka att detta inte är normalt för en 15 åring ? Att dricka läsk / hänga på fik och pizzerior är ju vad man gör i den åldern .. Handlar inte specifikt om maten utan själva grejen det sociala i det .. Att du ska vara på honnom för detta är bara sjukt . Låt han vara för fan

• En till mamma
    Chianti skrev 2012-07-23 18:38:18 följande:
    Vad gäller pengarna tycker jag du ska ställa lite krav. Säg åt honom att han börjar bli stor nu och vill han ha ett vuxet ansvar dvs kunna komma och gå som han vill så gäller det även pengar. Han får själv se till att ha en hundring i reserv för de där ömmande tillfällena. Slut med pengakranen. Eller så är han inte vuxen och då är han hemma elva mot att du alltid räddar honom.
    håller med om ovan
  • Ellen88

Har ni gamlingar glömt hur det är att vara ung ? Hoppas jag inte gör det när jag blir äldre .. Låt era barn leva och umgås med sina vänner .. Pojken jobbar och tjänar pengar vilket är oerhört moget och bra för hans ålder va stolt över det och glad över att han har ett socialt umgänge !! Skärpning mammor

• JessicaPersika

Jag förstår inte varför man måste använda så hårda ord. Ingen tar åt sig av hårda ord utan man slår ifrån sig. Räcker det inte med att ni skriver att han är en normal tonåring och att hon inte har något att oroa sig för?

• Sous

Jag känner spontant att du kan vara glad över att han åtminstone hör av sig och säger var han är/när han tänkt komma hem. Jag hade massa kompisar i den åldern som helt enkelt stängde av mobilen och sket helt i att meddela sina föräldrar.

Du säger att du inte står ut att ha ett barn som kommer och går som en katt, men han är ju faktiskt snart inget barn längre. Vad ska du göra om ett par år när han är arton? Det är klart att du ska kunna lita på att han dyker upp när något särskilt är bestämt, men jag ser inga exempel på att han svikit några förtroenden eller ställt till problem genom att vara borta?

Det *är* helt normalt att frigöra sig från hemmet i den åldern, jag hade själv blivit tokig om mina föräldrar tvingat med mig till landet. Jag skötte alltid skolan, drack aldrig så mycket att jag kom hem snorfull (det gjorde jag däremot rätt ofta som vuxen student när jag flyttat hemifrån, bra där), tog inga droger och begick inga brott. Jag gjorde det jag skulle hemma, och i övrigt tyckte jag att mina föräldrar skulle låta bli att lägga sig i mitt liv. Just eftersom ni haft en väldigt nära relation kan ju hans fullkomligt naturliga frigörelse kännas jobbigare för dig också. Tänk igenom om din reaktion verkligen enbart beror på din sons beteende, eller om den kanske delvis beror på dina egna känslor. 

Att han verkar kall beror väl säkert på att du ger honom dåligt samvete (om det är berättigat eller inte kan jag ju inte avgöra) och då är det helt normalt att bli defensiv och sluten. Ingen tycker om att känna sig som en dålig person. Det är kanske bättre att du talar om hur du upplever situationen utan att beskylla honom för att ha orsakat den?

Däremot kan du gott sluta sticka åt honom pengar i tid och otid, och det är förstås omöjligt att avgöra utifrån en text om du har goda skäl att vara orolig över din son eller inte. Vet du vilka han umgås med, exempelvis? Kommer hans kompisar hem till er ibland? Utifrån texten går det inte att utläsa om han gett dig några skäl att vara rädd för honom, exempelvis.

Svar på tråden Helt tappat kontrollen över sonen