• Anonym (Mia)

Fråga ang. nutrilett

Hej!

Tänkte fråga ang " Nutrilett Quick Weightloss Choklad Shake"
    Jag tänkte börja dricka det, för att sluta "småäta" är väldigt sockerberoende och småäter typ hela tiden. jag inte behöver gå upp mer i vikt heller om man säger så. Är 174cm och väger 74kg. Kan tillägga att jag försöker röra på mig genom promenader osv.
    Men nu undrar jag.. om jag äter en riktig frukost & en riktig middag en gång om dagen. Kan jag då ta en nutrilett som ett mellanmål (för att INTE småäta, det jag hittar i skåp & lådor).
    Eller är det något man måste dricka hela tiden, så att man utesluter all mat under dagen?
    Kan det vara så att om man äter frukost & sedan nutrilett som mellanmål & sedan en middag samt nutrilett som kvällsmål. Att man går upp i vikt för att man druckit nutrilett på dagen och sedan tar kroppen upp det man äter vid middagen dubbelt så snabbt. Hoppas du förstår vad jag menar. Känns lite svårt att förklara.

Men kan man använda nutrilett som ett "mellanmål" för att inte små¨äta & gå upp i vikt av det. Men ändå att man kan fortsätta äta de viktiga måltiderna som frukost & middag??

Tacksam för svar!!         

• Svar på tråden Fråga ang. nutrilett
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Nutrilett Quick Weightloss Choklad Shake ger dig ca 20-25%  av all energi du behöver (beror lite på hur mycket du rör på dig).

Det är ett stort mellanmål och innehåller en mängd socker och tillsatser. Jag klistrar in innehållsförteckningen nedan:

Sojaprotein, fruktos, sojafiber, kakaopulver (kakao, kaliumkarbonat), emulgeringsmedel (sojalecitin), sojafettpulver (sojaolja, glukossirap, mjölkprotein, pentanatriumtrifosfat, trikalciumfosfat, naturliga aromer), mineraler (trinatriumcitrat, kaliumklorid, trimagnesiumcitrat, trikalciumcitrat, trikalciumfosfat, natriumklorid, järnfumarat, zinksulfat, kopparglukonat, mangansulfat, natriummolybdat, kaliumjodid, kromklorid, natriumselenit), torkad glukossirap, aromer (choklad, banan, koffein), stabiliseringsmedel (guargummi, xantangummi), vitaminer (askorbinsyra, nikotinamid, D-alfa-tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, pyridoxinhydroklorid, riboflavin, tiaminhydroklorid, retinylacetat, folsyra, D-biotin, fyllokinon, kolekalciferol, cyanokobalamin), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), maltodextrin, dextrin, glycerol, färgämne (karamell), stabiliseringsmedel (gummi arabicum/ akasiegummi

Som du ser innehåller drinken hur mycket ämnen som helst!

På andra plats kommer fruktos (fruktsocker) som är ännu värre än vanligt socker det är en annan diskussion

Förenklat kan man säga att levern inte kan ta hand om stora mängder fruktos och börjar producera fett som lagras in i levern ( fettlever) .Men det är stora mängder det handlar om, så du kan lugnt äta ett par frukter om dagen (som innehåller fruktos).

Sojaproteinet  (som inte är ekologisk) är inte heller att rekommendera i första hand. Läs mer i inlägget här och i kommentarerna som följer.  

Men om du känner att du tack vare shaken äter mindre sötsaker kan den ju ha ett gott syfte, var dock medveten om att shaken innehåller mycket socker.

Har du testat andra alternativ för att stilla sötsuget?

Du behöver inte utesluta andra måltider om du vill dricka en shake, det påverkar inte heller kommande måltidsupptag. 

Hoppas att detta var svar på din fråga, annars hör av dig igen!       

• Anonym (Mia)

Tack för att du tog dig tid & besvarade min fråga!

Nej, jag har inte testat andra alternativ för att stilla sötsuget. 
    Vet inte vad det finns för hjälp mot det. Har du något tips?

Jag tänkte att nutrilett "slår två flugor i en smäll" både att jag stoppar sötsuget & kanske rent av går ner nåt kilo. Jag är 174cm och väger 74cm. Så jag är inte tjock, men jag är inte smal heller ;) Och det mesta sitter på magen/midjan. Om man tränar/ rör på sig & dricker nutrilett till alla måltider (ca 5ggr/dan) i ca 2-3 veckor. Kan man gå ner några kilo av det. Mår kroppen verkligen bra av att utesluta ALLA måltider & bara dricka nutrilett? Vad ska man tänka på om man gör det?      

• Träningsexpert Elmina

Bästa tipset mot sötsug är att äta regelbundna balanserade (både kolhydrater, fett och protein) måltider. 
    Undvik socker då det kan trigga igång suget. Nutrilett innehåller socker så jag tror risken är att du kan bli mer sugen efter dessa. 

Att man går ner av nutrilett beror på att man får i sig mindre energi (kcal) än vad man behöver. Det kan du också få genom vanliga måltider som inte innehåller socker och tillsatser.

Nutrilett innehåller alla ämnen som kroppen behöver på "pappret", njuter du av dem och tycker att det inte ger dig mer sötsug så är det ett sätt att gå ned i vikt. Det svåra är när man ska börja äta på riktigt igen, efter kuren. Då går många upp i vikt igen för att man äter för mycket mat. Kan vara bra att känna till.

Det viktig är att du hittar ett sätt som funkar för dig och att du kan fortsätta med ditt sätt resten av livet. 

• Anonym (Mia)

Tack!

Är det bra om man äter en riktig frukost för att sedan äta nutrilett resten av dagen (alla måltider) eller ska man hålla sig till endast nutrilett? Är det något annat man ska tänka på att komplitera med? T ex mycket vätska, frukt??
    Med träning & nutrilett hoppas jag på att kanske kunna gå ner några kg. Inte mycket, men sådär 3-4 kg. För att jag ska må riktigt bra.

• Träningsexpert Elmina
    Anonym (Mia) skrev 2012-09-20 13:14:32 följande:

Tack!

Är det bra om man äter en riktig frukost för att sedan äta nutrilett resten av dagen (alla måltider) eller ska man hålla sig till endast nutrilett? Är det något annat man ska tänka på att komplitera med? T ex mycket vätska, frukt??
    Med träning & nutrilett hoppas jag på att kanske kunna gå ner några kg. Inte mycket, men sådär 3-4 kg. För att jag ska må riktigt bra.

En riktig frukost är bäst!

Komplettera med vatten och kom ihåg att det inte är nutrilett i sig som gör att du går ner i vikt, du går ner i vikt om du äter mindre energi än vad du gör av med. 
Svar på tråden Fråga ang. nutrilett