Hur många fruktsorter till fruktstunden?
Liten diskussion här hemma
Hur många olika fruktsorter skickar ni oftast med till fruktstunden i skolan?
Om nu skolan har en sådan.
Följdfråga: Vilken/vilka frukter skickar ni oftast med barnen?
Liten diskussion här hemma
Hur många olika fruktsorter skickar ni oftast med till fruktstunden i skolan?
Om nu skolan har en sådan.
Följdfråga: Vilken/vilka frukter skickar ni oftast med barnen?
Oftast en, han får välja av det vi har hemma eller i affären om vi är där. Han är rätt enkelspårig, bananer eller vindruvor gäller för det mesta.
2-3 faktiskt. Jag kan nästan själv tycka att det är knepigt... ;)
Men barnen är så långsamma av sig, de hinner inte både skala en mandarin och äta den. Så kom det sig att all frukt skalas och skivas osv här hemma och sedan läggs i en burk (blir faktiskt inte brun!). Sedan är det 2 barn som ska ha, då är det ju enkelt att ta 2 olika frukter så får de lite variation - själv har jag svårt att få i mig tex ett helt äpple. Och så var det långdag då, en extra fruktstund - då blir det en tredje fruktsort.
1 frukt eller grönsak. Barnen får själva välja mellan det som finns hemma. Väljer de vindruvor så får de givetvis mer än 1
De brukar vara: äpple, päron, banan, mandarin, apelsin, vindruvor, gurka, morot, paprika.
En. Hon får välja mellan de i har hemma, oftast banan eller äpple. På vintern satsumas också.
Men dottern vill hellre ha en hel paprika eller morötter så det blir ingen frukt utan grönsaker.
1 sort, ofttast äpple, banan eller morot
1 sort per dag. Oftast äpplen men ibland banan, päron, druvor eller plommon,
I vår skola rekommenderas vi att skicka med barnen en frukt per dag, för att glappet mellan frukost och lunch kan bli lite långt annars. Vi skickar med en sort och han får välja på det som finns hemma, oftast banan, äpple eller päron.
Skickar bara med en sort.
Nu bor vi utomlands och här skickar folk med allt möjligt chips, kakor, kex, muffins mm.
Mina barn får frukt - that´s it! Eller grönsaker.
Det surades en del i början, men nu har de gett upp
Vi skickar bl.a. med
banan
äpple
vindruvor
apelsin
clementin
vattenmelon
morot
gurka
Skickar också med det som finns hemma eller vad det är säsong för, äpple, vindruvor, plommon, gurka, morot, banan, clementin, nektarin, körsbär, jordgubbar
oftast 2 sorter. Eller 1 sort plus en smörgås.
Det är väldigt olika vad hon tar med, idag hade pappan gjort endast päronbitar, igår var det banan och äpple. I måndags en smörgås.