• Anonym (Mesig)

Skriven på bil som inte är min, olagligt?

Har blivit tillfrågad av en släkting om jag kan tänka mig att stå skriven på en bil personen tänker köpa.
    Problemet är att personen i fråga har kronofogden efter sig. Brukar alltid ställa upp för den här personen, låna ut pengar när det krisar sig osv, men tycker att det här känns fel och olustigt.
    Om det skulle komma fram att jag gjort detta för denna person kan jag då råka illa ut. Antar att dett måste vara olagligt på något vis att göra så här, men på vilket sätt?
    Jag behöver argument för att säga ifrån eftersom jag börjar känna mig rätt utnyttjad vid det här laget. Vi är ju släkt och jag känner att jag måste ställa upp samtidigt vill jag inte råka illa ut för att jag är snäll, skötsam och har ett arbete.

• Svar på tråden Skriven på bil som inte är min, olagligt?
  • Tom Araya
    Anonym (missis) skrev 2017-02-28 20:46:21 följande:
    Men hur ska man försäkra en lånad bil då??
    Anonym (missis) skrev 2017-02-28 20:47:11 följande:

Eller en uthyrd/leasad bil?
    Det kan man inte, utan det är ägaren som försäkrar bilen så får den som lånar eller hyr betala ägaren för det.
    Hur det fungerar med leasing-bil vet jag inte, men jag kan tänka mig att det ingår i det man betalar.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Man måste meddela försäkringsbolaget vem som är den huvudsakliga brukaren. Sannolikheten är stor att premien blir högre.
  • Nyfikna72

Vad menar du med lånad bil då? En bilmsom har normal försäkring kan man låna av en vän utan problem om det är enstaka tillfällen. Däremot kan en far råka ut för problem om denne står på en bil åt dottern som använder den själv och fadern aldrig använder den. Då är dottern brukaren och försäkringen kan bli ogiltig. Att skriva sig som brukare vet jag inte ens om det går, då kan man ju lika gärna stå på bilen själv och ta egen försäkring.
  • sextiotalist
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-28 21:07:53 följande:
    Man måste meddela försäkringsbolaget vem som är den huvudsakliga brukaren. Sannolikheten är stor att premien blir högre.
    Den frågan har jag aldrig fått.

• Anonym (missis)
    Nyfikna72 skrev 2017-03-03 10:39:55 följande:

Vad menar du med lånad bil då? En bilmsom har normal försäkring kan man låna av en vän utan problem om det är enstaka tillfällen. Däremot kan en far råka ut för problem om denne står på en bil åt dottern som använder den själv och fadern aldrig använder den. Då är dottern brukaren och försäkringen kan bli ogiltig. Att skriva sig som brukare vet jag inte ens om det går, då kan man ju lika gärna stå på bilen själv och ta egen försäkring.

Men det är ju inte alla som kan eller vill äga en bil och som istället har möjlighet att låna bil. Måste ju finnas ett sätt att lösa det med försäkring på nåt sätt. Allt annat vore ju knäppt.
  • sextiotalist
    Anonym (missis) skrev 2017-03-03 14:42:07 följande:
    Men det är ju inte alla som kan eller vill äga en bil och som istället har möjlighet att låna bil. Måste ju finnas ett sätt att lösa det med försäkring på nåt sätt. Allt annat vore ju knäppt.
    Det skulle även bli ett vansinnigt massa bilägarbyten. Min mammas bil t.ex. Tills dess hon sålde den så körde hon inte många mil de sista åren, det var jag, min sambo eller någon av mina syskon som körde den.

• Nyfikna72

Förvisso men så många som lånar bilar kan det inte handla om. Dessutom tror jag de flesta åker omkring med en försäkring ägaren har och inte är medvetna om de problem som kan uppstå om det händer nåt och fb börjar nysta i vem som brukar den.

• sextiotalist
    Nyfikna72 skrev 2017-03-03 15:03:07 följande:

Förvisso men så många som lånar bilar kan det inte handla om. Dessutom tror jag de flesta åker omkring med en försäkring ägaren har och inte är medvetna om de problem som kan uppstå om det händer nåt och fb börjar nysta i vem som brukar den.

I många hushåll finns det bara en bil, eftersom det bara går att ha en som är bilägare, försäkringstagare så är det nog väldigt många bilar som körs av flera brukare. Och jag upprepar, jag har aldrig fått frågan från försäkringsbolagen vem som kommer köra bilen. Jag kollade av med några kollegor också, om de fått frågan.
    Jag är rätt säker på att försäkringsbolagen vet om att en bil i ett hushåll har flera brukare.

Min syster fick inga problem när hon krockade med bilen, den stod på hennes man, men nyttjades av henne.
  • Nyfikna72

Ja i ett hushåll spelar det ingen roll, där går det bra av naturliga skäl. Diskussionen om ev brukare kommer ju upp om tex pappa står på en bil dottern i en helt annan stad brukar. Eller om man som ts frågar i början, man står på en bil åt en helt annan.

• Anonym (gör det inte)

Bara för att man har kf i hälarna betyder inte att man inte kan ha bil. Att de kommer och gör utmätning är ju pga att de inte betalar det som är sagt.

Vad får dig egentligen att tro att du ska få pengar varje gång det trillar in en räkning. Orkar du varje vecka gå in och se om man kört inne i stan och betala så du slipper få kf efter dig?

Låter som att om vederbörande vill ha bil får man se sig om att betala sina räkningar och sedan kunna skaffa en bil själv

• legomum
    Anonym (Mesig) skrev 2012-09-23 21:55:05 följande:

Har blivit tillfrågad av en släkting om jag kan tänka mig att stå skriven på en bil personen tänker köpa.
    Problemet är att personen i fråga har kronofogden efter sig. Brukar alltid ställa upp för den här personen, låna ut pengar när det krisar sig osv, men tycker att det här känns fel och olustigt.
    Om det skulle komma fram att jag gjort detta för denna person kan jag då råka illa ut. Antar att dett måste vara olagligt på något vis att göra så här, men på vilket sätt?
    Jag behöver argument för att säga ifrån eftersom jag börjar känna mig rätt utnyttjad vid det här laget. Vi är ju släkt och jag känner att jag måste ställa upp samtidigt vill jag inte råka illa ut för att jag är snäll, skötsam och har ett arbete.

Be någon med skinn på näsan hjälpa dig i samtalet med din släkting. Du ska inte ställa dig som ägare till dennes bil.

Vill man ha bil får man skaffa det sen.
  • trilskas

Vad jag vet så har min makes bil en försäkringsklausul att de som kör hans bil MÅSTE vara över 26 år för att få framföra fordonet. Då blir premien billigare, så skulle jag ha kört bilen ifjol då jag var 25 år och blivit involverad i en bilolycka så skulle försäkringen inte gälla.

• Nyfikna72
    trilskas skrev 2017-03-03 15:20:14 följande:
    Vad jag vet så har min makes bil en försäkringsklausul att de som kör hans bil MÅSTE vara över 26 år för att få framföra fordonet. Då blir premien billigare, så skulle jag ha kört bilen ifjol då jag var 25 år och blivit involverad i en bilolycka så skulle försäkringen inte gälla.

Tveksamt om den regeln gäller fullt ut inom ett hushåll. Skulle nog tro att det mer handlar om att man inte får låna ut den till andra under 26.
  • PeterGB3G

Stå skriven på bilen betyder att du äger den. Som ägare har du allt ansvar, böter, trängselskatt, försäkring mm.

Gör det inte. Säga bara nej. Du behöver inte motivera dig för din släkting.

"Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • trilskas
    Nyfikna72 skrev 2017-03-03 15:22:57 följande:

Tveksamt om den regeln gäller fullt ut inom ett hushåll. Skulle nog tro att det mer handlar om att man inte får låna ut den till andra under 26.
    Nä. Gällde mig också. Min make frågade rakt ut om det gällde alla under 26, eller om familjen var undantag. Det gällde alla fick han som svar.
  • Queennr1

Att vara målvakt känns ju som en smart investering för framtiden. Blir toppen när böter och obetalda skatter börjar trilla in.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    sextiotalist skrev 2017-03-03 15:08:12 följande:
    I många hushåll finns det bara en bil, eftersom det bara går att ha en som är bilägare, försäkringstagare så är det nog väldigt många bilar som körs av flera brukare. Och jag upprepar, jag har aldrig fått frågan från försäkringsbolagen vem som kommer köra bilen. Jag kollade av med några kollegor också, om de fått frågan.
    Jag är rätt säker på att försäkringsbolagen vet om att en bil i ett hushåll har flera brukare.
    Ja, de förutsätter att alla i hushållet med körkort använder bilen. Vissa försäkringar har en åldersklausul där det t.ex står att ingen under 25 år kör bilen. En sådan klausul gäller även personer i samma hushåll.

Frågan i trådstarten gäller att ägaren = försäkringstagaren inte hör till samma hushåll som den som huvudsakligen använder bilen. Det vanligaste fallet är troligen ett barn som flyttat hemifrån har en bil där en förälder står som ägare och försäkringstagare. Det är inte OK. Man måste tala om det för försäkringsabolaget, och de kan säga "ja", "nej" eller "ja, men premien blir högre".
Svar på tråden Skriven på bil som inte är min, olagligt?