• yaaasmin

Ni som kallar er djurvänner...

Var nyss hemma hos en väninna och bakade. Under tiden som baket pågick så slog jag och min kompis ihjäl ett tiotal flugor och några getingar! Detta gjordes helt utan ånger eller eftertanke. Saken är att både jag och väninnan är jättestora djurvänner, men vi har båda flugsmälla och slår ihjäl insekter utan problem:). Hur går detta ihop egentligen? Så: Ni som kallar er djurvänner, äger ni en flugsmälla? Var går gränsen för er djurvänlighet? Kan man egentligen kalla sig djurvän om man bara värnar om söta djur?

• Svar på tråden Ni som kallar er djurvänner...
  • Tjolinti

Jag dödar bara insekter om de stör mig. Surrar kring min skalle och vägrar ge sig av. Fästingar på djuren dör och mygg slår jag också ihjäl men allt ska ske så snabbt som möjligt, även fästingarna ska dö snabbt, hatar onödigt plågande. 

• jennyb

Jag dödar flugor, mygg, älgflugor, fästingar och myror vad jag kommer på... 

• Gammelsmurfen

Kallar mig själv djurvän och varken äter eller dödar djur. Storleken spelar ingen roll men visst, jag råkade köra på en fågel en gång och mådde extremt dåligt i två dagar. Skulle jag råka trampa ihjäl en mask så mår jag dåligt i kanske en halvtimme. Skulle aldrig få för mig att döda en fluga eller geting utan jag släpper ut dem, har dock gjort de någon gång när jag hittat dem uttorkade och halvdöda på fönsterbrädet för att göra slut på deras lidande.

Fast jag är inte så överdriven som det kanske låter. Jag går inte runt på tårna i skogen för att inte råka trampa på myror även om jag undviker dem om jag ser dem.

• jennnn
    Tjolinti skrev 2012-09-01 01:10:26 följande:
    Jag dödar bara insekter om de stör mig. Surrar kring min skalle och vägrar ge sig av. Fästingar på djuren dör och mygg slår jag också ihjäl men allt ska ske så snabbt som möjligt, även fästingarna ska dö snabbt, hatar onödigt plågande. 

Ja, många verkar tycka det e ok att plåga fästingar. Det har jag aldrig förstått. Förstår inte ens varför man måste döda dem. Ta bort dem, visst, men om de råkar överleva borttagandet så klämmer jag inte ihjäl dem
  • Regnig måndag
    jennnn skrev 2012-09-01 09:14:37 följande:

Ja, många verkar tycka det e ok att plåga fästingar. Det har jag aldrig förstått. Förstår inte ens varför man måste döda dem. Ta bort dem, visst, men om de råkar överleva borttagandet så klämmer jag inte ihjäl dem
    Anser du att det finns en nyansskillnad mellan att döda och plåga?
    Men plågar, var har du fått det ifrån? Ingen i tråden och inga jag har träffat pratar om att plåga djur, inte ens fästingar, utan det handlar om att döda.

Ska man ha ihjäl malariamygg tycker du?
    Det är samma sak, man dödar ett djur som sprider sjukdomar.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • jennnn
    Regnig måndag skrev 2012-09-01 09:21:11 följande:
    Anser du att det finns en nyansskillnad mellan att döda och plåga?

Men plågar, var har du fått det ifrån? Ingen i tråden och inga jag har träffat pratar om att plåga djur, inte ens fästingar, utan det handlar om att döda.

Ska man ha ihjäl malariamygg tycker du?

Det är samma sak, man dödar ett djur som sprider sjukdomar.

Jag har en del bekanta som nödvändigtvis måste bränna fästingen. En annan nöjer sig inte med att bara spola ned den i toan, hon hävdar att det finns en liten risk att de överlever! Jag tycker det vittnar om ett starkt hat.
  • Regnig måndag
    jennnn skrev 2012-09-01 10:01:40 följande:

Jag har en del bekanta som nödvändigtvis måste bränna fästingen. En annan nöjer sig inte med att bara spola ned den i toan, hon hävdar att det finns en liten risk att de överlever! Jag tycker det vittnar om ett starkt hat.
    De har förstås berättat om sitt hat med dig?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Tjolinti
    jennnn skrev 2012-09-01 10:01:40 följande:

Att spola ner ett djur tycker jag är plågeri, åka kring där och drunkna, bättre och döda den ordentligt snabbt innan. 
  • jennnn
    Tjolinti skrev 2012-09-01 13:08:59 följande:
    Att spola ner ett djur tycker jag är plågeri, åka kring där och drunkna, bättre och döda den ordentligt snabbt innan. 

• malino801
    Tjolinti skrev 2012-09-01 13:08:59 följande:

Nej spola ned tycker jag oxå e djurplågeri! Fy!
  • Jennie med ie
    yaaasmin skrev 2012-08-31 18:41:25 följande:
    Var nyss hemma hos en väninna och bakade. Under tiden som baket pågick så slog jag och min kompis ihjäl ett tiotal flugor och några getingar! Detta gjordes helt utan ånger eller eftertanke. Saken är att både jag och väninnan är jättestora djurvänner, men vi har båda flugsmälla och slår ihjäl insekter utan problem:). Hur går detta ihop egentligen? Så: Ni som kallar er djurvänner, äger ni en flugsmälla? Var går gränsen för er djurvänlighet? Kan man egentligen kalla sig djurvän om man bara värnar om söta djur?
    Nej jag äger ingen flugsmälla. Å andra sidan behövs det ju ingen sån för att slå ihjäl insekter heller...

Jag smäller inte ihjäl flugor och andra småkryp per automatik. Flugor för jag ut i friheten i levande skick, spindlar gör maken detsamma med, getingar och liknande låter jag vara så länge de inte utgör en fara för mig (är allergisk). Däremot har jag ihjäl både bananflugor, mal och andra liknande djur vid invasion av dem eftersom det är enda sättet att skydda hemmet och våra livsmedel t ex.

Även mördare kan vara vän med människor, så....
  • undine
    yaaasmin skrev 2012-08-31 18:41:25 följande:
    Jag dödar getingar för att jag är allergisk. Hellre att ta bort ett getingbo än att åka in akut..

Getingar och flugor är insekter, de lever efter instinkter. De har inga känslor utan är som maskiner. Jag kan visa getingar vänlighet och sluta döda dem, den dag de slutar flyga på mig och sticka mig. Går det att ordna?
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • 3 barns mamma84

Jag dödar inga djur alls.
    Jag kan till o med inte döda sniglar utan går runt eller plockar upp o slänger flygor får leva och alla andra små äkliga skit  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Ni som kallar er djurvänner...