• Anonym (Boendeförälder)

En liten fråga

Tänker göra detta kort ist för att rabbla upp hela historien.

Kan mitt ex, min sons pappa som är umgänges föräldern själv söka och skriva in vår gemensamme son på fsk utan mitt godkännande?
    Det är mej sonen är skriven hos.

• Svar på tråden En liten fråga
  • MajaVira

Det är inte alla kommuner som går med på att barn har två dagis, vare sig i situationer när det gäller två dagis i samma kommun eller när det är två olika kommuner.

• olleolle

PRATA MED VARANDRA.
    Sluta avla barn som ni sedan använder som slagträn mot varandra.
    Var vuxna och resonera med varandra istället för att bråka.

olleolle skrev 2012-10-13 20:37:55 följande:
    PRATA MED VARANDRA.
    Sluta avla barn som ni sedan använder som slagträn mot varandra.
    Var vuxna och resonera med varandra istället för att bråka.
    JAG pratar med honom, men inte han med mej!
    HAN har skickat hot sms och ringt samma dag som han ska lämna sonen till mej och sagt att jag aldrig mer kommer att få se honom.
    Hela sommaren har det varit trakasserier via sms varje natt om det ena och det andra från exets sida.

Nu har fr slagit fast att JAG inte får ha nån form av kontakt med exet om det inte gäller sonen och även att hämtning och lämning ska ske via nån annan, just pga att jag är rädd för honom.

Jag sms:ar eller ringer på en gång det gäller sonen, men han skickade ett sms nu i måndags om att "XX har inskolning på *dagisavd* nästa måndag, pga att jag har inte råd med underhållet längre"
    Det är det enda jag hört om nåt dagis från hans sida!!
  • Anonym

Om man har gemensam/delad vårdnad och föräldrarna bor i olika kommun kan man ha 2 olika dagis till barnet.
    Detta ändras dock när barnet börjar skolan.

• slutatsnusa
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2012-10-13 20:12:05 följande:
    Jag o barnet bor 6 mil från pappan.
    Han har haft honom ca 20 dagar sedan maj, men nu har han kommit på att han inte har råd med underhållet (som han själv talade om för mej) så nu ska han ha sonen vv ist

hahaha han tror alltså att han ska komma billigare undan med vv-boende?
    se till att dela barnbidraget med honom samt dela alla andra utgifter så ska du se att han åter går till att betal underhållet och vh eller vad ni nu har
  • slutatsnusa
    Anonym skrev 2012-10-13 22:45:19 följande:
    Om man har gemensam/delad vårdnad och föräldrarna bor i olika kommun kan man ha 2 olika dagis till barnet.
    Detta ändras dock när barnet börjar skolan.

men jag läste just om detta i en tidning idag
    Enköpings kommun har just sagt nej till en lösning med två förskolor till en ett-åring med motiveringen
    "det handlar om barnets bästa, att inte behöva växla grupp"
    så står det även att kommunen just nu håller på att revidera texten till sina placeringsregler för förskolan
    men
    enligt Skolverket kan två olika kommuner samarbeta och av särskilda skäl erbjudaett b arn plats i de båda kommunerna

så det verkar som om det är upp till kommunerna...
  • Anonym
    slutatsnusa skrev 2012-10-13 22:59:48 följande:

Enköpings kommun har just sagt nej till en lösning med två förskolor till en ett-åring med motiveringen
    så står det även att kommunen just nu håller på att revidera texten till sina placeringsregler för förskolan
    men
    enligt Skolverket kan två olika kommuner samarbeta och av särskilda skäl erbjudaett b arn plats i de båda kommunerna

De får inte neka barnomsorg om barnet bor varannan vecka.
  • slutatsnusa
    Anonym skrev 2012-10-13 23:01:59 följande:
    De får inte neka barnomsorg om barnet bor varannan vecka.
    kommunen nekar
    det framkommer inte i artikeln om barnet bor vv eller ej
  • Anonym
    slutatsnusa skrev 2012-10-13 22:59:48 följande:

men

Måste vara jättenytt då eftersom jag just varit med om en situation med min son nästan var tvungen att sluta förskoleklass pga att jag och pappan bodde i olika kommuner.
  • slutatsnusa
    Anonym skrev 2012-10-13 23:21:18 följande:
    Måste vara jättenytt då eftersom jag just varit med om en situation med min son nästan var tvungen att sluta förskoleklass pga att jag och pappan bodde i olika kommuner.

i fredagstridningen, men som sagt verkar det vara upp till kommunen hur de beslutar
    slutatsnusa skrev 2012-10-14 07:14:32 följande:

i fredagstridningen, men som sagt verkar det vara upp till kommunen hur de beslutar
    Mina vänner fick iaf inte ha två dagis till sin dotter när de separerade.
    Då sa vår hemkommun stopp, men nu i vårt fall har de sagt ja, antagligast eftersom han har inskolning imorrn på nya dagiset

• Anonym
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2012-10-14 12:28:38 följande:
    Mina vänner fick iaf inte ha två dagis till sin dotter när de separerade.
    Då sa vår hemkommun stopp, men nu i vårt fall har de sagt ja, antagligast eftersom han har inskolning imorrn på nya dagiset

Har ni varannan vecka? Varför inte försöka flytta närmare varandra?
    Anonym skrev 2012-10-14 13:13:56 följande:
    Har ni varannan vecka? Varför inte försöka flytta närmare varandra?
    Ja, from nu ska vi antagligen ha det då, eftersom att exet har bestämt det!!
    Jag kan inte flytta pga mitt jobb och inget körkort.
    Han kan inte heller flytta pga sitt jobb och sin nya flickvän!!!
  • Majlisen

Du måste ju godkänna dagisplatsen, och hur fick han platsen? Alltså, man får ju inte bara plats sådär (i vart fall inte där jag bor)? Säkert att han inte bara ljuger? När skulle du fått hem barnet?

Majlisen skrev 2012-10-15 02:44:59 följande:
    Du måste ju godkänna dagisplatsen, och hur fick han platsen? Alltså, man får ju inte bara plats sådär (i vart fall inte där jag bor)? Säkert att han inte bara ljuger? När skulle du fått hem barnet?
    Nu har jag pratat med vår hem kommun och ja, så länge som vi har gemensam vårdnad har han rätt att göra såhär och samma sa de på kommunkontoret där andra dagiset ligger

Jag ska få hem sonen på söndag och så får väl se hur han mår då´rå... de andra ggn han varit hos pappa över helgen bara har han inte varit så pigg om man säger  så, men det är en annan historia
  • Anonym (***)

Hej TS,

Gör nu rätt från början!

1. Ni har båda en överrenskommelse mellan er som säger att barnet är hos pappan varannan helg. Fråga - hur gammalt är barnet? Normalt rekommenderar man inte vv förrän i 3-årsålder.
    Sen, vv är inget pappan själv kan bestämma. Du kan säga att du inte går med på det om du inte vill. Men kom ihåg, det kan ses som att du motarbetar umgänget med pappan.

2. I de flesta fall samarbetar kommuner vad gäller dagis vilket då betyder att pappan har rätt till dagis den tid barnet är hos honom.

3. Se till att få barnbidrag reglerat så att det utbetalas till er båda med 50% eller gör en stående överföring till honom på 50% av beloppet.

4. Var uppmärksam på hur det går för ditt barn. Visar barnet att det blir oroligt av den nya situationen då tar du kontakt med familjerätten och påtalar att ni försökt med vv men att det i så fall inte är rätt för barnet. MEN kom ihåg - barnet har rätt till båda sina föräldrar lika mycket. Sätt ditt barns bästa först.

5. Jag förutsätter att barnet är skrivet hos dig och du är boförälder. Kanske kan det vara en tanke att inte bråka för mycket i nuläget. Barnet kommer att bli inskriven i skolan i er kommun och ett barn kan inte gå i 2 skolor. Med det så kommer inte vv att fungera om inte pappan flyttar eller skjutsar barnet fram och tillbaka till skolan.

Som man brukar säga... Välj dina strider - och i detta fallet med omsorg!

Anonym (***) skrev 2012-10-19 09:26:43 följande:
    Hej TS,

Gör nu rätt från början!

1. Ni har båda en överrenskommelse mellan er som säger att barnet är hos pappan varannan helg. Fråga - hur gammalt är barnet? Normalt rekommenderar man inte vv förrän i 3-årsålder.
    Sen, vv är inget pappan själv kan bestämma. Du kan säga att du inte går med på det om du inte vill. Men kom ihåg, det kan ses som att du motarbetar umgänget med pappan.

2. I de flesta fall samarbetar kommuner vad gäller dagis vilket då betyder att pappan har rätt till dagis den tid barnet är hos honom.

3. Se till att få barnbidrag reglerat så att det utbetalas till er båda med 50% eller gör en stående överföring till honom på 50% av beloppet.

4. Var uppmärksam på hur det går för ditt barn. Visar barnet att det blir oroligt av den nya situationen då tar du kontakt med familjerätten och påtalar att ni försökt med vv men att det i så fall inte är rätt för barnet. MEN kom ihåg - barnet har rätt till båda sina föräldrar lika mycket. Sätt ditt barns bästa först.

5. Jag förutsätter att barnet är skrivet hos dig och du är boförälder. Kanske kan det vara en tanke att inte bråka för mycket i nuläget. Barnet kommer att bli inskriven i skolan i er kommun och ett barn kan inte gå i 2 skolor. Med det så kommer inte vv att fungera om inte pappan flyttar eller skjutsar barnet fram och tillbaka till skolan.

Som man brukar säga... Välj dina strider - och i detta fallet med omsorg!
    Vår son är snart 3år - till jul.
    Jag sa till honom i fredags när han ringde och sa att han inte skulle komma ner med sonen på söndag (lär. igår) för de på dagis tyckte han skulle vara där en vecka extra.
    Varpå jag ringde till det nya dagiset och fick då veta ganska mycket  - ex. att de inte alls sagt det till exet!
    Han har alltså ljugit för mej...

Jag har redan kontaktat en barnpsykolog pga att sonen redan klagat på magont, det började han med redan för några månader sedan då han varit hos sin pappa över helgen.
    Antagligen är det för stressigt och för mycket spring hemma hos pappan då han har sin flickväns vänner där dygnet runt när han inte jobbar, så det är därför sonen blivit såhär... så nu ska familjerätten ta över att försöka styra upp detta, för jag rår inte på karln
  • Anonym
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2012-10-22 16:04:59 följande:
    Vår son är snart 3år - till jul.
    Jag sa till honom i fredags när han ringde och sa att han inte skulle komma ner med sonen på söndag (lär. igår) för de på dagis tyckte han skulle vara där en vecka extra.
    Varpå jag ringde till det nya dagiset och fick då veta ganska mycket  - ex. att de inte alls sagt det till exet!
    Han har alltså ljugit för mej...

Jag har redan kontaktat en barnpsykolog pga att sonen redan klagat på magont, det började han med redan för några månader sedan då han varit hos sin pappa över helgen.
    Antagligen är det för stressigt och för mycket spring hemma hos pappan då han har sin flickväns vänner där dygnet runt när han inte jobbar, så det är därför sonen blivit såhär... så nu ska familjerätten ta över att försöka styra upp detta, för jag rår inte på karln
    Sonen kan ha magont av att ni inte är överens. Barn märker sånt.
    Anonym skrev 2012-10-22 17:28:10 följande:
    Sonen kan ha magont av att ni inte är överens. Barn märker sånt.
    Om jag får säga min mening så tror jag nog mer på att han har ont i magen pga att pappan säger att jag ska lämna bort sonen och inte tycker om honom längre!

Detta har sonen sagt att pappan har sagt nu under de senaste 2 ggr han varit där, och visst man ska inte lyssna 100 på en 3åring, men VART har han fått det isf??
    Och varför säger han att pappa sagt det till honom???
Svar på tråden En liten fråga