• Paisley

Vad kan du om autism?

Hoppas det går bra och att någon lär sig nåt nytt!

Självklart är det förbjudet att fuska... :')   

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 17:41
    Oj, den där smileyn skrattgråter. Det var inte meningen. Det skulle vara en sånhär
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om autism?
  • Flo

Jag är riktigt intresserad av ämnet men jag hade bara 7 rätt

• LunaLunatic

Pinsamt, två fel.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Snowdrops

7 av 10, lärde mig två nya saker som Fragil X & Retts syndrom. Jag däremot undrar om man kunde ha haft rätt för svaret tics (det är repetativa rörelser som förekommer hos vissa med Asperger). Stereotyper är repetativa mönster som leder till vissa inställningar hos andra (stereotyper). 

• Marie-anne

jag har själv lindrig autism och jag har inget av det där, fick min diagnos när jag var 33

• Paisley
    Snowdrops skrev 2012-08-07 01:16:54 följande:
    7 av 10, lärde mig två nya saker som Fragil X & Retts syndrom. Jag däremot undrar om man kunde ha haft rätt för svaret tics (det är repetativa rörelser som förekommer hos vissa med Asperger). Stereotyper är repetativa mönster som leder till vissa inställningar hos andra (stereotyper). 

Tics är inte så vanligt inom autismspektrat. Ibland kan man ha Tourettes som är ett annat neuropsykiatriskt funktionshinder, man kan även ha tex ADHD eller Aspergers samtidigt. Vid Tourettes förekommer det frekventa tics.

Tics är mer ofrivilliga rörelser som personen inte vill ha. De är inte så komplicerade och är mer som ryckningar. I autism är de oftast lugnande för personen och ett sätt att komma undan överväldigande sinnesintryck.
    Detaljerna är helheten
  • läkarstudent

9 av 10. Missade på frågan om medicinering Skrikandes

• Paisley
    läkarstudent skrev 2012-08-08 00:25:48 följande:
    9 av 10. Missade på frågan om medicinering Skrikandes
    Nu kommer du kanske vara banbrytande och tipsa dina framtida patienter om det

För övrigt så är det tyvärr många läkare som inte alls är så pålästa, så det behövs verkligen.  
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Puff puff...

Detaljerna är helheten
  • Serendipitet

6 rätt av 10. Hade inte riktigt koll känner jag.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Yosa

asperger i kombination med språkstörning stämmer det verkligen att man inte kan ha det? Det blir jag fundersam på....

• MonaSundin

Alla rätt!

Och läste inte ens frågorna.

• JECJ

Man kan ha låg intelligens och Aspergers, man kan även ha språkstörningar. Har man prader-willi så har man ofta en autismproblematik och utvecklingsstörning. Det är även många som har tics och autism, då man ofta har tilläggshandikapp. Jag har mött många med lindriga/måttliga utvecklingsstörningar som dessutom har språkstörningar och en aspergerdiagnos. Men nu är det väl så att man inte ger nya aspergerdiagnoser längre? Dessutom ges autismdiagnosen även till unga, inte bara till barn under en viss ålder. Men det finns ju så mycket olika rön, dessutom är det svårt att isolera en persons problematik till en specifik diagnos då autismspektrat är så stort och omfattande och tilläggshandikappen vanliga.

• solskina

Nu är ju tråden två år gammal så vist händer det saker inom området...

• Mamori

Hade ett fel. Vad finns det för mediciner??

• Dina08

Totalt ointresserad men hade 7 rätt. Dock tycker jag att det är intressant och läskigt att upptäcka Aspergerdrag hos människor med makt.

• Mamori
    Dina08 skrev 2014-05-18 23:35:19 följande:
    Totalt ointresserad men hade 7 rätt. Dock tycker jag att det är intressant och läskigt att upptäcka Aspergerdrag hos människor med makt.

Varför är det läskigt?
Svar på tråden Vad kan du om autism?