• LagomLångtNickname

Hur många fruktsorter till fruktstunden?

Liten diskussion här hemma Tungan ute

Hur många olika fruktsorter skickar ni oftast med till fruktstunden i skolan?

Om nu skolan har en sådan.

Följdfråga: Vilken/vilka frukter skickar ni oftast med barnen? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många fruktsorter till fruktstunden?
  • AW76
    missen73 skrev 2012-09-10 16:37:59 följande:
    Skolan står får vår frukt
    Så ska det vara tycker jag. Är lite irriterad på att föräldrarna ska stå för frukten här, skolan ska ju vara avgiftsfri? Vi är inga direkta fruktmänniskor och köper inte hem så mkt frukt. (Vi är bättre på grönsaker!) Men vi har ju lärt oss att alltid köpa frukt nu då..
  • Jennie med ie
    AW76 skrev 2012-09-10 19:33:08 följande:
    Så ska det vara tycker jag. Är lite irriterad på att föräldrarna ska stå för frukten här, skolan ska ju vara avgiftsfri? Vi är inga direkta fruktmänniskor och köper inte hem så mkt frukt. (Vi är bättre på grönsaker!) Men vi har ju lärt oss att alltid köpa frukt nu då..
    De kan troligen inte kräva det utan att passera gränsen för den mindre skäliga kostnaden man kan ta ut (som inte är definierat i antal kronor i skollagen), däremot rekommendera. Har svårt att se att de inte skulle godta t ex grönsaksstavar eller bär t ex istället för frukt.
  • pigglet

2-3 faktiskt. Jag kan nästan själv tycka att det är knepigt...   ;)
    Men barnen är så långsamma av sig, de hinner inte både skala en mandarin och äta den. Så kom det sig att all frukt skalas och skivas osv här hemma och sedan läggs i en burk (blir faktiskt inte brun!). Sedan är det 2 barn som ska ha, då är det ju enkelt att ta 2 olika frukter så får de lite variation - själv har jag svårt att få i mig tex ett helt äpple. Och så var det långdag då, en extra fruktstund - då blir det en tredje fruktsort. 

• nicke nyfiken76
    AW76 skrev 2012-09-10 19:33:08 följande:
    Men skicka med grönsaker istället. Det är väl inget problem.
  • nicke nyfiken76

1 frukt eller grönsak. Barnen får själva välja mellan det som finns hemma. Väljer de vindruvor så får de givetvis mer än 1
    De brukar vara: äpple, päron, banan, mandarin, apelsin, vindruvor, gurka, morot, paprika. 

• annca

En. Hon får välja mellan de i har hemma, oftast banan eller äpple. På vintern satsumas också.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • bodimit

Men dottern vill hellre ha en hel paprika eller morötter så det blir ingen frukt utan grönsaker.

• Lattjo

1 sort per dag. Oftast äpplen men ibland banan, päron, druvor eller plommon,

• Lilla Morran

I vår skola rekommenderas vi att skicka med barnen en frukt per dag, för att glappet mellan frukost och lunch kan bli lite långt annars. Vi skickar med en sort och han får välja på det som finns hemma, oftast banan, äpple eller päron.

• Kina79

Skickar bara med en sort.

Nu bor vi utomlands och här skickar folk med allt möjligt chips, kakor, kex, muffins mm.
    Mina barn får frukt - that´s it! Eller grönsaker.

Det surades en del i början, men nu har de gett upp Tyst

Vi skickar bl.a. med
    banan
    äpple
    vindruvor
    apelsin
    clementin
    vattenmelon
    morot
    gurka

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • nine05

Skickar också med det som finns hemma eller vad det är säsong för, äpple, vindruvor, plommon, gurka, morot, banan, clementin, nektarin, körsbär, jordgubbar

• Lajkie

Det är väldigt olika vad hon tar med, idag hade pappan gjort endast päronbitar, igår var det banan och äpple. I måndags en smörgås.

Svar på tråden Hur många fruktsorter till fruktstunden?