• Jelenas

    Höjdrädsla

    Jag frågar även här.

    Jag har en liten undran ang höjdrädsla.
    Minsta sonen har alltid varit lite höjdrädd. Det har visat sig såsom att han t ex inte tyckt om när man har hissat honom upp i luften eller om han har fått sitta på diskbänken medans man diskat eller andra saker. Skötbordet har också varit en rädsla så därför tog vi bort det rätt tidigt.

    Han har aldrig haft några problem att gå ner för trappan eller stå på en stol t ex förrens nu. Han är livrädd, han ville diska och skulle ställa sig på en stol för att nå och står och skakar och säger "nej nej".
    Likaså när han ska gå ner för trappan, det är tvärstopp.Det kan gå om jag håller honom i handen men absolut inte själv.

    Till saken hör är att han dels har en ögonprotes men den fick han i maj men sen ramlade han även ner för trappan i början på sommaren.

    Är det så att rädlsan kan komma flera månader senare för den här extrema rädslan kom nu för ett par veckor sen?

  • Svar på tråden Höjdrädsla
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter mycket sannolikt att sonens höjdrädsla har samband med hans ögonprotes, som ju gör att hans distansseende försämras. Att han sedan misslyckats och ramlat bekräftar ju att detta är ett problem.
    kanske skulle det vara bra att tala med ögonläkaren om på vilket sätt hans ögonprotes påverkar hans seende och hur lång tid det tar tills han vant sig och hittat andra sätt att hantera situationen.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Höjdrädsla