• melip

upprepade missfall. Hur ska man gå tillväga?

Hej!

Jag och min sambo har varit ute för 3 stycken missfall. Det första i vecka 5, kom ut som det "skulle". Andra dött i vecka 8, men fick reda på det på kubtest vecka 12, alltså ett MA. Det tredje fick vi genomgå igår. Dött i vecka 8+1, troligtvis MA det med. Jag börjar aldrig blöda vid missfall, vad är det för del?  Varför vill kroppen ha kvar det döda fostret? 
    Jag har aldrig lyckats vid medicinsk abort, det blir alltid skrapning efteråt.
     Vi ska nu påbörja utredning i november. Vad gör man då egentligen?
    Om svaret på prover och sånt, dvs att dom hittar något fel vad gör man då? 
    Och om man inte hittar något fel vad gör man då?
    Jag är helt ny på det här och vill egentligen inte läsa alltför mycket på internet, jag blir lätt knasig då!!

Jag skulle dock vilja höra era historier och förhoppningsvis få lite tips på frågor etc. man kan ställa till sin läkare.

Kan du, så hjälp mig snälla!

Oroliga jag! 

• Svar på tråden upprepade missfall. Hur ska man gå tillväga?
  • che71
    303 skrev 2012-10-21 16:38:27 följande:
    Hej allihopa! Jag hoppar in här jag med. Först av allt vill jag säga att jag verkligen beklagar era missfall och jag hoppas att du, che71, får behålla pyret i magen den här gången. Har du ringt gyn? Får du komma på vul? Usch, du borde inte behöva gå igenom det här fler gånger :( Jag har haft 3 missfall i år (v. 6, v. 5, v. 10) och jag har fått remiss till provtagningen, men jag ska dit först när gravhormonerna har gått ur kroppen efter senaste missfallet. Jag är så nervös över att jag inte kommer få tillräckligt med hjälp, att dom kommer säga att det bara är att försöka igen...
    Nej jag har inte ringt. Det är ju "bara" 2 trosskydd (ej genomblödda heller) sen igår kväll.
    Nu är det ingenting alls igen. Det är skumt.
    Hoppas det bara är känsliga slemhinnor eller vad det nu kan vara, Fragmin gör väl så att det lättare blöder.
    Har inte ont o vet att de inte bryr sig på KK förrän det forsar ut, o då säger de bara ta 2 Panodil.
  • che71
    EMAS skrev 2012-10-21 16:40:42 följande:
    che71, jag håller alla tummar för dig!
    Tack snälla!!
  • 303
    che71 skrev 2012-10-21 19:37:11 följande:
    Nej jag har inte ringt. Det är ju "bara" 2 trosskydd (ej genomblödda heller) sen igår kväll. Nu är det ingenting alls igen. Det är skumt. Hoppas det bara är känsliga slemhinnor eller vad det nu kan vara, Fragmin gör väl så att det lättare blöder. Har inte ont o vet att de inte bryr sig på KK förrän det forsar ut, o då säger de bara ta 2 Panodil.

Hur går det?
  • che71
    303 skrev 2012-10-22 19:54:49 följande:

Hur går det?
    Det blöder mer sen i em, o rejäl mensvärk också.Gråter
    Fick tid för VUL imorgon em.
  • 303
    che71 skrev 2012-10-22 21:52:43 följande:
    Det blöder mer sen i em, o rejäl mensvärk också. Fick tid för VUL imorgon em.

Fy, jag vet inte vad jag ska säga... Så orättvist att vissa av oss måste gå igenom det här :( Hoppas du blir väl omhändertagen när du kommer dit. Fick du bara fragmin eller tog du progesteron m.m. samtidigt?
  • che71
    303 skrev 2012-10-23 06:07:53 följande:

Fy, jag vet inte vad jag ska säga... Så orättvist att vissa av oss måste gå igenom det här :( Hoppas du blir väl omhändertagen när du kommer dit. Fick du bara fragmin eller tog du progesteron m.m. samtidigt?
    Bara Fragmin, läkaren tror inte på progesteron sa hon bara så det ville hon inte skriva ut.
    Men jag är glad att jag åtminstone fick Fragmin.
    I somras provade jag på eget bevåg 1/4 tal barnalbyl(det blir som trombyl) o det blev ju ändå missfall.
    Har blött en hel del inatt o haft ont som mensvärk, så som jag hade när jag var yngre, jättejobbigt.
    vågar ju inte ta mer än Alvedon heller, mirakel kan ske...kanske en tvilling som blivit missfall, det hände min väninna....hoppas att det är en liten kvar...
  • che71

Missfall Gråter
    Var på VUL o där syntes inget men han sa att det är tidigt o att jag fick ta ett blodprov hcg så att de ser att
    grav. hormonet gått ner så inget växer i äggledare ifall det är för tidigt att se.
    Men med tanke på hur mycket jag har blött sen igår o mensvärken så borde det vara missfall.
    Han sa att APC resistens o sämre ägg pga ålder är ingen bra kombination, men att vi skulle fortsätta försöka om vi orkar.
    Är så ledsen o tom.
    4 missfall på 2 år, hur mycket otur kan man ha, hur många besvikelser orkar man?

• Goa frun

Innan jag fick börja med Fragmin vill läkarna se att fostret låg i livmodern och att man kunde se hjärtslag. Kanske nåt att tänka på nästa gång! Ledsen för din skull

• EMAS

Fy fan, jag är ledsen för din skull! Finns inte mycket mer att säga, känner jag, jag har ju också haft fyra (på ett år) och just nu tar jag igen mig lite. Men jag kommer säkert att orka mer. Och det gör du säkert också!!

• 303

Näe vad tråkigt!
    Varför är ju den stora frågan! Varför ska vissa av oss behöva kämpa så f*rbannat medan andra får hundra barn utan minsta lilla problem. 
    Jag hoppas du får gå igenom en hel graviditet som resulterar i ett friskt pyre. Och då tänker du tillbaka till den här tiden och tycker att det var värt ALLT! 

Själv har jag bestämt mig för att vänta in mensen och därefter ta tag i det här ordentligt. Redan nu har jag börjat träna igen, äter D-vitamin, E-vitamin (ska vara bra för celldelningen) och olika B-vitaminer (upprepade missfall kan tydligen bero på B-vitaminbrist, varför har ingen på gyn talat om det? Ska man behöva läsa sig fram till allt själv?) och nästa vecka ska jag på akupunktur för första gången, det känns jättenervöst, jag har aldrig varit på massage eller ens en ansiktsbehandling innan... 
    Och just det, jag har köpt hem några av Andrew Johnsons appar, bl.a. en som heter "Stress Free" hihi, så nu jäklar ska jag bli aaaaavslappnad.  

• che71

Är detta sant?
    risken för missfall efter redan 3 missfall (alltså på den 4:e grav) är 45%
    o efter 5 missfall är det 75% risk !!!!!
    usch va trista siffror
    googlade o hittade en läkare från CURA som svarade på frågor om missfall
    Lägg till min ålder o chansen är väl ännu lägre!!??!Obestämd

• 303
    che71 skrev 2012-10-24 15:04:23 följande:
    Är detta sant? risken för missfall efter redan 3 missfall (alltså på den 4:e grav) är 45% o efter 5 missfall är det 75% risk !!!!! usch va trista siffror googlade o hittade en läkare från CURA som svarade på frågor om missfall Lägg till min ålder o chansen är väl ännu lägre!!??!

Det där har jag också läst (och deppat ihop över), men sen tänkte jag att om man får hjälp med progesteron/fragmin/trombyl etc, då borde ju risken minska att det blir missfall igen. För de där siffrorna måste väl vara räknade på obehandlade kvinnor? Det är vad jag tror iaf, men jag är ju ingen expert direkt så... ;)
  • che71
    303 skrev 2012-10-24 15:13:04 följande:

Det där har jag också läst (och deppat ihop över), men sen tänkte jag att om man får hjälp med progesteron/fragmin/trombyl etc, då borde ju risken minska att det blir missfall igen. För de där siffrorna måste väl vara räknade på obehandlade kvinnor? Det är vad jag tror iaf, men jag är ju ingen expert direkt så... ;)
    Hoppas det!!
    Fy va trist detta är...missfall efter missfall...o ingen vet ju varför heller...
  • 303

Nej, jag är så jävla trött på missfall! Efter första och andra var jag bara så jävla ledsen, men nu efter tredje så är jag både ledsen och så jävla ARG! Dumma kropp som inte håller nåt kvar, dumma embryo som inte sitter fast, dumma kille som inte behöver ha stenkoll på äl, bim och tester hit o dit, gravsymptom och symptom på missfall. Känns som man går igenom allt själv. Och dumma gyn som inte kan ta in en på vul för att se så allt har kommit ut.
    Arg arg arg!!! :(

Svar på tråden upprepade missfall. Hur ska man gå tillväga?