• rebeqqa

Måltidsersättning istället för mat!

Hej! 
    Helt ny på denna sida, jäklar vad mycket bra man kan hitta här!

Jag har ett problem, jag tränar 4-5ggr i veckan. Äter relativt bra mat oftast, men visst jag småäter på onyttigheter ibland. Jag går ändå inte ner, trots att jag svettas som en gris på gymmet! SÅ, jag har bestämt mig för att testa Nutrilett (kanske även andra märken) Då jag äter pedagogisk lunch på jobbet kommer jag dricka 2-3 av Nutriletts produkter och vanlig husmanskost till lunch de dagar jag jobbar. Tror ni att det funkar?
    Tänker hålla samma träningsnivå som tidigare (om jag orkar pga de låga kcalori intaget)

Jag har läst många trådar om ämnet och blev lite avskräckt, trodde det skulle smaka bittert och äckligt. 
    Men i skrivande stund sitter jag och NJUTER (superförvånad) av min första måltidsersättning någonsinn. Jag kanske bara hade tur när jag valde just Nutrilett Hunger Controll Smoothie med Berry Boost smaken! :) Isf håller jag mig till den haha!

Nåja, syftet med tråden är: Det är lättare om man är fler som kämpar! SÅ, för er som ska eller precis börjat med någon måltidsersättnings kur, skriv och berätta hur det går för er här. Berätta om svårigheter, tips och hur det går för er!

Idag, dag ett för mig väger jag 172.4 kg.   Jag är 166cm lång och mitt mål att att ligga på 67-68kg och även hålla den vikten! 

Jag är helt ny på detta så ge mig gärna tips! :)

LET'S DO THIS TOGHETER! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 11:25
    Oj jisses, står helt fel vikt! Väger 72.4 inte 172,4
    så fel det kan bli hihih!

• Svar på tråden Måltidsersättning istället för mat!
  • myone

Ja, ibland är det riktigt svårt att låta bli att ta den där kakan, eller godisbiten eller vad det nu kan vara som lockar. Ett sätt är att se till att inte köpa hem det. Det funkar faktiskt. Har man det inte hemma, så blir det genast mycket jobbigare (om man inte bor granne med kiosken) 

Ett sätt att bli av med sötsuget är att du kickstartar två veckor med bara pulver. Det är tufft de första dagarna, men blir lättare sen. Sötbegäret är ett hemskt beroende och att sluta med det är lika svårt som att sluta med ex cigaretter, snus, alkohol. Man får abstinens, huvudvärk osv. Men det är värt det i längden. Om man klarar av det förstås. 

• rebeqqa

Olydiga fingrar jag har som knappade lite fel :P

Så, det är inte galet många kilon jag försöker bli av med, 5-6kg och om jag lyckas hålla det så är jag nöjd.
    Men även om jag kämpar massor och svettas så händer inget.. så jag tänker att om jag ändrar kosten också borde förändring ske!

• rebeqqa

Myone:
    För något år sen prövade jag naturdiets pulverpåsar och jag fick i mig max en tredjedel av påsens innehåll. Fick kväljningar. Hade så svårt för det, så jag tror jag skippar pulver och kör på shakes, bars och smoothies. Den jag testa till frukost idag var jättegod. :) 

• rebeqqa

Ett problem jag har är att jag måste äta på jobbet, så den måltiden får jag försöka göra det bästa av känner jag. Det kanske sinkar min viktnedgång en aning, men jag kommer inte riktigt ifrån det.

• myone
    rebeqqa skrev 2012-09-04 11:36:23 följande:
    Myone:
    För något år sen prövade jag naturdiets pulverpåsar och jag fick i mig max en tredjedel av påsens innehåll. Fick kväljningar. Hade så svårt för det, så jag tror jag skippar pulver och kör på shakes, bars och smoothies. Den jag testa till frukost idag var jättegod. :) 
    Haha, det var shakes jag menade. Fast det klart, finns ju färdigblandade shakes med. 

Men de shakes man blandar själv varierar i konsistens beroende på märke har jag märkt. Nutrilett har jag svårt för, blir för tjockt och "mjöligt". Naturdiet är mer rinnande och betydligt lättare att dricka. (enligt mig då :)) Sen finns det massor med smaker, en del vidriga och en del supergoda, så det gäller att prova sig fram.
    rebeqqa skrev 2012-09-04 11:37:54 följande:
    Ett problem jag har är att jag måste äta på jobbet, så den måltiden får jag försöka göra det bästa av känner jag. Det kanske sinkar min viktnedgång en aning, men jag kommer inte riktigt ifrån det.

Så har jag med haft det. Jobbat i förskolan och där äter man med barnen. Fast, man får ju faktiskt ha med sig egen mat om man vill. 

• rebeqqa

Man får ta med egen mat, men jag jobbar med väldigt känsliga ungdomar, vissa med ätstörningar. Och de skulle uppstå för mycket frågor och ge fel budskap. 
    Men jag känner att det är okey att äta bra mat, någon gång ibland :) Man kan ju välja maten på tallriken med omsorg :)

• myone

Okej, då förstår jag om det inte är så lämpligt. Men vi kan ju hålla kontakten och peppa varann :) Ska försöka gå ner ca 5-6kg så 

• Gladskit

Metoden i sig är det väl inget fel på.
    Om man tänker att man håller sig till en viss typ av "mat" vid vissa måltider för att nå ett uppsatt mål.
    Jag tycker bara att just Nutrilett är en dålig måltidsersättare i och med att en sån tetra (330ml) innehåller så mycket som 29g rent socker. Gissar att det lätt slår den mängd kolhydrater du får dig vid en vanlig måltid. 
    Drar du i dig tre såna om dagen har du fått i dig nästan 100g socker.

• rebeqqa

Oj, jag som just köpt massor av Nutrilett smoothies och fyllt kylen.. (15kr sytck på Rusta just nu) 
    Ja det är mycket socker..hm vilket dilemma. 

När jag testade Naturdietss shakes höll jag på att spy, fick inte ner en enda påse..
    Så jag vet inte, Nutrillets shakes kanske smakar bättre? Innehåller även de sånna mänger med socker?

Lite varför ja befinner mig i sitsen är ju just det att jag tror att jag har ett sockerberoende, lite därför LCHF fullt ut inte funkat för mig. Jag hade hoppats på att bli av med sockerberoendet med Nutrilett

Myone: Absolut! Självklart ska vi peppa varandra! Ska precis testa min andra smoothie, tror det blir den tropiska! Hoppas bara jag står mig tills 17 då det är dags för middag på jobbet med pedagogiskt inslag. Min mage knorrar redan.. den är van vid fast föda haha! 
    Hur ska detta kunna gå tänker jag efter knappt 3h haha! Bara att kämpa! 

• Gladskit

Ja det var ju typiskt.
    Och du får ursäkta mig men att bli av med sockerberoende genom att dricka Nutrilett låter inte alls särskilt smart. De är sockerbomber! Därav går det även att hålla nere kalorimängden eftersom kolhydrater innehåller mindre energi än vad fett och protein gör.
    Ett gram kolhydrat ger uppskattningsvis 4 kalorier. Likaså 1 g protein. Ett gram fett däremot ger 9 kalorier. Och när människor i allmänhet vill gå ner i vikt så är det många som nästan uteslutande tittar på kalorierna, inte lika mycket var de kommer ifrån.
    Alltså får du en mer kalorifattig produkt om du har mycket kolhydrater i den. Protein ger samma antal kalorier som kolhydrater men proteinet är oftast dyrare och därför använder man mindre av det i den här typen av produkter.

Mitt enda tips mot sockerberoende är att kapa intaget helt under en period. Kalla det strikt LCHF eller vad som helst men du måste verkligen rensa ut allt som innehåller socker; bröd, frukt, flingor, söt yoghurt, ris, pasta. Allt! Sen kan du sakta föra in detta i din kost igen, steg för att steg för att se var din gräns går innan du triggas och är tillbaka i sötsugsträsket igen. Det är ett projekt för livet men det är sååå värt det när man väl är där!!

Svar på tråden Måltidsersättning istället för mat!