Är ditt/dina barn döpta?
Hur har ni gjort med dop eller namnfest eller hade ni något annat?
Hur har ni gjort med dop eller namnfest eller hade ni något annat?
Hmm får en tanke när jag kikar igenom...
Man skall inte döpa sina barn om man inte är troende själv, för detta är fel?? Hur blev det fel? För min del får mitt barn tro på vad hon vill, lika lite som jag fostrar in henne i ett politiskt parti, lika lite fostrar jag in henne i en tro.
Om hon vill döpas i en kyrka så får hon det. OM hon senare anser sig inte vara kristen så får hon skriva ur sig, om hon anser sig vara kristen och troende när hon är ca 14 så får hon ju såklart konfirmera sig också. Kan inte se att dessa saker på något sätt är mitt val, det är mitt barns val och dessa kommer jag ju såklart respektera oavsett min egen åsikt om religion och diverse gudar.
Är det alltså fel tänkt då?
Inte dop. Det vore ju knasigt med dop eftersom vi båda är uttalade ateister. Vi hade ett releaseparty, med betoning på party. Champagne och snittar för att fira att vi fått barn.
Inga andra val som mina föräldrar har gjort mig har gått emot min personliga övertygelse. Nu har ju inte mina föräldrar gjort mig till medlem i MUF eller annan politisk organisaiton, vilket som jag ser det är närmaste liknelse till religiösa organisationer. I övrigt har jag fått välja mycket själv: vilken skola jag gått i, vilka fritidsaktiviteter jag haft och vilken sorts musik jag vill lyssna på. Mitt namn är kanske lite väl vanligt (upplagt för missförstånd), men ett namn måste man ju ge ett barn: till skillnad från medlemskap i en ideologi.
Om jag någonsin får barn, så kommer jag inte att registrera dem som medlemmar i mitt samfund förrän de ber om det. Kommer nog att fråga dem om de vore intresserade av det, när de är runt 10 (och har en förmåga att tänka och tala). Men så är ju inte vår religions "välkomstritual" särskilt religiös: ingen blir medlem i något, och vanligtvis brukar man inte heller åkalla gudarnas beskydd specifikt över barnet. Utan man visar upp barnet och säger att den är en del av familjen. Inte heller har vi missionerande verksamhet eller verksamhet som är menad att locka barn specifikt, till skillnad från kristendom/islam.
Jag tycker helt enkelt det är fel att trycka på barn religion innan de ens är gamla nog för att tala. De är tillåtna att medverka, givetvis, men har spädbarnet valt dopet, eller är det föräldrarna som väljer åt henom?
Mina tvillingpojkar är döpta