En liten fråga
Tänker göra detta kort ist för att rabbla upp hela historien.
Kan mitt ex, min sons pappa som är umgänges föräldern själv söka och skriva in vår gemensamme son på fsk utan mitt godkännande?
Det är mej sonen är skriven hos.
Tänker göra detta kort ist för att rabbla upp hela historien.
Kan mitt ex, min sons pappa som är umgänges föräldern själv söka och skriva in vår gemensamme son på fsk utan mitt godkännande?
Det är mej sonen är skriven hos.
Det är inte alla kommuner som går med på att barn har två dagis, vare sig i situationer när det gäller två dagis i samma kommun eller när det är två olika kommuner.
PRATA MED VARANDRA.
Sluta avla barn som ni sedan använder som slagträn mot varandra.
Var vuxna och resonera med varandra istället för att bråka.
Om man har gemensam/delad vårdnad och föräldrarna bor i olika kommun kan man ha 2 olika dagis till barnet.
Detta ändras dock när barnet börjar skolan.
Du måste ju godkänna dagisplatsen, och hur fick han platsen? Alltså, man får ju inte bara plats sådär (i vart fall inte där jag bor)? Säkert att han inte bara ljuger? När skulle du fått hem barnet?
Hej TS,
Gör nu rätt från början!
1. Ni har båda en överrenskommelse mellan er som säger att barnet är hos pappan varannan helg. Fråga - hur gammalt är barnet? Normalt rekommenderar man inte vv förrän i 3-årsålder.
Sen, vv är inget pappan själv kan bestämma. Du kan säga att du inte går med på det om du inte vill. Men kom ihåg, det kan ses som att du motarbetar umgänget med pappan.
2. I de flesta fall samarbetar kommuner vad gäller dagis vilket då betyder att pappan har rätt till dagis den tid barnet är hos honom.
3. Se till att få barnbidrag reglerat så att det utbetalas till er båda med 50% eller gör en stående överföring till honom på 50% av beloppet.
4. Var uppmärksam på hur det går för ditt barn. Visar barnet att det blir oroligt av den nya situationen då tar du kontakt med familjerätten och påtalar att ni försökt med vv men att det i så fall inte är rätt för barnet. MEN kom ihåg - barnet har rätt till båda sina föräldrar lika mycket. Sätt ditt barns bästa först.
5. Jag förutsätter att barnet är skrivet hos dig och du är boförälder. Kanske kan det vara en tanke att inte bråka för mycket i nuläget. Barnet kommer att bli inskriven i skolan i er kommun och ett barn kan inte gå i 2 skolor. Med det så kommer inte vv att fungera om inte pappan flyttar eller skjutsar barnet fram och tillbaka till skolan.
Som man brukar säga... Välj dina strider - och i detta fallet med omsorg!