• Påväg

Vad kostar ert dop?

Planerar just nu vår dotters kommande dop och det hade varit intressant att få veta vad ert dop kostar/ kostade/ är planerat att kosta?
    Håller/ höll ni er inom era budgetramar? Gör/ gjorde ni någon budget överhuvudtaget?

Läste att någons dop enbart skulle gå på max 2000:- trots att de skulle bjuda på både sommarbuffemat, dessertbord med flertalet kakor, tårta och kaffe för drygt 40 personer. Min fråga är då hur man lyckas hålla nere kostnaderna så mycket? Eller har man helt enkelt räknat fel och glömt allt annat än bara maten?

Vår TOTALA budget ligger på 5500:-, så här se den ut (25 pers):
    Dryck 200:-
    Kaka/ Tårta 500:-
    Kaffe 200:-
    Porslin 100:-

Inbjudningar 400:-
    Porto 100:-
    Dekoration 500:-
    Kläder 500:-
    Resa 2500:-
    10% oförutsedda utgifter 500:-

Visserligen är resa-posten en stor "tjuv" i budgeten, detta är pga att vi ska ha dopet hos sambons släkt. Men vi har heller ingen post för mat eftersom varje gäst själv får stå för sin mat (festplanka med kallskuret, potatisgratäng, frukter, ostbricka, bröd, sallad) à 150 kronor pga ekonomin (mammapenning och studentinkomst). Kändes snålt först men det är våra familjers egen idé.. Hade vi stått för maten också själva hade det kostat ytterligare några tusen (vi behöver nämligen bjuda på varm mat pga långa resor för många gäster, mellan 10-60 mil).

Så hur ser er budget ut?

• Svar på tråden Vad kostar ert dop?
  • Elvis Mamma

Vi hade nyligen dop å det gick på 12.000, då var vi runt 60 stycken, vi hade välkomstdrink, tilltugg, stor lunch buffé med kallskuret, potatissallad, potatis gratäng, grönsallad, smör bröd, stor buffé exotiska frukter, dricka och till kaffet stor tårt-paj- och kakbuffé

• Elvis Mamma

Förutom att vi la mycket pengar på mat och bak, så la vi även mycket pengar på inbjudan samt tack kort, dekorationer å liknande men det är ju såklart frivilligt

• Nyfiken2012

Alltså jag garvar bara åt alla som lägger såna stora summor på ett dop. Varför? De flesta i Sverige är inte ens troende. Sånt hyckleri. Är dey föt presenterna, att man gjort sin unge till Sitt Livsprojekt el vad? Nåt är det. Kunde tänka mig en namngivningsceremoni men vill inte ta risken att få massa klassiska doppresenter presenter, typ ramar, spargrisar, askar o dyl i silver som man tvingas ha framme för släkt o vänners skull.

• Elvis Mamma

Nyfiken2012: Så de stör dig att människor har pengar alltså? Dop kanske inte betyder något för dig men för vissa gör det faktiskt det å vi har gjort stora personliga dop för bägge våra barn, ett minne för livet å värt varenda krona! Dessutom har det varit enormt uppskatta av både släkt och vänner!

• SunnivaW

Vi kommer nog att landa på närmare 15000 för namngivningen. Varför inte lägga pengarna om man har dem?

• SunnivaW

Vi har sagt att vi inte vill ha de klassiska presenterna såsom sparbössor, fotoramar etc. Bättre med böcker, kläder, leksaker, presentkort tycker vi:)

• Påväg

Visst kan man välja att lägga mindre summor också eller helt strunta i dop, jag ser inget fel i det men jag vill gärna bjuda på en upplevelse och en träff familjerna emellan, eftersom de ses så pass sällan. Sen handlar väl inte tråden om rätt och fel med dop och kostnader utan istället hur man har lyckats hålla nere kostnaderna trots många gäster som flera säger att de lyckats med. Tyvärr kan många missa utgifter som tillkommer och enbart räknar på maten. Där i ligger intresset :)

• Påväg

Vi har också avsagt oss presenter överhuvudtaget! Om några jättegärna vill ge ändå får de fråga :)

• Gyllan

Vårat gick väl på ca 3500. Dekoration ca 300, mat (egengjord buffe med 10 rätter till ca 50 pers) 3000 och dryck och bröd ca 200.

Dopklänningen fick vi (tillsammans med min bror som har en jämnårig pojke) av mina föräldrar och sen betalade svärfar tårtorna för ca 1000 kr

• beccagranen

Knappt 1 000kr.
    Hade närmaste familjer, totalt ca 25pers. Bjöd på kaffe/läsk, tårta, kakor (tårtorna var beställda, gick på ca 800kr), resterande köpt i mataffären. Vi hade bjudningen i församlingslokalen (gratis) och fick låna allt porslin samt att det fanns mycket dekoration i doptema vi kunde låna. Vi var nöjda med dagen, trotts den lilla summa vi spenderat ;)

• beccagranen

Glömde, dop-klänningen  var gratis (går i generation). Inbjudningarna körde vi via telefon, precis som vi gör vid kalas. Ja vi kom helt enkelt väldigt billigt undan.

• Elvis Mamma

Oavsett vilken summa man väljer att lägga så har jag svårt att tro att någon döper pga. presenterna .. Man gör det väl för att få fin, oförglömlig dag tillsammans med nära och kära Och för oss kändes de dessutom som en självklar, fin tradition då både jag och min sambo är döpta! Dopklänningen har gått i arv å vi tycker budskapet med faddrar/gudföräldrar är fint! Sen så tycker jag att de är roligt att planera dop, fixa med dekorationerna, laga maten och baka å få bjuda alla nära å kära, en mysig dag helt enkelt

• Elvis Mamma

Sen vill jag tillägga att jag varit på många dop, dop där man haft en budget på 1000 kronor och dop där budgeten legat på 10.000, alla dessa olika dop har varit precis lika fina å de är inte kostnaden bakom som är de väsentliga Men jag tycker att alla ska få lägga så mycket som man vill!

• Höghus

Vet du vad Nyfiken2012, om du låter oss som vill döpa våra ungar och ställa till med kalas för att fira den nya bebisen med släkt och vänner göra det så lovar jag att vi låter dig sitta snål och bitter alldeles ifred.

• Flickan och kråkan

Vi har haft jättemysiga dop med båda våra barn som inte kostat något egentligen. Dopklänningen som använts har gått i arv i generationer så ingen kostnad. Vi har inte haft en massa bjudna utan närmsta familjen så att säga. Farmor och farfar har stått för smörgåstårtebak, min sida har ordnat efterätt och vi själva har ordnat kaffe och dryck till barn. Har haft mottagningen hemma. Mysigt, hemtrevligt och huvudpersonen alldeles väldigt i centrum . Och inte särskilt dyrt. Så väljer vi att ordna det hela. Passar oss.

• Gyllan
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-12 18:16:36 följande:
    Alltså jag garvar bara åt alla som lägger såna stora summor på ett dop. Varför? De flesta i Sverige är inte ens troende. Sånt hyckleri. Är dey föt presenterna, att man gjort sin unge till Sitt Livsprojekt el vad? Nåt är det. Kunde tänka mig en namngivningsceremoni men vill inte ta risken att få massa klassiska doppresenter presenter, typ ramar, spargrisar, askar o dyl i silver som man tvingas ha framme för släkt o vänners skull.

Oavsett varför man väljer att döpa sina barn, så har var och en rätt att göra det, och det på vilket sätt man vill.

Vi gjorde det för att vi är troende, för oss var det en av de största dagarna sedan vårt (kyrkliga) bröllop. Jag är även fullt medveten om att alla inte gör det av samma skäl som vi, men så länge man respekterar dopet och vad det står för så tycker jag att det är upp till var och en.

Och förresten fick vi varken ramar eller spargrisar
Svar på tråden Vad kostar ert dop?