• rebeqqa

Måltidsersättning istället för mat!

Hej! 
    Helt ny på denna sida, jäklar vad mycket bra man kan hitta här!

Jag har ett problem, jag tränar 4-5ggr i veckan. Äter relativt bra mat oftast, men visst jag småäter på onyttigheter ibland. Jag går ändå inte ner, trots att jag svettas som en gris på gymmet! SÅ, jag har bestämt mig för att testa Nutrilett (kanske även andra märken) Då jag äter pedagogisk lunch på jobbet kommer jag dricka 2-3 av Nutriletts produkter och vanlig husmanskost till lunch de dagar jag jobbar. Tror ni att det funkar?
    Tänker hålla samma träningsnivå som tidigare (om jag orkar pga de låga kcalori intaget)

Jag har läst många trådar om ämnet och blev lite avskräckt, trodde det skulle smaka bittert och äckligt. 
    Men i skrivande stund sitter jag och NJUTER (superförvånad) av min första måltidsersättning någonsinn. Jag kanske bara hade tur när jag valde just Nutrilett Hunger Controll Smoothie med Berry Boost smaken! :) Isf håller jag mig till den haha!

Nåja, syftet med tråden är: Det är lättare om man är fler som kämpar! SÅ, för er som ska eller precis börjat med någon måltidsersättnings kur, skriv och berätta hur det går för er här. Berätta om svårigheter, tips och hur det går för er!

Idag, dag ett för mig väger jag 172.4 kg.   Jag är 166cm lång och mitt mål att att ligga på 67-68kg och även hålla den vikten! 

Jag är helt ny på detta så ge mig gärna tips! :)

LET'S DO THIS TOGHETER! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 11:25
    Oj jisses, står helt fel vikt! Väger 72.4 inte 172,4
    så fel det kan bli hihih!

• Svar på tråden Måltidsersättning istället för mat!
  • rebeqqa

Jag är en sån otrolig ostälskare! Kan inte låta bli! Det är min last! Vägde mig imorses, +0.3 trots 3h träning.. Men det är alltid så för mig dagen efter träning, det är kanske så att musklerna väger mer idag när de är under uppbyggnad. Nåja! Då har vi ungefär samma vikt att bli av med! Jag skulle bli absolut gladast om jag fick se 66.0 på vågen men nöjer mig med 67-68 till en början iaf! Nya tag idag! 07.30 1/2 bar till frukost 9.30 andra halvan 12.00 lunch på jobbet 15.00 äpple Efter träningen en Smoothie och något annat litet till!

• myone

Haha, tycker med om ost, så svårt att låta bli, men har hittat en osthyvel som gör betydligt tunnare skivor, samt att jag minskat på antalet. Det jag har svårast att låta bli är all läsk. Blir några glas (2-4 små) om dagen, så det måste jag med försöka få bort. 

Än så länge 6:30 en shake
    8:45 två små smörgåsar med kyckling och ost

Har inte planerat vad det blir mer. Funderar på om det ska bli en shake till lunch med. 

• rebeqqa

Usch, idag har jag slarvat! Inte blivit några bra matval idag! Flickebarnet baka äppelpaj med vaniljsås, kunde inte låta bli. Blev macka till frukost Köttfärssoppa till lunch Paj och vaniljsås Och nu... Mat ute på stan! Usch.. Detta är svårare än jag trodde!

• Winterfell

Mitt tips är helt klart att du går till en personlig tränare med kunskaper om kosthållning.
    Jag är inte ett dugg förvånad över att det står still för dig så som du håller på.

Skippa måltidsersättningen och satsa på ett koncept som håller i längden. Investera i att utbilda dig själv inom kost och träning så att du hittar en livsstil som håller, både nu och senare. 

Och stirra dig inte blind på vågen. Ärligt talat tycker jag att du ska kasta ut den! Personvågen är nog den i särklass värsta uppfinningen som finns och borde inte få existera i vanliga hem, snacka om att ge ångest! 
    Använd istället ögonmåttet.

• Gladskit
    Winterfell skrev 2012-09-07 20:15:16 följande:
    Mitt tips är helt klart att du går till en personlig tränare med kunskaper om kosthållning.
    Jag är inte ett dugg förvånad över att det står still för dig så som du håller på.

Skippa måltidsersättningen och satsa på ett koncept som håller i längden. Investera i att utbilda dig själv inom kost och träning så att du hittar en livsstil som håller, både nu och senare. 

Och stirra dig inte blind på vågen. Ärligt talat tycker jag att du ska kasta ut den! Personvågen är nog den i särklass värsta uppfinningen som finns och borde inte få existera i vanliga hem, snacka om att ge ångest! 
    Använd istället ögonmåttet.

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-07 17:46:32 följande:
    Usch, idag har jag slarvat! Inte blivit några bra matval idag! Flickebarnet baka äppelpaj med vaniljsås, kunde inte låta bli. Blev macka till frukost Köttfärssoppa till lunch Paj och vaniljsås Och nu... Mat ute på stan! Usch.. Detta är svårare än jag trodde!
    Här blev det mindre bra igår. Var iväg på olika saker hela dagen, så blev smörgås, och en barnmeny med nuggets på mcdonalds. Väl hemma blev det en liten portion med tortellini gratäng. 
  • rebeqqa

Jag försår hur det är! Igår var jag på Ikea hela dagen. Åt sådär bra =\ Men trots det ligger jag på 72.0 Nu ska jag iväg och träna! :)

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-09 16:29:42 följande:
    Jag försår hur det är! Igår var jag på Ikea hela dagen. Åt sådär bra =\ Men trots det ligger jag på 72.0 Nu ska jag iväg och träna! :)
    Bra, ett litet steg i rätt riktning. 

Idag har det blivit mycket ätande.
    07.30 shake
    11.00 en risifrutti
    13.00 blodpudding
    15.15 2 knäckebröd
    17.00 2 knäckebröd
    19.00 en billys
    22.00 en smörgås

kan tillägga att jag har rejäla smärtor i magen, och det lugnar sig lite när jag äter.

imorgon kommer jag ha tillgång till våg, så då ska jag väga mig. tror dock inte att det hänt något 
  • Mossagti

Jag måste hålla med Winterfell - du behöver mer kunskap om mat och träning. Du äter mängdmässigt väldigt lite. En risifrutti, en shake eller Billys blir man inte särskilt mätt på men det blir ändå helt fel.

För att försöka visa dig hur fel det blir knappade jag in det du har ätit i min checklista hos Viktväktarna och du kommer upp i 38 propoints (och då har jag inte räknat ngt smör att steka i eller på mackan och inget pålägg på smörgåsen).

Det jag åt igår blev 26 propoints som
    en jämförelse - en portion havregrynsgröt med mjölk och äppelmos, en varm bulgursallad (på 1,5 dl kokt bulgur) med kycklingfilé, grillade grönsaker och sås med ajvar relish, tre skivor ugnsstekt fläskfilé med klyftpotatis, grönsaker och vitlökssås och till mellanmål blev det 1 dl apelsinkeso. En banan och kaffe slank det också ner.

Jag hade kunnat ta mig ett par glas vin också om jag hade velat och ändå hamnat under dig.

• rebeqqa

Oj vad intressant!! :) viktväktarna kanske är något för mig ändå.. Det har gått sådär med Nutrillett då jag älskar riktig mat alldeles för mycket för att inte äta av det alls.

Kommandomamman skrev 2012-09-11 06:00:57 följande:
    Jag måste hålla med Winterfell - du behöver mer kunskap om mat och träning. Du äter mängdmässigt väldigt lite. En risifrutti, en shake eller Billys blir man inte särskilt mätt på men det blir ändå helt fel. För att försöka visa dig hur fel det blir knappade jag in det du har ätit i min checklista hos Viktväktarna och du kommer upp i 38 propoints (och då har jag inte räknat ngt smör att steka i eller på mackan och inget pålägg på smörgåsen). Det jag åt igår blev 26 propoints som en jämförelse - en portion havregrynsgröt med mjölk och äppelmos, en varm bulgursallad (på 1,5 dl kokt bulgur) med kycklingfilé, grillade grönsaker och sås med ajvar relish, tre skivor ugnsstekt fläskfilé med klyftpotatis, grönsaker och vitlökssås och till mellanmål blev det 1 dl apelsinkeso. En banan och kaffe slank det också ner. Jag hade kunnat ta mig ett par glas vin också om jag hade velat och ändå hamnat under dig.

• rebeqqa

Myone man vet ju aldrig! Hoppas det gått neråt lite för dig. Jag vägde mig nyss men såg att jag har samma vikt nu som när jag starta. Då har jag i åtanke att jag käkat en halv pizza massa chillinötter Och choklad i söndags då jag och mina vänner samlades och hade en myskväll. Det har heller inte blivit då många Nutrilett mål om dagen, det är svårare Än jag trodde med att avstå mat.

• myone
    Kommandomamman skrev 2012-09-11 06:00:57 följande:
    Jag måste hålla med Winterfell - du behöver mer kunskap om mat och träning. Du äter mängdmässigt väldigt lite. En risifrutti, en shake eller Billys blir man inte särskilt mätt på men det blir ändå helt fel.

För att försöka visa dig hur fel det blir knappade jag in det du har ätit i min checklista hos Viktväktarna och du kommer upp i 38 propoints (och då har jag inte räknat ngt smör att steka i eller på mackan och inget pålägg på smörgåsen).

Det jag åt igår blev 26 propoints som
    en jämförelse - en portion havregrynsgröt med mjölk och äppelmos, en varm bulgursallad (på 1,5 dl kokt bulgur) med kycklingfilé, grillade grönsaker och sås med ajvar relish, tre skivor ugnsstekt fläskfilé med klyftpotatis, grönsaker och vitlökssås och till mellanmål blev det 1 dl apelsinkeso. En banan och kaffe slank det också ner.

Jag hade kunnat ta mig ett par glas vin också om jag hade velat och ändå hamnat under dig.
    Då kan jag tala om att jag orkar inte äta mer åt gången. Absolut inte när jag inte mår bra. Sen äter jag egentligen bättre mat, men har varit väldigt rörigt omkring mig det senaste så varken tid eller ork har funnits.

Men, av det du räknat upp så äter jag kycklingfilé och klyftpotatis, resten äter jag inte. Är kräsen vad gäller mat, samt att jag har en hel del jag inte tål. Men tack för att du visade
  • myone
    rebeqqa skrev 2012-09-11 08:33:53 följande:
    Myone man vet ju aldrig! Hoppas det gått neråt lite för dig. Jag vägde mig nyss men såg att jag har samma vikt nu som när jag starta. Då har jag i åtanke att jag käkat en halv pizza massa chillinötter Och choklad i söndags då jag och mina vänner samlades och hade en myskväll. Det har heller inte blivit då många Nutrilett mål om dagen, det är svårare Än jag trodde med att avstå mat.
    Det är egentligen första veckan som är tuff, innan man kommit in i det. Nu måste jag göra ett uppehåll tills jag mår bättre. Men ska ställa mig på vågen sen ändå.

När jag åt shake sist, så bytte jag ut frukosten och ibland ett mål tid. Annars åt jag precis som jag brukade, och gick ner i vikt. 
  • Loreena

Jag tycker att du ska gå ner i vikt med rikig mat istället! Risken är annars att du sänker din förbränning och när du slutar med Nutrilett så går du upp allt igen plus lite till.

Välj en kosthållning som passar dig och håll dig till den. Och framförallt - ät dig mätt på riktig mat!
    .
    Själv så gillar jag en liberal variant av LCHF, men eftersom att du tränar så ofta som du gör så kanske en variant av GI skulle passa dig bättre. Oavsett vad du väljer så är jag en förespråkare av lågkolhydratskost och naturlig mat. Skippa i möjligaste mån allt socker, allt mjöl och alla margariner och frityroljor. Om du kan så undvik även sötningsmedel och glutamat eftersom att det ökar din aptit och ditt sötsug.

Ät dig mätt på:

Fisk, ägg, kyckling, kött, keso
    Grönsaker, bär, nötter(i begränsad mängd)
    Smör, olivolja, kokosfett från hälsokosten, kokosmjölk och om du vill 1-2 dl fetare mejeriprodukter/dag.

Om du tränar mycket kan du även lägga till lite rotfrukter, någon frukt ibland om du inte blir sötsugen av det, lite quinoa och kanske lite havre.

En dag kan se ut såhär:

Frukost: Omelett på 2 ägg med valfri fyllning

Mellis: Kaffe/te

Lunch: Lax, tsatsiki och ugnsrostade grönsaker

Mellis: Keso med hallon

Middag: Köttfärsgratäng med grönsaker till. (ingen pasta!)

Kväll: Några nötter eller någon skiva ost.

• Mossagti

På Viktväktarna anpassar du maten efter vad du själv gillar och tål. Vill du inte äta fläskfilé eller vad det nu kan vara så är det bara att byta ut mot något annat.

Rebeqqa - testa Viktväktarna, en PT med kostkoll eller GI Viktkoll tex så att du får koll på maten.

• myone

Rebeqqa: Hur går det för dig?

Idag  har det blivit 2shakes, 1måltidsbar, 1smörgås och 1/4 pizza

• rebeqqa

Hej Myone Åh det går inte så bra! Unnat mig alldeles för murket gott, vägde mig nyss 72.8kg Jag känner mig liksom fortfarande hungrig på en smoothie/bar och jag går runt Och är sötsugen hela tiden. Med jobbet görs inget lätt heller. Pedagogiska lunchen försöker jag tänka på vad jag äter. Men när det bjuds på nybakad körsbärspaj och vaniljsås har jag svårt att motstå. Jag har unnat mig en stor frukost med föräldrarna med massa kolhydrater. En muskeln framför tvn med chips och choklad. Känner just nu "Esh det är lönlöst jag fixar det aldrig". Ska försöka ta nya tag nästa vecka.. Hur hår det för dig då? Sett av något på vågen än? Tränar du något?

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-14 07:20:33 följande:
    Hej Myone Åh det går inte så bra! Unnat mig alldeles för murket gott, vägde mig nyss 72.8kg Jag känner mig liksom fortfarande hungrig på en smoothie/bar och jag går runt Och är sötsugen hela tiden. Med jobbet görs inget lätt heller. Pedagogiska lunchen försöker jag tänka på vad jag äter. Men när det bjuds på nybakad körsbärspaj och vaniljsås har jag svårt att motstå. Jag har unnat mig en stor frukost med föräldrarna med massa kolhydrater. En muskeln framför tvn med chips och choklad. Känner just nu "Esh det är lönlöst jag fixar det aldrig". Ska försöka ta nya tag nästa vecka.. Hur hår det för dig då? Sett av något på vågen än? Tränar du något?
    Förstår precis.

Nja, vägde mig i tisdags och då hade det inte hänt något, men hade ju inte gått upp heller :) Eftersom jag inte mått bra nu under veckan har det varit lite si och så med maten.

Hur ofta äter du? Jag håller mig mätt ca 3timmar på en shake, om jag ser till att dricka ordentligt. Vätskan man får i sig hjälper ju till med 
  • rebeqqa

Jag dricker nog vatten alldeles för dåligt, en halv liter om dagen blir det nog för mig. vägde mig imorses, samma vikt som vid start. Det blir för mycket vanlig mat och för lite Nutrilett som det ser ut just nu för min del. Idag blev det en fralla gjort på majsbröd med pålägg. Till lunch blir det en nutrilett smoothie, middag smoothie + något litet för ikväll blir det lite fest här hos mig, så en flaska rosévin senare ikväll. Usch, detta är svårare än ja trodde. Får se hur jag gör med vinet! Kanske skippar det helt!

Svar på tråden Måltidsersättning istället för mat!