• Pluttan

Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.

Hej. Startar en tråd där vi som verkligen vill amma men som har svårigheter av olika anledningar. Det är ju mycket ledsamt att inte kunna amma i den mån man önskat. Jag har rn dotter på snart 4 månader. Ett tag tillbaka har hon inte velat ta vänster bröst. Nu ca 2 veckor sen tar hon knappt höger heller Svårt att amma bland folk. Och mycket pinsamt eftersom amning är så känsligt. Kämpar genom att pumpa för att underhålla mjölkproduktion. Vill absolut intr ge upp amningen. Någon som känner ungefär så här? Välkomna att skriva av er. Här kan vi stötta varandra. Tillsammans Äfven vi starka.

• Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.
  • Pluttan

Julibebisen: Lycka till med delamningen. Visst är det viktigast att bebis blir mätt. Jag har delammat nästan sen start. Men kämpar verkligen med det. Skönt att man kan amma det man kan. Precis positiva tankar

~pojke 2000 flicka 2012~♡
  • Jag och mitt mammaliv

Nu har jag slutat amma efter 6,5 månad... Blodvite uppstod när han bet mig i tutten så då var det slutammat!! Men jag är glad för tiden vi fick!!

• pinky m

Här är en till som har kämpat med amningen. Barnet är 2,5månad o var liten vid födseln. Fick inte ett bra tag av bröstet o orkade inte suga. Har därför fått ersättning fr.o.m. Dag två. Har ammat och gett flaska och pumpat. Då barnet växt så har det gått bättre med att få ett bättre grep ochkänns att barnet suger ordentligt, men blir inte nöjd och får därför ge ersättning på flaska efter varje amning. Då tekniken blivit bättre så har jag testat med att minska mängden ersättning för att amma oftare o därmed öka mjölkproduktionen. Har slutat pumpa då det var så stressande och fick heller inte ut mer än ca 15-20ml per gång. Har kämpat o kämpat men mjölkproduktionen har inte ökat eller också är det att barnet blivit bekväm med flaskan och orkar därför inte suga på bröstet. Är dessutom stressad pga andra saker vilket jag tror är den största faktorn till att amningen inte fungerat, som i sin tur har stressat mig ännu mer. Har mått väldigt dåligt över amningen och känner att jag inte kunnat njuta av den första tiden med mitt barn. Har nu bestämt mig med att helt ge upp amningen, det har varit ett jätte svårt beslut men känner att jag testat allt o ändå inte lyckats. Känner att det är rätt beslut men är också besviken då jag vill så gärna amma o tycker det är mysigt egentligen.. Tänker ofta om jag verkligen tagit rätt beslut men känner mig helt klart mer harmonisk. Hade läst om att det kan krångla med amningen i början men hade ingen aning om att man kan kämpa med det i flera månader.. Kunde heller inte förstå hur emotionellt det kan vara med denna fråga. Är väldigt imponerad över alla er som fortsätter att kämpa!

• tricis

Min son är 2,5 månad. Det började med såriga bröstvårtor, sedan tryckte min sambo på att vi skulle ta emot besök tidigt trots att jag inte kände mig redo då jag fortf kände mig osäker med amningen (speciellt inför folk), med en gång när vi började bråka om hans släkt så fick jag mjölkstockning, sedan 3 gånger till, sonen gick upp i vikt men lågsamt, efter dessa stockningar hade jag förskräckligt ont, hela tiden. Det visade sig att det var en infektion, utan att odla fick jag pencillin heracillin 1g 3st 3 ggr om dagen i tio dagar, sonen fick diarre och när jag avslutade kuren hade jag fortfarande ont, nu började sambon om besök igen trots att vi inte var varken friska eller säkra med amningen, jag gick i två veckor men hade så ont att jag bad bvc om att få ta en odling.. Det visade sig vara stafylokocker, en andra penicillinkur påbörjades och varade i 15 dagar till, och här är vi, sonen går upp långsamt i vikt men jag kämpar på, jag har gett honom ersätning efter amning men han har inte velat ga trots påtryckning från barnmorskan och MIN Mamma!, nu .. Efter att jag läst att bvc's kurva är 40 år gammal och baserad på flaskbarn så tänker jag inte ge ersättning sålänge min son är pigg och glad och växer som ha skall(han är längre än genomsnittet 62cm) och växer fint annars, han ligger två linjer under "sin kurva" viktmässigt, Oj vad långt inlägg men jag kämpar på och det jag ville säga var egentligen , lyssna inte så mycket på barnmorskan hon är en självutnämd expert och ger råd efter egen erfarenhet oftast, kolla istället kurvan för din bebbe på WHOs hemsida, där den är baserad på ammande barn! Och som sagt tidigare stress påverkar helt klart amningen! LITA PÅ DIG SJÄLV OCH ATT DU ,DIN KROPP OCH BEBIS FIXAR DETTA! Kämpa på där ute, det gör jag och tänker fortsätta göra!

• tricis

Skall tilläggas att jag har pumpat använt olika amningsnappar kört med vichyvatten och smarin (trots att de inte var svamp), använt diverse krämer te.x purelan. Purelan som förövrigt funkar siperbra på torra läppar

• ymmmi

Plastfolie funkar på såriga vårtor. Men bara under tiden ni har sår och ont.

Har fått det tipset från våran BB med båda våra barn.

• marla333
    tricis skrev 2013-01-02 12:29:21 följande:
    Min son är 2,5 månad. Det började med såriga bröstvårtor, sedan tryckte min sambo på att vi skulle ta emot besök tidigt trots att jag inte kände mig redo då jag fortf kände mig osäker med amningen (speciellt inför folk), med en gång när vi började bråka om hans släkt så fick jag mjölkstockning, sedan 3 gånger till, sonen gick upp i vikt men lågsamt, efter dessa stockningar hade jag förskräckligt ont, hela tiden. Det visade sig att det var en infektion, utan att odla fick jag pencillin heracillin 1g 3st 3 ggr om dagen i tio dagar, sonen fick diarre och när jag avslutade kuren hade jag fortfarande ont, nu började sambon om besök igen trots att vi inte var varken friska eller säkra med amningen, jag gick i två veckor men hade så ont att jag bad bvc om att få ta en odling.. Det visade sig vara stafylokocker, en andra penicillinkur påbörjades och varade i 15 dagar till, och här är vi, sonen går upp långsamt i vikt men jag kämpar på, jag har gett honom ersätning efter amning men han har inte velat ga trots påtryckning från barnmorskan och MIN Mamma!, nu .. Efter att jag läst att bvc's kurva är 40 år gammal och baserad på flaskbarn så tänker jag inte ge ersättning sålänge min son är pigg och glad och växer som ha skall(han är längre än genomsnittet 62cm) och växer fint annars, han ligger två linjer under "sin kurva" viktmässigt, Oj vad långt inlägg men jag kämpar på och det jag ville säga var egentligen , lyssna inte så mycket på barnmorskan hon är en självutnämd expert och ger råd efter egen erfarenhet oftast, kolla istället kurvan för din bebbe på WHOs hemsida, där den är baserad på ammande barn! Och som sagt tidigare stress påverkar helt klart amningen! LITA PÅ DIG SJÄLV OCH ATT DU ,DIN KROPP OCH BEBIS FIXAR DETTA! Kämpa på där ute, det gör jag och tänker fortsätta göra!

Känner igen det där med amning och besök. Jag bestämde att kom det folk som jag inte var bekväm med att amma framför, gick jag i ett annat rum med bebis. Ibland fick besökande knappt se bebisen för jag ammade. Men det var bäst att göra så. Har precis hämtat ut mjölkersättning från Apoteket för reflux. Ska tydligen stanna kvar lättare i magen. Nu är jag inte lika stressad av att pumpa så det finns i överflöd, men samtidigt gillar jag inte att behöva ge ersättning ibland...
  • tricis
    ymmmi skrev 2013-01-02 13:09:04 följande:
    Plastfolie funkar på såriga vårtor. Men bara under tiden ni har sår och ont. Har fått det tipset från våran BB med båda våra barn.

Tack för tipset!
  • Niillis

Här skriver jag in mig måste bolla med tankarna lite jag har en flicka på en månad som strulat med amningen sedan start hon suger släpper skriker först trodde jag att jag inte hade någon mjölk men jag tror vet inte att det är utdrivningen hon suger först in de dropparna som brukar komma om man trycker sen suger hon kanske i 20 min innan det rinner till tar några klunkar och släpper sen taget skriker och blir frustrerad och försöker igen men då rinner de inte till detta kom jag på idag, när jag verkligen lyssnade och kände efter.
    Jag kunde pumpa ut dock bara 30ml de första två veckorna men sen nu kommer det inte ut något.. När vi var på BVC när hon var 2 veckor hade hon inte gått upp något och sköterskan sa att jag fick börja med ersättning efter amningarna så vi gjorde det jag ammar en timme ca och sen ersättning som hon glupskar i sig snabbt hon hade säkert kunnat äta mer, nu i onsdags tyckte BVC att jag skulle minska ersättningen från 120 till 90 för hon kräks så mycket, jag har prövat allt , pumpat före, pumpat efter, tryckt fram bröstvårtorna (de är rätt platta) försökt stimulera fram utdrivningen, druckit mer vatten, amningsthe maratonammat men nej inget verkar funka , på bb sa de att hon tog rätt tag. Jag ska kontakta amningsmottagningen på måndag som en sista utväg... Vad tror ni? Jag kunde inte amma min första son för han fick flaska en gång när han inte ville ta bröstet sen valde han flaskan, hade dottern valt flaskan hade det varit ett lätt val men jag ser ju att hon vill ha bröstet då vill jag ju kunna erbjuda henne det.

• Niillis

Jag har börjat Göra det nu igår fick hon tex. bara 2 flaskor idag tog jag fram amningsnappen igen och det verkar vara bättre ska inte säga för mycket för hon är förbannad ändå på brösten men mjölk kommer.. Jag kan inte spendera hela dagar i sängen har en 2,5 åring också och mannen har jour just nu

• tricis

Hej, jag har nu fått hormon nasspray för utdrivningsreflexen och den FUNKAR! Hämtade den på BB i går och jag tycker det är skillnad ,har även börjar amma honom med ca 3 timmars mellanrum så att han hinner bli riktigt hungrig!! Det funkar kanon än sålänge och det är ju bara andra dagen, amningmott är kanon, iaf i Borås där jag går.

Det ska bli spännande att väga honom om en vecka för han bajsar ca 3 ggr per dag och har alltid våt blöja (byter varannan timme) och var tredje när han sover (så han får vankna) om han inte gått upp så är han väl helt enkelt en smal och lång kille! han är pigg och glad på dagarna också:)

Så testa syntocinon om du tycker att utdrivningsreflexen verkar störd.. Kanske hjälper dig också?

Tack för denna tråden, helt makalöst bra!
    Jag känner mig längre ensam om mina problem .

• tricis

Niillis: Jag pumpar lite efter varje amning på dagen och även om det bara blir 10-20 ml från båda brösten så fryse jag in i iskuber så det finns om han verkligen skulle vara omättlig! Det tömmer även bröstet om bebis inte tömt ordentligt :)

Kämpa på det blir bättre!

• Niillis

Så idag ammade vi från 10-19 på kvällen hade tre pauser där emellan på ca 10-15min när jag till slut gav flaska nu ikväll för att hon skulle somna Nångång sög Hon så hårt har aldrig sett en bebis äta så "hårt" jag började gråta då.. Vi har ändå hållt på i en månad och jag har börjat amma så här intensivt de senaste 2 veckorna känns så hopplöst satte mig och skulle pumpa fick en droppe, brösten är aldrig jättehårda och de blir aldrig mjuka efter amning iheller tycker så synd om henne som går så hungrig hon är inte så stor iheller. Som jag sagt imorgon ringer jag amningsmottagningen kan de inte hjälpa mig ja då vet jag inte vad jag ska testa, kanske är det psykiskt men vad gör man åt något sånt..

• tricis

Niillis: sätt ingen press på dig själv, det kan utsöndra stresshormoner och de hämmar då utdrivningen m.m jag vet att det är svårt.

Försök att inte fokusera på det negativa, utan på det som är bra!

Jag blev som sagt rekommenderar att amma mer sällan, för när de ligger vid bröstet "hela tiden" så är deras magar aldrig proppfulla utan halvmätta.

Försök ha iaf 2 tim emellan, skriker bebisen för att bebis verkligen är hungrig så ge bröstet men dem kan ju vara ledsna utav många orsaker.. Använder ni napp så tesa om den tröstar först och hjälper inte de kolla blöjan.. Hjälper inte det heller ja då kanske man får ge bröstet.

Det funkar för mig men får ibland lägga band på mig själv för att inte lägga honom till bröstet för minsts lilla

• ymmmi

Hmm har en tjej som inte alls är nöjd idag även efter två bröst. Så har fått ge ersättning efter varje gång i dag fast att jag igentligen inte vill. Har förut bara behöva ge en till två ggr ersättning. Hon är två veckor gammal.

• ymmmi

Okey.. Det är det att hon blir jätte ledsen och släpper bröstet hela tiden. När hon har ammat ett tag.

Funderade nästan på om det var något sådant.

• litetfröimagen

Jag har läst lite i den här tråden den sista veckan.
    Jag har en son som är tre veckor idag. Har haft mycket besvär med amningen, detta pga av komplikationer vid förlossningen samt att det även upptäcktes att jag har endimetrios. vilket gjorde att det dröjde innan mjölken rann till.
    Upptäcktes när E var tre dagar gammal att han gått  ner mer än 10% av sin födslovikt.
    Jag hade då ammat honom i princip varje timme sen han va tio timmar gammal och trott att han fått i sig då han verkade nöjd. Amningsombud sattes in för att hjälpa oss, vilket dom gjorde till en viss del. Men jag kände mig så fruktansvärt värdelös som mamma för att jag inte kunde ge mitt barn mat.
    Detta stressade upp mig jätte mycket plus att det blev så sjukt mycket fokus på teknik att jag inte hann gosa och knyta an till E.
    Efter en helt hysteriskt skrikande bebis en natt och jag i upplösningstillstånd gav vi honom en liten skvätt ersättning i kopp, något som gjorde susen och efter det har han börjat gå upp i vikt.
    Jag ammar varje timme occh mjölken har definitivt runnit till mer men tyvärr verkar jag inte ha mer än det jag har. Vet att det inte räcker som det är för när vi slutade med ersättningen några dagar rasade han i vikt igen.
    Jag kommer fortsätta att helamma med ersättning som komplement.
    Känner mig mycket bätter till  mods nu när jag vet att han får i sig och har känt att mjölkproduktionen ökat i och med det. Kan tilläggas att jag försökt pumpa men mina bröst släpper bara ifrån sig mjölk till mitt barn inte till pumpen, tydligen ganska vanligt enligt amningsombudet.

Konstigt hur amning påverkar en, har verkligen känt en stark sorg att det inte funkar helt som det ska och gråtit okontrollerat till och från sen han föddes över detta. 

E kan också vara sådär att han släpper bröstet och bara pickar på bröstvårtan utan att suga tag varvat med gråt. Brukar då lägga upp honom på axeln en stund, prata lugnande med honom och efter några minuter testa igen, alternativt byta bröst. Brukar funka om det nu är mer mjölk han vill ha. Oj vilket långt inlägg det här blev.
    Men jag ville dela med mig och jag känner med er! Kramar till er allihop              

• marla333

Oroa dig inte för pumpningen. För mig kom det inte heller nåt de första veckorna. Men sedan gick de bättre. Har du en bra pump? Jag har en elektrisk, så kan slappna av. I början kommer det bara några droppar, men efter 10-15 min brukar det koma mer än i början. Det jag gjorde i början var att amma på ett bröst tills bebis var nöjd, sedan pumpa på andra. Nästa gång det var dags för mat, bytte jag. Känner igen att de hetsar med ersättning vissa bm. När min dotter var 3dagar ville de vi skulle ge ersättning. Men när vi var på återbesök, var det en annan bm vi träffade och hon tyckte inte vi skulle ge ersättning utan förutsätta amma så mjölken rann till. Man kan ju undra om vissa bm är köpta av semper eller nestle då de är så ivriga att man ska ge ersättning....

litetfröimagen skrev 2013-01-10 00:00:33 följande:
    Jag har läst lite i den här tråden den sista veckan. Jag har en son som är tre veckor idag. Har haft mycket besvär med amningen, detta pga av komplikationer vid förlossningen samt att det även upptäcktes att jag har endimetrios. vilket gjorde att det dröjde innan mjölken rann till. Upptäcktes när E var tre dagar gammal att han gått  ner mer än 10% av sin födslovikt. Jag hade då ammat honom i princip varje timme sen han va tio timmar gammal och trott att han fått i sig då han verkade nöjd. Amningsombud sattes in för att hjälpa oss, vilket dom gjorde till en viss del. Men jag kände mig så fruktansvärt värdelös som mamma för att jag inte kunde ge mitt barn mat. Detta stressade upp mig jätte mycket plus att det blev så sjukt mycket fokus på teknik att jag inte hann gosa och knyta an till E. Efter en helt hysteriskt skrikande bebis en natt och jag i upplösningstillstånd gav vi honom en liten skvätt ersättning i kopp, något som gjorde susen och efter det har han börjat gå upp i vikt. Jag ammar varje timme occh mjölken har definitivt runnit till mer men tyvärr verkar jag inte ha mer än det jag har. Vet att det inte räcker som det är för när vi slutade med ersättningen några dagar rasade han i vikt igen. Jag kommer fortsätta att helamma med ersättning som komplement. Känner mig mycket bätter till  mods nu när jag vet att han får i sig och har känt att mjölkproduktionen ökat i och med det. Kan tilläggas att jag försökt pumpa men mina bröst släpper bara ifrån sig mjölk till mitt barn inte till pumpen, tydligen ganska vanligt enligt amningsombudet. Konstigt hur amning påverkar en, har verkligen känt en stark sorg att det inte funkar helt som det ska och gråtit okontrollerat till och från sen han föddes över detta.  E kan också vara sådär att han släpper bröstet och bara pickar på bröstvårtan utan att suga tag varvat med gråt. Brukar då lägga upp honom på axeln en stund, prata lugnande med honom och efter några minuter testa igen, alternativt byta bröst. Brukar funka om det nu är mer mjölk han vill ha. Oj vilket långt inlägg det här blev. Men jag ville dela med mig och jag känner med er! Kramar till er allihop              

• litetfröimagen

Vi har lånat en meleda elektrisk pump från bb, men lämnat tillbaka den idag.
    Jag har pumpat i en halvtimme per bröst sen har jag inte orkat sitta där längre och då har det bara kommit några droppar. När han ammar så sväljer han efter nästan varje sugrörelse så jag vet att han får i sig mjölk från mig, och han kräks ibland då han fått i sig för mycket.
    Jag tycker inte barnmorskorna va positiva till ersättning, dom ville att jag skulle försöka utan vilket vi gjorde och då gick han ner ännu mer. Vi har dem senatse tre dagarna gett honom ett större mål kvällstid i flaska och ett litet extra mål på förmiddagen i flaska. Innan gav vi honom 10-15 ml i kopp var tredje timme. Än så länge verkar flaskan inte påverkat amningen. Han har alltid haft ett bra tag och jag har klarat mig utan såriga bröstvårtor.
    Min mamma försökte amma alla oss fyra syskon men lyckades aldrig få igång produktionen trots ihärdigt ammande.
    Så alla vi är uppvuxna på ersättning med en slatt bröstmjölk som hon lyckades klämma ut varje dag.   

Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.