• Anonym

Någon fel på bebis? skriker HELA TIDEN!

Har ett barn sedan tidigare som inte skrek så här. Alla barn är olika men är detta verkligen normalt?

Vår 3 månadersd bebis har skrikit och gnällt konstant sen förlossningen, jag slutade amma pga hon skrek så fruktansvärt och ville äta hela tiden. Var helt knäckt pga skriket så flaska avlastade det hela. Så nu får hon ersättning. Det är inte magen och hon vill inte ha närhet, har testat allt, vagga i vagn, närhet, ny blöja, nyäten, gulla, gosa, värme, bädda om, napp, bifidus, ja ALLT, trots de skriker och gnäller hon! Låter endast som att hon skriker och gnäller "bara för att", för att det ska skrikas och gnällas liksom. Vi har ju provat allt så de går inte att göra mer. Eftersom det inte hjälper att ta upp henne så får hon ligga och skrika och hon kan hålla på i flera timmar ibland. Hon har några få perioder då hon ligger tyst och jollrar men de är inte ofta, 80% är skrik och gnäll, vi tar alltid upp henne då hon slutat skrika och myser med henne men så fort hon börjar gnälla och skrika lägger vi ned henne igen oså får vi hålla på hela dagarna. Känns jättejobbigt då vi nästan aldrig kan slappna av då man har henne skrikandes i bakrunden konstant, vi kan inte ha främmande eller hälsa på någon heller.

Vad gör man, någon som har något tips? bvc har inga svar.

Bitterfittor och "moral"tanter ignoreras givetvis    

• Svar på tråden Någon fel på bebis? skriker HELA TIDEN!
  • mariamitsu

Det är väldigt enkelt att köpa ett par PELTOR kåpor på Jula eller Clas Ohlson och sen ta på sig dem medans man bär barnet i sjal. Grunden till psykisk ohälsa läggs (bevisat enligt forskning, googla) det första levnadsåret. Oavsett anledning till skriket är närhet extremt viktigt. Ditt barn känner ditt stöd när du ger det närhet. Om du har hörselkåpor på och slipper höra skriket är det tusen gånger lättare att hålla sig lugn och fixa med grejer samtidigt som du bär/sjalar ditt barn eller bara sitter med det i knät och ser på tv/kollar datorn!

Har inte läst hela tråden, så någon kanske redan tipsat om det. Min kommentar om psykisk ohälsa har inte med moralkakor att göra utan är helt enkelt en upplysning,
    Lycka till!    

• Anonym
    pippilirum skrev 2012-10-14 17:51:22 följande:
    Hon har skrivit att hon har problem att knyta an till sitt barn. Hon mår dåligt. Hon vet att hon måste få hjälp. Är det inte bättre att stötta och vara en god medmänniska än att skriva att hennes bebis får men för livet?

Jag tycker verkligen inte att TS utstrålar att hon vet att hon måste få hjälp. Låter i mina öron som om hon förminskar sitt beteende. Bra av de som försöker få henne att vakna upp.
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym skrev 2012-10-14 20:12:31 följande:

Jag tycker verkligen inte att TS utstrålar att hon vet att hon måste få hjälp. Låter i mina öron som om hon förminskar sitt beteende. Bra av de som försöker få henne att vakna upp.
    Om ts är sann så har hon säkerligen inte själv blivit bra "mammad" - det är oftast då man själv uppvisar bristande omsorgsförmåga  ....
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (grandwolf) skrev 2012-10-14 22:07:30 följande:
    Om ts är sann så har hon säkerligen inte själv blivit bra "mammad" - det är oftast då man själv uppvisar bristande omsorgsförmåga  ....

Eller så blir man tvärtom. Det blev jag. Jag blir beskylld för att va för känslig (av pappan mest) när det gäller mitt barn och han är inte ens ett år än.
  • Höghus

Pippilirum: jag är en långt ifrån fantastisk mamma. Mitt barn har skrikit i 4 månader så fort hen inte är i famnen och sover max 30 min/gång. Jag ammar ca 20-30 ggr/dygn. Och så klart blir jag ledsen, trött, förtvivlad och frustrerad. Men jag låter ALDRIG min bebis ligga ensam och gråta. Aldrig. Det handlar inte om att vara fantastisk utan om vanligt bondförnuft. En självklarhet som varje "Good enough" förälder bör klara. Jag är ledsen, all min empati ligger i det här fallet hos den stackars bebisen, inte hos den elaka föräldern.

• Anonym
    pippilirum skrev 2012-10-14 17:51:22 följande:
    Hon har skrivit att hon har problem att knyta an till sitt barn. Hon mår dåligt. Hon vet att hon måste få hjälp. Är det inte bättre att stötta och vara en god medmänniska än att skriva att hennes bebis får men för livet?
    Jag har läst samtliga ts inlägg och kan inte se att hon skrivit det du menar att hon skrivit. Var står det att hon har problem att knyta an till sitt barn? Och var står det att hon vet att hon måste få hjälp? Och var står det att hon mår dåligt? Det står att hon tycker att det är jobbigt att hon och pappan inte kan slappna av, och inte ta emot besök eller hälsa på någon. 

Jag håller med dig om att det ser ut som om ts har de problem som du tar upp i ditt inlägg, däremot verkar hon ju inte alls ha insikt i hur det förhåller sig.  
  • Rocket Mania
    Anonym skrev 2012-10-15 09:04:43 följande:
    Jag har läst samtliga ts inlägg och kan inte se att hon skrivit det du menar att hon skrivit. Var står det att hon har problem att knyta an till sitt barn? Och var står det att hon vet att hon måste få hjälp? Och var står det att hon mår dåligt? Det står att hon tycker att det är jobbigt att hon och pappan inte kan slappna av, och inte ta emot besök eller hälsa på någon. 

Jag håller med dig om att det ser ut som om ts har de problem som du tar upp i ditt inlägg, däremot verkar hon ju inte alls ha insikt i hur det förhåller sig.  
    I inlägg #23 skriver TS:
    Anonym skrev 2012-10-12 19:53:13 följande:
    Men hon skriker inte av smärta eller magont. Utan mer gnällskriker. Trött och less har inte ens kunnat tagit till mig henne pga detta och går bara o är irriterad på henne... Vägrar ha en skrikande unge i famnen som det inte går att få tyst på, trots att man testat allt! Någon som vet hur länge detta kan pågå? 

• Anonym
    Rocket Mania skrev 2012-10-15 09:20:04 följande:
    I inlägg #23 skriver TS:
    Anonym skrev 2012-10-12 19:53:13 följande:
    Men hon skriker inte av smärta eller magont. Utan mer gnällskriker. Trött och less har inte ens kunnat tagit till mig henne pga detta och går bara o är irriterad på henne... Vägrar ha en skrikande unge i famnen som det inte går att få tyst på, trots att man testat allt! Någon som vet hur länge detta kan pågå? 
    Resten då? Måste ha missat mer än det du citerar här. 
    Jag läste detta som att hon inte plockar upp bebisen.

Ts förefaller enbart se bebisen och bebisens uttryck som problemet. Att hon själv inte möter sitt barns behov utan i stället ifrågasätter hur det kan vara skadligt för det späda barnet att endast få närhet under de stunder bebisen tystnat ser jag som en mycket alarmerande hållning till situationen.  
  • cloudberry79
    Höghus skrev 2012-10-14 23:10:23 följande:
    Pippilirum: jag är en långt ifrån fantastisk mamma. Mitt barn har skrikit i 4 månader så fort hen inte är i famnen och sover max 30 min/gång. Jag ammar ca 20-30 ggr/dygn. Och så klart blir jag ledsen, trött, förtvivlad och frustrerad. Men jag låter ALDRIG min bebis ligga ensam och gråta. Aldrig. Det handlar inte om att vara fantastisk utan om vanligt bondförnuft. En självklarhet som varje "Good enough" förälder bör klara. Jag är ledsen, all min empati ligger i det här fallet hos den stackars bebisen, inte hos den elaka föräldern.
    Precis så är det här. Jag blir jättetrött och frustrerad ibland, men vet att jag gör det bästa jag kan för mitt spädbarn. Jag vet också att det här är en kort och övergående period och att hon allt för fort kommer bli stor...
    (M)amma
  • Rocket Mania
    Anonym skrev 2012-10-15 09:54:47 följande:
    Resten då? Måste ha missat mer än det du citerar här. 
    Jag läste detta som att hon inte plockar upp bebisen.

Ts förefaller enbart se bebisen och bebisens uttryck som problemet. Att hon själv inte möter sitt barns behov utan i stället ifrågasätter hur det kan vara skadligt för det späda barnet att endast få närhet under de stunder bebisen tystnat ser jag som en mycket alarmerande hållning till situationen.  
    Alltså, jag håller med dig till 100% Det var det där med att TS själv påpekat att hon inte kunde knyta an som jag ville visa dig.
  • Anonym (Kiropraktor)

Hur har det gått TS?

• Mrlukas

Hej! Vill bara höra hur det gått? 
    Har också en gnällig 2månaders bebis.

• Anonym (Förälder)

Så fruktansvärt dåligt av er att låta henne skrika själv!
    Man kan ju pröva olika saker tills hon blir nöjd en stund sen byter man tills hon blir nöjd igen.
    Vad som helst men inte att överge en 3 månaders bebis.
    Hoppas ni har fått bra hjälp genom BVCn.

• Anonym (Blomman)

Det låter som barnet har kolik eller komjölksproteinallergi. Min första son skrek konstant och jag förstod inte vad som som var fel. När han var 4 mån lugnade det ner sig lite men var ändå orolig..då förstod jag att det var kolik..Vi hade testat minifom massage , bära osv men inget hjälpte. När sonen var äldre kommer inte ihåg när började sonen tappa i vikt o h det visade sig vara komölksprotein allergi .då fick sonen utskrivet nutramigen. 
    Jag tycker du ska ta upp detta med BVC. Jag tror absolut inte barnet inte vill ha närhet utan att det ör nåt barnet får k sig som gör att han har ont i magen .han var konstant gnällig och otröstlig..
    Men förutom det är väl bara öronproppar som hjälper ocj kanske bärsele om det fungerar .men lyft barnets beteende med.bvc 

Svar på tråden Någon fel på bebis? skriker HELA TIDEN!