• zingoalla

    någon mer med överrörliga barn

    Finns det nån mer här med överrörliga barn? Har en dotter på 3 år som alltid legat lite efter övriga jämnåriga. Ju äldre hon blivit ju  tydligare har det synts såklart. Och det är framför allt vad det gäller att springa hon har sin egen stil går snabbare och vickar mer på rumpan är helt nöjd med detta men kommer långt långt efter sina kamrater. Har idag kommit hem från sjukgymnast som inte sa nåt särskillt egentligen eller ställde någon diagnos merän att hon är lite överrörlig/mjuk i sina leder.
    Skulle träna hemma i 3 månader sen tillbaka.

    Bara undrar hur ni andra har det, som har lite lätt överröliga barn. Hur upptäcktes det, vad / hur tränar ni, problem i vardagen,andra problem tex mage osv många många frågor så berätta gärna   

  • Svar på tråden någon mer med överrörliga barn
  • Zvartaliljan
    iffis skrev 2012-11-12 20:12:56 följande:
    Ni som föräldrar vad har ni för överrörlighets symptomer?

    Född med dubbel höftledsluxation, skolios, kan inte gå normalt, Leder som subluxerar/luxerar ofta, mycket smärta och trötthet, ibs-symtom för tarmarna, tunn genomskinlig hud och superlätt för blåmärken, tre svåra graviditeter som slutade i tre svåra prematura förlossningar då tappen inte kunde hålla emot, kraftiga menstruationer, smärtstillande hjälper inte (inte ens under kejsarsnittet lyckades de utan fick hålla fast mina ben då jag började sparka av smärtan) ja listan kan göras mycket lång tyvärr...nu tog jag med eds-symtom o inte bara överrörlighets-symptom. Men de frästa för det är smärta och trötthet då musklerna ständigt får arbeta.
  • Rozalita

    Undrar om ni med överrörlighet i knän har några stöd åt detta?
    Vet ni om det i såna fall går att få även till barn för att förebygga smärta och ev. problem i framtiden? 

  • Gorban
    Rozalita skrev 2012-11-26 20:41:26 följande:
    Undrar om ni med överrörlighet i knän har några stöd åt detta?
    Vet ni om det i såna fall går att få även till barn för att förebygga smärta och ev. problem i framtiden? 

    Min son som har DS är överrörlig i hela kroppen som alla barn med DS. På sista tiden har han haft problem med att knät viker sig så att han tappar balansen. Det verkar göra väldigt ont också. Vi har träffat en ortoped och har bestämt att sonen ska ha skor inomhus i skolan och på fritids med inlägg och stöd för vristen Dessutom ska vi få skydd som ger stöd för knäskålen som han kan använda vid idrott och andra aktiviteter. Underbenet på min son pekar aningen ut åt sidan som vid kobenthet. Enligt oprtopeden kan man enkelt operera detta om problemen blir värre.
  • iffis

    Nu har vi fått ett 3:e läkarkonstaterande att vår dotter är överrörlig i nästan alla leder, denna gång var det på ett uppföljnings besök hos ortopden gällande hennes höfter. Detta besök tog ca 7 min m.a.o in och ut, och när jag nämnde att jag är överrörlig och att pappan oxå är det så sa hon "aja men då är det ju inte konstigt att hon oxå är det, eftersom ni är det och hon inte är EXTREMT överörlig så får vi se detta som normalt". Nu har vi varit på förskolan på lite förberedande samtal och eftersom syskonen har gått på samma avdelning så vet dom om att hon har haft höftproblem och frågade hur det är med hennes rörelse och om dom ska tänka på något. Sen tittar hon på henne och frågar om det är normalt så som hon sitter för hon hade aldrig sett ett barn röra sig så som vår dotter gör, jag sa att det var normalt för henne och även att hon sitter i split och spagat och även sover med benen i spagat ofta. Det känndes bra att förskolan är beredda på att hon kanske inte är som dom andra barnen, vi kom även överrens om att hon ska ha på sig inneskor för att få bättre stöd i fötterna.

  • zingoalla

    så då har vi varit hos sjukgymnasten igen. Dottern kan fortfarande inte springa. Men kan nu iag hoppa ett jämfota hopp. Inte flera på rad och det ska vi träna på till nästa gång.

    Sjukgymnasten pratade om bindvävssjukdom, hon skulle tala med läkaren så får vi disskutera med denna sen.

    Fast har ingen läkartid förrän i mars april nån gång.

    Nån mer med erfarenhet . nåt ni tycker man ska tänka på att ta upp osv?      

  • dawkins

    Vår son som nu är 8 år är lite som en "hösäck", det har han alltid varit och ligger lite efter rent motoriskt. Kan man själv göra lite tester på honom, innan man går till en läkare som får kolla om han är överrörlig?

  • iffis

    Dawkins hur rörlig är din sån jämnfört mid sina kompisar? 2 av mina barn är bra mycket rörligare i lederna än sina kompisar. Det är lätt att se hur dom väljer att sitt t.ex. i soffan.

  • fluu

    Jag var överrörlig som barn och fram till graviditeten, är fortfarande något överrörlig, men mer åt det normala hållet nu. Jag har under uppväxten och fortfarande lidit av olika kroppsskador och gått hos sjukgymnast och bannlysts från att göra vissa grejer.
    Jag tyckte mest det var roligt att vara överrörlig som liten, men lider nu som ung vuxen av ledvärk så det är väl inte lika roligt längre.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    iffis skrev 2013-12-14 18:48:46 följande:
    Fluu har du hypermobilitets diagnos eller kanske tom eds diagnos?
    Obestämd diagnos kallade barnläkaren det när jag var 13 år, men hypermobilitet nämndes ... han var inte så bra. Sinding Larsens syndrom i knäna och skador på kotor i ryggen, anstränga leder, detta fastställde dock sjukgymnast och naprapat.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • dawkins
    iffis skrev 2013-12-14 15:24:49 följande:
    Dawkins hur rörlig är din sån jämnfört mid sina kompisar? 2 av mina barn är bra mycket rörligare i lederna än sina kompisar. Det är lätt att se hur dom väljer att sitt t.ex. i soffan.
    Jag har inte tänkt på hur han sitter i soffan gentemot sina kompisar, men hur kan man testa honom lite själv och finns det andra tecken som kan indikera överrörligt?
  • iffis

    På mina barn har dom bl.a gjort beighton test. Ett överrörligt barn sitter gärna som ett W på golvet och ibland även ihopsnurrade ben när dom sitter på stol. På våran minsta märks det tydligt när man lyfter i henne under armhålan för först åker armarna med sen kroppen nästa separat. Sen ett annat tecken beroende på delar som är drabbade kan vara att fingrarna går att lverstrecka met vilket lätt märks om tumme fastnar i ärmen vid påklädning eller hur fingrarna böjs vid pennskrivning.

  • idabla

    Hej!

    Såg att det va länge sen du skrev inlägget med chansar och svarar. Min dotter snart 5 år och är också mycket överörlig i lederna. Hon hamnar också efter sina jämnåriga när hon springer o.s.v. Hon har som du säger sin egen teknik, Hon har dessutom lite dålig balans och är slängig i sina rörelse. Sitter just och försöker hitta lämplig träningsform/aktivitet till henne. Förhoppningsvis som hon både tycker är kul och som kan ge henne lite bättre förutsättningar med bättre muskulatur o.s.v. Har förstått att det är viktigt att stärka musklerna.

    Vad tränar ni för något? Fick ni några bra övningar från sjukgymasten?

  • Lena

    Jag är överrörlig utan direkta problem av det efter jag fick iläggssulor i tonåren.
    Jag tränade orientering som barn, de stärkte benen bra, hade behövt stärka ryggen mer.

  • Mammatillfluffoplupp

    Jag är 32 år och föddes med överrörliga leder. Kan självmant luxera axelleder, tumled och höftled. Har även haft väldigt lätt att stuka fötterna. Som barn hindrade inte detta mig något nämnvärt. Jag var ett väldigt aktivt barn och utövade alltid någon sorts fysisk aktivitet. Som vuxen däremot så har jag mer ledvesvär. Värre har det blivit sedan jag fick mitt första barn för snart 10 månader sedan. Jag har även opererat knäet 2 ggr för att musiken i knäet gått sönder. Om mina problem i vuxen ålder har med min överrörlughet vet jag egentligen inte med säkerhet. Det är mer vara vad jag tror. Teäningsmässigt är det bra att hålla musklerna runt om lederna starka. Just barn i den åldern kan vara lite svårt att ge speciella träningsprogram. Jag tror det viktigaste är att hon är aktiv och håller på med någon sport regelbundet. När hon blir äldre så kan hon ju komplettera detta med gymträning. I övrigt...det positiva med övertydliga leder är att man är väldigt vig???? Så gymnastik är super???? Hoppas detta gav dig något????

  • fluu

    Ser att det var flera år sedan jag skrev i tråden, men min överrörlighet har fått sin förklaring. Jag har ehler danlos syndrom.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden någon mer med överrörliga barn