• Mellanmjölkens land

Dags att ta tag i potträningen?

- Dottern vet precis vad både potta och toa är till för och hon har kissat/bajsat på toan de senaste 10 mån

- Hon har inte så mycket till språk och kan/vill inte säga till när hon behöver gå. Blir det tillräckligt akut skriker hon ibland men inte alltid

- Vill hon kan hon hålla sig tills hon tas till toan om man går någorlunda regelbundet

- Minst ett par dagar i veckan klarar hon minst 1/2 dag med samma blöja, även på dagis

- Hon håller på att lära sig dra ner byxorna men kan inte riktigt än

- Både vi och dagis misstänker att hon börjar bli lat och står ut med en fuktig blöja för att slippa avbryta leken

Skulle ni med de här förutsättningarna byta från vanliga blöjor till någon typ av trainingpants? Jag tänker då främst på dagis. Hemma kan vi stå ut med olyckor och låta henne springa utan byxor men det funkar inte riktigt på dagis.

• Svar på tråden Dags att ta tag i potträningen?
  • Mama Mia

Vad tycker dagis om det? Verkar ju som om olika förskolor har lite olika inställning. Men det låter ju onekligen som om hon är redo för lite mer träning.

Vi använde aldrig några trainingpants på vår tjej. Istället fick hon vara blöjlös hemma och ha blöja när hon var nånannanstans. När det funkade bra utökade vi ett steg i taget med när vi struntade i blöjan. Det gick hyfsat fort och få olyckor.

• Mellanmjölkens land

Dottern verkar inte ha nått emot olyckor Eftersom hon inte kan/vill säga till vare sig när hon behöver gå eller när det skett olyckor tänkte vi att trainingpants ger henne en chans att känna att det är obehagligt utan att allting blir blött.

Vissa dagar klarar hon som sagt långa perioder utan att kissa i blöjan men andra dagar går hon och småskvätter.

• miljarden

Testa trainingpants tycker jag, speciellt om dagis är med på det, och träna in ett tecken för toa och se om hon blir mer benägen att säga till då.

• Echo

Testa trainingpants. Amazon har en del som är mycket billigare än imse vimse och som verkar helt okej. Hade tänkt köpa därifrån, men helt plötsligt är sonen i princip 100% torr så det verkar inte behövas (vi har ett par imse vimse).

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • froggan

Hon verkar ju inte direkt intresserad av att gå på pottan och då är hon kanske heller inte redo. 
    Vi lät vår dotter gå utan blöja på eftermiddagar i ca 2-3 veckor innan vi lät henne gå utan till dagis för första gången. Det har gått bra sedan dess. Hon är visserligen 2½ år.
    Hur gammalt är ditt barn?

• Mellanmjölkens land

Vi har en potta ståendes framme och när hon är kissnödig leker hon väldigt mycket med den. Sätter dockan på pottan etc. Det är inte en gång hon har kissat medan hon sitter på huk bredvid pottan

Dagis rutinpottar redan barnen i samband med blöjbyten och det var de som kommenterade på att hon börjar bli lite lat. Vi tänkte ta tag i potträningen på allvar i jul när hon ska vara ledig i drygt 3v. Då kommer hon vara 1 år 8 mån.

Jag ska försöka hitta tecknet för potta/toa. Vi har kört lite lätt med tecknet för kissa men får försöka köra lite hårdare med det

• kohler12
    Mellanmjölkens land skrev 2012-09-23 08:15:20 följande:
    Vi har en potta ståendes framme och när hon är kissnödig leker hon väldigt mycket med den. Sätter dockan på pottan etc. Det är inte en gång hon har kissat medan hon sitter på huk bredvid pottan

Dagis rutinpottar redan barnen i samband med blöjbyten och det var de som kommenterade på att hon börjar bli lite lat. Vi tänkte ta tag i potträningen på allvar i jul när hon ska vara ledig i drygt 3v. Då kommer hon vara 1 år 8 mån.

Jag ska försöka hitta tecknet för potta/toa. Vi har kört lite lätt med tecknet för kissa men får försöka köra lite hårdare med det
    om hon är 1 år o 5månader då är hon väl inte lat heller stackars flicka
  • Mellanmjölkens land

Där fick jag för att jag skrev att hon inte brydde sig om det skedde olyckor. Cool Idag har jag frågat om hon ville ha trosor eller blöja. Hon valde då trosorna. Samtidigt visade jag tecknet för kissa och sa att hon skulle göra det om hon behövde. Jätteduktig har hon varit. En olycka har det blivit men då stod hon kvar och pekade på den istället för att bara gå vidare som vanligt.

Är det nån skillnad på om man är 1,5 år eller 3,5 om man känner att man är påväg att kissa men väljer att inte bry sig utan låter det komma i blöjan? Eftersom hon kan hålla sig vet vi ju att hon förstår vad som händer.

• miljarden

Skillnaden är att folk tror att barn inte är redo biologiskt att vara utan blöja förrän de närmar sig tre år. De är de ju, om de känner till alternativet. Sedan kan det ju ändå vara så att man får vara bered på lite olyckor då och då när de är små, men även större barn kissar ju på sig ibland och jag tycker personligen att det är att föredra framför att hålla på med blöjor hela dagarna.

• Echo
    Mellanmjölkens land skrev 2012-09-23 11:03:25 följande:
    Är det nån skillnad på om man är 1,5 år eller 3,5 om man känner att man är påväg att kissa men väljer att inte bry sig utan låter det komma i blöjan? Eftersom hon kan hålla sig vet vi ju att hon förstår vad som händer.
    Ja, för det är enklare att prata med en 3,5 åring. Jag hade tyckt att det var jättejobbigt med potträning då sonen var 1,5 av just den anledningen. Vi har visserligen haft pottan framme länge, men aktiv potträning satte vi igång först nu efter semestern. Det tog ett par veckor, men nu har han bara blöja när han sover (och den är oftast torr när han går på toa efter att ha sovit). Vi väntade någon vecka med att låta honom gå till förskolan utan blöja och vi har fått hem kissiga kläder två gånger, ingen gång under de senaste två veckorna. Men vi har pratat mycket kring det där med potta och blöjor- nu är han ju så stor så att man kan ha ett vettigt samtal.

Jag tror faktiskt inte alls att det hade gått så smidigt för ett år sedan. (Han fyller tre om ett par månader) 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • froggan

Jag måste korrigera mitt inlägg lite.
    Jag skulle säga att det låter som att hon inte riktigt är redo att vara blöjfri, däremot så är hon säkert stor nog att potträna. Men hon är ju fortfarande rätt liten så ni kan ju öva i lugn och ro till nästa sommar och satsa på att hon ska vara helt blöjfri då istället.  

• Fru Lillstrumpa

Vi kanske fegade lite innan vi tog bort blöjan för vi började med pottan när dottern var runt 18 månader, kanske lite tidigare. Då fick hon gå på morgonen, på kvällen och så klart när hon själv ville under dagen. När hon var runt 2 år tog vi bort blöjan helt när vi var hemma, men fortsatte ha blöja när vi åkte iväg samt på förskolan. När hon var ca 2 år och 3 månader tog vi bort den på kortare turer hemifrån samt när vi var ute och lekte. När dottern var knappt 2 ½ år vägrade hon en morgon ta på blöjan när vi skulle iväg till förskolan. Lika så vägrade hon en kväll ta på sig blöja för natten ett par veckor senare. Det hela har gått väldigt smidigt och hela tiden varit på hennes villkor, vi har valt att vänta in henne och velat att hon själv skulle ta steget, vilket hon också gjort.

Någon olycka händer fortfarande då och då (kanske 2-3 ggr/månad), oftast när de är ute och leker på förskolan. Dottern är nu 2 år och 9 månader. Jag tycker det hela har gått fantastiskt smidigt och det märks att hon själv är stolt över att slippa blöjan och att hon själv fick bestämma när hon var mogen.

Så mitt råd är att involvera dottern i "beslutet" att sluta med blöja, jag tror att de ofta vet själva när de är redo!     

• miljarden

Fast hela resonemanget kring att vara "redo" att sluta med blöja bygger på ett tankesätt man kanske inte delar om man är en förälder som sätter sitt barn tidigt på toa/potta. Jag tror inte att det överhuvudtaget finns ett redo/inte redo, om man inte har skapat det själv genom att ta bort valmöjligheten. Klart att barnet är redo att vara utan blöja. Frågan är snarare när omgivningen är redo! Klart att ett litet barn behöver med stöttning för att det ska funka, och visst kan det komma att ske olyckor då och då, men det behöver inte innebära att barnet inte är redo. Barn har ju inget medfött behov av att ha blöja.

• Mellanmjölkens land

Jag vill att hon ska vara redo så till vida att hon klarar av att berätta när hon behöver kissa innan vi tar bort blöjan helt. Det kan vara med ord, ett speciellt skrik eller tecken. Så länge det inte bara är rutinpottning som gäller är jag nöjd och anser henne redo.

På så sätt tycker jag inte att hon är redo. Inte om det ska funka även på dagis. Däremot kan det ju vara bra att börja träna på att säga till

• miljarden
    Mellanmjölkens land skrev 2012-09-24 16:50:09 följande:
    Jag vill att hon ska vara redo så till vida att hon klarar av att berätta när hon behöver kissa innan vi tar bort blöjan helt. Det kan vara med ord, ett speciellt skrik eller tecken. Så länge det inte bara är rutinpottning som gäller är jag nöjd och anser henne redo.

På så sätt tycker jag inte att hon är redo. Inte om det ska funka även på dagis. Däremot kan det ju vara bra att börja träna på att säga till
    Ja, då låter det ju som att det är det du ska träna. Öva in ett tecken. Det behöver ju inte ens vara ett vedertaget sådant, utan nåt som funkar för er bara.

Hur man tränar dem att ta ansvar för att säga till är däremot lite svårare tycker jag. Det är nog väldigt olika för olika personer vad som funkar. Försiktiga mutor har nog funkat ganska bra för oss.
  • Mellanmjölkens land

Antagligen kommer vi köra på en kombination. På förmiddagen, när hon är pigg, kommer vi erbjuda henne trosor om vi är hemma. På eftermiddagen (och såsmåningom på dagis) blir det trainingpants.

• johanna 77

Jag skulle köra blöjfritt hemma och blöja dagis. och sedan köra blöjfritt helt vid jul då ni kanske är hemma 2v i sträck. och få mer kontinutet i övandet. och ha potta med över allt..... i bilen, vagnen osv

Svar på tråden Dags att ta tag i potträningen?