• Fru Blomdahl

    plötslig spädbarnsdöd i vaket tillstånd

    Hej, nån mer här inne som varit med om detta?

    min man matade vår lille Emil kvart i tre på natten, han tömde flaskan på 5 min och låg sedan i mannens famn och jollrade lite, efter en liten stund var det dax att byta blöja så mannen går in till skötbordet, jag var vaken o gick på toa så sa hej när jag gick förbi de och smekte Emil på magen..
    När mannen tagit av gamla blöjan så bestämmer sig Emil för att bajsa när han ändå ligger där och när allt e klart så slänger han blöjan o sätter på den nya. medans han sätter på den nya blöjan så blir Emil lite blek, men ingenting man tänker på för det brukar han bli när han bajsat.
    Men när han ska lyfta upp han från skötbordet så säckar han ihop i famnen:( mannen skakar till honom och springer in till mig, jag skakar honom oxå men inget svar. hjärtat slår så vi väcker 5 åringen och rusar till bilen, ringer 112 så ambulansen möter oss, hjärtat slutade slå, de fick igång det på sjukhuset
    men då var det för sent, han var hjärndöd. :'(  

    Läkarna här i karlskrona har inte varit med om detta innan och heller inte de vi hade på drottning silvias barnsjukhus i Göteborg.. Nån som varit med om detta, visste inte att det fanns plötslig spädbarnsdöd i vaket tillstånd..  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-25 06:38
    Född 24 april 2012
    död 29 juni 2012

  • Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd i vaket tillstånd
  • Sosso

    Hej Blomdahlsvensson! Vår lilla Wille blev fem månader och fem dagar gammal! Han dog den 10 april så det är ju inte ens fyra månader sen! Ja hur går man vidare egentligen! En dag i taget, gråter när man behöver, skrattar när man orkar! Jag försöker hålla mig sysselsatt! I början var det ju planering med begravning och gravsten och nu hemmapyssel med fönsterrenovering! Omger sig med familj och vänner i den mån man orkar!

    Hur går det för er? Begravningen avklarad? Styrkekramar till er


    Älskade William 111105-120410
  • Vemi

    Usch. Beklagar sorgen och kan inte ens tänka mig hur det känns. Bor oxå i Karlskrona så pga det kändes det lite "nära" även fast jag inte vet vem du är.
    Jag hoppas ni orkar gå vidare och som ngn annan skrev, ta en dag i taget...

  • Fru Blomdahl
    Sosso skrev 2012-07-25 23:48:19 följande:
    Hej Blomdahlsvensson! Vår lilla Wille blev fem månader och fem dagar gammal! Han dog den 10 april så det är ju inte ens fyra månader sen! Ja hur går man vidare egentligen! En dag i taget, gråter när man behöver, skrattar när man orkar! Jag försöker hålla mig sysselsatt! I början var det ju planering med begravning och gravsten och nu hemmapyssel med fönsterrenovering! Omger sig med familj och vänner i den mån man orkar!
    Hur går det för er? Begravningen avklarad? Styrkekramar till er
    jag hoppade till när jag läste att han hette Wille, för det gör min 5 åring..

    vår son föddes den 24 april o dog 29 juni nu i år, så det e svårt, han har inte ens varit borta en månad än..
    begravning o sånt blev färdigt för 1 ½ vecka sen, men denna veckan skulle han blivit 3 månader så då bröt man ihop igen, varje dag rinner tårarna men tack vare min Wille så måste man va glad med o busa med han..

    jag e medlem på spädbarnsfonden, gå in där, det e verkligen en bra sida, man kan utbyta funderingar och tända ljus för sina änglar, vi tänder nästan dagligen för Emil..    
  • grästuva

    beklagar så att er lille Emil rycktes ifrån er, det gör ont i mig att livet är så orättvist. 
    Jag finner inga mera ord... 

    Det finns en facebook grupp där många av oss som förlorat våra små samlas och stöttar varandra, den gruppen har varit jätteviktig för mig och hjälpt mig i min sorg.
    Om du vill kan jag hjälpa dig att hitta dit.

    kram
    {#emotions_dlg.flower}
     


    ♥ Stolt mamma till tre fina pojkar. Theo 24/12-07, Oliver 4/4-11 och Filip 11/4-12 ♥
  • Suupermom

    Skickar en stor kram och beklagar verkligen att ni fick vara med om det ingen förälder ska behöva uppleva ;-(

    När min lilla tjej var i den åldern att jag läste och var oroliga för psd vill jag dock minnas att jag läste artiklar (medicinska ) som nämnde just att det händer att psd inträffar när barnet är vaket -även om det stod att det var väldigt ovanlig. Minns inte tyvärr vart jag läste det.

  • HardrockGoddess

    Beklagar verkligen! 

    Vår dotter dog för fem år sedan och hon var sex månader gammal med diagnosen plötslig spädbarnsdöd. Vi hittade henne död i spjälsängen efter att hon vilat.
    Leonora som hon hette hade öppna ögon fast hon var död. Det har många ggr slagit mig att hon kanske var vaken när hon dog. Men kommer nog aldrig få reda på varför ögonen var öppna. Jag hoppas bara innerligt att hon inte led på något sätt när hon somnade in. 

  • Popetotrora

    Beklagar sorgen. 

    Mitt barn är inte avlidet men han slutade också andas i vaket tillstånd och tuppade av. Detta hände flera gånger och han lades i respirator. Då viste man inte om han skulle klara sig eller kunna andas för egen maskin igen. Det var helt sjukt. Ena sekunden var han med i blicken och sen blev han vit i huden och blå runt läpparna, sen somnade han bara. Blev som en blytung spagetti.

    Många utredningar fick aldrig svar. Till slut sa man bara att det var omogenhet i andningscentrum?

    Min pojke fick ligga i respriator och fick sedan teofyllin. Han klarade sig tack och lov men det var enbart för att vi var på sjukhuset redan när han inte längre återupptog sin andning.

              

  • emmasmammajonna

    jag beklagar sorgen!!
    <3 

    vi förlora våran Emma i PSD den 21 juli. 
    1 år & nio dagar gammal.

    12 juli 2011 - 21 juli 2012.

    helt sjukt.
    en helt frisk och kry nybliven 1 åring som ba sluta andas under natten.. 

    :'(

  • emmohr

    Hej, Vi i vår familj är nyligen drabbade av detta hemska. Vår lilla flicka dog i vad som förmodligen kommer bli plötslig spädbarnsdöd n 14:e september. Hon han bara bli 17 dagar gammal och hon dog i min famn när vi var på middag hos åra vänner. Jag hade henne i famnen och hon skrek mer än vanligt, jag lade en filt över axeln och försökte amma henne och hon kom till ro. En kvart senare lyfter jag på filten för att lägga ner henne och ser då att hon har helt fel färg.. Helt plötsligt blåstes livslågan ut och hon försvann. Min man och en läkare som var på plats gjorde hjärtlungräddning direkt och fick lite bättre färg på henne men hennes hjärta kom inte igång. Ambulansen kom efter 6 minuter och de fortsatte ventilera henne men inte heller dem fick igång henne och tyvärr inte heller läkarteamet som mötte upp på lasarettet. Det är så ofattbart att vår lilla flicka är borta och jag är så totalt genomledsen för detta. Begravningen har vi för en vecka sedan och den blev väldigt vacker men nu efteråt känns det dubbelt tomt. Nu finns hon inte kvar och inget praktiskt heller.... Just nu önskar jag mig ett år fan i tiden för att se hur vi orkade igenom denna skitperiod och samtidigt så måste livet gå vidare för min, min mans, våra andra två döttrar och lilla Julias skull. Ingen har sagt att det skall vara lätt men inte heller hur svårt det är. Jag undrar så när de riktiga skratten kommer tillbaka. Du, Grästuva, som skrev att det fanns en Facebooksida, jag skulle gärna vilja komma med där. Kan du hjälpa mig?

  • Fru Blomdahl

    Emmohr: beklagar er förlust, 4 mån sen vår Emil dog bara 2 mån gammal men känns som igår :(
    Du skrev att hon hade kommit till ro, sov hon eller var hon bara tyst och lugn och vaken?
    Vår Emil var ju vaken och det har de aldrig hört talas om varken i Blekinge, Göteborg eller Uppsala

  • emmohr

    Hon slumrade till under en bäbisfilt i min famn efter att ha skrikit och varit orolig. En kvart senare ville jag lägga ner henne i bilbarnsstolen då andades hon inte mer. Igår fick vi obduktonsresultaten som visar att hon var frisk... alltså diagnos plötslig spädbarnsdöd. en diagnos jag har svårt att acceptera då det är så oförklarligt och så jävla onödigt. När jag skrev att hon kommit till ro så menade jag att hon är välsignad och begravd i havet. Hon ligger inte längre i ett kylrum på lasarettet utan har kommit till ro.

  • Fru Blomdahl

    emmohr: då hänger jag med, Emil var färdigmatad o hade fått ny blöja, min man skulle lyfta upp han från skötbordet o natta han igen då klockan var tre på natten. jag kan inte heller acceptera det helt, men tack o lov så gör min 5 åring att man har fullt upp ändå o kan inte tänka på han hela dagarna..

    Hoppas ni klara gå vidare såsom vi, tiden går även om man inte vill :( 

Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd i vaket tillstånd