• CeeJay

Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?

Just nu är vi hemma med båda barnen för att lillasyster (6,5 år) har kräkts. Vi håller alltid båda barnen hemma även om det "bara" rör sig om "en-spya-sen-är-det-över" liksom.

Men mina tankar börjar vandra och inser att någongång kommer ju en "gräns", i vilken ålder bör man "sluta" hålla båda barnen hemma? Det passar sig ju inte om tex en 15-åring har magsjuka och då går 16-åringen miste om skoldagen? 

• Svar på tråden Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?
  • Kiwinna
    Nyfiken gul skrev 2013-02-27 09:43:05 följande:
    48-timmars regeln gäller ALLA som haft magsjuka! Inga undantag!!! 

Spelar ingen roll om det är 7-månaders barnet eller 17-åringen eller  den 47-åriga föräldern som haft magsjuka.

MAN STANNAR HEMMA 48 timmar. PUNKT.

Hatar folk som skickar iväg sig själva eller barnen bara timmar efter dom kräkts för att dom är ju "friska"....

HELL NO!  

SKRIVER UNDER PÅ DEN!!!!
  • isjojo

Kräksjukan är en av de mest smittsamma. Känns självklart att alla stannar hemma tills hushållet som helhet har varit symtomfritt i 48h oavsett om inte alla insjuknat.

Då tror jag alla missar minsta möjliga av det som är viktigt för oss, både vi och våra medmänniskor. Tycker att vi har ett gemensamt ansvar för denna smitta som tenderar att gå runt runt.

• modsey
    isjojo skrev 2015-01-11 11:22:19 följande:

Kräksjukan är en av de mest smittsamma. Känns självklart att alla stannar hemma tills hushållet som helhet har varit symtomfritt i 48h oavsett om inte alla insjuknat.

Då tror jag alla missar minsta möjliga av det som är viktigt för oss, både vi och våra medmänniskor. Tycker att vi har ett gemensamt ansvar för denna smitta som tenderar att gå runt runt.

fast  min chef tillåter inte att jag är hemma när min man är sjuk och försäkringskassan tillåter inte att vi båda vabbar om ett barn är sjukt. De tillåter inte alls att vi tar vab om det stora barnet är sjukt så då går vi självklart till jobbet och de yngre barnen till förskolan.
  • Nyfiken gul

en allmän fundering kring detta med magsjuka  efter att ha läst åtskilliga inlägg om detta fenomen

Det går tydligen utmärkt att hålla sig hemma med förkylda, febriga och snoriga barn/vuxna , då kan man hålla sig hemma flera dagar och feberfria dagen från dagis verkar inte vara något problem.

men att stanna hemma sina timmar som krävs efter en magsjuka - det går tydligen inte alls?  

varför är det så?    Har sett detta fenomen många många gånger.  .  Man drar iväg tre barn och barnvagn 4 timmar efter sista kräkningen till affären och handlar och sänder iväg syskon till skolan.    Men två barn som är förkylda bäddas ner i flera dagar och då är det minsann ingen brådska iväg nånstans....   ? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • cosinus

Mina skolbarn går till skolan som vanligt om de är friska men syskon sjuka. De går även på kvällsaktiviteter som vanligt.

De får självklart stanna hemma sina 48 timmar efter de blivit friska.

• sextiotalist
    Nyfiken gul skrev 2015-01-11 12:51:38 följande:

en allmän fundering kring detta med magsjuka  efter att ha läst åtskilliga inlägg om detta fenomen

Det går tydligen utmärkt att hålla sig hemma med förkylda, febriga och snoriga barn/vuxna , då kan man hålla sig hemma flera dagar och feberfria dagen från dagis verkar inte vara något problem.

men att stanna hemma sina timmar som krävs efter en magsjuka - det går tydligen inte alls?  

varför är det så?    Har sett detta fenomen många många gånger.  .  Man drar iväg tre barn och barnvagn 4 timmar efter sista kräkningen till affären och handlar och sänder iväg syskon till skolan.    Men två barn som är förkylda bäddas ner i flera dagar och då är det minsann ingen brådska iväg nånstans....   ? 

för att alla kräkningar beror inte på magsjuka,är man magsjuk så är man inte pigg. Kräks man andra anledningar så blir man pigg igen.
  • Tramptass

Gränsen kom ganska naturligt vid skolstarten. Barn med skolplikt går till skolan om de inte är sjuka själva. Då är de dessutom så stora att de klarar av att hålla god handhygien osv.

• Nyfiken gul
    sextiotalist skrev 2015-01-11 17:27:03 följande:

för att alla kräkningar beror inte på magsjuka,är man magsjuk så är man inte pigg. Kräks man andra anledningar så blir man pigg igen.

Jo fast jag pratar om just specifikt magsjuka.

Och jag tycker väl också att man ska vara extra försiktig med kräkningar. Man kan mycket väl ha magsjuka fast man inte kräks mer än två gånger på ett dygn.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sextiotalist
    Nyfiken gul skrev 2015-01-11 17:36:35 följande:

Jo fast jag pratar om just specifikt magsjuka.

Och jag tycker väl också att man ska vara extra försiktig med kräkningar. Man kan mycket väl ha magsjuka fast man inte kräks mer än två gånger på ett dygn.

då hade vi fått vara hemma jämt. Grabben kräktes varje dag tills han var 3-4 år, ett par gånger i veckan upp till mellanstadiet. Ja, han var utredd, magmigrän kallade läkaren det
  • Frontline
    sextiotalist skrev 2015-01-11 17:51:36 följande:
    då hade vi fått vara hemma jämt. Grabben kräktes varje dag tills han var 3-4 år, ett par gånger i veckan upp till mellanstadiet. Ja, han var utredd, magmigrän kallade läkaren det
    Är samma här, grabben kräks nästan varje dag och gör även det på förskolan men där är dom införstådda med det och gör ingen sak av det.
    I början ringde dom direkt till oss men nu för tiden har dom lärt sig att han kan kräkas när han äter..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • whitestar

När jag hade magsjuka så fick sonen vara hemma med mig första dagen,andra dagen fick han gå.Blev ifrågasatt av läraren om det verkligen inte var möjligt få iväg han till skolan fastän jag mådde dåligt!Och då går han bara i 1:an.Så tydligen går skolplikten före smittorisken..

• modsey
    whitestar skrev 2015-01-11 18:49:11 följande:

När jag hade magsjuka så fick sonen vara hemma med mig första dagen,andra dagen fick han gå.Blev ifrågasatt av läraren om det verkligen inte var möjligt få iväg han till skolan fastän jag mådde dåligt!Och då går han bara i 1:an.Så tydligen går skolplikten före smittorisken..

ja eftersom man inte smittar innan man själv är sjuk så blir det ju ganska mycket onödigt hemma om  flera i familjen är sjuka och man ska vara hemma varje gång.
  • whitestar
    modsey skrev 2015-01-11 18:51:59 följande:
    ja eftersom man inte smittar innan man själv är sjuk så blir det ju ganska mycket onödigt hemma om  flera i familjen är sjuka och man ska vara hemma varje gång.
    Fast jag är  ju själv med sonen och mådde dåligt,ska jag skjutsa han till skolan o kräkas i bilen då?
  • modsey
    whitestar skrev 2015-01-11 18:57:02 följande:
    Fast jag är  ju själv med sonen och mådde dåligt,ska jag skjutsa han till skolan o kräkas i bilen då?
    såklart inte, kan man inte få någon som tar dit barnet så kan man inte.
Svar på tråden Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?