• kakkia

gå ner och äta nyttigt!

Jag är lite överviktig och vill nu börja gå ner i vikt men jag har så svårt att komma igång med att äta rätt.
    vad finns det för mat från vanliga ica man kan köpa och äta igenligen...
    Jag ser alla recept på internet om att gå ner i vikt men allt låter såå himla komplicerat och hälften har jag aldrig ens hört talas om.

Kan tillägga att jag gått ner ca 20 kilo på ett år då jag började jobba på gård men nu står jag stilla så har precis börjat på gym men har lite problem med kosten....
    anledningen till att jag vill att det ska gå lite snabbare e för ett kommande bröllop och självklart vill jag ju se strålande ut i min brudklänning och just nu så känner jag mig inte så vacker!!

Någon som har lite "enklare" matråd?
    Frukost, frukt, middag, frukt,kvällsmat.         

• Svar på tråden gå ner och äta nyttigt!
  • kakkia
    Kjell2 skrev 2012-09-06 12:44:51 följande:
    Ett fösta steg kan vara att rensa bort allt skräp som godis, läsk, fikabröd, efterätter, glass, chips, pizza, junkfood. Ofast kommer man lång med det.

Därfter mindre portioner och minska intaget av snabba kolhydrater som pasta, ris, couscous, bröd samt inga stora lass med feta såser. Ersätt med grönsaker, magert kött, fisk.

Komplettera med konditionstäning, så du flåsar och svettas, om minst 30 minuter 3 ggr/vecka.

Jag äter inget direkt skräpmat som första meningen du skrev Jag försöker hålla mig nyttig.
    Jag äter 3 ggr dag. 

Frukost kl o7:00 med en macka lingongrova med mager skinka och ost (ibland äggmacka)

Middag 12-13:00 husmanskost (kött, sås potatis,ris eller pasta) 

Kvällsmat 18:00 Fil med musli äggmacka 
    Tiderna kan variera lite beroende på jobbet men försöker aldrig äta något efter kl sex om jag inte varit på gymmet och tränat. 
  • kakkia
    Solstråle0001 skrev 2012-09-06 12:55:38 följande:
    Kan tipsa om "shapeup" som är en gratis app. Där lägger du in maten du äter så räknar den ut kalorier. Jätteenkelt! Jag har gått ner 18 kg med den.
    vad måste man ha för mobil då för att kunna ladda ner appen?
  • fläta
    kakkia skrev 2012-09-06 12:57:25 följande:

Jag äter inget direkt skräpmat som första meningen du skrev Jag försöker hålla mig nyttig.
    Jag äter 3 ggr dag. 

Frukost kl o7:00 med en macka lingongrova med mager skinka och ost (ibland äggmacka)

Middag 12-13:00 husmanskost (kött, sås potatis,ris eller pasta) 

Kvällsmat 18:00 Fil med musli äggmacka 
    Tiderna kan variera lite beroende på jobbet men försöker aldrig äta något efter kl sex om jag inte varit på gymmet och tränat. 
    Äter du inget utöver det där? Och går ändå inte ner? Trots att du också motionerar?
  • kakkia
    fläta skrev 2012-09-06 13:11:00 följande:
    Äter du inget utöver det där? Och går ändå inte ner? Trots att du också motionerar?

Jo men typ en gång i månaden om jag har tur så kanske det kan slinka ner en liten godis eller glass bit innan jag går till gymmet.
    Men äter inte chips kakor eller dricker läsk!
    Och jag tränar ju alltid bort det direkt... nu har jag ju precis börjat på gymet med mara någon vecka sedan men jag tränar i ca två timmar aldrig mindre än en och en halv timme. löpbandet i 30 minuter sedan en timme utspritt på gymmet så att säga och tränar olika saker.   
  • loveeverymoment

Vad de kostar tjänar du igen på de lilla du äter...

• kakkia
    Solstråle0001 skrev 2012-09-06 13:23:02 följande:
    Tycker också det låter konstigt att du inte går ner. Hur lång är du och vad väger du?

Jag väger 68 och är ca 154 cm...

• Kjell2
    kakkia skrev 2012-09-06 13:19:09 följande:

Jo men typ en gång i månaden om jag har tur så kanske det kan slinka ner en liten godis eller glass bit innan jag går till gymmet.
    Men äter inte chips kakor eller dricker läsk!
    Och jag tränar ju alltid bort det direkt... nu har jag ju precis börjat på gymet med mara någon vecka sedan men jag tränar i ca två timmar aldrig mindre än en och en halv timme. löpbandet i 30 minuter sedan en timme utspritt på gymmet så att säga och tränar olika saker.   

Då är det bara att låta tiden ta ut sin rätt. Ät och träna som du skriver och se vad som händer på fyra veckor.
  • Tow2Mater

Hemlagad pizzasallad har jag i ofta kylen o äter emellanåt for att inte bli så hungrig och overäta vid måltiderna.

Strimla vitkål fint och blanda med lite salt, peppar, vit vinäger, olivolja, och strimlad inlagd paprika. "Massera" salladen med fingrarana så den blir lite mjuk och låt stå ett par timmar, sen håller den i kylen i flera dagar.

• Pirum

www.matdagboken.se är en bra sida som funkar ungefär som viktklubben på aftonbladet. Där finns olika 4-veckorsmenyer med recept att välja på utifrån hur man vill gå ner:GI, LCHF eller "bara" räkna kalorier. 

Det är gratis att bli medlem.

Det bästa är att man kan kaloriberäkna sina egna recept.

En bra start för dig ts skulle kunna vara att registrera allt du äter under ett par dagar för då ser du vad du kan ändra på. Man kan bli förvånad när man börjar väga mat och i synnerhet när man registrerar allt man äter mellan måltiderna: man smakar lite på såsen, tar en morot när man lagar mat, ett kex innan man sätter igång osv.  

Svar på tråden gå ner och äta nyttigt!