Sängtid för 15-åring
Hej, jag är lite nyfiken när det gäller era 15-åringar. Har ni en särskild tid dom ska gå i säng under skolveckan?. Vi behöver verkligen input angående detta .
Hej, jag är lite nyfiken när det gäller era 15-åringar. Har ni en särskild tid dom ska gå i säng under skolveckan?. Vi behöver verkligen input angående detta .
Oj vad många som haft tider. Ingen jag kände (eller jag) i den åldern hade någon tid att komma i säng. Man måste upp en viss tid och då var det upp till en själv att lägga sig så att man orkade upp.
Vinterankan, exakt, komma upp i tid och sköta sin skolgång var det som gällde hos oss.
När jag var 15 så hade jag ingen tid jag var tvungen att lägga mig. Fick ta det ansvaret själv och lära mig hur kasst man mår efter 3-4 timmars sömn. När jag var runt 13 var jag dock tvungen att hålla mig inne på rummet senast kl 21 och då blev det lätt att man blev rastlös och gick och la sig vid elva någon gång.
Jag minns inte exakt hur det var när jag var i den åldern. Vill minnas att mina föräldrar hade gränser för detta åtminstone så länge man gick i grundskolan och det kan ha varit 21-22. Kanske det även var fallet i gymnasiet men då kanske 22-23.
Huruvida man ska låta barnen bestämma själva tycker jag är en mognadsfråga. Vissa kanske är mogna nog för det vid 13-15-årsåldern medan andra inte är det förrän vid 16-17. Är det barn som inte bryr sig om sina studieresultat lär de heller inte bry sig om de är lite trötta och hängiga i skolan.
Senast uppe till 23 på vardagar.
När jag var 15 så bestämde jag själv när jag var trött! Ansågs inte som ett barn längre... Men jag tänkte ju också att jag skulle orka dagen i skolan också! Men hamnade ofta i säng med en bok vid 23.00 somnade runt 23.30 det var lite olika! Ibland tidigare ibland senare! Men dom är ju nästan vuxna vid den åldern!
Men som sagt beror ju på hur moget barnet är!
Jag skötte det där själv när jag var 15. Så länge jag kom upp i tid till skolan så var det ingen som lade sig i hur jag sov. Och jag behövde inte vara inne på mitt rum eller nåt sånt, för mamma lade sig ofta efter 21 redan. Jag kunde ligga vaken hela nätter och läsa utan att ens lägga mig och gå till skolan på morgonen ändå.
Nej, från och med högstadiet väljer de själva vilken tid de lägger sig. Däremot kräver vi hänsyn till övriga familjen, så de får inte ränna runt i huset och vara störande ...
Jag bestämde det själv och det skötte jag nog rätt bra.
När jag var 15 hade jag ingen "sängtid". Så länge som jag respekterade andra i huset och klarade av mitt liv fick jag bestämma själv. Det fungerade bra _för mig_.
Jag är 17,5 år nu, om det spelar någon roll.