Likställer du frukt med godis?
En del menar på att äter du ett äpple eller en banan så är det lika oyttigt som om du äter en chokladkaka.
Sanning eller har sockerhysterin gått för långt?
En del menar på att äter du ett äpple eller en banan så är det lika oyttigt som om du äter en chokladkaka.
Nej jag jämställer inte godis med frukt. Inte banan med äpple heller för den delen... Gemensam nämnare är innehållet av sockerarter (olika sockerarter dock) och sockerarternas påverkan på blodsockret bl a, i övrigt skiljer det sig en hel del. De flesta sorters godis innehåller inga relevanta nyttigheter, medans frukten förrutom fruktosen innehåller bra grejer som fibrer, vitaminer o s v. I varierande form och omfattning.
Man kan bli lika fet att äta massa frukter som godis. Fast när du äter frukt får din kropp andra ämnen att leva på. Det får du inte om du äter godis.
Nej, det gör jag verkligen inte. Två helt olika typer av socker som tas upp olika av kroppen.
Och sen innehåller frukt mycket vitaminer och nyttigheter som inte finns i godis. Läste i vetenskapensvärld att det bästa sockret är det som finns i frukt.
Juice är mycket mer blodsockerhöjande än vad frukt i fast form är. Även "äkta" juice, inte bara nektar etc ...
Att också frukt höjer sockret rätt snabbt, det är ju sant, men juicen är mycket mer koncentrerad, du får i dig mer "frukt" av en dl färskpressad apelsinjuice än vad du får av att äte en apelsin.
Nej, frukt innehåller ju mer nyttiga saker och säkert inte lika mycket socker som godis?
Nej, däremot så anser jag inte att frukt är fritt att äta hur mycket som helst.
Nej, det gör jag inte! Däremot tror jag inte det är bra att äta för mycket frukt. Men 1-2 om dagen tror jag är ok.
För mig så är frukt naturligt godis - dvs, jag äter det ibland som tex dessert/fika gärna med grädde till. Vanligt smågodis äter jag inte, bara mörk choklad. :P Självklart så är det bättre med frukt än smågodis. Men om man vill ge ner i vikt/stå still i vikt så är det ingen bra idé att vräka i sig frukt, utan man får äta frukt med lite måtta. Grönsaker är bättre.
Alltså ärligt talat att äta ett äpple är inte som att äta en chokladkaka. Det är sååå mycket nyttigare! Allt som kommer direkt från "vildriket" direkt är mycket nyttigare än kemiska skapade ihopblandade grejer. Det fattar ju vem som helst. Och ja eftersom jag går upp i vikt av att äta chokladkakor (minst en om dagen) och går absolut inte upp av att frossa i mig frukt varje dag så säger det sig självt. Äter jag en chokladkaka så vill jag bara ha mer mer! Men äter jag frukt så klarar jag mig på att bara ha ätit den eller två. jag har inget mera sug liksom.
(därför äter jag inget godis eller kakor längre för jag bara hamnar i fällan. det är bara frukt som gäller istället för godis)