• Tant Herta

Varför fostrar man inte sin häst?

Mina hästar skulle aldrig gå på en människa och de flyttar på sig om man petar på dom, jag har lärt dom att flytta undan från tryck i stället för tvärt om som är deras instinkt och som är det vanligaste beteendet när man träffar många hästar!

Varför lär ni inte era hästar att flytta på sig när man petar på dom eller trycker lite på dom och varför lär ni inte era hästar att gå förbi människor i stället för på och varför i  hela friden leder ni hästen med en handen under hakan på hästen när allt blir sååå mycket lättare om man!

- Lär hästen att flytta sig undan för ett lätt tryck

-Lär hästen att aldrig gå på en människa

-Lär hästen att gå fot så att man slipper risken att få hästen på sig när man försöker hålla fast huvudet på hästen!

Varför gör ni det inte lättare? Varför gör så många det så svårt?

Bara nyfiken, ni gör vad ni vill med era hästar, bara nyfiken! :) 

• Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?
  • isolande
    Marina80 skrev 2012-11-05 23:39:19 följande:
    Alla gånger hellre en häst som bara gått på lösdrift med andra hästar och lärt sig hästspråk än en trädgårdsuppfödning som har noll koll på hästspråket och som är sönderhanterad av sin ägare.

För någon som inte kan hästar så är säkert en häst flockuppfödd från Island jobbig att hantera. Men den hästen är faktiskt redan uppfostrad av sina hästkompisar och det enda man behöver höra själv är att fortsätta uppfostran.

De jobbiga hästarna är dom som är totalt signalokänsliga för att deras ägare har hanterat sönder dom som föl och unghästar. Hästar som tror dom är knähundar är inte bara jobbiga dom är farliga.
    Hanterar man sina fölungar på "hästspråk" och låter dom gå på lösdrift och i flock får man de bästa hästarna. Med det vill jag understryka att man bör hantera sin häst tidigt, på rätt sätt.
  • Marina80
    isolande skrev 2012-11-06 09:20:26 följande:
    Hanterar man sina fölungar på "hästspråk" och låter dom gå på lösdrift och i flock får man de bästa hästarna. Med det vill jag understryka att man bör hantera sin häst tidigt, på rätt sätt.

Fast hur många kan det? Vet man inte vad man sysslar med är det bättre att låta bli. En fölunge är kanske söt men den skall inte daltas och gullad med. De farligaste hästarna har genom åren varit de som någon har gullat sönder. De som kommer ohanterade från Island är bara skygga. Däremot har redan andra hästar uppfostrat dom. Det är bara att fortsätta bygga vidare på det. Är man kunnig i hur hästar pratar med varandra så kommer man inte bli översprungen och man behöver inte hålla på ok fjanta runt i någon paddock för att lära hästen flytta sig för tryck.
  • isolande
    Marina80 skrev 2012-11-06 11:06:08 följande:

Fast hur många kan det? Vet man inte vad man sysslar med är det bättre att låta bli. En fölunge är kanske söt men den skall inte daltas och gullad med. De farligaste hästarna har genom åren varit de som någon har gullat sönder. De som kommer ohanterade från Island är bara skygga. Däremot har redan andra hästar uppfostrat dom. Det är bara att fortsätta bygga vidare på det. Är man kunnig i hur hästar pratar med varandra så kommer man inte bli översprungen och man behöver inte hålla på ok fjanta runt i någon paddock för att lära hästen flytta sig för tryck.
    För få kan det, ja, men jag propagerar för utbildning av folk istället för att bara strunta i att lära sig och ta smällen senare. Jag har svårt att se att en klåpare som hanterar fölungar fel lättare skulle reda ut en ohanterad treåring....
  • Marina80
    isolande skrev 2012-11-06 11:24:08 följande:
    För få kan det, ja, men jag propagerar för utbildning av folk istället för att bara strunta i att lära sig och ta smällen senare. Jag har svårt att se att en klåpare som hanterar fölungar fel lättare skulle reda ut en ohanterad treåring....

Men folk som inte vet hur de skall hantera hästar skall inte hantera en treåring heller. De skall ha en äldre läromästare som de förhoppningsvis inte förstör för mycket. Kan man inte hästhantering så får man se till att omge sig med folk som kan det. Men idag tror folk dom kan allt bara för att man kan få hästen att gå på tygel. Men det var inte det tråden handlade om från början. De är inte de hästar som är uppfödda i flock men ohanterade som är förstörda eller ouppfostrade (de brukar gå väldigt fort att få ordning på). De är de hästar som är sönderhanterade till den grad att de tror de är knähundar. Det är de hästar som springer över en och som inte flyttar sig för tryck.
  • Madam X
    Marina80 skrev 2012-11-06 12:01:15 följande:

Men folk som inte vet hur de skall hantera hästar skall inte hantera en treåring heller. De skall ha en äldre läromästare som de förhoppningsvis inte förstör för mycket. Kan man inte hästhantering så får man se till att omge sig med folk som kan det. Men idag tror folk dom kan allt bara för att man kan få hästen att gå på tygel. Men det var inte det tråden handlade om från början. De är inte de hästar som är uppfödda i flock men ohanterade som är förstörda eller ouppfostrade (de brukar gå väldigt fort att få ordning på). De är de hästar som är sönderhanterade till den grad att de tror de är knähundar. Det är de hästar som springer över en och som inte flyttar sig för tryck.

De som sitter i knä är inte sönderhanterade. De är ouppfostrade/FELhanterade. Hästar är som ungar, de lär sig skillnaden med vilka man måste lyda och inte.

Störst felet som jag ser det är brist på insikt/självkriktik/kunnighetsnivå hos människan.

Å andra sidan tycker jag att det är lite typiskt att vissa hästmänniskor är så socialt inkompetenta att de inte kan umgås med folk...    
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • reflections
    Marina80 skrev 2012-11-06 11:06:08 följande:

håller med till 100%. vet en häst som var livsfarlig, den hade aldrig fått lära sig en enda gräns vare sig från människa ELLER andra hästar. tycker hästar ska få möjlighet att gå i flock någon period i sitt liv för att lära sig vara "sociala".  den hästen jag nämnde skulle behövts tas ner på jorden rejält av några äldre valacker.
  • Marina80
    Madam X skrev 2012-11-09 20:45:25 följande:
    De som sitter i knä är inte sönderhanterade. De är ouppfostrade/FELhanterade. Hästar är som ungar, de lär sig skillnaden med vilka man måste lyda och inte. Störst felet som jag ser det är brist på insikt/självkriktik/kunnighetsnivå hos människan. Å andra sidan tycker jag att det är lite typiskt att vissa hästmänniskor är så socialt inkompetenta att de inte kan umgås med folk...    
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Jo de är sönderhanterade. De har tappat den naturliga skyggheten som en häst har. Det är de hästar som blir farliga och jobbiga att hantera. Inte de som är skygga. Dom kan möjligtvis vara svårare att hämta i hagen men en sådan häst kommer inte springa över dig. Det vågar den inte.
  • Busen77
    Majuni skrev 2012-09-23 20:00:32 följande:
    hästar är väl också egna individer?

Hästar är lite för stora för att få göra som de vill. Man måste fostra sin häst annars blir det farligt. Jag har haft ca 15 olika stora hästar, alla olika individer med olika personlighet men ingen som skulle gå på mig!
  • Madam X
    Marina80 skrev 2012-11-09 21:40:27 följande:

Jo de är sönderhanterade. De har tappat den naturliga skyggheten som en häst har. Det är de hästar som blir farliga och jobbiga att hantera. Inte de som är skygga. Dom kan möjligtvis vara svårare att hämta i hagen men en sådan häst kommer inte springa över dig. Det vågar den inte.

islandshästar har ett annat lynne än mer domesticerade hästar. Just för att de lever längre bort från människor.
  • Marina80
    Madam X skrev 2012-11-09 22:29:49 följande:
    islandshästar har ett annat lynne än mer domesticerade hästar. Just för att de lever längre bort från människor.

Ja islandshästar som fått växa upp som en riktig islandshäst har det. Inte trädgårdsuppfödningar. Alla hästar som har vuxit upp under sådana omständigheter är sådana. Många upplever dom som skygga men de är bara signalkänsliga. Det behövs väldigt lite för att flytta en sådan häst. Man behöver tex inte stå och vifta med armarna som en väderkvarn. Många gånger räcker det bara att räta på sig.
  • anna1984

Trevlig tråd! Själv har jag alltid fått höra att jag är alldeles för hård mot den hästen jag har just nu men även mot hästar jag haft innan. I och med att jag har unghästar så gäller det ju att rannsaka sig själv och bestämma vad jag som ägare tycker är ok och inte ok att hästen gör! Har just nu ett halvblod/fullblod på 7 år, ca 175 och drygt 650 kg. Han är endast riden i ca 15 månader och tidigare gått på lösdrift. I och med sin storlek så är det jätteviktigt att han lyssnar i hanteringen.. Har varit mycket korrigering under resans gång (samt hjärnskakning och axel ur led) men har en häst som jag kan ta med precis överallt utan tvång genom ex kedja eller liknande! Han står mestadels lös på stallgången när jag fixar med saker runt om kring honom osv. Självklart myser jag med min häst men gulligullar inte tillräckligt enligt de andra i stallet.. Är rätt tröttsamt, jag älskar min häst men det är en häst jag har och inte en My little pony!

• Madam X
    anna1984 skrev 2012-11-16 22:11:44 följande:
    Trevlig tråd! Själv har jag alltid fått höra att jag är alldeles för hård mot den hästen jag har just nu men även mot hästar jag haft innan. I och med att jag har unghästar så gäller det ju att rannsaka sig själv och bestämma vad jag som ägare tycker är ok och inte ok att hästen gör! Har just nu ett halvblod/fullblod på 7 år, ca 175 och drygt 650 kg. Han är endast riden i ca 15 månader och tidigare gått på lösdrift. I och med sin storlek så är det jätteviktigt att han lyssnar i hanteringen.. Har varit mycket korrigering under resans gång (samt hjärnskakning och axel ur led) men har en häst som jag kan ta med precis överallt utan tvång genom ex kedja eller liknande! Han står mestadels lös på stallgången när jag fixar med saker runt om kring honom osv. Självklart myser jag med min häst men gulligullar inte tillräckligt enligt de andra i stallet.. Är rätt tröttsamt, jag älskar min häst men det är en häst jag har och inte en My little pony!
    Tuff och hård?
    Om man är lugn och konsekvent, brukar det kallas hårt av de som inte begriper bättre. Suck.
    Känner igen det där gulligull...    :-/ Det är inga bebisar, det är djur... HUR ska man gulligulla? och varför? För att andra ska bli nöjda? NEJ TACK
    Ena hästen fullkomligt HATAR att bli ryktad, gör bara det mest nödvändiga för att få på sadel o träns, numera är han pensionär men må tro jag har fått höra att jag borde ta bättre hand om min häst... Däremot blir han lyrisk när man pillar honom på mulen (sexuell signal, jag vet!) så det gör vi i stället för den där jäkla ryktborsten. 
    Den andre gillar att bli borstad, så han kommer typ aldrg att komma ut och bli riden, all tid kommer gå åt till rykt

Vi har en brud i stallet som har sin 6 åring, hon har väl åkt i backen typ 12 ggr helt i onödan (kan själv!, jamen vassego, här ska inte jag komma o leka besserwisser...)  Det enda hennes häst kan det är tigga :-/ 
    Många vill förändra världen - få är beredda att förändra sig själv.
  • Ronja 551

Har två väluppfostrade hästar. De är inga cirkusstjärnor men de kan uppföra sig! Håller avstånd, är uppmärksamma, respekterar mig till 99% (de är ändå djur) . De har inga olater, nyper inte, jag behöver aldrig bråka med dem.

Däremot med andra är det en helt annan sak de puffar o drar i markhanteringen, tågar iväg när andra leder dem o är inte alls så uppfostrade! Tips?!?!

• Madam X
    Ronja 551 skrev 2012-11-23 19:40:54 följande:
    Har två väluppfostrade hästar. De är inga cirkusstjärnor men de kan uppföra sig! Håller avstånd, är uppmärksamma, respekterar mig till 99% (de är ändå djur) . De har inga olater, nyper inte, jag behöver aldrig bråka med dem.

Däremot med andra är det en helt annan sak de puffar o drar i markhanteringen, tågar iväg när andra leder dem o är inte alls så uppfostrade! Tips?!?!

Låt ingen annan hantera dem? Det är helt klart att de INTE respekterar de andra som ledare. De borde lära sig (människorna), alla kan tyvärr inte, de har inte förmågan!

Min gamling är idag 21, när han var typ 7-9 år och alltså väluppfostrad (haft honom sen har var 2, mkt väl grundfostrad när han kom) så kom hon som idag har 6åringen till stallet som ny hästägare.

(Våra hästar går in lösa i flock (3-5 hästar oftast homogen flock) Altså de GÅR in, men inte när den här tjejen släpper dem, då är det 50% av gångerna nåt tok som sker, har alltid gjort. Hon har alltså haft häst hela sin uppväxt men KAN ändå inte!   )

Återigen, gamlingen, som då var säg 9 år: VARENDA gång hon öppnade hagen för att släppa, slog han bakut mot henne, siktade, mot huvudet. Något han ALDRIG någonsin gjort innan eller mot någon annan, däremot i hagen, mot de lägre stående... Sa till henne att ta med en långpisk men NEJ DÅ. "man ska inte slå hästar...!" Nä, det är ju mkt bättre att bli sparkad i ansiktet... *suck!!!*

Som svar till TS, tror det är missriktad välvilja/okunskap. Folk förstår inte vilka hjältar våra ridskolehästar är...     

• Mallis92
    anna1984 skrev 2012-11-16 22:11:44 följande:
    TACK! Har också fått höra att jag är "för hård" mot mitt fullblod ibland. WTF?! Han är en stor HÄST, ingen bebis eller liten knähund. Någon måtta får det väl ändå lov att vara på fjantandet. Hur uppfostrar hästarna varandra? Jo med bett, sparkar och att ignorera varandra. Ska en liten fjantiga människa på 65 kilo smeka dem till lydnad då kanske?
    Larvigaste jag varit med om, det är inte som att hästen blir rädd för att jag snärtar till honom med handen om han inte flyttar på sig efter att jag försiktigt bett honom om det några gångr. Går en häst på en människa ska den minst ha en snärt med grimskaftet. Min pålle är ett ytterst lugnt och stabilt fullblod som lyssnar och är uppmärksam på människor och vad de vill, så länge ramarna uppehålls. Precis som människor testar de gränserna och måste sättas på plats, anpassat efter storlek och dumhet. Vad är det för konstigt med det? 
  • Madam X
    Mallis92 skrev 2012-11-23 20:04:02 följande:
    TACK! Har också fått höra att jag är "för hård" mot mitt fullblod ibland. WTF?! Han är en stor HÄST, ingen bebis eller liten knähund. Någon måtta får det väl ändå lov att vara på fjantandet. Hur uppfostrar hästarna varandra? Jo med bett, sparkar och att ignorera varandra. Ska en liten fjantiga människa på 65 kilo smeka dem till lydnad då kanske?
    Larvigaste jag varit med om, det är inte som att hästen blir rädd för att jag snärtar till honom med handen om han inte flyttar på sig efter att jag försiktigt bett honom om det några gångr. Går en häst på en människa ska den minst ha en snärt med grimskaftet. Min pålle är ett ytterst lugnt och stabilt fullblod som lyssnar och är uppmärksam på människor och vad de vill, så länge ramarna uppehålls. Precis som människor testar de gränserna och måste sättas på plats, anpassat efter storlek och dumhet. Vad är det för konstigt med det? 
    Ähuuummm, 68 kg

Håller med.

Vore intressant om någon "från den andra sidan" svarade på varför. Annars blir det bara en massa antaganden.

(Gissar fortf på okunskap)        
  • Ragnar

Jag har jobbat med hästar på Island sedan 1998 och enligt min erfarenhet är de hästar som är minst hanterade under uppväxtåren de lättaste att träna. Det kan vara en fördel att göra dem bandvana under första vintern och lära dem att lyfta hovarna (underlättar all hovvård under uppväxtåren). Men är det inte rätt gjort är det bättre ogjort. Som andra redan påpekat så går det att prata "hästspråk" med de som är uppväxta i flock och det är lättare att förutsäga hur de kommer att bete sig. Men även bland de flockuppfödda hästarna förekommer det individer som är svåra och jag har påträffat hästar som varit direkt farliga. De har i nästan alla fall varit släkt, samma mamma eller pappa. Och det har alltid slutat med att de har gått till slakt. Jag har i alla de fallen haft starka misstankar om att de har haft antingen psykiska eller fysiska fel och det ärvs ju ofta.
    Jag jobbade även under ett halvår med islandshästar i Sverige och det var ofta stor skillnad på de flockuppfödda och de som var hanterade under hela uppväxten.
    Det första jag lärt både mina och hästar jag haft på träning, är att stanna och stå still på kommando och att inte gå på eller över någon.

• vargaa

Jag tror att folk har olika uppfattning om hur en häst ska och kan bete sig. Det är jättevanligt att folk blir imponerade o nästan förvånade när de möter min häst lös i gången unfer borstning. Att han vet att han inte får kliva över grimskaftet jag lagt på golvet även när jag går ut ur stallet. Medan det för mig är lika självklart som att han ska följa med när jag leder honom. Man har olika bilder av hästar under hantering helt enkelt.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • rosakatt

Har bara läst TS. Jag står uppstallad på ridskola. Ridskolehästarna släpps lösa in o ut från stallet/hagen. Men ändå skulle de aldrig springa på en människa. Sen finns de fler privat hästar där. En liten del av de är väldigt snälla å lugna att ta in. Men resten... En av de galopperar vid sidan av en o tillåter man inte det så stegrar den. Inte alls kul! En annan är helt galen att ta in. Min egna när jag köpte honom sprang över mig x antal ggr. Jag fattar inte heller varför man inte lär de att det inte är okej. Numera med regler osv så mår min häst MYCKET bättre o skulle aldrig få för sig att sticka när man leder honom eller springa över en. Det är ju bara sjukt att låta sina hästar hålla på så, det är ju inte ens nöje att umgås med hästen ! Nej fy fan, min häst har haft ett tufft liv men att få bort att sluta springa över en eller att sticka när man leder honom, tog bara någon månad att få bort o då tränade jag honom inte mycket ens. Så det tar inte lång tid. Ska tillägga att han är 176 i manken o envis som en åsna, så de är dåliga ursäkter att säga att hästen är för envis som man ofta hör ;)

• hoppfull68

Det är väl för få som har ett genuint intresse för hästen och hur den fungerar. Vi har en unghäst som är bufflig och respektlös, på tok för mesig hantering och för mkt gullande...ngr springer nästan över en vid insläppen...Jag är stenhård mot mina två att de ska gå lite bakom mig och stanna när jag stannar. Båda kan gå lösa och står stilla i stallgången när jag tar av grimman trots att boxdörren är öppen och de vet att det vankas käk.

Det gäller att kunna läsa av sin häst, vilket jag upplever att få gör, de ser hästen som ett redskap ist. 

Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?