• petsod

Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?

Har en dotter på 7 år som går i ettan. Vid inskolningen berättade läraren att hon skulle kontakta oss föräldrar innan om det var så att hon ansåg att våra barn behövde extra stöd.
    Igår kom samtalet!! Fröken har inte observerat att vår dotter har direkt problem med något speciellt men att hon inte hinner med uppgifterna alla gånger. Hon är ibland ensam men en klass på ca 30 elever och hinner inte alltid hjälpa alla.
    Vi anser att vår dotter är normalbegåvad och hon förstår mycket väl vad läxorna går ut på hemma men det är som att det låser sig i skolmiljön.
    Vet innerst inne att det är kanon att skolan har resurser och att de har uppmärksammat vår dotter men känner samtidigt oro för att hon har det tufft i skolan och inte hänger med.
    Har mailat till läraren nu på morgonen och frågat om hon inte kan skicka med dottern uppgifter hon inte hinner med så kan vi jobba med dem hemma.

Hur ska jag känna/tänka kring detta.

• Svar på tråden Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?
  • petsod
    mollusqa skrev 2012-09-21 14:22:32 följande:
    Jag tycker nästan det låter som om du skäms lite för att din dotter skulle behöva extra hjälp - är det så?

I sönernas klasser har det varit många - runt hälften - som fått gå till specialläraren under perioder. Inte för att alla har så svårt för sig, men för att de kan behöva lite extra stöd från tid till annan. Om nu din dotter har höga krav på sig själv, tror jag det är jättebra för henne att få sitta i lugn och ro med en lärare som har tid med henne.

Antingen behöver hon bara stöd nu inledningsvis - och då är det väl jättebra att hon får en chans att hänga med från början.

Eller så har hon behov av lite extra stöd och stöttning i ett längre perspektiv - och då är det ju ännu bättre att hon får det! Ju förr dess bättre, dessutom!

Jag ser det som en win/win situation för din dotter, och kan absolut inte förstå din oro. Låt personalen få jobba med din dotter i lugn och ro ett tag innan du blir orolig. Och låt framför allt inte din oro märkas för dottern, det kan bara göra saken värre för henne - flickor med höga krav på sig själva har det väldigt jobbigt idag.
    Skäms gör jag absolut inte men det så klart att man undrar varför hon blir såhär i skolmiljö, vad som fattas henne och hur man kan hjälpa henne.
    Som jag har skrivit genomgående i tråden så att jag tacksam att skolan har uppmärksammat henne och att stödet finns.
    Tror inte att jag är ensam om att bli orolig att ens barn tas ifrån klassen och tilldelas specialhjälp?? Skönt för dig att vara mer hårdhudad som förälder.
    Jag vet att dagens tjejer även i ung ålder har höga krav på sig själva så därför är jag extra noga med att påpeka att hon duger som hon är osv.
  • Lavish

Det är väl fantastiskt att din dotter ska få hjälp av en speciallärare? Varför i hela friden inte utnyttja en så bra möjlighet när chansen ges? Varför ta möjligheten från din dotter? Ni kan ju jobba extra hemma också med uppgifterna.

• Hannah76
    petsod skrev 2012-09-21 14:43:03 följande:
    Skäms gör jag absolut inte men det så klart att man undrar varför hon blir såhär i skolmiljö, vad som fattas henne och hur man kan hjälpa henne.
    Som jag har skrivit genomgående i tråden så att jag tacksam att skolan har uppmärksammat henne och att stödet finns.
    Tror inte att jag är ensam om att bli orolig att ens barn tas ifrån klassen och tilldelas specialhjälp?? Skönt för dig att vara mer hårdhudad som förälder.
    Jag vet att dagens tjejer även i ung ålder har höga krav på sig själva så därför är jag extra noga med att påpeka att hon duger som hon är osv.

Men varför vill då hellre att ni tar hand om detta hemma? Är det inte bättre att en speciallärare gör detta än ni? om hon har något hinder av nåt slag så är det väl bra ju tidigare hon får hjälp och stöd? Kanske behöver hon bara komma till en lugnare miljö?
  • Vinterankan

När jag gick i skolan så gick säkert en tredjedel av klassen på specialindervisning i något ämne. Och det var verkligen inte en klass med sämre elever utan en helt vanlig klass i med helt vanliga medelklassföräldrar där de flesta var akademiker. Kommer ihåg framförallt en kille som fick gå på specialundervisning i nästan alla ämnen och som hade det jättesvårt i skolan. Efter ett tag kom han ifatt, gick ut gymnasiet med bra betyg, gick en bra utbildning på universitetet och har nu ett riktigt bra jobb. Tycker det är toppen att vår skola skickade alla som hade minsta lilla problem till specialundervisning så att de fick hjälp i tid och inte fått hela framtiden förstörd bara för att de är lite senare precis i början. Det var inte heller någon "utpekning" utan fullständigt normalt att man fick gå iväg. Specialläraren var jättepoppis och jag som inte fick någon specialundervisning var riktigt avundsjuk på alla som fick det.

• Mumu

Äh, ge TS lite slack nu. Hon är nybörjare (hennes eget ord) och det är första gången hennes barn är i skolan. Klart man som förälder VILL att det ska gå bra för barnet, helt på egen hand och utan specialhjälp. Och det är toppen att föräldrar är villiga att jobba hemma med barnen, i alla fall till viss del.

Men det viktiga är att man inser kärnpunkterna här: Att jobba ikapp hemma löser inte grundproblemet. Grundproblemet finns i skolan och ska också lösas där, så förutsättningarna finns för flickan att lära sig det hon ska i skolan.

Mina råd är att avvakta, ha lite tålamod och låta skolpersonalen jobba med flickan (även hos speclärare) ett tag och sen ha en uppföljning, så har alla säkert en klarare bild av vad tjejen behöver.

• såärdet

ta det från en lärare: det är BRA att skolan erbjuder denna hjälp. Bättre hon får det nu än sitter i högstadiet sen och inte klarar av den nivån. Sen ska ni givetvis prata ofta med skolan, fråga vad de gör för att stötta osv. Skolan skriver en individuell utvecklingsplan för varje barn och där ska det stå om ditt barn får stöd på något sätt. När ni träffar läraren ska den kunna redogöra för hur det går framåt osv. Var inte rädda för att fråga

• petsod
    Lavish skrev 2012-09-21 19:47:41 följande:
    Det är väl fantastiskt att din dotter ska få hjälp av en speciallärare? Varför i hela friden inte utnyttja en så bra möjlighet när chansen ges? Varför ta möjligheten från din dotter? Ni kan ju jobba extra hemma också med uppgifterna.

Vart har jag skrivit att jag inte vill eller tillåter detta???? Undrar bara hur man ska reagera, om man ska bli orolig eller om det är vanligt osv. Om jag inte ville mitt barns bästa hade jag väl inte startat denna tråd???
  • Dr Mupp

Vår dotter hade specialundervisning i svenska förra terminen, det var verkligen superbra och givande för henne. Från att ha legat med stor riks att inte klara målen i svenska så ligger hon nu i topskiktet. Jag bad dem fortsätta med specialundervisningen även den här terminen, det är bara bra med extra stöd.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cruz

Min systerson fick extrahjälp av specialpedagog under första skolåret. Hon kartlade hans svårigheter och han hade ett litet, litet inlärningsproblem, vilket gjorde att han tog längre tid på sig framförallt med läsning. Hans föräldrar fick också veta vad de skulle hjälpa honom att träna på hemma. Systersonen behövde bara extrahjälpen det första året, sedan kunde den tas bort. I tvåan var han redan ikapp allla de andra . Det kommer antagligen att gå strålande för din dotter. Hon har en mamma som är engagerad och en skola som också verkar bry sig om sina elever .

• Hannah76
    petsod skrev 2012-09-24 07:46:52 följande:

Vart har jag skrivit att jag inte vill eller tillåter detta???? Undrar bara hur man ska reagera, om man ska bli orolig eller om det är vanligt osv. Om jag inte ville mitt barns bästa hade jag väl inte startat denna tråd???

Jag reagerade på att det låter som om ni hellre fixar detta hemma, att ni inte vill att hon går dit? Och det kan jag inte förstå.
  • petsod
    Hannah76 skrev 2012-09-27 20:28:58 följande:

Jag reagerade på att det låter som om ni hellre fixar detta hemma, att ni inte vill att hon går dit? Och det kan jag inte förstå.

Det är jättebra att de fixar det i skolan, det är ju där hon ska hinna med allt, var där även igår. Vill mer bara att skolan ska veta att vi är positivt inställda till det hemma och beredda på att göra vad vi kan på hemmaplan.
Svar på tråden Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?