• Flerabarnsmamma

Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?

Eller åtminstonde bli lite intresserad av att kissa på toaletten. Han fyller 3 år i början på oktober och har blöja på heltid. Jag försöker ta av blöjan och sätta honom på toaletten men han blir bara förbannad och vill ha blöja!

Hur har ni gjort?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:25
    Hej igen! Min son fyller fyra i oktober och har vart blöjfri sedan November förra året, dag och natt, det har gått hur bra som helst fram till nu. Dom senaste veckorna så har han kissat på sig lite innan han gått på toa. Nu kissar han allt i byxorna, han bryr sig inte om att gå på toaletten, han går med sina kissade byxor tills en vuxen ser det. Vi har vart till läkaren och kollat urin och socker och sånt eftersom han kissar rätt ofta också så det går flera byxor om dagen. Men det var inget fel på honom. Nu funderar jag helt ärligt på att köpa hem blöjor åt honom. Jag orkar inte. Han kissar på sig hela tiden. Fattar inte varför han slutat gått på toa!.

Är det fel att ta på honom blöja igen? Jag vet inte vad jag ska göra. har pratat med honom, mutat honom, hotat med att han inte får godis ikväll om han inte går på toa men inget fungerar, han kissar i byxorna iaf.

• Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?
  • 13Augusti13

Vi har att pottan framme länge för att sonen skulle få vänja sig och märka att den var en del av vardagen. Men han intresserade sig aldrig för den. Vi har provat i omgångar att ta bort blöjan men han har blivit ledsen, inte arg utan ledsen. Nu testade vi kring jul, frågade om han ville kissa på stora toaletten och själv få spola och det ville han, sen kom det av bara farten, och han har varit utan sen dess.
    Han blir 3 i April.
    Jag tror det kommer när dom är mogna, men några kanske man får pusha på lite extra.
    Försöka med belöningssystem? Efter 10 stjärnor får barnet bestämma mat/ vad ni ska göra den dagen/ få en liten present?

• pippilirum

Här är det stiltje på pott-fronten. Det går med andra ord inte alls. Nu har min son börjat på storbarnsavdelning och då hoppas jag han ska bli lite peppad att sluta med blöja. Vi har precis flyttat så jag känner att det redan är mycket nytt för honom. Annars hade jag faktiskt ryckt blöjan helt nu och tagit en jobbig tid. Nu får det vänta ett tag.

• Stampan

Min dotter har börjat intressera sig sen julas och vill gå på stora toan m insats nu men hon gör ingenting på den och på dagis går hon och sätter sig själv på de små toaletterna utan att iofs göra nåt men det är ju ett steg i rätt riktning. Igår ville hon ha trosor och då började min man opponera sig och sa att hon var för liten och behövde blöja men jag sa att det är ok, händer det en olycka så tvättar jag bara. Sen märkte vi att hon var bajsnödig och hon sprang till toan och då började min man bråka för hon ville ha insatsen åt fel håll och de började bråka och han sa att hon var inte mogen för det här och du behöver blöja och skällde ut henne för att hon då bajsade i trosorna... Vet inte riktigt vad som hände (satt och ammade) men imorse var hon inte intresserad av att gå på toa så jag hoppas att vi inte är tillbaka på ruta ett...

Min man brukar inte vara sån så både jag och dottern blev väldigt förvånade men jag måste väl ta hand om det där själv antar jag...

Tänkte liksom att jag skulle köra det där med att hon får känna på hur det känns om man inte går på toa men det var väl lite för mycket. Nu är det väl bara att hoppas att hon fortfarande vill gå på toa med mig för jag vet inte vad jag ska göra annars. Vänta tills det inte är så färskt i minnet?

• Malawi
    Stampan skrev 2013-01-16 10:43:15 följande:
    Min dotter har börjat intressera sig sen julas och vill gå på stora toan m insats nu men hon gör ingenting på den och på dagis går hon och sätter sig själv på de små toaletterna utan att iofs göra nåt men det är ju ett steg i rätt riktning. Igår ville hon ha trosor och då började min man opponera sig och sa att hon var för liten och behövde blöja men jag sa att det är ok, händer det en olycka så tvättar jag bara. Sen märkte vi att hon var bajsnödig och hon sprang till toan och då började min man bråka för hon ville ha insatsen åt fel håll och de började bråka och han sa att hon var inte mogen för det här och du behöver blöja och skällde ut henne för att hon då bajsade i trosorna... Vet inte riktigt vad som hände (satt och ammade) men imorse var hon inte intresserad av att gå på toa så jag hoppas att vi inte är tillbaka på ruta ett...

Min man brukar inte vara sån så både jag och dottern blev väldigt förvånade men jag måste väl ta hand om det där själv antar jag...

Tänkte liksom att jag skulle köra det där med att hon får känna på hur det känns om man inte går på toa men det var väl lite för mycket. Nu är det väl bara att hoppas att hon fortfarande vill gå på toa med mig för jag vet inte vad jag ska göra annars. Vänta tills det inte är så färskt i minnet?
    Tycker du ska prata med henne om att det vart lite tokigt igår. Försöka avdramatisera det. De minns så länge de små...

För att få vår dotter att sluta med blöja på natten gjorde vi så att vi tog bort alla blöjor utom tre. När vi la henne första kvällen visade vi henne att nu fanns det bara tre blöjor kvar och sen var de slut och hon skulle få sova utan blöja. Andra och tredje kvällen likadant. Så på fjärde kvällen när blöjorna var slut så såg fram emot att få sova utan blöja och har gjort det sen dess.

När hon skulle sluta med dagblöja tänkte vi att vi skulle ha trosor innanför blöjan, så hon skulle känna att det blev blött när hon kissade. Men det ville hon inte, då ville hon bara ha trosor... Men annars så tror jag det är en bra idé att ha trosor eller kalsonger innanför blöjan. De blir blöta utan att kissa på sig. 
  • Stampan

Malawi: bra tips, tror blöjorna är för bra så hon känner inte om det blir blött ju. Ska försöka prata med henne idag efter dagis då pappa inte är hemma och det bara är vi och lillasyster.

• Flerabarnsmamma

Hej igen! Min son fyller fyra i oktober och har vart blöjfri sedan November förra året, dag och natt, det har gått hur bra som helst fram till nu. Dom senaste veckorna så har han kissat på sig lite innan han gått på toa. Nu kissar han allt i byxorna, han bryr sig inte om att gå på toaletten, han går med sina kissade byxor tills en vuxen ser det. Vi har vart till läkaren och kollat urin och socker och sånt eftersom han kissar rätt ofta också så det går flera byxor om dagen. Men det var inget fel på honom. Nu funderar jag helt ärligt på att köpa hem blöjor åt honom. Jag orkar inte. Han kissar på sig hela tiden. Fattar inte varför han slutat gått på toa!. 

Är det fel att ta på honom blöja igen? Jag vet inte vad jag ska göra. har pratat med honom, mutat honom, hotat med att han inte får godis ikväll om han inte går på toa men inget fungerar, han kissar i byxorna iaf. 

• Karla79

Oj vad svårt! Kan det ha hänt något (på förskolan eller hemma) eller någon stor förändring som han "protesterar" mot? Vad säger han när du pratar med honom?

Jag har inget svar, kämpar fortfarande med min egen 3,5-åring som numera går på pottan MEN med kalsongerna på! Det har han gjort i flera veckor nu..

• Flerabarnsmamma

Nä inget spec har hänt, allt är som vanligt. Han säger ingenting, han ignonerar typ mig när jag försöker prata med honom. 

• Kallfront
    Flerabarnsmamma skrev 2013-05-11 17:25:18 följande:

Vi har samma problem här! Min son, 2 år och 3 månader, var i princip torr på dagtid för en månad sedan och gick själv och kissade i toan när han behövde (vägrade dock bajsa i toan). Nu kissar han överallt, vill inte kissa i toan mer än enstaka gånger, bajsar i blöjan och säger inte till efteråt, så han är helt röd i rumpan idag (märkte inte att han hade bajsat när vi var ute förut). Jag fattar noll och vet inte hur vi ska hantera detta. Har börjat ta på honom blöjan igen dels eftersom han annars går och håller sig från att bajsa, dels för att han verkligen kissar överallt. Vad göra?
  • Stampan

Min tjej sa helt plötsligt STOPP, inga mer blöjor! Ok sa vi och sen dess har hon haft trosor på sig men hon känner inte när hon behöver gå på toan så jag har försökt lärt mig hennes signaler typ och sätter henne på toan nu och oftast mot protester. Och sen bajsar hon i trosorna jämt och det blir riktigt äckligt ibland. Jag försöker säga till henne att be mig åtminstone om en blöja om du inte vill bajsa på toan men inte ens det gör hon. Hon är liksom 3,5 san tycker ju att polletten borde trilla ner nån gång. Min bebis på snart 7 månader bajsar på pottan men stora har aldrig gjort det...

• Lilla Morran

Blöjorna är för bra första sonen kämpade vi med i ett halvår, han var torr vid 3 års ålder. Dottern sa själv när hon fyllde 2 att hon inte skulle ha blöja mer, och därmed var hon i stort sett torr. Nu är det dags för lillebror, 3 år i sep. Han vägrar ta av sig blöjan, älskar den över allt annat och jag har ingen bra strategi för att övertala honom... Men av ska den, det är mycket lättare att vänja sig av med blöjor under sommaren tycker jag... En bekant i Indien berättade att där är de flesta barn blöjfria runt 1 års ålder, föräldrarna har inte råd/möjlighet att köpa blöjor och man lär sig tyda barnets signaler. Så visst går det nog att få barn blöjfria ganska tidigt, men vi är nog lite rädda för besväret...?

• lovisa 1

han ska alldrig sluta med blöja han  såmm är bara 3 år din sån

lovisa 1
Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?